Bukefalos 28 år!

Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Då tänker jag att man inte vet vad norm betyder.

Ja. Och jag länkade ju in wikipedias förklaring, just för att jag tyckte att ett normlöst samhälle vore farligt. Men innan dess hade jag fått lite lagom på pälsen... för att jag förstod minsann vad Luff syftade på. Och det gjorde jag, visade det sig.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag håller inte med. Familjen har rätt att bestämma själv, men vilka bidrag familjen önskar utnyttja bör inte bli lika högt.
Vi vet ju att kvinnor tar större ansvar för barn och hem, därmed fått svårare att nå upp i liknande lön, ens få anställning, få sämre pensioner etc. Kvinnor och dess familjer får välja det valet fritt och drar med sig de andra kvinnorna som inte gjort samma livsval. Att vi är där vi är idag gällande jämställdhet är inte enbart pga den fria individens val, det är lika stor del för att staten vallat oss hit.

Jag tänker att det kan vara klokat att hålla ordning på terminologin.
Föräldraledigheten är ju inte ett "bidrag" till familjen.
Det är en möjlighet för föräldrarna att få viss ersättning när de är lediga för att vårda sitt barn.

Jag kan tänka mig reformer i form av att man inte ska kunna spara föräldraledigheten så länge, utan att det är något som handlar om första 1-1½ åren. De dagar man inte utnyttjat då, förfaller.
Och fördelningen: det finns så många undantag från "regeln" med två jobbande föräldrar att jag tycker att det inte ska delas på hälften. Utan jag tycker att det kanske är lämpligt så som det är nu, med ett visst antal "pappadagar" och resten får familjen själv välja hur de fördelas.

Barnbidraget är ju ett rent bidrag. Dess vara eller icke vara torde inte ha med jämställdheten att göra, så det kan vi skippa att diskutera.
 
Att respektera andra, andras åsikter och andras val är en självklarhet. Men det ändrar ju inte de löneskillnader som finns.Att ha ett samhälle med lika lön för lika arbete är, på sikt en genomförbar väg. Att kompensera, på ngt sätt de kostnader den ene tar på sig i form av 1/2 , och avstående från karriär pga av att man tar hand om barnen är en annan. För familjerna kommer även i fortsättningen att välja att den med lägst lön tar på sig dessa kostnader oavsett vad samhället ser som korrekt ideologiskt sett.
Jag anser det respektfullt att vid lika arbetsinsats ska lika ersättning utgå.

Absolut det finns en problematik i att värdera arbete och arbetsinsats. Trist.

De viktiga jobben tenderas att tas av kvinnor och ha få stordriftfördelar. Eftersom arbetet är krävande så har kvinnor tidigare hamnat på efterkälken i utbildning och övningar i abstrakt tänkande och organisation.
 
Jag anser det respektfullt att vid lika arbetsinsats ska lika ersättning utgå.

Absolut det finns en problematik i att värdera arbete och arbetsinsats. Trist.

De viktiga jobben tenderas att tas av kvinnor och ha få stordriftfördelar. Eftersom arbetet är krävande så har kvinnor tidigare hamnat på efterkälken i utbildning och övningar i abstrakt tänkande och organisation.
Javisst, samma jobb samma lön. Men att betala lika för lika arbetsinsats? det är ju som att säga att potatis ska kosta lika mycket som jordgubbar per kilo.
Värdet på en arbetsinsats hänger på det mervärde den producerar eller den ersättning arbetsgivaren är beredd att betala. Det ska naturligtvis vara billigare att hyra in ngn (per timme räknat)som sopar gatan på löv och skräp än att hyra in ngn som kopplar elen i en kåk.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Naturligtvis ska samma jobb ge samma lön. Men det är ju rätt sällan båda individerna i ett förhållande har samma lön så.?...
Eller har du den inställningen att alla ska ha samma lön oavsett arbete o ansvar?

Nej, men man skulle kunna förbättra kvinnors pensioner genom att männen tar ett lika stort ansvar för barnen och hemmet? En stor del av ojämlikheten i pensionen handlar ju om att kvinnorna oftare deltidsarbetat och varit hemma mer med barnen. Att hon ska få ta del av mannens pension ser jag inte som en lösning på problemet, då blir ju kvinnorna återigen beroende av männen.
 
Jag tänker att det kan vara klokat att hålla ordning på terminologin.
Föräldraledigheten är ju inte ett "bidrag" till familjen.
Det är en möjlighet för föräldrarna att få viss ersättning när de är lediga för att vårda sitt barn.

Jag kan tänka mig reformer i form av att man inte ska kunna spara föräldraledigheten så länge, utan att det är något som handlar om första 1-1½ åren. De dagar man inte utnyttjat då, förfaller.
Och fördelningen: det finns så många undantag från "regeln" med två jobbande föräldrar att jag tycker att det inte ska delas på hälften. Utan jag tycker att det kanske är lämpligt så som det är nu, med ett visst antal "pappadagar" och resten får familjen själv välja hur de fördelas.

Barnbidraget är ju ett rent bidrag. Dess vara eller icke vara torde inte ha med jämställdheten att göra, så det kan vi skippa att diskutera.
Sakfrågan oavsett benämning är ändå att det i de flesta fall tas ut av kvinnan i familjen. Barnbidraget håller jag med om att vi släpper.

Jag förstår hur du menar och hade kunnat hålla med om det inte varit så att oavsett hur situationen i familjen ser ut så är det i de flesta fall kvinnan som tar störst ansvar över barn och hem. Precis som @Mia_R. (tror jag att det var) tidigare nämnt. Är kvinnan egenföretagare så kan hon lättare fördela sin tid, är mannen egenföretagare så måste han hålla företaget aktivt. Studerar kvinnan så kan hon ta sabbatsår, studerar mannen så är det bättre att han blir klar. Tjänar kvinnan mer får hon ut mer av föräldrapenningen, tjänar mannen mer kan de inte vara utan lönen. Etc..
 
Nej, men man skulle kunna förbättra kvinnors pensioner genom att männen tar ett lika stort ansvar för barnen och hemmet? En stor del av ojämlikheten i pensionen handlar ju om att kvinnorna oftare deltidsarbetat och varit hemma mer med barnen. Att hon ska få ta del av mannens pension ser jag inte som en lösning på problemet, då blir ju kvinnorna återigen beroende av männen.
Då har du återigen en diskrepans mellan vad du vill ideologiskt och vad som för stunden är bäst för familjen. Tjänar den ene 20 000 netto i månaden och den andre 30 000. Så står det för de flesta familjer klar, vem som tar ledigt för att ta hand om snoriga ungar.
Och den biten kommer du aldrig ifrån, eftersom det kan betyda skillnaden mellan en efterlängtad solresa per år eller ej.
Därför är det mer praktiskt att betrakta familjen som ett bolag, man delar utgifterna, man delar inkomsterna, man delar det insparade kapitalet (där pensioner ingår) och man delar beskattning.
 
Då har du återigen en diskrepans mellan vad du vill ideologiskt och vad som för stunden är bäst för familjen. Tjänar den ene 20 000 netto i månaden och den andre 30 000. Så står det för de flesta familjer klar, vem som tar ledigt för att ta hand om snoriga ungar.
Och den biten kommer du aldrig ifrån, eftersom det kan betyda skillnaden mellan en efterlängtad solresa per år eller ej.
Därför är det mer praktiskt att betrakta familjen som ett bolag, man delar utgifterna, man delar inkomsterna, man delar det insparade kapitalet (där pensioner ingår) och man delar beskattning.

Men hur kommer det sig då att det bästa för familjen alltid verkar vara att det är mamman som är hemma? Så som @rutans påpekade? Hur ska kvinnornas pension och löner bli bättre om vi inte förändrar normerna kring vem som tar huvudansvaret för barnen? Jag är framförallt förundrad över alla dessa pappor som inte verkar vilja vara hemma med sina barn. Eller som prioriterar pengar till en extra semesterresa framför att ta föräldraledigt och vara med sitt barn i vardagen.
 
Då har du återigen en diskrepans mellan vad du vill ideologiskt och vad som för stunden är bäst för familjen. Tjänar den ene 20 000 netto i månaden och den andre 30 000. Så står det för de flesta familjer klar, vem som tar ledigt för att ta hand om snoriga ungar.
Och den biten kommer du aldrig ifrån, eftersom det kan betyda skillnaden mellan en efterlängtad solresa per år eller ej.
Därför är det mer praktiskt att betrakta familjen som ett bolag, man delar utgifterna, man delar inkomsterna, man delar det insparade kapitalet (där pensioner ingår) och man delar beskattning.

Menar du att du tycker att vi ska börja med sambeskattning igen?
 
Men hur kommer det sig då att det bästa för familjen alltid verkar vara att det är mamman som är hemma? Så som @rutans påpekade? Hur ska kvinnornas pension och löner bli bättre om vi inte förändrar normerna kring vem som tar huvudansvaret för barnen? Jag är framförallt förundrad över alla dessa pappor som inte verkar vilja vara hemma med sina barn. Eller som prioriterar pengar till en extra semesterresa framför att ta föräldraledigt och vara med sitt barn i vardagen.
1. Så länge olika jobb ger olika lön och paren i de flesta förhållanden har olika jobb. Så länge kommer familjerna att välja det som passar dem bäst och inte det som andra anser ideologiskt riktigt.
2 Genom att genomföra det jag föreslagit så får, den minst tjänande parten del av den mest tjänande parten pension.
3 Och just en solsemester kan vara det familjen behöver efter att ha spenderad resten av året i en hyresbarack någonstans i förorten...
 
Menar du att du tycker att vi ska börja med sambeskattning igen?
Sambeskattning är nog en hållbarare väg till jämställdhet, än vad lika lön för vilket arbete som helst - som är det jag förstår att du erbjuder som alternativ.

-------------
Jag tror dessutom att någon sorts fördelningspolitisk/ekonomisk lösning är en betydligt säkrare väg till jämställdhet, än att försöka jämna ut biologiska skillnader mellan könen som föreslagits tidigare i tråden.
 
1. Så länge olika jobb ger olika lön och paren i de flesta förhållanden har olika jobb. Så länge kommer familjerna att välja det som passar dem bäst och inte det som andra anser ideologiskt riktigt.
2 Genom att genomföra det jag föreslagit så får, den minst tjänande parten del av den mest tjänande parten pension.
3 Och just en solsemester kan vara det familjen behöver efter att ha spenderad resten av året i en hyresbarack någonstans i förorten...
Är det ett svar på frågan varför det oftast är kvinnan som stannar hemma, även när det är hon som tjänar mest?
 
1. Så länge olika jobb ger olika lön och paren i de flesta förhållanden har olika jobb. Så länge kommer familjerna att välja det som passar dem bäst och inte det som andra anser ideologiskt riktigt.
2 Genom att genomföra det jag föreslagit så får, den minst tjänande parten del av den mest tjänande parten pension.
3 Och just en solsemester kan vara det familjen behöver efter att ha spenderad resten av året i en hyresbarack någonstans i förorten...
Just solsemestern. Jag tvivlar starkt på att det är familjen i hyresbaracken som prioriterar den. Det tenderar till att vara dom med hög medelinkomst som inte kan tänka sig att vara utan pengarna till både skid och solsemester som går "förlorade" med pappaföräldraledighet. När ska han annars "vila" upp sig.
För även vilandet på semestern är en maskulin företeelse. Mannen gör inga förberedelser - jo kollar så gräsklipparroboten och larmet funkar på villan. Och tvättar bilen som ska stå på långtidsparkeringen!
Hon bokar resan, tvättar, packar till sig och barnen (jo mannen packar oftast sin väska men med kläder hon förberett) och kollar passen i tid. Fixar passning för blommorna, posten, kaninen och hunden. Städar så det är fint när dom kommer hem. Tömmer kylen.

Självklart vet jag att det finns flera familjer där det INTE går till så här men räck upp en hand den som inte känner familjer där det ser ut precis så här. Och sällan tvärtom.

Åh ja just det...när dom kommer hem så slänger sig alla utom mamma i soffan.
Mamma, hon ska ta hand om tvättberget och fylla på kylen igen.
 
Sambeskattning är nog en hållbarare väg till jämställdhet, än vad lika lön för vilket arbete som helst - som är det jag förstår att du erbjuder som alternativ.

-------------
Jag tror dessutom att någon sorts fördelningspolitisk/ekonomisk lösning är en betydligt säkrare väg till jämställdhet, än att försöka jämna ut biologiska skillnader mellan könen som föreslagits tidigare i tråden.

Jag har aldrig förespråkat lika lön för alla arbeten så det känns lite märkligt att diskutera den saken. Vad tänker du för fördelningspolitik? Och vilka biologiska skillnader har försökt utjämnas?
 
Sambeskattning skulle kunna ingå i paketet där hela familjen delar på inkomster, pensionspoäng och då beskattning.
En sambeskattning skulle gynna familjer med olika inkomster

Särbeskattningen brukar väl annars räknas till en av de reformer som varit viktigast för kvinnans möjligheter att forma sitt eget liv? Tillsammans med P-pillret och rätten till förskola.
 
1. Så länge olika jobb ger olika lön och paren i de flesta förhållanden har olika jobb. Så länge kommer familjerna att välja det som passar dem bäst och inte det som andra anser ideologiskt riktigt.
2 Genom att genomföra det jag föreslagit så får, den minst tjänande parten del av den mest tjänande parten pension.
3 Och just en solsemester kan vara det familjen behöver efter att ha spenderad resten av året i en hyresbarack någonstans i förorten...

Men om kvinnan är beroende av mannens pension är hon ju inte självständig?
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 118
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 195
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
597
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 269
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp