Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Vad bra :)

Personligen med de värdena och att du inte vet vad han pillar i sig hade jag gett extra protein ja . Eftersom den äter fritt och tydligen ca 20 kg per dygn plus med de värdena och ts halt så hade jag definitivt ansett att extra protein giva i den måttliga mängd det handlar om Definitivt ingår om Förutsättningarna ska vara vettiga ja .en extra protein Giva är aldrig ett problem i fråga om spekulerat variabelt möjligt överskott så Länge mesta proteinet kommer från grovfoder . Lusern är grovfoder som du vet .
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

kl

Vad tycker ni om det här hösilaget?

Andra skörd

TS 62,5%
Råprotein 106 g/kg TS
Smältbart 43 g/kg vara
MJ 6,0 MJ/kg vara
Ca 4,7 g/kg TS
P 1,7 g/kg TS
Mg 1,4 g/kg TS
K 13,0 g/kg TS

Första skörd

TS 61,7%
Råprotein 117 g/kg TS
Smältbart 48 g/kg vara
MJ 6,6 g/kg vara
Ca 2,9 g/kg TS
P 2,1 g/kg TS
Mg 1,2 g/kg TS
K 18,9 g/kg TS

Kvoten är okej förstår jag men sen har jag inte så bra koll på mineralerna. Vad tror ni?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Mineraler går alltid att ordna, och det där har inga jätteskeva kvoter heller mineralmässigt.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Ursäkta att jag snor tråden lite. Men jag fick höanalysen idag och undrar om det finns någon som kan hjälpa mig räkna foderstat. Skicka gärna PM :)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

KL

Är inte så high på det här med höanalyser, har alltid fått hjälp av andra med foderstat :angel: men vad tycker ni om detta till ett dräktigt sto? Är det lite för lite protein egentligen? Jag tillsätter idag lusern för att det ska täcka behovet.

TS 87%

Smrp 72 g/kg TS

MJ 8.1/kg
 
Hej
Kände inte att jag ville dra igång en ny tråd, så jag gör mitt inlägg här :)

Har för första gången valt att ta en analys på hö, efter att alltid ha fodrat utan.
Nu behöver jag lite kloka bukefalisters input på hur det ser ut, samt kanske lite råd om hur jag ska utfodra min häst.

TS 79%
SRMP 64g/kg ts
MJ 8.3 g/kg
SMRP 51 g/kg
Ca 3.9
P 2.9
M 1.1

Hästen i fråga är ett SWB sto ca 550-600 kg som tränas/tävlas i hopp och dressyr.
Rid/tränas 4-6 dagar i veckan och hålls i tävlingskondis året runt
På sommaren går hon på bete dagtid, men inne på nätterna
Vinter/hösthagarna är gräshagar de med.
 
Hej
Kände inte att jag ville dra igång en ny tråd, så jag gör mitt inlägg här :)

Har för första gången valt att ta en analys på hö, efter att alltid ha fodrat utan.
Nu behöver jag lite kloka bukefalisters input på hur det ser ut, samt kanske lite råd om hur jag ska utfodra min häst.

TS 79%
SRMP 64g/kg ts
MJ 8.3 g/kg
SMRP 51 g/kg
Ca 3.9
P 2.9
M 1.1

Hästen i fråga är ett SWB sto ca 550-600 kg som tränas/tävlas i hopp och dressyr.
Rid/tränas 4-6 dagar i veckan och hålls i tävlingskondis året runt
På sommaren går hon på bete dagtid, men inne på nätterna
Vinter/hösthagarna är gräshagar de med.

Du har ett bra hö med en kvot på drygt 6 och med hyfsade mineralkvoter också. Om hästen äter tillräckligt med hö så kan du fodra med bara hö så mycket som behövs för att hon ska hålla ett bra hull. Samt ett tillskott av selen. Jag skulle lägga till lite magnesium också för att inte ligga på absolut minimum där.
TS 79% tycker jag var lite för fuktigt, nån annan får gärna rätta mig om jag har fel här men jag har för mig att hö ska ha en TS på minst 84 % för att anses som helt torrt. Kanske risk för mögel med lite lägre TS på hö.
 
Seleninnehållet i havre tror jag nog att du kan bortse från, har för mig att havre innehåller max 0,2 mg selen per kilo havre. Så man behöver fodra kilovis med havre för att täcka selenbehovet med det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
952
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp