Bukefalos 28 år!

Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fast betfor innehåller ju mkt kalcium, och jag skulle inte ge det för att öka protein, då är lusern mkt bättre. Men då han är hyffsad lättfödd ponny så vill jag ju inte heller komma upp i skyhöga värden o kvoter, lagom är bäst!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*kl*
Årets grovfoderanalys ser ut som följer:

ts 84%
7,5 MJ
35 gram smrp
1,6 gram Ca
1,3 gram P
0,7 gram Mg

Inte världens bästa hö men med lite lucern och mineraler så löser det sig. Bättre än förra året i alla fall, lägre energi så kan ge lite mer av detta hö än förra året utan att slå i taket energimässigt.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Katastrofanalys.. vete tusan hur jag ska lösa det här med proteinkrävande hästar... (paintar och en quarter.) Fölston och hingst dessutom.

Jag köpte hösilaget från den här bonden eftersom jag har hört på flera håll att han har så proteinrikt foder att många hästar inte kan äta det...

Så här ser värdena ut som jag fick i dag: (per kg foder)

TS 70%
7,3 MJ
31 g smrp
3,1 g Ca
1,7 g P
0,7 g Mg

Det är ycket sämre än vad jag hade i fjol... vad göra? Sojamjöl? Lucern är ju bra men har ärligt talat inte riktigt råd att fodra upp hela proteinbehovet med lucern... Kvoten ligger på futtiga 4,2.

Hästarna går på lösdrift och kommer givetvis både behöva och få mer än 10 g/dag så som foderstatsuträkningar säger på de här värdena... Att slänga in och köpa ett nytt parti är inget alternativ. Jag kommer dock att analysera det igen längre fram och hoppas på att det var de två balar jag öppnade tidigt som var usla (kan det påverka näringsvärdet att sileringsprocessen inte är klar?)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Nej det påverkar inga värden med ensileringsprocessen, vanligast är ju att man tar proverna direkt på fältet innan pressning för att få med från hela fältet för att få så säkert prov som möjligt.

En viktig sak att fråga i år vid köp är när det är skördat. Syns ju tydligt i år att det finns superhösilage (tidigt skördat i början på juni) och skit hösilage (skördat runt/efter midsommar) och riktigt katastrof hösilage (skördat slutet på juli). Luckorna i vädret för skörd har inte varit många i år (speciellt inte här i södra delen vet att en del uppåt haft lite bättre väder) varför nästan allting är skördat i samma luckor och håller snarlika värden. Finns inte mkt hösilage i år som håller normalvärden runt 6-7 i kvot om man vill ha första skörd. Kommer nog en del nu i andra skörden, vi fick mellan 6 och 7 på båda våra vallar nu när andra skörden togs den 20/8 på de vallar som skördades första skörd tidigt (10juni).

Dina värden ser ju typiskt ut som de flera har presenterat på foder skördat runt midsommar så gissningsvis stämmer de ju rätt bra om det är då det är skördat
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag är inget vidare på detta med analyser och nu när Hippocampus har stängt ner möjligheten att räkna så undrar jag om någon har något att säga om dessa analyser. Hästarna som ska äta det är avelsston, både dräktiga och odräktiga samt föl och 1-åringar.
Mina hästar är vana att få kraftfoder en gång per dag vid insläpp och har i övrigt fri tillgång till nedanstående foder hela dagen. De får sedan "nattmat" i form av ca 6 kg ensilage var, vilket är så mkt att de har kvar på morgonen. Jag skulle uppskatta att de vuxna klämmer i sig upp mot 20 kg vardera per dygn.

2:a skörden 24/8, lite blötare, men skördat och plastat utan att det kom regn.
ANALYSRESULTAT 24/8
Första siffran per kg foder och inom parantes per kilo ts

Torrsubstans (ts) 56%
Råprotein (RP) 68 (123) gram
Smältbart råprotein 47 (84) gram
Omsättningsbar energi 5,5 (9,9) MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi Kvot: 8,5

Kalcium (Ca) 4,5 (8,2) gram
Fosfor (P) 1,6 (2,9) gram
Magnesium (Mg) 1,3 (2,4) gram
Kalium (K) 13 (24) gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) Kvot: 2,8

1:a skörden slogs 11/6 och även då slapp vi regn.

ANALYSRESULTAT 11/6
Första siffran per kg foder och inom parantes per kilo ts

Torrsubstans (ts)66%
Råprotein (RP) 88 (134) gram
Smältbart råprotein 62 (94) gram
Omsättningsbar energi 7,0 (10,6) MJ
Smältbart RP/Omsättningsbar energi Kvot: 8,9

Kalcium (Ca) 2,6 (4,0) gram
Fosfor (P) 1,7 (2,6) gram
Magnesium (Mg) 1,2 (1,8) gram
Kalium (K) 16,7 (25,2) gram
Kalcium/Fosfor (Ca/P) Kvot:1,5
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Genom att bara snabbtitta på protein och mj så ser det ut att vara ett trevligt foder för unghästar och avelsston, fin kvot.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

fick analysen av min höbonde idag, dock ingen mineralanalys, bara en snabb muntlig dock, ska kolla på papprena senare.

Ts 69
smrp/kg ts 62
mj, 6,4

kvot på närmare 10, blir begränsat med silage o fritt på halm för våra shettisar i vinter
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fritt från huvudet var analysen på höt på dom siffrorna jag minns.
Mj 7,8
Smrp 44
Socker 86

Det blir nog helt okej till våra lättfödda ponnyer.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det är skördat väldigt sent, första dagarna i augusti.

Jag trodde inte det skulle påverka men hoppas kan man ju alltid... :) Tyvärr är det svårt att få bönderna här uppe att inse att vi hästägare vill ha analyser från vallen så det får man göra själv.

Jag ska samla lite från varje bal och lägga i frysen och skicka på ny analys längre fram i höst och se om det skiljer sig något i värdena.

Tills vidare fick jag i alla fall ihop en ok foderstat till var och en, de kommer ju som sagt gå på begränsad fri tillgång på silaget i vinter (småmaskiga nät) + halm i ligghallarna, men jag har räknat fram på en kvot strax över 7 så om de äter mer än jag har räknat med borde det klara sig ändå. Jag har ju dessutom koll på ungefär hur mycket de äter då jag fyller näten. Jag ränar med 12 kg hö vardera till hingsten och paintstoet samt 10 kg till lillquartern (bara 400 kg)

Jag kompletterar helt enkelt med bara lucern, soja och fosforbalans.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det är skördat väldigt sent, första dagarna i augusti.

Jag trodde inte det skulle påverka men hoppas kan man ju alltid... :) Tyvärr är det svårt att få bönderna här uppe att inse att vi hästägare vill ha analyser från vallen så det får man göra själv.

Jag ska samla lite från varje bal och lägga i frysen och skicka på ny analys längre fram i höst och se om det skiljer sig något i värdena.

Tills vidare fick jag i alla fall ihop en ok foderstat till var och en, de kommer ju som sagt gå på begränsad fri tillgång på silaget i vinter (småmaskiga nät) + halm i ligghallarna, men jag har räknat fram på en kvot strax över 7 så om de äter mer än jag har räknat med borde det klara sig ändå. Jag har ju dessutom koll på ungefär hur mycket de äter då jag fyller näten. Jag ränar med 12 kg hö vardera till hingsten och paintstoet samt 10 kg till lillquartern (bara 400 kg)

Jag kompletterar helt enkelt med bara lucern, soja och fosforbalans.

Är det skördat så sent så är det ovanligt bra värden så bättre värden än det lär du inte få så du kan nog spara dina pengar ang ny analys.
Så snart gräset går i "blom" vilket brukar ske i början på juni så rasar proteinet för varje vecka, ca 1 vecka efter det gått i blom brukar man få bra stuterihö ytterligare 1 vecka 10 dagar senare brukar det komma neråt bra ridhästvärden, sen går det utför och det blir snabbt rejält proteinfattigt, i år var dessutom gräset tidigt pga den varma våren så i år blev det skit tom vid midsommar vilket annars ett normalår brukar vara en ungefär tidpunkt för att skörda ridhästhö.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

TS 64%
Sbrp 37g/kg foder
Energi 6.0 MJ

Har fått ihop en bra foderstat på denna trots lågt sbrp i förhållande till MJ. En blandning av havre, Krafft Grund och Lusern så fick jag ihop det :)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Ja jag ska fråga bonden nästa gång vi pratas vid om han alltid skördar så här sent. Han är väl van att ta grovfoder till kor som alla andra antar jag, då kanske det inte är något med så sen skörd?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det beror på vilken typ av kor han tar grovfoder åt.Köttdjuren kräver inte lika höga värden som tex mjölkkorna..

kl.
Har i det senaste diskuterat en del med min egen leverantör. Värderna har droppat något de senaste åren och han undrar väl ganska mycket vad han ska göra åt problemet.I år blev kvoten 4,3 smrp 34 MJ 7,7 per kg foder och socker 60 g per kg foder.Mineralerna har jag inte i huvudet.Dock en kvot på 1,5 ca/P.
På gödningsidan ligger han redan på max och börjar väl fundera på om han ska försöka så in andra grässorter och ev balgväxter vart eftersom i dagsläget är det övervägande timotej.Vi båda är dock lite tveksamma till att så in baljväxter pga svårigheterna att torka detta på ett bra sätt.(vi pratar torrhö)

I år var det dock ganska knepiga väderförhålladen också.Våren var väldigt torr och varm och när gräset slogs en vecka efter midsommar(det regnade veckan innan) hade nästan blommat över.Skörden blev dessutom mindre i år en tidigare pga för få torkdagar.Han har inte vågat slå pga risk för regn.

Ett annat alternativ som kom på tal var att slå betydligt tidigare om det går..Början av juni.Ok skörden blir mindre.Men förhoppningsvis blir värderna bättre.

Hur skulle ni resonera?
Någonstans är det ju fel.Frågan är var?
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det är ju slaget alldeles för sent så inga svårigheter att få rätt på värdena man måste ju följa gräsets utveckling och slå i rätt tid. Är ju olika tid för varje år som är optimalt att slå. I år var gräset tidigt och sjönk därför som en gråsten i proteinvärden redan innan midsommar. Finns ju inte två år som är lika så enda sättet att optimera sina värden är att verkligen lära sig att läsa sitt gräs. Timotejen är ju ett av de enklaste gräs som finns att läsa iom sin tydliga axgång. I år blev det lite klurigt verkar som att gräset fick raketbränsle när det satte igång att regna efter den långa varma torra våren, vallar som såg ut att ligga på vettiga om än något höga värden blev betydligt högre än normalt därav alla jättehöga analyssvar tidigt, därefter sjönkt det ovanligt snabbt ner till skitvärden.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*kl*


Jag har fått erbjudande om att köpa hösilage i småbalar och jag behöver hjälp att tolka om det är något jag ska köpa, jag är inte helt säker men jag tycker det verkar ligga lågt när jag jämför med era värden.

Jag har 3 hästar:

4 årig islandsvalack, verkar lättfödd (nyinköpt). Tyngsta arbetet denna gör för tillfället är longering i skritt och travläggning på lina.
6 årig kallblodstravare, hingst, som används till lätt ridning just nu. Mycket lättfödd.
21 årig kallblodstravare, hingst, som används till mindre arbete än den 6 åriga. Har fått svårt att hålla vikten på äldre dagar.


TS: 73%
Smältbart råprotein 15 g/kg foder
Energi, foder 6.2 MJ/kg foder
---------------------------------------------------
Råprotein 56 g/kg Ts
Smältbart råprotein 21 g/kg Ts
Energi 8.5 MJ/kg Ts
NDS fiber 730 g/kg Ts
Socker (NIR) 109 g/kg Ts


Hur beräknar jag kvoten energi och protein?
Om jag räknar mellan Smältbart råprotein och MJ energi så får jag ett väldigt lågt värde (0,24) men om jag använder endast Råproteinet och MJ energi får jag 6.5 vilket är bra för unghästar av vad jag förstått? (kan ha fel).
Nånstans på nätet stod det att allt råprotein är smältbart för hästar. Är detta sant?

Vad tycker ni om hösilaget för min gamling? Bra eller dåligt? Som sagt är det han som har svårast att hålla hullet.



Kanske inte är relevant för fodret men det ser väldigt tråkigt ut... Gult och spretigt, tistlar i det. Dock har jag endast öppnat en bal än så länge då jag började fodra med det igår, så de andra kan se helt annorlunda ut och det viktiga är väll egentligen värdet på fodret, inte hur det ser ut så länge det inte är dammigt och mögligt eller på annat sätt hygieniskt dåligt. (det var ej hygieniskt dåligt. :) )
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag hoppades på att du skulle svara!
Nu är det här i dalarna och här uppe är det liksom "normalt" att slå veckan efter midsommar eller en vecka före :D Så det är nog även en fråga om tradition kontra mer nytänk.Han hade velat slå tidigare men det gick ju liksom inte.
De två senaste åren har det varit sämre värden.Innan låg det riktigt trevligt.
Det är svårt det där..Att få det precis rätt pga väder och vind. Hans önskan är väl att på något sätt ev kunna rädda upp en del av proteinet genom att kanske så in annat i vallen även om han kanske inte har möjlighet att slå när tidpunkten är rätt pga vädret.Han tar bara en skörd hö dessutom så han är väldigt beroende av att vädret är med honom trots att han har bra torkmöjligheter under tak.
Får se hur han gör nästa år.Han var inne på att börja ta betydligt tidigare.Början av juni.(vi har knappt något gräs att tala om hör uppe innan det)
Att se sitt gräs det kan han..Men sen var det det där vädret också. :eek:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Köp INTE, riktigt riktigt katastrofalt skit, kvoten blir 2,4 du skall sikta på mellan 6 och 7 hellre högre än lägre (för att räkna ut kvoten så tar du smältbarråprotein och delar det med MJ). I år får du inte lätt bäst är nog om du kikar på andra skördarna som borde börja komma ut på annons nu, de som slog tidigt i första rundan har nog de flesta (som hunnit med i de korta luckorna i vädret) plockat in sin andra skörd nu. Vi fick perfekta värden på andra skörden 6,5 o 7,2 i kvot på de olika fälten.
I år är det svårt med första skörden antingen är det väldigt höga värden (taget första veckan i juni), kass värden (som dock går att rädda med tillskottsfodring av proteinvärden) taget precis vid midsommar, eller riktigt skit taget sent i juli som inte är något alls att fodra hästar med mer än i absolut nödfall.
Vädret har inte varit nådigt i år och det verkar se likadant ut vad gäller skördetider/värden i istort sett hela landet.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp