Bukefalos 28 år!

Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag gillar inte korn överhuvudtaget då det innehåller alldeles för mycket stärkelse i mitt tycke.

Betfor innehåller massor av fibrer som är nyttiga för tarmbakterierna. Finns sorter utan tillsatt melass om man är känslig för socker.

Tycker att det borde finnas nåt super-energi-kraftfoder att köpa. Som inte ökar på proteinöverskottet.

Vitafor Derby innehåller 12,2 MJ och naturligtvis även protein men bara 75 smb rp (kvot 6,1), dessutom bara 7,6% stärkelse och sockret är 10%, växttråd dessutom så högt som 16%.
Jag tycker det fodret fungerar super om det fattas hull och behöver jag mer protein också blandar jag i potatisprotein!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

I möjligaste mån, ja men i bland går det inte att få ihop en bra foderstat utan kraftfoder.
Betfor räknas som saftfoder och kan även kallas grovfoder.

Det finns oxå färdigfoder som innehåller mer eller mindre spannmål.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Vad är huvudingrediensen i ett sådant foder? Baljväxter? Gissar att man då är hänvisad till utländska foder.

Dodson och Horrell och Baileys finns relativt lättillgängligt. De är ju inte direkt billiga, men funkar det är det ju värt det :)

En av våra hästar som också är het och tunn fick tidigare ett irländskt foder som fungerade bra, men det kan vi inte få tag på längre.

Fast egentligen tycker jag det är helt vansinningt att importera hästfoder.....

(Den dan vi har fått den här pållen rund och go' lär man väl vara foderexpert...)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag menar förstås inte att jag vill att den ska bli rund... bara att den ska lägga på sig lite och inte falla ur under vintern utan behålla musklerna ;)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tillsätt olja då.
I det närmaste bara energi.
Eller fodermajs om du kan få tag på det.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Har prövat olja men det gick tyvärr inte så bra för magen. Majs är spannmål, om det är viktigt att undvika det?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fick äntligen värdena för vårt hösilage.. men vart ju helt ställd! Hur f-n hade ni gjort... Ibland hatar jag helt enkelt vår svenska sommar... Om det inte hade regnat så jävla mkt så hade jag fått mitt hö på första skörden istället för att i ren panik behöva ta en andra skörd hösilage, om det ens kan kallas hösilage mitt i de regnigaste veckorna.

Ts /kg foder 45
Rp / kg foder 72
Smrp /kg foder 54
Oms energi (MJ) /kg foder 4,5
smrp/Mj (kvot) 11,9

Ca 2,9
P 1,4
Mg 0,7 /kg foder

Jag har ett digivande sto med föl född 1012. Ej dräktig på nytt. Fölungen flyttar i skiftet Jan/feb 2013. Stoet gör minimalt arbete och är normalfödd.
Och en åring född 2011. De går på lösdrift!!!

SNÄLLA HJÄLP...
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag förstår inte ditt problem. Superbra energivärde sen att det är lite blött och lite mycket protein borde väl inte vara nåt större problem. De kan ju lätt få lov att äta hur mycket de vill.
Eller menar du att de inte kommer att orka äta så stor mängd?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag har hösilage med ung samma värden fast torrare

Ts 64
Smältbart råprotein 51
Energi 4,8

Jag är ny på det här och har en härlig blandning hästar!
När jag har räknat foderstater via nätet så får jag ihop det bra för föl och fölsto, men för de vuxna hästarna - lättfödda i lätt/normalt arbete - får jag kommentar om hög proteinhalt hur jag än gör .... Kan detta ställa till med problem?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tack för svar!
Är denna typ av grovfoder - se ovan - ok för fånghästar?
Sockerhalten är 48 om det har ngn betydelse ...
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Då kan du skratta dig lycklig/gråta av glädje. 48 g per kg TS är väldigt bra till fånghästar.

Spaderäss här på buke rekomenderade under 80 g till fånghästar. Normalt brukar man säga under 100 om jag minns rätt.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Ingridl; Du har ju även låg energi i ditt foder, så att du kan ge lättfödda mycket grovfoder, samt högt protein
så att du slipper ge något kraftfoder. Vill du få ner kvoten/mindre protein så kan du alltid ge dom lite halm om dom äter det.

Det är ett bra foder du har!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Tack igen!
När jag gav värdena på hösilaget till min granne som har hopphästar på elitnivå så tyckte han det var tämligen kasst ...För mkt protein och för lite energi ...
Nu när jag har varit inne här på buke + gjort lite egna beräkningar så verkar detta vara tämligen bra för mina lättfödda och lagom pigga hobbyhästar!
Lite GI för hästar tycks det!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Mina hästar äter allt de får! De står på halm på nätterna. Jag ger lite kraftforder mest för att hästarna gillar det och så ska jag komplettera med ett bra mineralfoder!
När jag har räknat på föl och fölsto så har jag kommit fram till att en måttlig giva av ett foder som lågt i protein och måttligt i energi blir bra även till dem. Fölis får ha lite x.tra kalk oxå.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Hahahaa.

Ja alltså, om man vill mixtra med en massa kraftfoder så är ditt foder kasst.

Vill du ha det billigt, enkelt och ge hästarna så mycket grovfoder de önskar så är det perfekt! :bow:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 618
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 814
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp