Hur säga på snyggt sätt?

finapina

Trådstartare
Som vanligt velar jag hur jag ska uttrycka mig, men ni brukar ju vara kanon på det allt mellan himmel och jord! Jag har ett gudbarn. Hen är 16 år nu. Jag känner att det är dags att börja avsluta dethär med julklappar nu...Det är mest pengar som önskas.Köper gärna gåva om jag blir bjuden på examensfest i framtiden eller födelsedagskalas. Men hur uttrycker man sig snyggt att "nu är det slut på klapparna, för du är så stor???" Känns ju supertöntigt att säga så! Goda råd någon???
 
Som vanligt velar jag hur jag ska uttrycka mig, men ni brukar ju vara kanon på det allt mellan himmel och jord! Jag har ett gudbarn. Hen är 16 år nu. Jag känner att det är dags att börja avsluta dethär med julklappar nu...Det är mest pengar som önskas.Köper gärna gåva om jag blir bjuden på examensfest i framtiden eller födelsedagskalas. Men hur uttrycker man sig snyggt att "nu är det slut på klapparna, för du är så stor???" Känns ju supertöntigt att säga så! Goda råd någon???
Låter som ni inte har så nära relation? Om inte, kan du inte skicka tex ett julkort med en trisslott? Är ni nära tycker jag nog inte ”barnen” blir för stora för julklappar.
 
Jag undrar över om du tänker att gudmoderskapet ska ta slut eller bara ändra form till att inte innehålla gåvor? Bara något att väga in att det kan vara en fråga som väcks (men ev inte vågar ställas) och att det därför kan vara schyst att vara tydlig med hur du tänker.
 
Låter som ni inte har så nära relation? Om inte, kan du inte skicka tex ett julkort med en trisslott? Är ni nära tycker jag nog inte ”barnen” blir för stora för julklappar.

Mina syskonbarn får INTE julkappar eller presenter när de fyller år. Den minsta är 6 nu (äldsta vuxen)
Det har helt enkelt varit för mkt pengar för mej för att kunna bli presenter hela tiden.
Dessurom jobbade jag tidigare som väktare och kunde därmed inte alltid vara med vid firanden. Så i stället för att vara med på de jag kunde gå på så gick jag inte alls. Då blev det ingen som tog illa upp att jag inte kom "på deras dag" mm...
Så nej oavsett hur nära det är så måste man inte köpa presenter !
 
Well. En önskelista är inte en lista på saker man beställt eller en kravlista. Det enklaste bör vara att säga att några pengar blir det inte, däremot (förutsatt att du vill) så kanske presentkort eller en "upplevelse-present" eller gemensam middag är bättre alternativ?

Jag förstår inte riktigt varför man inte ska ge julklappar till personer enbart pga ålder på mottagaren?
 
Låter som ni inte har så nära relation? Om inte, kan du inte skicka tex ett julkort med en trisslott? Är ni nära tycker jag nog inte ”barnen” blir för stora för julklappar.
Köpa julklappar åt gudbarnet hela livet??? Jag får inte klappar mera av någon gudförälder ( dom är ca 70 år) och kan ej minnas att jag fått det efter typ konfirmationen heller. Finns det såna som får klappar i vuxen ålder av gudföräldrar?🤔
 
Köpa julklappar åt gudbarnet hela livet??? Jag får inte klappar mera av någon gudförälder ( dom är ca 70 år) och kan ej minnas att jag fått det efter typ konfirmationen heller. Finns det såna som får klappar i vuxen ålder av gudföräldrar?🤔
Ja, jag både får och ger till mina. Inte för att jag ger massa julklappar, men dom är några av de 3-4 personer jag ger till. (En present till dem tillsammans. Typ hemgjord senap, lite julgodis, eller så. ) tänker att det nog både beror på relationen till personerna och till jul/julklappar.

Edit: men överlag är väl tonåringar som bara vill ha pengar/kläder i present en sådan grej som splittrar familjer. Min pappa har blivit typ utfryst några år vid något tillfälle för att han gav för lite pengar i julklapp till ett tonårsbarnbarn. 🤷‍♀️ Att ge utan att vilja det är inget bra ju.
 
Som vanligt velar jag hur jag ska uttrycka mig, men ni brukar ju vara kanon på det allt mellan himmel och jord! Jag har ett gudbarn. Hen är 16 år nu. Jag känner att det är dags att börja avsluta dethär med julklappar nu...Det är mest pengar som önskas.Köper gärna gåva om jag blir bjuden på examensfest i framtiden eller födelsedagskalas. Men hur uttrycker man sig snyggt att "nu är det slut på klapparna, för du är så stor???" Känns ju supertöntigt att säga så! Goda råd någon???
Min dotter har inga gudföräldrar (heter det ens så?) men hade hon haft det hade jag inte förväntat mig att hon skulle få julklappar och födelsedagspresenter varje år av denne. Absolut inte. Bara om hen var inbjuden till firanden, då vore det ju artigt och trevligt att ha med sig något.

Står du och barnet nära varandra? Har ni en relation där ni pratar bra med varandra? Om inte - kan du inte bara ta det med föräldrarna till barnet? Och flagga för att du fortsättningsvis inte kommer att skicka pengar/paket till barnet.
 
Köpa julklappar åt gudbarnet hela livet??? Jag får inte klappar mera av någon gudförälder ( dom är ca 70 år) och kan ej minnas att jag fått det efter typ konfirmationen heller. Finns det såna som får klappar i vuxen ålder av gudföräldrar?🤔
Jag har en gudmor och jag tror hon slutade ge mig paket när jag var rätt liten fortfarande. Sen fick jag jättefina presenter på min trettioårsfest som hon var bjuden på ❤️. Känns som en rimlig nivå i min värld :).
 
Vi har i släkten slutat ge varandras barn julklappar också nu när alla är över 15, även om vi firar ihop.
Då borde det väl gå att hänvisa till det? Vi har bara eventuellt gett klappar till de människor vi firar tillsammans med, men aldrig mellan vuxna/äldre barn om en inte råkat ramla över något trevligt som man helt enkelt vill köpa till den personen. Aldrig varit gnissel eller gnäll. :)
 
Köpa julklappar åt gudbarnet hela livet??? Jag får inte klappar mera av någon gudförälder ( dom är ca 70 år) och kan ej minnas att jag fått det efter typ konfirmationen heller. Finns det såna som får klappar i vuxen ålder av gudföräldrar?🤔
Mina gudföräldrar har jag knappt vetat vad de hette. Vi flyttade strax innan jag fyllde två och efter det var de nog och hälsade på några gånger. Tror aldrig jag fått presenter?

Jag är gudmor åt ett syskonbarn. vilket är skapligt skevt eftersom en gudförälder ska undervisa "barnet" i religion. Därav GUDförälder.
Jag är ateist.

Fick "uppdraget" som skapligt ung och har aldrig ägnat det nån större uppmärksamhet - skam till sägandes. :o Mest för att jag inte har nån aning om vad en gudförälder förväntas göra.
 
Vi har i släkten slutat ge varandras barn julklappar också nu när alla är över 15, även om vi

Mina gudföräldrar har jag knappt vetat vad de hette. Vi flyttade strax innan jag fyllde två och efter det var de nog och hälsade på några gånger. Tror aldrig jag fått presenter?

Jag är gudmor åt ett syskonbarn. vilket är skapligt skevt eftersom en gudförälder ska undervisa "barnet" i religion. Därav GUDförälder.
Jag är ateist.

Fick "uppdraget" som skapligt ung och har aldrig ägnat det nån större uppmärksamhet - skam till sägandes. :o Mest för att jag inte har nån aning om vad en gudförälder förväntas göra.
Tyvärr känns det nog mest som det i praktiken handlar om gåvor oftast...Har själv egna barn och gudbarn. Ett par barn är jag gudmor till och de barnens föräldrar är även gudföräldrar till mina.Så man kan säga att vi "bytte" barn.Där bestämde vi ihop att det är slut på gåvor efter konfirmationen. En annan gudmor till min ena son, då 7 år, slutade höra av sig då hon träffade en man...Så jag tar inte detdär med gudföräldrar så jätteseriöst....
 

Köpa julklappar åt gudbarnet hela livet??? Jag får inte klappar mera av någon gudförälder ( dom är ca 70 år) och kan ej minnas att jag fått det efter typ konfirmationen heller. Finns det såna som får klappar i vuxen ålder av gudföräldrar?🤔
Det beror ju på vd ni har haft för relation fram till nu, gudförälder eller inte. Hörs ni regelbundet och hen fått julklapp varje år tidigare? Isf är det väl ganska enkelt som någon skrev att hänvisa till att hos er ger man inte julklapp efter 15 år.
Har ni bara sporadisk kontakt behöver du inte ens förklara, räcker med ett julkort.
 
Som vanligt velar jag hur jag ska uttrycka mig, men ni brukar ju vara kanon på det allt mellan himmel och jord! Jag har ett gudbarn. Hen är 16 år nu. Jag känner att det är dags att börja avsluta dethär med julklappar nu...Det är mest pengar som önskas.Köper gärna gåva om jag blir bjuden på examensfest i framtiden eller födelsedagskalas. Men hur uttrycker man sig snyggt att "nu är det slut på klapparna, för du är så stor???" Känns ju supertöntigt att säga så! Goda råd någon???

Börja köp en symbolisk julgåva i form av välgörenhet, t.ex. till Världens barn eller UNICEF. Tror ingen har mage att klaga på sådana presenter, samtidigt som pengarna går till något gott. Efterhand kan du säkert avveckla även den gåvan.

Förvånas lite över att gudföräldrar och faddrar förväntas ge julklappar och födelsedagspresenter. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig faktiskt.
 
Börja köp en symbolisk julgåva i form av välgörenhet, t.ex. till Världens barn eller UNICEF. Tror ingen har mage att klaga på sådana presenter, samtidigt som pengarna går till något gott. Efterhand kan du säkert avveckla även den gåvan.

Förvånas lite över att gudföräldrar och faddrar förväntas ge julklappar och födelsedagspresenter. Det hade jag aldrig kunnat föreställa mig faktiskt.

Nu är jag ateist och det där med gudföräldrar är ett främmande fenomen för mig. Men väljer man inte att tacka ja till rollen som gudförälder för att man önskar ha en relation med personen ifråga? Hur svårt är det att köpa en chokladask och ge bort i julklapp om man inte vill ge något stort och dyrt? En symbolisk julklapp.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 854
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 563
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
Hästmänniskan Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 283
Senast: lillan1992
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Köpa hus
  • Vi som pluggar del VII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp