Bukefalos 28 år!

Hur ser era höanalyser ut?

Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Jag har samma problem. Just nu får jag ihop kvot 6.2 till växande unghäst :cool: har uselt hö också, kvoten var på 3 något tror jag.
Men jag måste lösa det, iaf fram till årsskiftet.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Från nya fältet 7,8MJ och 36 g smbrp. De äldre sämre. Från veckan efter midsommar.
Hoppas på kanonvärden på hösilaget, men kan inte ta prov förrän balarna öppnas.
// Linda

Andraskörden från nu i början av september.
Per kg TS eftersom jag tog från fältet.
10,6 MJ
94g smbrp
Blir bra att ge mest av samtidigt som höet.
// Linda
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

kl

Årets hö skördat 1/8 (sabla regnande) har analysen:

Smrp 47
energi 6,7
Kvot smrp/energi 7,0

kalcium 3,8
fosfor 1,7
Kvot kalcium/fosfor 2,3
magnesium 1,4

Nu är jag en av de hästägare som förlitat mig mkt på hippocampus foderstatsprogram tidigare år och sitter därför nu med SLU:s häfte utfodringsrekommendationer framför mig och får ett nervöst anfall. Jag vågar inte lita på att jag verkligen gör rätt.

Jag kommer nämligen fram till att mitt 19 månaders halvblod (beräknad vuxenvikt 550-600kg, låg tillväxttakt) skulle klara sig på enbart 10 kg hö utan kraftfoder. Känns som det måste vara fel, jag är så van vid att alltid behöva komplettera med lucern på unghästarna. Måste nog investera i ett foderstatsprogram ändå, annars blir nog årets foderstater helt fel.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Fick analysen idag, vet dock inte hur bonden tagit provet så jag har det bara som lös grund!

Smrp 66 g/kg TS
Energi 10.4 MJ/kg TS
kvot = 6,3
Kalcium 4.6 g/kg TS
Fosfor 2.5 g/kg TS
Kvot = 1,84
Socker 92 g/kg TS

Är glad att proteinet ändå ligger hyfsat högt, förra året låg det runt 30-40 g har jag för mig. Dock med lättfödd häst så blir det att pyssla lite, och rida mycket. ;)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Kl

Just pratat med min ensilageleverantör & är helnöjd i år:) Har lättfödda hästar & analysen ser ut;

Per kg foder!

Ts; 58
Mj; 5.4
SMRP; 39

Kvot alltså 7.2 Kommer bli kanon!! Tyvärr har jag inte mineralanalys så den får jag ta själv. Men allt annat är så bra så det är det värt!
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

KL

Åh är helnöjd!! :)

ts 52%
9,3MJ/kg ts
110g/kg ts smrp
79g/kg ts socker! trodde jag inte skulle hitta ett hö/ensilage med så lågt socker häromkring. Det vi har nu är 125g/kg ts.

Negativt bara att det är jääävligt dyrt...
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

kl
fick värderna idag, suck jag saknar hippocampus!!!
så här ser det ut. fodret är främst till islandshästar. vad tycker ni???
torrsubstans 80

protein 40

kalcuim 11.6

energi 9,4

kalium 1.6

magnesium 0,7

fosfor 1,3
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*Knapplån*


Vi har för lite protein i vårt hö,(unghästar/föl/diande sto ) i år,
36 gr/smrp kg/foder
8.1 MJ kg /foder

men fick veta att bonden hade kvar av fjolårshöet som låg på
57 gr smrp /kg foder
och 8.1 MJ / kg foder


Ser fräscht ut, och funderar på att köpa det han har kvar och blanda ut med.
Hu mkt "tappar" höet i värde i smrp /energi när det blir äldre, och finns det några nackdelar :confused:

Respons tack! ;)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Höet skall inte tappa någonting i smbrp eller MJ det enda som får höet att tappa av dessa värden är mögelangrepp och då är det ändå inte något man skall fodra med (dammar det eller inte luktar hundra procent gott fräscht nytt hö om det så köp det inte) Det finns inte dammigt hö, dammet är mögelsporer och hjälper inte att blöta bort. Det är få som klarar att lagra ett hö utan lagringsskador i över ett år därav är det extremt viktigt att verkligen kolla hygienen noga när man köper fjorårshö.

Det som måste tillsättas när man fodrar med fjorårshö (vanligt hö) är vitaminer då dessa tom börjar sjunka redan framåt vårvintern så man bör även göra det framåt våren även med årets hö.

För övrigt har de lyckats lagra det utan lagringsskador så är det alltså exakt samma innehåll - vitaminerna.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

oj hade vant på siffrorna för kalcuim och kalium. alltså tvärtom på dessa två:)
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

kl
fick värderna idag, suck jag saknar hippocampus!!!
så här ser det ut. fodret är främst till islandshästar. vad tycker ni???
torrsubstans 80

protein 40

kalcuim 11.6

energi 9,4

kalium 1.6

magnesium 0,7

fosfor 1,3

För låg kvot och för mycket energi.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Höet skall inte tappa någonting i smbrp eller MJ det enda som får höet att tappa av dessa värden är mögelangrepp och då är det ändå inte något man skall fodra med (dammar det eller inte luktar hundra procent gott fräscht nytt hö om det så köp det inte) Det finns inte dammigt hö, dammet är mögelsporer och hjälper inte att blöta bort. Det är få som klarar att lagra ett hö utan lagringsskador i över ett år därav är det extremt viktigt att verkligen kolla hygienen noga när man köper fjorårshö.

Det som måste tillsättas när man fodrar med fjorårshö (vanligt hö) är vitaminer då dessa tom börjar sjunka redan framåt vårvintern så man bör även göra det framåt våren även med årets hö.

För övrigt har de lyckats lagra det utan lagringsskador så är det alltså exakt samma innehåll - vitaminerna.

Tusen tack för svar ! :bow::bow:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

vi har:

ts: 58%

smbrp: 38 g kg
energi: 6 MJ kg
ca: 2,2 g kg
p: 1,2 g kg
mg: 0,7 g kg
k: 10,7 g kg

Någon som har några invändningar om detta?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Knapplån

Nu har jag fått mina höanalyser på det höet som finns tillgång till i stallet. Alla tre är första skördar, men från olika vallar ( eller, fjolårshöet är nog blandat från olika vallar, som jag förstod det på stallägaren).
Dom ser ut så här:

Fjolårs hö:
TS: 83%

RP: 63/76 gr
SMRP: 33/40 gr
Energi: 8,1/9,8 MJ
Kvot: 4,1

Ca : 3,6/4,3 gr
P: 2/2,4 gr
Mg: 1,6/1,9 gr
K: 9/11 gr
Ca/p: 1,8

Socker: 80/97 gr

Tidig skörd

TS: 85%

RP: 62/73 gr
SMRP: 32/37 gr
Energi: 7,9/9,3 MJ
Kvot: 4

Ca : 3,5/4,1 gr
P: 2/2,3 gr
Mg: 1,6/1,8 gr
K: 8/10 gr
Ca/p: 1,8

Socker: 76/89 gr

Sen skörd

TS: 84%

RP:50/60 gr
SMRP: 21/25 gr
Energi: 6,9/8,3 MJ
Kvot: 3

Ca : 3,2/3,8 gr
P: 1,2/1,4 gr
Mg: 1/1,2 gr
K: 11/13 gr
Ca/p: 2,7

Socker: 77/92 gr

Vad tycker ni???
Det jag inte förstår är hur det kan bli så lika värden:confused:. Det är skördat vid helt olika tillfällen och på olika vallar, men ändå, tycker jag det är väldigt identiska värden. Hur kan det komma sig? Kan det blivit något fel?

Det är ju inga lysande värden direkt när man har en lättfödd D-ponny, men jag tänker nog försöka få ihop något med detta ändå eftersom det åtminstone har såna sockervärden jag vill ha och det brukar vara ett helsike att hitta någon som ens tar sockeranalys och dom som gör det har alldeles för höga värden. Vad skulle ni satsat på för att få upp proteinet, som inte innehåller socker/melass? Jag brukar köra på lusernhack, men känns som det inte kommer att räcka med det nu. Eller vad tror ni?

Jag upptäckte att hippocampus har tagit bort foderstatsberäkningen. Kommer verkligen sakna den. Hur gör ni andra som brukade använda den? Tycker inte riktigt om freefarm. Visst att jag kan knåpa ihop något i excel själv, men jag är så rädd att missa något.
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

*KL*

Fick del av analysrapporten på det hösilage vi använder just nu. Jag vet helt ärligt inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet, lutar mest åt det sistnämnda :crazy: Det här är ren och skär katastrof!!!

70% TS
6,7 MJ
11 gr smrp :eek::crazy::mad::cry::(
1,7 gr Ca
1,2 gr P
0,5 gr Mg

Smrp/Mj-kvot: 1,6 :eek:

Bortsett från katastrofvärdena så är det iallafall fräscht och fint, alltid nåt :devil:
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Oj :eek: :crazy:

Det är värre än katastrof. Vet inte riktigt hur det ska gå att lösa något sådant. Ge hälften lucern, hälften hö?

Jag är hemskt nervös, jag väntar på analysen på hösten silage.
Har dock pratat med en bonde som har ett silage på 6 MJ och 40 smb rp att sälja.
Får köpa det i värsta fall i och med att märra är dräktig. Blir det liknande värden som förra
året så kan jag dock mata på med 12-13 kg silage hela vintern och lite muskel+salsa naturell...
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Min som är känslig för socker har jag börjat ge Salsas Naturell Grön, vet inte hur mycket socker det är i,
men min ponny klarar sig jättebra på det! Annars har jag gett muskel och det har fungerat.

Du kan inte få tag i potatisprotein?
 
Sv: Hur ser era höanalyser ut?

Vi fick tag i fjolårshö till ett riktigt bra pris!

Dock så är värdena absolut inte optimala. Jag får inte ihop kvoten smrp/MJ på någon av hästarna.

84% TS
10.0 MJ
42 gr smrp
2.2 gr Ca
1.9 gr P

Jag vill fodra med så mycket hö som det bara går och slippa hålla på med en massa tillägg. Är det ens möjligt på det här höet?
Jag har en 600 kg quarter i lätt träning, 300 kg ponny i lätt träning och en konvalescent 350 kg ponny att räkna till.

När jag räknar på quartern med 12 kilo hö per dag får jag en kvot på 4,2...

Räkna, räkna, räkna. :confused:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 025
Senast: Lisalei
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 637
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
1 913
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp