Hur ska man ha råd?

Gångavstånd hemifrån kan vara bra, det har jag också. Nackdelen är väl att man kan behöva vara i stallet flera gånger per dag för att hålla nere kostnaderna (mindre service = billigare osv), vilket kan ta knäcken på ens hästintresse. Så har det varit för mig i alla fall.
Det här stallet, på gångavstånd, blir box istället för lösdrift men de funderar på och bygga en...
Men då är det rullande schema på insläpp och helgernas pass "resten" av passen löser stallägaren 😊
 
Jag betalar för en häst ca 4000 i stallhyra. Får box, strö, all hösilage jag vill, foder (havre och mineraler), täcke på/av, insläpp och utsläpp. Tar en stallhelg per månad på det. I Enköping.

Tycker det är ganska billigt. Å hade jag haft högre lön skulle jag lätt kunnat ha två hästar. Nu räcker det med en egen å att jag får låna stallägarens andra häst två dagar per vecka.

Men ja, det är väldigt dyrt just nu. Min lön jag får ut efter skatt ligger på 18k. Med nya jobbet kommer jag kunna få ut efter skatt ca 22k. Det är lite skillnad.

Men å andra sidan så kommer jag nog inte stå inackorderad så länge. Några år till sen blir det eget stall. Å då kommer jag nog vilja ha egna inackorderade och då får man räkna själv på vad som är rimligt att ta.

Men får jag fråga? Hur mycket betalar du för dina två hästar under sommaren? På mitt stall kostar det bara 1500:- om hästen går på bete. (Gratis om man även hjälper stallägare med dennes hästar den perioden hon är på semester (dvs fylla vatten, ge mat om det behövs etc.) Jag tänker under den tiden kanske det går att leta annat stall som kanske är aningen billigare?
Nuvarande stall är samma hyra året runt... då det inte finns rent bete utan skogsbete så behövs det ge hö ändå.

De jag tittat på nu har kallhyra och då är det endast det jag skulle betala över sommaren, då det även finns bra beten att tillgå.
 
Det verkar som om du i alla fall har några olika alternativ.

Men en allmän fundering, nu när vi är på ämnet, hur kommer det att bli med ekonomin?

De stallägare som är beroende av inkomsten från sina inhysta och som samtidigt har skyhöga räntor och dyra levnadskostnader, hur gör de om hästägarna antingen flyttar eller säljer sina hästar?

Då behöver de istället sänka hyran för att ha inhysningarna kvar, alternativt sälja gården (och det skall nog mycket till).

Jag är bekymrad över utvecklingen och tror att vi bara sett början...

Vad tänker ni andra?
 
Det verkar som om du i alla fall har några olika alternativ.

Men en allmän fundering, nu när vi är på ämnet, hur kommer det att bli med ekonomin?

De stallägare som är beroende av inkomsten från sina inhysta och som samtidigt har skyhöga räntor och dyra levnadskostnader, hur gör de om hästägarna antingen flyttar eller säljer sina hästar?

Då behöver de istället sänka hyran för att ha inhysningarna kvar, alternativt sälja gården (och det skall nog mycket till).

Jag är bekymrad över utvecklingen och tror att vi bara sett början...

Vad tänker ni andra?

Jag tänker att man satt sig i skiten om man har privat stall som kräver inhyrda för att gå runt. Men oftast så tar ju privata hemmastall så låg hyra att det knappt täcker de faktiska kostnaderna och inte täcker arbetsinsatsen alls, för att det kan vara trevligt med sällskap. Så för de stallägarna (såna som mig) så blir ekonomin bättre utan inhyrda som betalar för låg hyra. Jag kan då lägga tiden på annat, såsom lönejobb.

Det är en annan fråga för de som driver professionell verksamhet. Där gäller det att effektivisera och jaga kostnader.

Min spaning är att fler och fler "hemmastall" stänger för inhyrda, och de stora verksamheterna ökar i pris. Det kommer att leda till att färre kommer ha råd att ha häst - men det är inte nödvändigtvis dåligt ur hästarnas perspektiv.
 
Det verkar som om du i alla fall har några olika alternativ.

Men en allmän fundering, nu när vi är på ämnet, hur kommer det att bli med ekonomin?

De stallägare som är beroende av inkomsten från sina inhysta och som samtidigt har skyhöga räntor och dyra levnadskostnader, hur gör de om hästägarna antingen flyttar eller säljer sina hästar?

Då behöver de istället sänka hyran för att ha inhysningarna kvar, alternativt sälja gården (och det skall nog mycket till).

Jag är bekymrad över utvecklingen och tror att vi bara sett början...

Vad tänker ni andra?
Jag hade trott att min stallägare skulle få en massa tomma boxplatser nu när hyrorna höjdes rejält och allt blev dyrare, men det står lika många hästar på anläggningen som vanligt. På något sätt får folk ihop det, och även om vissa faller bort så har det tillkommit nya.
Alla stall har väl höjt priserna så sålänge man vill stå i liknande typ av stall blir det ju ingen större skillnad med byte.

Men det jag vet att min stallägare skulle göra om det försvann en massa folk är att hon stänger ner en stalldel och på så sätt effektiviserar. Just nu används fyra av anläggningens stall, om en stor andel hästar försvinner så flyttar hon om så att hon bara använder de tre större. Det blir mindre elkostnader och mer effektivt för personalen.
 
Det verkar som om du i alla fall har några olika alternativ.

Men en allmän fundering, nu när vi är på ämnet, hur kommer det att bli med ekonomin?

De stallägare som är beroende av inkomsten från sina inhysta och som samtidigt har skyhöga räntor och dyra levnadskostnader, hur gör de om hästägarna antingen flyttar eller säljer sina hästar?

Då behöver de istället sänka hyran för att ha inhysningarna kvar, alternativt sälja gården (och det skall nog mycket till).

Jag är bekymrad över utvecklingen och tror att vi bara sett början...

Vad tänker ni andra?
Jag tycker att utvecklingen är jättebra. Att det går ner tillräckligt är min enda chans att någonsin kunna köpa en gård, vilket är min högsta dröm. Jag kommer inte kunna spara ihop handpenning till en gård med lite mark (10-20 hektar) innan jag går i pension annars. Jag missade att hoppa på tåget med fastigheter medans jag var ung.
 
Jag tycker att utvecklingen är jättebra. Att det går ner tillräckligt är min enda chans att någonsin kunna köpa en gård, vilket är min högsta dröm. Jag kommer inte kunna spara ihop handpenning till en gård med lite mark (10-20 hektar) innan jag går i pension annars. Jag missade att hoppa på tåget med fastigheter medans jag var ung.

Just nu är det ju inte riktigt läge med stigande dödsräntor, men i både norr och söder finns det gårdar som är nog billiga för att man ska få lån + topplån för handpenningen om man har ett hyfsat jobb. Ibland får man använda två olika banker för att få till det, men det går.

20 hektar är dock stooort, och dyyyrt. Hoppa in på en minigård, repobjekt istället :). Dom som är 0,5-6ha. Har du möjlighet till distansarbete eller byta arbetsplats till Norrbotten har vi flera objekt under miljonen ute just nu...
 
Just nu är det ju inte riktigt läge med stigande dödsräntor, men i både norr och söder finns det gårdar som är nog billiga för att man ska få lån + topplån för handpenningen om man har ett hyfsat jobb. Ibland får man använda två olika banker för att få till det, men det går.

20 hektar är dock stooort, och dyyyrt. Hoppa in på en minigård, repobjekt istället :). Dom som är 0,5-6ha. Har du möjlighet till distansarbete eller byta arbetsplats till Norrbotten har vi flera objekt under miljonen ute just nu...
Håller med om att 20 ha är stort och dyrt, inte bara i inköp utan även i drift!
I mina trakter har man dessutom "storbönderna" som vill/behöver utöka som konkurrenter på de objekten.
 
Håller med om att 20 ha är stort och dyrt, inte bara i inköp utan även i drift!
I mina trakter har man dessutom "storbönderna" som vill/behöver utöka som konkurrenter på de objekten.

Japp, även om jag drömmer om jättelika beten så har jag inte ork eller råd att ta hand om såna jätteytor.

Men jag hade gärna utökat från mina 0,6ha (och lånade bitar på 0,5ha och 1ha) till att själv rodda över 3-6ha. Det känner jag mig mogen för nu, och vi skulle klara av att hantera arbetsmässigt.

"Skräpmark" för kobönderna och storskogsägarna är ju ofta bra hästmark. Lite sly, lite träd, lite kuperat.
 
Just nu är det ju inte riktigt läge med stigande dödsräntor, men i både norr och söder finns det gårdar som är nog billiga för att man ska få lån + topplån för handpenningen om man har ett hyfsat jobb. Ibland får man använda två olika banker för att få till det, men det går.

20 hektar är dock stooort, och dyyyrt. Hoppa in på en minigård, repobjekt istället :). Dom som är 0,5-6ha. Har du möjlighet till distansarbete eller byta arbetsplats till Norrbotten har vi flera objekt under miljonen ute just nu...
Min partner har bara jobb i stockholm, göteborg och malmö, (om vi pratar Sverige) så det försvårar saker. 1,5 timmes pendlingstid enkel väg är inga problem, det har han idag.
6 hektar räcker liksom inte när man vill ha några köttdjur och 2-4 hästar, ha vinterhage på ~4 hektar och sommarbete på det. Och norrland blir det INTE. Jag HATAR vintern. Lutar mer åt Italien, Spanien eller Nya zeeland isf.

Just nu är jag student så köp av gård är inte aktuellt förens jag är klar.
 
Japp, även om jag drömmer om jättelika beten så har jag inte ork eller råd att ta hand om såna jätteytor.

Men jag hade gärna utökat från mina 0,6ha (och lånade bitar på 0,5ha och 1ha) till att själv rodda över 3-6ha. Det känner jag mig mogen för nu, och vi skulle klara av att hantera arbetsmässigt.

"Skräpmark" för kobönderna och storskogsägarna är ju ofta bra hästmark. Lite sly, lite träd, lite kuperat.
Vi har fyra och jag har hittills bara stängslat två 😅 plus 0,5 kanske hos grannen.
 
Det verkar som om du i alla fall har några olika alternativ.

Men en allmän fundering, nu när vi är på ämnet, hur kommer det att bli med ekonomin?

De stallägare som är beroende av inkomsten från sina inhysta och som samtidigt har skyhöga räntor och dyra levnadskostnader, hur gör de om hästägarna antingen flyttar eller säljer sina hästar?

Då behöver de istället sänka hyran för att ha inhysningarna kvar, alternativt sälja gården (och det skall nog mycket till).

Jag är bekymrad över utvecklingen och tror att vi bara sett början...

Vad tänker ni andra?
Jag tänker att vi har haft en lyx under många år när det kommer till priser och att vi då har haft råd med väldigt mycket och då även råd att betala sig ur mycket jobb.
 
Min partner har bara jobb i stockholm, göteborg och malmö, (om vi pratar Sverige) så det försvårar saker. 1,5 timmes pendlingstid enkel väg är inga problem, det har han idag.
6 hektar räcker liksom inte när man vill ha några köttdjur och 2-4 hästar, ha vinterhage på ~4 hektar och sommarbete på det. Och norrland blir det INTE. Jag HATAR vintern. Lutar mer åt Italien, Spanien eller Nya zeeland isf.

Just nu är jag student så köp av gård är inte aktuellt förens jag är klar.

Alltså jag menar för att hoppa in på bostadstegen och börja träna bondefärdigheterna, samtida som man renoverar upp genom att lägga tid så man kan få loss den där större handpenningen dom behövs för den större drömmen.

En handpenning av storleken 20ha gård för häst och kor är nästan omöjlig att spara ihop på vanliga jobb - men det är till och med i inflations och kristider möjligt att köpa repobjekt och sälja med vinst.

Ärligt talat är väl galen inflation allra bäst för oss med bostadslån, även om räntorna gör ont - lånet krymper i relativ storlek rasande snabbt.
 
Rent krasst så är mitt enda råd det som flera redan skrivt, dra ner till en häst. Har själv relativt god ekonomi och skulle aldrig ha råd att ha 2 hästar inackorderade med dagens priser. Har förvisso 2 hästar nu, men det är enkom för att jag har dem hemma på egen gård och var så illa tvungen att skaffa en till som sällskap.
Råd 2 är väl egen gård, men det är ju lättare sagt än gjort med dagens räntor.
 
Efter att ha läst den här tråden måste jag nog höja hyran på min lösdrift. Är medveten om att jag har det till mer eller mindre självkostnadspris för att få hjälp. Men sen min inhyrda bytte jobb och skaffade två hästar blir det inte så mycket hjälp, men jag är ju glad för att få sällskap ut. Nu har jag inte höjt hyran på flera år, inte sen katastrofsommaren 2018 tror jag. Är nog dags ändå... Det är i alla fall intressant att läsa hur olika hästägare har det och löser krisen. Hoppas att ts hittar en bra lösning för sig!
 
Alltså jag menar för att hoppa in på bostadstegen och börja träna bondefärdigheterna, samtida som man renoverar upp genom att lägga tid så man kan få loss den där större handpenningen dom behövs för den större drömmen.

En handpenning av storleken 20ha gård för häst och kor är nästan omöjlig att spara ihop på vanliga jobb - men det är till och med i inflations och kristider möjligt att köpa repobjekt och sälja med vinst.

Ärligt talat är väl galen inflation allra bäst för oss med bostadslån, även om räntorna gör ont - lånet krymper i relativ storlek rasande snabbt.
Absolut, men då pratar vi igen 20 års tid innan det blir en gård. Och då är det snart dags att flytta ifrån gården... Så hur det än blir så är det typ omöjligt. Förstår inte riktigt hur du får ihop det med sista meningen. Din lön ökar ju inte i takt med inflationen.
 

Liknande trådar

Fordon Hej är det någon mer som har samma problem som jag? Jag försöker ta lån så jag kan köpa en ny bil då min gått sönder och jag är i akut...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 400
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 228
Senast: ameo
·
Övr. Barn Hej! Är sedan ett halvår sambo och för 6 v fick vi vår första barn. Vi flyttade till annan del av landet för ca ett halvår sedan pga att...
2
Svar
39
· Visningar
5 902
Senast: sona
·
Hästmänniskan Jag blir galen på dessa pengar så nu känner jag att jag måste få fråga er hur ni löser det! :crazy: I våras sålde jag fjordan och...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 820
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Annonsera mera hundar 2
  • Varför så många hundar på rymmen?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp