Hur säga på snyggt sätt?

Nu är jag ateist och det där med gudföräldrar är ett främmande fenomen för mig. Men väljer man inte att tacka ja till rollen som gudförälder för att man önskar ha en relation med personen ifråga? Hur svårt är det att köpa en chokladask och ge bort i julklapp om man inte vill ge något stort och dyrt? En symbolisk julklapp.

Önskar ha en relation till? Ja, det låter självklart. Jag hade faktiskt inte föreställt mig att det är en typ av relation som omfattar förväntningar på att man måste ge presenter.
 
Kanske köp en sista julklapp och skriv på kortet att nu är du så stor att detta är din sista julklapp från mig, men du kommer alltid vara lika viktig för mig.

Det är nog helt okej att bara sluta också eller ersätta julklapp med en chokladask till hela familjen.
 
Kanske köp en sista julklapp och skriv på kortet att nu är du så stor att detta är din sista julklapp från mig, men du kommer alltid vara lika viktig för mig.

Det är nog helt okej att bara sluta också eller ersätta julklapp med en chokladask till hela familjen.

En sån lapp hade jag tyckt var oerhört märklig faktiskt! Det hade varit betydligt mindre märkligt om personen bara gick över till att ge en chokladask istället.
 
En sån lapp hade jag tyckt var oerhört märklig faktiskt! Det hade varit betydligt mindre märkligt om personen bara gick över till att ge en chokladask istället.
Hmm.. jag är nog beredd att hålla med dig faktiskt :)

Edit: Har haft släktingar som behandlade oss sykon lite som att vi var småungar även när vi var tonåringar. Inte alltid men när det gällde julklappar exempelvis. Lite pinsamt när man var tonåring men vi tolkade daltandet som kärlek ändå. Som att det var okej att inte växa upp så fort på alla fronter. Men med det sagt så har du nog rätt.
 
Jag har nog aldrig tolkat gudförälder/faddrar som att man ska ge barnet presenter? Jag tror aldrig jag fått nån julklapp eller födelsedagspresent av mina faddrar. Mitt eget fadderbarn ger jag presenter men det är utifrån att hon är min systerdotter.
 
Om man får en julklapp varje år under hela sitt liv av en viss person så blir det ju en förändring när det upphör. Oavsett om det är en gudmor eller mammas kompis eller vem som helst.
Poängen behöver ju inte vara besvikelsen över att inte få pengar i julklapp utan snarare att visa att man fortfarande vill ha en relation trots denna förändring. Beroende på hur relationen sett ut i övrigt kan ju julklappen ha mer eller mindre symboliskt värde.
 
Som vanligt velar jag hur jag ska uttrycka mig, men ni brukar ju vara kanon på det allt mellan himmel och jord! Jag har ett gudbarn. Hen är 16 år nu. Jag känner att det är dags att börja avsluta dethär med julklappar nu...Det är mest pengar som önskas.Köper gärna gåva om jag blir bjuden på examensfest i framtiden eller födelsedagskalas. Men hur uttrycker man sig snyggt att "nu är det slut på klapparna, för du är så stor???" Känns ju supertöntigt att säga så! Goda råd någon???
Varför inte bara ge en Alladin och en trisslott och inte göra något mer av det?

Julklappar handlar om symbolik och visa att man tänkt på personen på något sätt. Sen vad det är spelar mindre roll.
 
Som vanligt velar jag hur jag ska uttrycka mig, men ni brukar ju vara kanon på det allt mellan himmel och jord! Jag har ett gudbarn. Hen är 16 år nu. Jag känner att det är dags att börja avsluta dethär med julklappar nu...Det är mest pengar som önskas.Köper gärna gåva om jag blir bjuden på examensfest i framtiden eller födelsedagskalas. Men hur uttrycker man sig snyggt att "nu är det slut på klapparna, för du är så stor???" Känns ju supertöntigt att säga så! Goda råd någon???
Vad har ni för relation förövrigt? För mig är det kanske där det hamnar.
Tycker inte heller att det är konstigt att inte köpa julklapp, men däremot lite konstigt om man tvärt slutar. Då är det nog bättre som någon skrev att göra något ihop, gå på bio eller ut och käka lunch? Om man har en bra relation och vill ha det också.

I vår släkt har det väl köpts något litet när vi barn varit små och något symboliskt har vi alltid fått av mor-/farföräldrar, det blir ju rätt mycket om man har ett gäng barnbarn.
Jag tycker kanske att det framförallt är från föräldrar det ska komma presenter ifrån.
 
Vad har ni för relation förövrigt? För mig är det kanske där det hamnar.
Tycker inte heller att det är konstigt att inte köpa julklapp, men däremot lite konstigt om man tvärt slutar. Då är det nog bättre som någon skrev att göra något ihop, gå på bio eller ut och käka lunch? Om man har en bra relation och vill ha det också.

I vår släkt har det väl köpts något litet när vi barn varit små och något symboliskt har vi alltid fått av mor-/farföräldrar, det blir ju rätt mycket om man har ett gäng barnbarn.
Jag tycker kanske att det framförallt är från föräldrar det ska komma presenter ifrån.
Helt klart bäst hittills i tråden. Förutsatt att man vill ha en relation med personen. I övre tonåren är det lätt att förlora kontakten med äldre släktingar och andra vuxna som funnits där i barndomen. Många vuxna tänker nog att ungdomen har bättre saker för sig. Men att ha lite vuxna omkring sig är guld värt som nybliven vuxen.
 
Mina gudföräldrar har jag knappt vetat vad de hette. Vi flyttade strax innan jag fyllde två och efter det var de nog och hälsade på några gånger. Tror aldrig jag fått presenter?

Jag är gudmor åt ett syskonbarn. vilket är skapligt skevt eftersom en gudförälder ska undervisa "barnet" i religion. Därav GUDförälder.
Jag är ateist.

Fick "uppdraget" som skapligt ung och har aldrig ägnat det nån större uppmärksamhet - skam till sägandes. :o Mest för att jag inte har nån aning om vad en gudförälder förväntas göra.
Nja, egentligen innebär att vara fadder så mycket mer och själva religionsdelen är ganska minimal. 😊

Snott nedan från Svenska kyrkan

Fadderns uppgift
Fadderns uppgift är att finnas till i den döptes nätverk. Det kan innebära att vara en viktig vuxen vid sidan av föräldrarna, och ett stöd för dem i sin roll. Djupast rymmer fadderuppgiften uppdraget att finnas till för den döpte också i de stunder när ingen annan har möjlighet att göra det. Uppdraget handlar också om att hjälpa barnet att utforska den kristna tron. Kanske uppvakta på årsdagen av dopet, be för det och på andra sätt finnas till hands.

Jag är fadder till min bästa kompis 2 barn och har tagit fasta på det fetade, tycker det känns extra viktigt i tider där barn mår allt sämre
 
Nu är jag ateist och det där med gudföräldrar är ett främmande fenomen för mig. Men väljer man inte att tacka ja till rollen som gudförälder för att man önskar ha en relation med personen ifråga? Hur svårt är det att köpa en chokladask och ge bort i julklapp om man inte vill ge något stort och dyrt? En symbolisk julklapp.
Min man är också ateist.
Och fadder till 4 barn än så länge 😁
 
Jag säger också, vad har ni för relation i övrigt?
Om gudförälderskapet enbart innebär att du köper en julklapp till "barnet" och inte längre önskar göra det, då finns det ju ingen större poäng alls. Om ni har en relation som du vill värna men inte längre köpa julklapp så är det väl antingen att styra in paketen på lite mer symboliska saker eller att prata med ditt gudbarn om det.

Jag har en gudmor som även om det har väldigt lite med kyrkan att göra i praktiken har haft en viktig roll i mitt liv när jag växte upp. Lite som en mentor och hon har alltid varit tydlig med att hon finns där för mig som hjälp eller stöd eller bollplank. Jag har fått julklapp av henne men det har ju verkligen varit en mindre del av relationen. Numera är julklapparna av mer symbolisk sort, och efter att jag blivit vuxen köper jag även (en lika symbolisk) julklapp till henne.
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 854
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 563
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
Hästmänniskan Nu är jag då en mycket glad tjej som ska få en egen Häst utav min sambo i efterskott som present / julklapp här i vår och jag har i...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 283
Senast: lillan1992
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Kattsnack 10
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp