Bukefalos 28 år!

Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det är ganska normalt att slå runt midsommar här nere också dock gäller det ju då ett normalår (som vi nästan inte haft på många år), man kan ju aldrig sikta på ett fast datum varje år om inte vädret och därmed tillväxten varit helt normal. Med det knepiga väder vi har nu för tiden så blir det viktigare och viktigare att verkligen läsa gräset och att verkligen hänga med i hur vädret ser ut att bli framåt även en period innan man tycker att vallen ser optimal ut just för att man tar ju hellre lite för bra värden istället för för dåliga, ser man då att vallen börjar gå mot färdig behöver nog en-två veckor till innan det är optimalt så får man granska vädret på alla de ställen på nätet som ger prognoser, ser man då att man tycker vallen har en vecka kvar, det skall bli kanonväder i några dagar för att det sen skall komma in nya lågtryck och det syns sen bara regn i 14 dagar framåt och långtidsprognoserna som tex DMI numera har talar inte om något nytt högtryck i sikte, ja då är det ju bara att hugga direkt även om vallen inte ser hundra färdig ut, risken är annars att man blir sittande i 3 veckor till med dåligt väder och därmed får skitvärden istället.
Vallprognoserna med testskördar som finns att hitta på nätet ger ju också en hint om hur värdena ligger till i området även om de inte säger hur ens egna värden ligger så ser man ändå hur olika grässorter i stort ligger i utvecklingen, efter att ha hållt koll på dem några år och jämfört med vilka värden man själv fick så lär man sig ju också hur ens egna vallar brukar ligga till jämfört med provskördarna som utförs på samma ställen år efter år. Våra vallar tex är senare än de som finns att se som provskördar vi ligger alltid högre i värde än dessa speciellt på timotejen.

Vad gäller skördetid så säger det en del att vi har under de 11 år vi skördat hösilage här på samma vallar haft så olika skördetid på dessa år från det extremt tidiga 19 maj - 29 juni med snarlika värden, det säger en hel del om hur vädret under våren och därmed tillväxten och optimal skördetidpunkt för rätt värden skiljer från år till år.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tack för ditt svar.Ska prata mer ingående med min leverantör nästa gång jag träffar honom.Jag är väldigt glad i att han är intresserad och vill göra ett så bra hästfoder som möjligt.Han är väldigt petig och har även gedigen utbildning i grunden så han sköter sina vallar väl.i år tog han även sockeranalys på min inrådan :)
Sen att det även togs analys från två olika analysföretag dessutom gjorde det hela väldigt intressant för fy för bövelen så det diffade .(Jag tror du och jag diskuterat detta tidigare också om jag minns rätt?)
Han är dessutom ingen novis på att ta proverna heller eftersom han tidigare har haft mjölkkor och då är det ytterst viktigt att värdena stämmer.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*kl*
Dala hö här också.... :grin:Ska dock försöka hitta något mer proteinrikt hö att blanda med till unghäst/diande sto/föl.( Kvalitén är mycket bra, och vi måste ha småbal, kan inte förvara rundbalar, därför har vi tagit hem ganska mkt trots bristen på protein.) Men blir mkt pengar att lägga på proteintillskott.
Foder vi använder vid behov:
Groov 125
lucern pellets
lucernstrå
krafft protein plus
kli
halm
mineraler, selen, e-vitamin, olja, b-vitamin, salt, foderkalk.

Analys hö:ts 84%
Smrp 36 kg/foder
MJ 8.0 kg/foder

(Har inte fått värdena på calcium, fosfor ännu dessvärre, kommer snarast.)

Häst nummer1:
lättfödd shetlandsponny, inga fångtendenser.

Häst nummer två:
diande kallblodssto, med stort tuggbehov av strå, misstänkt känslig mot socker, vägrar äta lucern eller lucernstrå :mad: men fungerar på protein pluss som hon fick under dräktighetens slutskede, (allmänt stort behov av protein även när hon inte är dräktig/digivande samt ska undvika kraftfoder med mkt havre, blir alldeles stirrig.)

Häst nummer tre: föl till nummer två, 3 månader, planerad att avänjas nattetid i november, gå tillsammans dagtid till nyåret.

Häst nummer fyra:
2 årigt varmblod, mkt lätt träning, kan max få i sig 10 kg hö/dag, äter gärna lucern, ska inte äta något kraftfoder innehållande spannmål alls, pga muskelbesvär liknande symptom PSSM.


Kom gärna med förslag, bollar stöter blöter att få ihop det..... :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Säg till honom att skicka till agrilab och be om kemisk analys av proteinet, det skall vara den säkraste metoden som finns tillgänglig idag för att analysera proteinet. NIR (en typ av jämförvärden) är billigare och enklare för labben att göra men långt ifrån lika säker. Eurofins gör enbart NIR efter vad jag kunnat utläsa, Agrilab gör både och tydligen brukar de börja med NIR får de då värden som de inte finner så troliga så gör de kemisk för att säkerställa. Jag ber numera om kemisk direkt och de har snällt gjort dem .
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det var det han gjorde på min inrådan..;) och intressant var det att läsa efteråt :eek: företag "e" tog dessutom nästan 3 veckor på sig att leverera analyssvaren medans företag "a" tog 3 dagar.

Något som därimot var lite tråkigt tyckte vi var att företag "a" inte gör hygienisk analys :( vilket företag "e" gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Skördat 11/7 och värden per kg ts.

Energi 9,2 MJ
Smrp 78 gr

Ger en kvot på 8,4, vi fick på samma åkrar i fjol en kvot på 8,2.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Då blev MJ/smrp lite lägre ändå då per kg foder.för jag antar att du inte har en TS på 84?:)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det var det han gjorde på min inrådan..;) och intressant var det att läsa efteråt :eek: företag "e" tog dessutom nästan 3 veckor på sig att leverera analyssvaren medans företag "a" tog 3 dagar.

Något som därimot var lite tråkigt tyckte vi var att företag "a" inte gör hygienisk analys :( vilket företag "e" gör.

Har aldrig haft något behov av att ta någon hygienisk analys så har faktiskt aldrig ens funderat på att de inte gör det. Tillhör ju inte vanligheten att man behöver sådan så då får man ju skicka den till annat lab i så fall.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Anledningen till att han vill göra en sådan är pga att kunderna ska kunna se att fodret är av god hygienisk kvalitet.:)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hmm vad tycker du om följande foder då:
Annars tar jag tacksamt emot tips på leverantörer då jag också bor i skåne.

TS 56%
Råprotein 94 g/kgTS
Smb protein häst 56 g/kgTS
Energi till häst 10 MJ/kgTS
Ca 4,1 g/kgTS
P 2,4 g/kgTS
Mg 0,9 g/kgTS
K 18 g/kgTS
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Anledningen till att han vill göra en sådan är pga att kunderna ska kunna se att fodret är av god hygienisk kvalitet.:)

Den är ju bara intressant om den är helt nytagen när de köper höet, lagringsskador är ju det vanligaste problemet på hö är väl inte så vanligt att hö har dålig hygienisk kvalitet innan det är lagrat, skall ju möjligen vara om det legat ute i regn och vänts en massa under en period då lär ju inte den hygieniska kvaliteten vara så skoj, dock lär det ju synas på höet också.

Hygienisk analys brukar ju mest användas just om man behöver riktiga bevis på att man fått lagringsskadat hö från en leverantör. Det hör ju tyvärr inte till ovanligheten att hö inte lagras korrekt, är många gånger man åker och kollar på hö och det är så skadat så enda rätta vore att elda upp det inte sälja det till fullpris som kanonfint hö som säljaren försöker göra på ett sådant hö säger ju inte hygienanalysen när det togs in någonting däremot hade den inte varit rolig läsning några månader senare när lagringsskadorna dykt upp.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hmm vad tycker du om följande foder då:
Annars tar jag tacksamt emot tips på leverantörer då jag också bor i skåne.

TS 56%
Råprotein 94 g/kgTS
Smb protein häst 56 g/kgTS
Energi till häst 10 MJ/kgTS
Ca 4,1 g/kgTS
P 2,4 g/kgTS
Mg 0,9 g/kgTS
K 18 g/kgTS

Vettiga värden som man enkelt får ihop med lite komplettering OM det hade varit torrare. Blir ju inte mkt innehåll per kg foder, bra till de lättfödda som kan äta många kg men får du din svårfödda att äta tillräckligt av det ? Vet du att dina hästar klarar att äta blött ensilage, ett par av mina hade inte klarat det utan att bli kassa i kistan så snart det kryper under 65 så börjar det klydda för dem, men vet du att de klarar det eller har möjlighet att testa några veckor innan du köper hela förbrukningen så kan det klart vara värt att testa.
Är det småbalar ? I så fall finns ju även möjligheten att köra det till de lättfödda och se om du hittar något ännu bättre till den svårfödde, det funkar ju till den också men kan ju gå att få tag på mer optimalt till den.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det är ju precis så han gör.. tar hygienanalysen senare när det har legat ett tag. Det ger ändå en fingervisning om att han kan det han gör.han mäter dessutom fuktigheten i balarna innan de går in på torken för att försäkra sig om att de är tillräckligt torra.Och även senare.han säljer dessutom av nästan allt på stört.så det hinner inte bli direkt lagringskadat hos honom. han har dessutom väldigt bra lagringsmöjligheter.
För honom är det dessutom en "försäkring" eftersom han har bytesgaranti på sitt foder.skulle man mot förmodan få en dålig bal så får man byta den.Det händer att kunder köper hö i juli och kommer sen i april och säger att höt är dåligt.Det är ju då knappast hans fel.

jag har dessutom sett hur vissa gör.. det buntas för tidigt så bitvis är balarna faktiskt riktigt fuktiga och så in på skullen utan tork.Det är inte alltid det syns utanpå balarna då även vid senare skede.Än värre är ju faktiskt att folk inte har något imot att köpa dammigt/mögligt hö heller. för det är ju just det det är när det dammar alltså mögligt i 98-99 fall av 100.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*KL*

Hade snustorrt fram till juli då det började regna här. Vallen stannade upp i tillväxten fram till juli då det började växa som bara den. Det var rena drivhusklimatet, varmt och fuktigt. Magsårs-varning när vi kom in i augusti och inte mer än en dags uppehåll som längst.
Söndagen den 21 augusti högg vi vallen och pressade på onsdagen, gick inte att vänta längre då det regnade på torsdagen. Visste att det skulle bli blött, vill helst ha över 70 % ts men bättre att få in det lite blötare än att det blev förstört.
Är ändå nöjd med värdena eftersom jag strävar att få så låg energi som möjligt med bibehållen protein halt.
Högg bara 2 av 3 vallar, om det skulle gå åt helsike med de två andra hade jag en jag kunde rädda.

Vall NO högg den 22 augusti

Torrsubstans 56 %
Smältbart råprotein 70 g/kg foder
Energi, foder 5.6 MJ/kg foder
Kalcium Ca 4.8 g/kg foder
Fosfor P 2.0 g/kg foder
Magnesium Mg 1.5 g/kg foder
Kalium K 8.7 g/kg foder
Socker 4,4 %

Kvot 12,5

Vall NV högg den 22 augusti

Torrsubstans 55 %
Smältbart råprotein 51 g/kg foder
Energi, foder 5.3 MJ/kg foder
Kalcium Ca 4.6 g/kg foder
Fosfor P 1.8 g/kg foder
Magnesium Mg 0.8 g/kg foder
Kalium K 12.0 g/kg foder
Socker 4,2 %

Kvot 9,6

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

??? Är det en första skörd alltså ? Hur sjutton har du i så fall fått de proteinvärdena måste ju vara mängder av visset gräs i dem och borde ju inte alls gett sådana värden du har ju smältbar på över 100/TS det är ju högre än vad andra skördarna tagna samma dag var på. Får inte alls ihop det kan de analyserna verkligen stämma ?
Med tanke på att vi bor inte många mil ifrån dig (norr om Skurup) och häromkring togs några första skördar ett par veckor före din och de innehöll 15 och 18 i smältbar så verkar det helt osannolikt med dina värden som för övrigt är högre än vad vi fick på våra andra skördar (alltså helt utan visset gräs inblandning) tagna samma dag som dina (vallarna skördade 1a skörd 10 juni).
Nej dom analyserna hade jag gjort om de faller på sin egen rimlighet kommer att bli ett bittert uppvaknande annars när hästarna drabbas av kraftig proteinbrist.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Nejdå, inga problem, eftersom jag såg att tillväxten inte var bra så högg jag andra veckan i juni för att rädda det som fanns då. Fick knappt 20 % av normal skörd då. Har c:a 10 % vitklöver i för att buffra protein och ta upp kväve, annar utvalda grässorter utom Rajgräs som har en högre sockerhalt. Hugger också på förmiddagen just när det torkat från nattfukten för att hålla nere sockerhalten.

Annars brukar jag ta andraskörden i setember-oktober med kvoter på c:a 12 men med energi på runt 7-8 Mj.
Så jag kan inte se att det är orimligt.

Rolle
IpL
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Men då är det ju en andra skörd och inte en första som ditt första inlägg verkade som, då kommer det ju i ett helt annat läge. Hade det däremot varit en första skörd så hade det varit orimliga värden.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Ursäkta om jag var otydlig ;)
Vall NO gick hästarna och betade fram till i slutet av maj så det är väl 2:a skörd där med, fast det inte höggs.
Annars är det ointressant om det är första eller andra skörd, viktigare när i växtfasen det höggs.

Rolle
IpL
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp