Hur ser era höanalyser ut?

RostKaptenen

Trådstartare
Har just varit och hämtat det första lasset av årets hö.
Tycker att analysen ser bra ut?

Råprotein 91 gram/kg foder
Smrp 59 gram/kg foder
MJ 8,4

Kvot smrp/MJ 7,0

Kalcium 3,6 gram/kg foder
Fosfor 1,8 gram/kg foder
Magnesium 1,6 gram/kg foder
Kalium 11,6 gram/kg foder

Kvot Kalcium/Fosfor 2,0

Hur ser era analyser ut, har hört att många har fått dåligt hö i år...?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag är själv rätt nöjd med de högre värdena då jag har ett halvblod/fullblod på 180 som med övertalning petar i sig 10-12 kg hö per dag... Men det beror ju helt och hållet på vad man har för hästar. För mer lättfödda hästar förstår jag att det inte hade fungerat:)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Förstaskörden hösilage har detta innehåll per kg ts. Skördat 13 juni.

MJ 10,2
sbrp 72

Är rätt nöjd, faktiskt. Inte alls svårt att få till foderstater till fölston och unghästarna.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Om det ändå vore fölston och unghästar man skulle fodra med vårt hade man kanske varit lite nöjdare, eller ja jag tar hellre dessa värdena än det skitet väldigt många fått in som ville vänta på lägre värden och sen inte kunde skörda på över en månad.

Per kg/TS vågar jag knappt skriva ser lite mindre skrämmande ut per kg/foder iom att det är hösilage. Båda vallarna skördade 10 juni.

OK samlar mod per kg/TS

Vall 1
TS 71%
MJ 10,8 (7,7 per kg/foder)
Smrp harkel 110 gram (78 gr per kg/foder)
Ca 5,8
P 3,3
Mg 1,7

Kvot 10,2
Ca/P kvot 1,8

Vall 2
TS 70%
MJ 10,9 (7,7 per kg/foder)
Smrp 101 gr (71 gr per kg/foder)
Ca 6,4
P 2,1
Mg 1,2

Kvot 9,3
Ca/P kvot 3,0

Båda anlyserade kemiskt så säker analys, lite lustigt är att de är så jämna då det inte finns två liheter mellan vallarna då ett missförstånd gjort att helt fel vallblandning såddes in på vall 2 av förra ägaren (nyköpt mark första skörden från den) så den överensstämmer inte alls i innehåll med vall 1 (som är en ren timotej/änsvingel vall) inte heller såg de ut att vara i fas med varandra på de grässorter som de har gemensamt. Och ändå blev det så snarlika värde på dem.

Just nu väntar jag på analyssvar på andra skörden som togs in i söndags som förhoppningsvis ligger lite mer moderat i värdena så att vi kan använda en del av det till att mixa upp med, även om vi skall sälja ena vallens andra skörd då vi har mkt mer än vad vi själva kan göra av med har fått ordentligt stora skördar i år speciellt andra var mycket större än den varit på många år.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Åh, båda dina analyser skulle jag vilja ha till min ponny! Hon äter fritt på halm,
så ett grovfoder med så mycket smrp per kg skulle vara suveränt då jag inte
behöver ge så mycket för tuggtidens skull.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hösilage
TS 55%
per kg TS
Råpr. 123 g
Smbråpr. 85 g
Energi 10,5 MJ
Kvot 8
Nöjd med detta då "Gamlingarna" behöver lite mer protein.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Säg grattis till mig

energi 8.2
smrp 30


vilken tur att jag har en 1.5 åring i stallet :cool:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Säg grattis till mig

energi 8.2
smrp 30


vilken tur att jag har en 1.5 åring i stallet :cool:

Tänk att du slipper köpa en massa onödiga saker som du egentligen inte behöver nu när du får använda pengarna till något nyttigt som proteinkoncentrat istället :cool:

I ditt läge hade jag letat aktivt bland annonserna och sett om jag kunnat hitta någon som släpper ifrån sig lite tidigt skördat som ju genomgående över landet ligger på mkt höga värden. Sen mixa de två sorterna för att få till ett med bra värden. Kommer inte ihåg om du har hästen hemma eller installad men är du installad så borde ju alla vara intresserade av att göra så då är det ju inga problem att köpa hösilage. Blir ju vettigare för hästarna än att alla skall hålla på och köpa mängder av dyrt proteinkoncentrat att komplettera med.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tänk att du slipper köpa en massa onödiga saker som du egentligen inte behöver nu när du får använda pengarna till något nyttigt som proteinkoncentrat istället :cool:

I ditt läge hade jag letat aktivt bland annonserna och sett om jag kunnat hitta någon som släpper ifrån sig lite tidigt skördat som ju genomgående över landet ligger på mkt höga värden. Sen mixa de två sorterna för att få till ett med bra värden. Kommer inte ihåg om du har hästen hemma eller installad men är du installad så borde ju alla vara intresserade av att göra så då är det ju inga problem att köpa hösilage. Blir ju vettigare för hästarna än att alla skall hålla på och köpa mängder av dyrt proteinkoncentrat att komplettera med.

Ja det känns jättebra! :D Ingen onyttig mat för mig (o kanske ingen nyttig mat heller för den delen :p)!

Mitt problem är ju att jag har hästen installad och stallägaren får grovfodret gratis och tänker verkligen inte "ändra på det". Jag är den enda inackoderingen. Så får jag inte lagra eget foder (inte frågat) så är det ju kört (förra vintern var det ungefär samma innehåll).
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Från nya fältet 7,8MJ och 36 g smbrp. De äldre sämre. Från veckan efter midsommar.
Hoppas på kanonvärden på hösilaget, men kan inte ta prov förrän balarna öppnas.
// Linda
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

KL

Ringde precis till honom jag köper hö av och fick analysen lite snabbt, men jag är ju kass på det..

Energi 8,9 MJ/kg
Smältbart råprotein 35g/kg
Sockerhalt 5,5
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Har fått analysen på hösilaget, är nöjd i år.

TS 58%
per kg TS (per kg foder)
MJ 10,2 (5,9)
Smrp 77 (44)
Ca 2,5 (1,4)
P 2,4 (1,4)
Mg 1,3 (0,8)

Väntar på analysen på höet som ponnyn ska äta, hoppas den är lika bra men tror dessvärre inte det...
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jösses, mitt hösilage har mkt mindre protein än alla er andra verkar det som??? Per kilo foder:
Energi 5,1
Smlb protein 26
Ca 2,6
P 1,3

Behöver öka protein o fosfor, med vetekli o betfor tänkte jag, annat förslag?? Kan tillägga att min ponny är lättfödd o under igångsättning.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Och nu hade analyssvaren för andraskördarna också kommit på mailen, inte så låga som jag hoppats men perfekta innehållsmässigt som foder (jag ville ju ha låga för att späda ut de kraftiga första skördarna)
Ts är jag inte helt hundra på då proverna låg luftigt en dag innan de skickades pga press på helgen, så troligen något lägre TS än analyssvaren säger iom det troligen något lägre värde per kg/foder

Vall 1
TS 69 %
MJ 10,3 kg/TS (7,0 per kg/foder)
Smrp 79 kg/ts (54 per kg /foder)
Ca 7,5
P 3,7
Mg 2,2
Kvot : 7,7
Ca/p kvot 2,0

Vall 2
TS 72 % tror inte den är äver 68% i TS men anger efter 72 i värdena nedan)
MJ 10,9 kg/ts (7,8 kg/foder)
Smrp 73 kg/ts (52 kg/foder)
Ca 6,2
P 2,3
Mg 1,2
Kvot 6,7
Ca/P kvot 2,6

Blir nog inte svårt att sälja det som skall säljas är ju dock nästan så att man tvekar att sälja det helt perfekt foder hmmmmmmm
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hösilage
Torrsubstans 75%
Smbråprotein 29 g/kg foder
Mj 7,1
Ca 4,3
P 1,3
Mg 1,0
K 13,7
Får för mycket energi, och för lite protein?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jösses, mitt hösilage har mkt mindre protein än alla er andra verkar det som??? Per kilo foder:
Energi 5,1
Smlb protein 26
Ca 2,6
P 1,3

Behöver öka protein o fosfor, med vetekli o betfor tänkte jag, annat förslag?? Kan tillägga att min ponny är lättfödd o under igångsättning.

Betfor är totalfel till det höet, betfor är det foder som finns på marknaden med lägst kvot alltså precis som ditt hösilage.
Du behöver ordentligt proteinfoder för att få rätt på den kvoten, tex lusern, soja eller något färdigt proteinfoder.
Inte heller kan du bara öka fosfor du har extremt lågt calcium i ditt hö så kommer troligen behöva tillföras det också (om du inte väljer att ge tex lucern som proteinfoder det är rikt på calcium. För övrigt finns det ren fosforbalans att köpa om det behövs korrigering. Med ett så dåligt hö så får du först och främst inrikta dig på att lyckas få ihop foderstaten värdemässig och sen småpilla med mineralerna i efterhand. Vetekli är en för dålig proteinkälla för att räcka till med sådant hö.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fast betfor ger jag alltid, oavsett häst o hösilage. Men funderade på lucern, då jag i en annan tråd sökt efter nått gott i krubban efter hagen med mkt protein. Min stall ägare säger att det är ett "jätte bra" hö (och det är det kanske till alla islänningarna, men det räcker inte till våra andra som behöver mer)
Å andra sidan har jag fått lite protein rädsla då min förra häst dog pga njurproblem och det kan bero på för mkt protein enl vet. Ägaren till min foderhäst säger att han klarar sig på hö o vetekli, men hon vet i och för sig inte värdena på vårt hö.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Betfor är totalfel till det höet, betfor är det foder som finns på marknaden med lägst kvot alltså precis som ditt hösilage.
Du behöver ordentligt proteinfoder för att få rätt på den kvoten, tex lusern, soja eller något färdigt proteinfoder.
Inte heller kan du bara öka fosfor du har extremt lågt calcium i ditt hö så kommer troligen behöva tillföras det också (om du inte väljer att ge tex lucern som proteinfoder det är rikt på calcium. För övrigt finns det ren fosforbalans att köpa om det behövs korrigering. Med ett så dåligt hö så får du först och främst inrikta dig på att lyckas få ihop foderstaten värdemässig och sen småpilla med mineralerna i efterhand. Vetekli är en för dålig proteinkälla för att räcka till med sådant hö.

Det där är väl ett bra ponnyfoder med endast 5,1 i MJ, man kan ge ganska många kilo och kvoten smb rp/MJ är 5,09, det krävs inte speciellt mycket för att få upp kvoten till 6. Kvoten mellan Ca och P är två, det kan inte vara så svårt att få till mineralerna heller.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
950
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 601
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 807
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 870
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp