Bukefalos 28 år!

Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag försöker få i hop forderstat åt mina hastar, dåligt protein:
Mj 7.5 Smbl rp 28 ca 2.2 p 1.9
Har en shettis lättfödd, arbetas 3-4 dagar/vecka.
Halvblod/ponnykorsning rids lite hårdare 3-4 dagar/veckan och lite lättare 1-2 dagar/vecka
Nån som har något tips vad jag kan ge? :)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Har provat olja och det tålde magen tyvärr inte så bra. Är betfor bättre än korn för att ge mer energi?

Jag gillar inte korn överhuvudtaget då det innehåller alldeles för mycket stärkelse i mitt tycke.

Betfor innehåller massor av fibrer som är nyttiga för tarmbakterierna. Finns sorter utan tillsatt melass om man är känslig för socker.

Tycker att det borde finnas nåt super-energi-kraftfoder att köpa. Som inte ökar på proteinöverskottet.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

KL

Jag har en undring till. Hur är det med de övriga mineralerna (selen, koppar, zink, järn etc.), brukar man behöva tillsätta det? (Selen är väl det man brukar behöva ge?) Det blir ju svårt att tillsätta de var för sig och de färdiga mineralblandningarna innehåller kalcium som jag inte vill ha mer av så jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*kl*

Fick änteligen mitt hösilage levererat i dag och jag är så glad. Behöver inte tillsätta någonting förutom lite lusern och potatisprotein och selen, förståss.

TS 72%
40 g smbrp/kg foder
7,2 MJ
Kvot 5,5

Ca 2,1 g
P 1,8 g
Kvot 1,2
Mg 1,1 g
Kvot 1,9
Socker (WSC) 69 g/ kg TS
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Selen enbart eller blandat med E-vitamin finns att köpa på bla Apoteket och i foderaffärer.

Järn ska man i princip aldrig behöva tillsätta.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

ett överskott på kalcium är inte skadligt.

det är viktigt att förhållandet (kvot) mellan kalk och fosfor är korrekt ffa får den inte vara för låg.
När du räknar på grovfodrets analysvärden och lagt till ev. kraftfoder kommer du sen se om mineraler behöver tillsättas.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Nu har anlaysen anlänt.
ts 59%
68 smbrp/ kg
9 Mj
kvot 7,5 stämmer det?
Är det en ok kvot.
Jag är inte bra på detta men tycker det verkar ok.
Behöver bara tillsätta mineraler för en bra foderstat.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jepp, kvoten blir 7,5.
Väldigt högt energi, bara. Min häst hade inte kunnat äta många kg av det.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

kl

Woho, nu har jag fått mineralanalysen oxå! Jag vet dock inte om den är bra :p

Hösilage
TS 67 %

45 smb rp
6,6 MJ

smb rp/MJ = 6.82

2.2 Ca
1.8 P
1.0 Mg
17.7 K

Ca/P = 1.22

Och jag har såklart excelbladet med foderstaterna hemma så jag kan inte räkna förrän ikväll, blä!! Men vad jag har läst innan så verkar mineralerna normala men kanske att K är lite högt och ev Mg lite lågt?

Värdena är per kg foder.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Är värdena per kg foder eller kg TS? Låter väldigt högt för att vara per kg foder, kan bli problem om det är lättfödda hästar som ska äta av det. Men jag gissar att det är per kg TS, isåfall låter det väldigt bra.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag behöver hjälp! Första analysen som jag fodrat efter i en månad är fel och jag har nu fått den nya och den är inte min dröm till en liten stor häst 10 år och en shettis2,5 år som båda är lättfödda och en normalfödd 1,5 år. :( Hur skulle ni välja?

Just nu äter dom hö med värdena per kg foder:
ts:88%
8 mj
36 smbp
2.1 Ca
1.6 P
ca/p kvot 1,31
kvot 4,5

Det finns oxå hösilage i 20 kg bal med värden per kg foder:
ts:70%
6,9 mj
61 smbp
3,4 ca
2 p
ca/p kvot 1,7
kvot 8,84

Stora hösilagebalar går bort, jag kan omöjligt använda det till mina tre, dom hinner inte alls äta upp det inom rimlig tid :( men bara för info så kommer dom värdena oxå:grin: per kg foder

ts:69%
6,9 mj
44 smbp
2,3 ca
1,7 p
ca/p kvot 1,3
kvot 6,98

Hjälp tack!:bow:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Vad är det du undrar ????

Ja du...så här i eftrehand vet jag inte alls hur jag tänkte när jag skrev inlägget:rofl: trött i huvudet efter lång dag på jobbet kanske, jag har fått ihop en foderstat på höet nu som funkar:D
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

delvis kl

Knappade in mineralvärdena från höet lite halvt i panik såhär på kvällen och det bara blev rätt direkt på foderstaten jag räknat ut med energi, protein och TS som krav, tror jag?

Med underhållsfoderstat:
Ca: behov = 20, foderstat = 20.84
P: behov = 14, foderstat = 15.51
Mg: behov = 7.5, foderstat = 9.22

Ca/P = 1.34
Ca/Mg = 2.26

Är Ca/P "tillräckligt" låg för att jag ska kolla mineralfoder? För den ska väl hellre vara lite högre och lägst 1.2? Eller är detta helt okej fram tills våren när lilla hästen kanske börjar behöva fodras mer än underhåll?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Och mera frågor. E-vitamin och/med selen, behövs det som tillskott när hästen bara äter hösilage, havre, betfor, linfrökaka, morötter och ev lite halm? Såg att det ingick i mineralerna så tänkte kolla det när jag hittat mineralfoder men om det nu inte behövs, vad gör man då? Något annat tillskott som behövs om man inte ger färdigfoder/mineraler?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

ok

Men all spannmål består väl i princip av stärkelse?

Letar efter något kraftfoder med mer energi och mindre protein, mest praktiskt är något av dem som kommer på pall till stallet... och då verkar en som heter M****g Active vara bäst. Lite märkligt bara att inget av deras foder ger tillräckligt med selen - trots att SLU-programmet tycker att jag ger för myclet kraft ö h t....

Av olika anledningar har vi våra hästar väldigt olika, de andra har/har fått betfor, men av någon anledning inte denna - utan att jag riktigt tänkt på varför :crazy: borde kanske ändra på det...

Tack för alla svar förresten!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Olika spannmålssorter innehåller olika mycket stärkelse. Korn innehåller mer stärkelse än havre. Jag ser ingen anledning överhuvudtaget att fodra med spannmål alls. Jag tycker du ska testa med Betfor eller annan betfiber.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 031
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 647
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 836
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 920
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp