Hur orkar man åka bara för att mocka ?

Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)


För att man brinner för sin bästa vän och vill träffa denna så mycket som möjligt? Patetisk fråga.
 
Jo
Många stallägare kan nog tänka sig att mocka mot ersättning, vid t.ex.sjukdom och dylikt. Frågan är definitivt fri att ställa och den är inte ovanlig! Jag har turen att stå i samma stall som min bästa vän = vi hjälps åt vid behov.
Jo jPrecis. Men känns
Helinackordering för mig innebär att allt UTOM ridning görs.
Annars är det träning.

Edit: Såg nu att du skrivit "helinackordering utan att betala någon annan för att rida hästen". Sorry. men det har ju mer med folket än om inackorderingsformen att göra ;) Man kan ha helinackordering och rida själv. Flera ggr i veckan. Och vara en finfin
Jag håller med ! Riktigt trångsynt. Finns hästar som far illa i alla olika stallformer. Finns många bortglömda hästar ute på visan. Har sett mer än jag vill med folk som har hästarna hemma och inte mockar eller fyller vatten intagen osv :/ helinakordering blir ju hästen garanterat omskött. Och det är väl bättre att inse sina begränsningar och ha hästen inhyrd så än att inte orka ta hand om den ordentligt .
 
Jag har 3 km till stallet. Mocka och fixa foder tar max en kvart.
Är jag sjuk köper jag mockning.
 
Nja hästen har inget behov av att umgås med mig varenda dag och kvalité framför kvantitet säger jag.
Fast hästen har ett behov av att inte stå i sitt eget skit, få mat och nytt vatten. Det är också mest det som motiverar mig (även om jag alltid tycker det är roligt när jag väl är där i stallet), min häst ska inte få lida för att jag är lat. Varför har jag då häst liksom? :p (dömer absolut inte någon, brukar fråga mig själv det här när jag behöver en kick i baken)

Jag prioriterar bort ridningen istället. Just nu är min hälsa verkligen :turd: så det är tufft så gott som varje dag, men jag proppar i mig Alvedon och brukar flörta med någon som kan följa med. På så vis får jag i alla fall hjälp med vattnet så det går lite snabbare (brukar ta 20 minuter, bilresa enkelväg är 12 minuter).
Men sen förstår jag verkligen dagarna man inte orkar, jag har många såna, men som sagt så brukar det gå över när jag väl kommer dit. Älskar att jobba i stallet och få saker gjorda :D (även om det innebär 4-5 pauser mitt i mockningen pga orken) Och så pussa lite hästmule.
 
Jag har svårt att förstå poängen med att ha hästar om man bara vill spendera tid med dem några få dagar i veckan?

Det spelar ingen roll hur sjuk och skadad jag är, kan jag öht stå på benen med stöd av person/kryckor så vill jag till stallet för att hälsa på mina hästar och kolla så de mår bra. Även om jag får hjälp med dem när jag är sjuk och inte eg behöver/borde vara där. Jag blir glad och hästarna blir alltid glada för att se mig.

För mig existerar inte din problemställning då jag aldrig skulle åka till stallet bara för att mocka...
Har eget stall nu men hyrde tidigare, hade även då alla fodringar och utsläpp själv.

Men 30 min är väldigt lång resväg, du kan helt säkert hitta något närmare!
 
För mig är det en icke-fråga eftersom att åka till stallet är den bästa stunden på hela dagen. Även dom dagar hästen inte ska motioneras. Jag gillar min häst och jag trivs väldigt bra i stallet. Skulle jag bli så sjuk så att jag inte kommer ur sängen, vilket händer extremt sällan, så fixar stallägaren det som behövs för min häst och så hjälper jag henne med något när jag är frisk igen. Sånt går alltid att lösa om man är lite smidig.
 
Som moderator vill jag påminna om att vi ska ha en trevlig ton här!

Och som svar på frågan - jag tror att flera som svarat behöver inse att det finns många olika orsaker till att folk har häst. Man kan brinna olika mycket för det och ha olika stort behov av den dagliga pysselstunden i stallet. Det beror även på vilken i fas man är i livet. Så länge man tar sitt ansvar som djurägare och ser till att hästen får sina basala krav uppfyllda (mat och vatten, mockad box och daglig visitering) så finns det ingen anledning att skuldbeläggas för att det inte är ägaren själv som gör det varje dag. Hästen har garanterat inget begrepp om att ägaren inte varit i stallet varken tisdag eller fredag förra veckan och dessutom inte kommer på måndag heller.

Efter att ha haft hästar hemma i 15 år skulle jag också ha väldigt svårt att motivera mig själv att lägga tid på att åka till stallet bara för att mocka och springa förbi hästen med en ryktborste, om det låg ett par mil bort. (och när jag var ung kunde jag stå och rykta min ponny i timmar varje kväll, bara för att det var så fridfullt i stallet då...) Jag har nämligen en hel del annat som norpar av min tid också (t.ex barn och deras aktiviteter). Då får man prioritera.
 
Fast hästen har ett behov av att inte stå i sitt eget skit, få mat och nytt vatten. Det är också mest det som motiverar mig (även om jag alltid tycker det är roligt när jag väl är där i stallet), min häst ska inte få lida för att jag är lat. Varför har jag då häst liksom? :p (dömer absolut inte någon, brukar fråga mig själv det här när jag behöver en kick i baken)

Jag prioriterar bort ridningen istället. Just nu är min hälsa verkligen :turd: så det är tufft så gott som varje dag, men jag proppar i mig Alvedon och brukar flörta med någon som kan följa med. På så vis får jag i alla fall hjälp med vattnet så det går lite snabbare (brukar ta 20 minuter, bilresa enkelväg är 12 minuter).
Men sen förstår jag verkligen dagarna man inte orkar, jag har många såna, men som sagt så brukar det gå över när jag väl kommer dit. Älskar att jobba i stallet och få saker gjorda :D (även om det innebär 4-5 pauser mitt i mockningen pga orken) Och så pussa lite hästmule.
Självklart skulle hästen få mat och mockat de dagar jag inte är där också. ..
 
Att vara martyr gagnar ingen. Inte ens martyren.

Självklart ska man underlätta för sig så mycket man kan. Köp in tjänsten eller byt tjänst med någon annan. Så gjorde ofta jag och syrran när vi hade hästar i samma stall.

Det är ju som @ameo skriver. ALlt har sin plats i livet och den perioden där man var i stallet mer än hemma har varit och gått. Nu prioriterar man annat. Det betyder inte att hästen lider eller inte får det den ska ha.
Ridning och hästar var allt förr men är det inte längre. Det betyder inte att man ska behöva byta ut det mot en guldfisk. Mina hästar är älskade men långt ifrån mina bästa vänner.

Jag har bädd för att slippa mocka så länge...hatar att mocka. Jag bär inte hinkar, jag kör dem med fyrhjulingen. Jag borstar bara snabbt av mina hästar. Det är inte längre lika roligt att borsta och borsta tills pälsen nöts bort.
Som sagt....jag har skippat martyrskapet för många år sedan och mina hästar mår lika bra för det...och jag också.

Välj bort det tråkiga och lägg mer påp det roliga så mår alla bra. Mocka är tråkigt, då fixar man bort det på ett bra sätt utan att hästen blir lidande.
 
Jag har min häst på lösdrift och delservice eller fullservice för både hans och min skull.

För ett och ett halvt år sen var jag i stallet minst 2 timmar per dag även när han var sjukskriven. Nu har jag barn och måste prioritera annorlunda.

Och det är inget fel med det! Jag kan med gott samvete säga att min häst har det bättre än många trots att han oftast bara får träffa matte 3-4ggr/vecka.
 
Därför söker jag som sagt lösdrift. Vilket hästen också mår betydligt bättre av.
Medryttare vill jag inte ha :)
Tänk på då att ta ett lösdrift där tillsyn av hästen ingår varje dag. Det är inte okej att ha hästen på lösdrift utan ordentlig tillsyn varje dag. Stött på flertal som anser att det är okej att skippa stallet pga att dom antar att någon annan säger till om det är något och så är ofta inte fallet. Lösdrift är inte lika med mindre omvårdnad om hästen, däremot mindre stallarbete.
 
Hur jag orkar åka till stallet varje dag för att mocka? Jag njuter av stunden den lediga stunden när jag står och skopar bajs i kärran. Det är som att mocka bort sina problem och sen göra sig av med dem på skithögen :p Oavsett om pållen har en vilodag så umgås jag ändå med honom på något sätt och det är dagens stora höjdpunkt. Det kan vara att stå och gosa i hagen eller att rykta och pyssla i flera timmar.

Är det så jättejobbigt att åka dit varje dag så kolla med ägaren om h*n kan tänka sig att kolla till hästen och mocka mot betalning. Eller om du och någon stallkompis kan deala så h*n mockar din box några dagar/vecka och du mockar dennes box några dagar per vecka :)
 
Men helt ärligt, det jag reagerar mest på är inte hur vidare man åker till stallet 5 eller 7 gånger i veckan, utan snarare att man funderar redan innan man skaffat häst hur man kan slippa ta hand om den?
Tror du inte att vara medryttare/halvfodervärd skulle vara mer passande då? :)
På något sätt tycker jag tvärtom att det är viktigt att tänka på det innan en skaffar häst:). Alla parametrar som optimerar ett hästliv är väl härligt att ha koll på. Det är ansvaret för att sköta hästen som en har. Nu har jag en sjukling inne på Box från lösdriften och det är riktigt mysigt fastän jag vet att lösdriften får hästar att må bra. många verkar ha lite inställning att en häst är en moped nuförtiden, det är ju ett problem men så kan det väl fungera om en betalar för sig.
 
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)

Det är ju en himla skillnad i både tid och bekvämlighet att ha häst hemma mot att ha den inhyrd hos någon annan. Ekonomiskt också givetvis.

Man får välja stall med omsorg som passar helt enkelt. Eller enkelt..men kolla när du söker stallplats; finns det andra som är intresserade av avlastningsdagar tex (ni turas om att ha skötseldagar och det vet jag många som gör att de byter dag 1-2ggr/vecka pga jobb eller annat). Andra alternativ är medryttare eller halvfodervärd.

Ett till alternativ är att välja ett ställe som erbjuder helinackordering.

Vid sjukdom eller t o m när man ska åka bort hade jag aldrig något problem att få hjälp av andra i nåt av de stallen jag stod i.

Du hittar säkert ett som passar. Många stallar ju in sina hästar hos andra av samma anledning, för att de känner att det är alldeles för mycket jobb att ha dem hemmavid, att man inte kan åka bort, inte kan vara sjuk etc
 
Jag har blivit med häst igen. Har tidigare haft häst hemma. Både på box och lösdrift.
Men ska nu hyra in ?
Letar främst lösdrift då . Då hästen är äldre och inte rids varje dag.
Men de flesta erbjuder ju box där man sköter allt själv varje dag.
Hur hinner och orkar man det ? Åka varje dag för att mocka och fixa mat ? Kanske åka bil i trettio min för att fixa stallet på femton min ? Om man är sjuk ? Hur orkar ni ? Hemma är det ju bara att gå ut när det passar så att säga :)

Det ingår väl i att äga häst. Att sköta den, menar jag.
 
MYSIGT . Jag har också alltid velat träffa dem varje dag och kolla till dom. Är åkandet som gör mig tveksam ..hur ska man få ihop det sju dagar i veckan så att säga.

Jag hade tidigare (bor nu på egen gård) hästarna inhyrda på helinackordering. Mycket kort resväg, ca 15 minuter (bodde centralt i medelstor stad och då går det knappast att hitta kortare resväg än så).
Jag var där alla dagar trots att de var inhyrda på helinackordering.
Visserligen red jag dagligen - och när mina egna hästar inte räckte till för att dämpa mitt ridsug så tog jag en eller två andra (fick låna fritt av stallägarens fru och av hans son).
Och så satt jag och pratade strunt med stallägaren och en äldre kvinna som alltid var där, när vädret var sådant att man kunde sitta ute.

Om jag var hängig kunde jag åka ut och bara sitta och prata strunt - de gångerna jag inte riktigt orkade rida.
Mockade gjorde jag å andra sidan aldrig.

Mycket trevligt, faktiskt.

Stallägaren påpekade i all vänskap att jag inte var tvungen att komma ut varje dag; när jag senare hade glömt att berätta att jag skulle på semester en vecka, ringde han för att höra hur jag mådde. Han var orolig att jag var sjuk, när jag blev borta några dagar. Därefter berättade jag när jag skulle försvinna enstaka dagar så han inte behövde bli orolig för mig.
Jättegullig stallägare, som ni förstår.
 
har väldigt svårt att förstå det där med helinackordering om det inte är under en begränsad tid. lite tillfälligt bara. skulle aldrig vilja ha det så. då är halva nöjet och syftet med att ha häst borta. för mej är det rent terapiarbete att greja i stallet varje dag. det ska mycket till innan jag ber någon mocka och göra i ordning åt mej. däremot kan jag be om hjälp med att ta in eller släppa eller fodra om jag ska göra nått särskilt. men byta bort en hel dag eller mer då krävs det mycket. typ en resa eller mycket mycket sjuk.

Det beror ju så mycket på resten av livet.
Att välja helinackordering tycker jag är ett bra alternativ.
Om man inte har råd eller det inte finns sådana alternativ så ingår mockning i hästägande.
 
Håller helt med Dandylinn!
Det finns ju massor av olika upplägg, så det är "bara" att leta efter stallet som passar dina behov.
Jag haft många olika upplägg, allt från häst hemma, kolektivstall, "halvservice" osv.

Jag har nu 15 minuter enkel väg och ett upplägg att man mockar alla boxar och fixar mat mm när man har sin dag och så rullar det på mellan oss i stallet. Ett bra upplägg som passar mig. När jag åker ut förutom stalldagen så åker jag för att rida och sköta om hästen.
Har hästen vilodag så vet jag att den blir väl omhändertagen av de andra och jag behöver inte åka bara för att. Då kan jag jobba över, ägna mig åt djuren hemma, hus och trädgård eller helt enkelt sitta ner och äta middag i lugn och ro med sambon.

Hittar du inget stall just nu, så skulle jag tipsa om att söka nära hemmet så minskar restid och det blir lättare att bara åka och mocka lite snabbt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 514
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 317
Senast: MML
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 865
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp