Bukefalos 28 år!

Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

A

AusboCaligula99

Blev lite fundersam på det här med ridhästmodell, när det gäller travarna :p

Bara för att hästen kanske inte har rätt ridmodell, så betyder det väl inte att den kommer att funka som ridhäst?

Är väldigt dålig på det här med exteriör, fast jag är väldigt nyfiken :D

Så jag tänkte att ni kanske kan slänga in en bild på eran häst, vilken ridhästmodell den än har, och sedan berätta utbildningsnivå?

Skulle vara skoj att se skillnad bland de olika modelltyperna, om dom med kanske inte så bra ridmodell har samma förutsättningar? eller funkar dom exakt lika bra?

KramKram :p
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Återkommer till tråden när jag kommit hem, har inga bilder på pållan på skoldatorn :D
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Här är nog den enda bra helkroppsbilden jag kunde hitta. Den har nåt år på nacken och han har hunnit lägga på sig bra mycket mer muskler efter det, men rent exteriörmässigt ser man ju hur han ser ut :)
n756402144_1411514_3807.jpg


Vet inte riktigt vad jag ska skriva om hans utbildningsnivå. Han utbildas ju hela tiden, skulle väl säga att han är grundutbildad + "lite till", men allt kan ju defentitivt förbättras.
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Exteriören är ju viktig med tanke på hållbarheten.
Det är därför man vill ha en så korrekt byggd häst som möjligt:).
Sedan är ju allt relativt, beror vad man vill uppnå med sin och hästens utbildning/ ridning. Målen sas.
Även om hästen har en mindre avvikelse så kan
den mycket väl hålla för skogsmulleridning i 20 år.
Vill man prestera mera så är som sagt exteriören desto viktigare.

Jag tittar efter benställning, halssättning, ryggens längd och form.
Jag noterar manke och bog.
Hur hästen rör sig samt bär sig. Var tyngdpunkten är.
Tittar framifrån, bakifrån och från sidorna. Vill se hästen på ett
spår till och från mig i skritt och trav.

Jag vill ha en häst med starka korrekta ben, hellre lite kortare rygg än lång.
Väl ansatt hals och fri bog. Samt att den uppvisar balans och en låg tyngdpunkt när den rör sig.
Sedan varierar det lite beroende på hästens ålder.

Min kusin har en travare som är av en mycket god ridhästmodell.
(I mina ögon:p) Har tyvärr ingen bild att bidra med......

/J.
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Helt klart en intressant fråga. Antar att det finns för- och nackdelar med de flesta exterinöra avvikelser, oavsett om det är travhäst eller ridhäst.

Själv är jag jättedålig på att bedöma exterinör, men kan berätta lite om min travare i alla fall. Här är en bild från i höstas, innan björnpälsen kom och magen försvann. :angel:

29759385.jpg


Det jag själv tänker på mest är att han är överbyggd (ca 4 cm) och har kort rygg. (SÅHÄR ser det ut när han skrittar fritt... :p(Inte jag som rider.) Vilket såklart gör det jobbigt för honom att få med sig baken ordentligt. Bogbladen går långt bak och det är svårt att hitta sadlar som passar eftersom sadelgjordsläget är längre fram.

Resten av exterinören kan jag inget om, men vår veterinär tror att hans kroppsbyggnad har hjälpt honom att klara travlivet så pass bra som han har gjort. Tror inte han är någon optimal ridhästmodell dock. :p

Ridmässigt får man väl säga att han är grundutbildad, men han går ännu inte in någon stadig form i trav eller galopp. Kan öppna och sluta i skritt, men tycker det är jobbigare i trav. Galoppen har vi inte jobbat mer i än fattningar och avsaktningar.
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

29999256.jpg

29999261.jpg

29999237.jpg


Liten och kompakt med lågställd hals
och eftersom han är låg fram så hamnar vi lätt i framvikt

Jag tycker att vi ligger väl på en LC nivå.. vad andra tycker vet jag inte..
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Åh, vilken gobit :D
dundersöt :p
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Åh, du verkar rätt hajj på det här :P
kanske du kan "bedöma" min grabb :angel: ?

Här har vi en bild från februari-09


Och en från December-09
Kanske lite dåligt bild med ländtäcket :P


Han är utbildad L:A dressyr och hoppar 1,20-1,20m på träningarna :)
Mattes gullpojke:heart
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Varför kallar man det ridhästmodell? Jo, för att hästens modell lämpar sig för ridning - alltså kan bära en ryttare på ett sätt som minimerar slitaget på ben och rygg. Den har helt enkelt bättre förutsättningar att klara det som krävs av dem. En travare är byggd för...just det dra sulky och trava fort, vilket den också gör bra. Men låta dem ta varandras uppgifter? Är inte det att göra det onödigt svårt för alla? Men som sagt det beror ju på vad jag vill ha ut av min häst.
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Lite trist inlägg då TS ville se lite travare i just ridhästmodell. De är olika för alla vad man tycker o tänker om andra raser.Visst dom är avlade för trav,men många av dom är dock inte sämre som ridhäst.

Ska se TS om jag kan lägga in en bild på min förra,som jag förövrigt tycker är riktigt fin o lämplig som just RIDHÄST =)

Fina hästar alla :D:banana:

Varför kallar man det ridhästmodell? Jo, för att hästens modell lämpar sig för ridning - alltså kan bära en ryttare på ett sätt som minimerar slitaget på ben och rygg. Den har helt enkelt bättre förutsättningar att klara det som krävs av dem. En travare är byggd för...just det dra sulky och trava fort, vilket den också gör bra. Men låta dem ta varandras uppgifter? Är inte det att göra det onödigt svårt för alla? Men som sagt det beror ju på vad jag vill ha ut av min häst.
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Oj, är en travare gjord för att dra sulky och trava fort? Det visste inte jag. :o Tack så jättemycket för att du, en sån erfaren och kompetent människa upplyste mig om det! :bow: Nu ska jag börja köra min fina ridtravare istället för att rida, hon är ju inte gjord för det. :angel:
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Nån snäll :) får gärna bedöma min häst.

15 år kallblodstravare.
Travtränad men ej tävlat utan mest skogsmulleridits och lite monte.

Har ej kort på mej då det är jag som alltid har kameran, men mamma 63 som aldrig förut suttit på häst.



29224688.jpg


29224691.jpg


29224692.jpg



Hittade ett när jag första gången red på henne hemma.

29048751.jpg
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Har ingen aning om min pålle är av "bra ridhästmodell" eller inte, skulle vara kul om någon kunde bedöma hans exteriör :D Han är relativt omusklad och går just nu som skogsmulle, inte utbildad alls direkt.

(De två första bilderna är från när vi nyss fått honom)
27451295.jpg

27355334.jpg


28443555.jpg

28805531.jpg
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Mitt ena sto, kallblodstravare, 16 år gammal på bilden:

24382032.jpg


Idag är hon 17 år, en fantastisk ridhäst med oerhört stor ridbarhet.
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Varför kallar man det ridhästmodell? Jo, för att hästens modell lämpar sig för ridning - alltså kan bära en ryttare på ett sätt som minimerar slitaget på ben och rygg. Den har helt enkelt bättre förutsättningar att klara det som krävs av dem. En travare är byggd för...just det dra sulky och trava fort, vilket den också gör bra. Men låta dem ta varandras uppgifter? Är inte det att göra det onödigt svårt för alla? Men som sagt det beror ju på vad jag vill ha ut av min häst.

:eek: vilken TUR att du berättade detta...nu hoppas jag att någon genast vidarebefordrar denna visdom till tex Balagur's ägare, så de genast slutar med sitt Grandprix-dressyrande!
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Tycker ofta att kallblodstravarna ser ut att ha bättre ridbarhet, om man nu tittar exteriörmässigt.
Din häst ser mycket trevlig ut, harmonisk, välbyggd och proportionerlig.

Tycker också att Lobells häst ser mycket trevlig ut i sin modell.
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Gud vad elaka alla vi ridtravare ägare är som plågar våra stackars hästar med att bära ryttare när dom egentligen är byggda för att dra en sulky :crazy: Varför ska vi göra det så svårt för oss själva och våra stackars hästar :(

Nej men skämt åsido eftersom att ts ville se bilder på olika ridtravares extiör så lägger jag in en bild på min dam.

33075_1248974746.jpg

Hon må vara "byggd" för att dra en sulky men hon trivs väldigt bra med livet som ridhäst och jag trivs väldigt bra med henne som ridhäst och individ :love:
 
Sv: Hur ser era ridtravare ut, exteriörsmässigt?

Exteriören är viktig för hållbarhetens skull, inte skulle en body builder springa 100 m häck?

Dock kan en travare av mindre god exteriör självkart hålla för mulleridning, men ska man träna så tycker jag det är viktigt att hästen har förutsättningar för att göra detta. Men det behöver inte betyda att en travare inte har det, det finns ju "fula travare" som istället är jättefina ridhästar.

Vi spänner inte för ett halvblod för vagn och kör ett trav lopp, eftersom dessa inte klarar av detta kroppsmässigt.
Man måste ju tänka på hästen också, har den förutsättningarna för att göra det JAG vill?


Tycker att din häst har en fin exteriör och verkar vara rätt välmusklad!

//Daredevil - som även rider "ridtravare" och älskar det!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 651
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, jag har ett dilemma. Skulle ni prioritera att ha eran häst uppställda nära hemmet eller nära jobbet? Här är förutsättningarna. Nära...
2
Svar
21
· Visningar
2 550
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 003
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp