Bukefalos 28 år!

Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Om fler hästägare börjar efterfråga pp så kanske dom inser att det finns en marknad för lite mindra förpackningar. Och skaffar fler återförsäljare.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Ja, vi får hoppas det! Jag tjatar i min vanliga foderbutik att jag vill ha diverse råvaror, får väl se om det hjälper. :p
Ska ringa och beställa lite pp hos min närmsta återförsäljare, även om det kostar på lite..
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag kommer inte ihåg hur man använder analysen. Vad använder ni för program när ni räknar ut? jag har fått värdena i gram per kg ts. Hur ska jag tänka?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

hej!

fick hem analysen idag. djup suck. kvot på 4,1(!).. vad 17 gör man med det liksom?? (5.5mj,22 smrp, 1 ca,1 p om jag minns rätt).

häst kommer stå i säkert 2-3 månader till och får inte gå upp i vikt.. hon behöver mycket strå för att magen ska må bra och har hittills haft ett rätt stort behov av protein.

de lusern jag hittar som borde funka finns såklart inte i närheten och jag har självklart varken bil eller tid(nytt jobb) att åka runt halva sverige för att få tag i det.

är det nån som vet hur man räknar tshalt i pellets, det verkar vara det enda vettiga lusernet i området.

lavinia
Efter att ha följt tråden så undrar jag hur alla/många har så dåliga proteinvärden?
Jag var beredd att vårt hö skulle vara dåligt i värde för vi tog det omkring midsommar, men det hade en kvot på 7 ändå. Andraskörden hade en kvot på 9!!! Vi har aldrig äldre vallar än 4 år, eftersom vi måste förnya dem så vi blir av med gödseln. Vi hade också mycket regn i sommar men en orsak är nog att vi har små åkrar och tork, så blir det bara uppehåll tre-fyra dar så klarar vi det. Å andra sidan så har vi fyra olika sorters hö, så för att slippa för många foderbyten så tar vi först slut på höet från två åkrar(blandar) och fortsätter sen med de två andra. Vi har mest småhästar så det enda vi behöver komplettera med är mineralfoder med högt Ca för det var det dåliga värden på. (1,9 g/kg Ca och 2,1g/kg P)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Av alla annonser jag ringde på (balar från ca 200 kg och nedåt (200 är tydligen småbal hos vissa bönder :D), hela Skåne, Blocket) så hade alla med analys dåliga värden på proteinet förutom det som vi köpte till slut. Det var liksom inte så många andra alternativ :p Jag kollade dock under en begränsad tid, kanske 2-3 veckor?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Har fått analys på hösilage som vad jag förstår har (för?) högt proteinvärde men för lite energi (åtminstone för vår svårfödda fullblodstyp). Men jag är inte säker på att jag fyller i programmet (Hästsverige/SLU) rätt. Eftersom man anger ts % så är det väl värdet per kg foder (inte torrsubstans) som man ska mata in?

Så här ser analysen ut:
ts 73%

värden per kg foder:
energi 7,8 KJ
råprotein 85
smb råprotein 57
calcium 3 g
fosfor 1,8
magnesium 0,9
kalium 16
natrium <0,4
svavel 1,1
NDF 380
socker 72

per kg torrsubstans 10,7 MJ och 78 g smältbart råprotein

Vad är NDF? Socker ingår inte i beräkningsprogrammet, är det värdet ok?

Har hittills kompletterat med krossat korn för att få mer energi, men de flesta verkar negativa till det så jag vet inte hur jag ska göra nu? Ringa kraftfoderleverantören och fråga vad de tycker? De flesta kraftfoder ger ju ännu mer protein...

Funderar på torrsubstansen, borde den vara högre?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hur räknar man ut kvoten? Har försökt läsa mig till olika kvoter i olika inlägg, men blir inte klok på hur det är räknat....
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

KL

Har för första gången gjort en höanalys och ska nu knåpa ihop en bra foderstat till mitt halvblodssto under igångsättning. Så här ser analysen ut:

TS 82%
Per kg foder:
RP 53 g
SmRp 24 g
Energi 7,3 MJ
Ca 5,0 g
P 1,6 g
Mg 1,0 g
K 12,4 g

Enligt vad jag förstår så är det ingen höjdare, speciellt inte då hon går på lösdrift och så småningom ska ha fri tillgång. SmRp/omsättningsbar energi-kvoten ligger på 3,2 vilket ju är för lågt. Vid fri tillgång (med nät dock men ändå) vet jag inte riktigt hur mycket hon kommer att äta men troligen kommer hon att få i sig mycket mer energi än vad som behövs. Hur gör man för att det ska bli bra egentligen? Hålla koll på hästens hull och se hur det går?

Har gett lusern innan men det är ju inte det bästa med tanke på att det redan är mycket kalcium i höet så jag har en tanke om att ge henne potatisprotein för att få upp proteinet. Sedan tänkte jag ge något tillskott med framförallt fosfor men även magnesium för att jämna ut förhållandena till Ca. Hur låter det?

Tar tacksamt emot tips och råd :bow:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det är ett riktigt undermåligt grovfoder ja tyvärr ... Högt i energi och väldigt undermåligt i protein .

Gör det i prioriteringssteg när du räknar så blir det enklare .
Prio ett : tillfredsställ proteinbehovet och få till en schysst kvot först . Du tänker rätt med ett protein koncentrat för att inte lägga på massor med mj . Lusern kommer krävas kilovis och har extra mj samt blir dyrt så enklaste är potatis eller soja protein som tillskott .

Prio två : när du uppnått prio ett börjar du finjustera mineralerna .kalköverskott i sig är inga problem det är övrigt fosfor och mg du ska se upp med Ffa . Det brukar alltid gå att lösa så ta prio ett först !
 
Senast ändrad:
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tack!
Blir 7,3. Är det för högt? Tunn häst som tränar/tävlar ganska hårt under säsong.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Det är en drömkvot och du kan brassa på ytterligare om du vill men du täcker grundbehovet helt fantastiskt fint med råge ! Grattis !
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tack, misstänkte att det är bra.

Kanske en chans att vi får upp pållen i hull då? Enligt foderberäkningen får jag att det är för mycket protein och för lite energi. Att det är mycket protein känns i o f bra eftersom den lätt faller ur och behöver bygga/underhålla muskler. Men tror ändå att jag behöver komplettera med kraft eftersom den inte äter så myket hösilage som jag skulle vilja.

Lägger jag på kraft och/eller korn skrike programmet att det blir för mycket kraft och ännu mer för mycket protein. Men MJ blir ok (förutsatt att hästen är lagom i hull - och hur vet man det i "förväg"? Nu är den inte det)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Protein överskott skadar inte i sig om det kommer från grovfodret . Men har du Flr lite energi i sig så kommer energi att tas till att smälta proteinet med resultat att du ändå inte får en häst som lägger på och kan muskla Sig . Du behöver landa på rätt energi behov kombo med protein för din häst . Foderstatprigrammen flaggar ju som du sett för detta väldigt bra . Har du en häst i dåligt hull och upplever problem med det så lägg in hårdare beräknat arbete och svårfödd i programmet så hamnar du mer rätt . Sen utifrån det får du bromsa / gasa . Inga hästar faller exakt i tabell men du får en mkt bra grund .
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hej!

Kan det kanske bero på var man bor??

Här har det regnat nästan hela sommaren, varit endast ett par dagars uppehåll. Många bönder har inte fått in sina skördar alls, alternativt kastat sig ut i slutet av Oktober för att försöka rädda det sista. Åkrarna har stått under vatten nästan hela sommaren.

Jag förväntade mig dåliga värden och hade rätt. Planen är att ge analysen till bonden så han förhoppningsvis kan fixa bättre silage nästa år..

/Lavinia
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Skördarna i år är väldigt påverkade Av Det kalla och regniga vädret . Tillochmed spannmåls analyserna Har enligt rapport mkt låga värden jmf med normalt .
Dock vet jag ingen som tar in sitt grovfoder i oktober lavinia .
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Har provat olja och det tålde magen tyvärr inte så bra. Är betfor bättre än korn för att ge mer energi?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 031
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 647
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 836
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 920
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp