Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

På grund av att hyrorna inte fullt ut marknadsanpassas är det ju ofta ett av två alternativ att omvandla hyresrätt till bostadsrätt. Detta i sin tur trycker ut de ekonomiskt svagare till randområdena, till kasernerna.
För att behålla hyresrätter i centrala delar måste hyrorna få anpassas till lägenheternas värde.
Jo exakt. Jag är inte helt för den omvandlingen helt enkelt, de kunde byggt nytt, inte omvandlat Och det har nog bidragit en del till Svenska folkets hemska skuldsättning. Jag är inte längre för helt marknadsanpassade hyror, men jag tycker att hyresvärden ska kunna få ta ut en större hyreshöjning för "läge" än för "badrumskakling" eftersom nästan alla vill ha läge, nu har jag för mig att det är tvärtom med det.

Hyrorna rasar uppåt väldigt snabbt på nybyggen, antagligen för att man inte kan höja dem senare utan "badrumskakling", medan de står nästan helt stilla på äldre hus. De äldre husen borde tillåtas bära en större del av kostnaden för nybyggen. (Det fungerar inte att en central fyra har lägre hyra än en nybyggd tvåa i förort.) Dvs hyresmarknaden tycker jag ska liberaliseras men kanske inte släppas helt fri, jag tror nämligen att de skulle kunna ta väldigt mycket i hyra innan någon inte skulle flytta in. Folk svälter hellre än bor under en bro och det finns just nu akut för få bostäder.
 
Jo exakt. Jag är inte helt för den omvandlingen helt enkelt, de kunde byggt nytt, inte omvandlat Och det har nog bidragit en del till Svenska folkets hemska skuldsättning. Jag är inte längre för helt marknadsanpassade hyror, men jag tycker att hyresvärden ska kunna få ta ut en större hyreshöjning för "läge" än för "badrumskakling" eftersom nästan alla vill ha läge, nu har jag för mig att det är tvärtom med det.

Hyrorna rasar uppåt väldigt snabbt på nybyggen, antagligen för att man inte kan höja dem senare utan "badrumskakling", medan de står nästan helt stilla på äldre hus. De äldre husen borde tillåtas bära en större del av kostnaden för nybyggen. (Det fungerar inte att en central fyra har lägre hyra än en nybyggd tvåa i förort.) Dvs hyresmarknaden tycker jag ska liberaliseras men kanske inte släppas helt fri, jag tror nämligen att de skulle kunna ta väldigt mycket i hyra innan någon inte skulle flytta in. Folk svälter hellre än bor under en bro och det finns just nu akut för få bostäder.
:) håller med
 
Så du menar att breda skor av en viss storlek inte gör det då?
Visst kan man köpa skor, hantverksmässigt tillverkade, fick ett par för många år sedan då jag hjälpte en brittisk firma. Efteråt förstod jag att dojorna kostade en normal månadslön. Vem 17 väljer att köpa dylikt?
Men visst kan man som kund prioritera, och numera tack vare nätet har man alla möjligheter. Vilket inte den handlare har som ska hålla ett varulager som omsätts till normalpris. Han är tvungen att anpassa sig till normer och efterfrågan
Svara på frågan.

Den var tydligt ställd i relation till det du själv skrev.
 
Där har du fel. Vi hade inte varit där vi är idag utan hjälp av toppstyrning.
Då får jag väl ställa en enkel fråga, vilka sitter i den sk. toppen och vilka ser till att just de sitter där? Jag har för mig att vi haft allmänna val sedan 1920 talet, men jag kan ju ha fel.
De som blivit valda stoppar in ett finger i munnen, lyfter det och känner åt vilket håll vinden drar. Sedan anpassar man sin politik åt det hållet.
Att ha en ekonomi där både män och kvinnor går ut och arbetar var och är förutsättningen för en så hög standard vi har nu. Det vet folk om, därför ville man ha en politik i den riktningen. Till och med storkapitalet ställde sig bakom för det innebar ett nytillskott av arbetskraft....
 
Då får jag väl ställa en enkel fråga, vilka sitter i den sk. toppen och vilka ser till att just de sitter där? Jag har för mig att vi haft allmänna val sedan 1920 talet, men jag kan ju ha fel.
De som blivit valda stoppar in ett finger i munnen, lyfter det och känner åt vilket håll vinden drar. Sedan anpassar man sin politik åt det hållet.
Att ha en ekonomi där både män och kvinnor går ut och arbetar var och är förutsättningen för en så hög standard vi har nu. Det vet folk om, därför ville man ha en politik i den riktningen. Till och med storkapitalet ställde sig bakom för det innebar ett nytillskott av arbetskraft....
Visst har folk delvis röstat fram sittande beslutsfattare. Men jag skulle inte vilja påstå att mp och v är särskilt stöttade av majoriteten av befolkningen...

Sedan så har du fel igen. Visst röstar folk efter vissa vallöften(hur många hålls?), men dessvärre/dessbättre så fattas ett visst antal obekväma beslut ändå.
 
Visst har folk delvis röstat fram sittande beslutsfattare. Men jag skulle inte vilja påstå att mp och v är särskilt stöttade av majoriteten av befolkningen...

Sedan så har du fel igen. Visst röstar folk efter vissa vallöften(hur många hålls?), men dessvärre/dessbättre så fattas ett visst antal obekväma beslut ändå.
Vi är väl båda överens om att SD inte har en majoritet av rösterna? Hur kommer det sig då att så gott som alla partier väljer att bit för bit anpassa sin politik närmare SD? Jo, för att med sitt blöta finger man konstaterat, att en stor del, (mkt större än den del som röstat på SD) önskar denna anpassning. Samma sak med jämställdheten, de flesta vanliga människor önskar detta, och därför anpassar sig politiken.
 
Vi är väl båda överens om att SD inte har en majoritet av rösterna? Hur kommer det sig då att så gott som alla partier väljer att bit för bit anpassa sin politik närmare SD? Jo, för att med sitt blöta finger man konstaterat, att en stor del, (mkt större än den del som röstat på SD) önskar denna anpassning. Samma sak med jämställdheten, de flesta vanliga människor önskar detta, och därför anpassar sig politiken.
Jag skulle verkligen inte vilja påstå att det är tack vare SD människor fått upp ögonen för att dagens migrationspolitik inte fungerar. Konsekvenserna av en viss politik har visat sig och då tänker man om.

Gällande ex kvinnlig rösträtt - så ja. Fler började efterfråga detta. Men minst lika många var emot. Det är här toppstyrningen kommer, de som är emot vallas in och så småningom ändras attityden till frågan.
 
Jag skulle verkligen inte vilja påstå att det är tack vare SD människor fått upp ögonen för att dagens migrationspolitik inte fungerar. Konsekvenserna av en viss politik har visat sig och då tänker man om.

Gällande ex kvinnlig rösträtt - så ja. Fler började efterfråga detta. Men minst lika många var emot. Det är här toppstyrningen kommer, de som är emot vallas in och så småningom ändras attityden till frågan.
Det är väl ca 10 år sedan SD började växa. Tittar man på hur de andra partierna har agerat så ser man att den absoluta majoriteten har "driftat" närmare SD.
Det är ett välkänt fenomen. Att när en ytterlighets mening vinner mark så drar den till sig de andra partierna, de närmar sig så att säga. Det var samma visa på 1960 och 70 talet då kommunisterna var tongivande både i Svensk och Europeisk politik. Vilket visade sig i att de flesta partierna i Sverige drev åt vänster.

Ser man till exempel på den asyllagstiftning och politik vi har nu så är den rätt lik den som SD föreslog för ngr år sedan.

Men inget av detta hade skett om inte partierna trott att dessa strömningar fanns/finns hos gemene man och att man kan vinna anhängare genom att anpassa sig.
Oavsett om det gäller rösträtt för kvinnor, jämlikhet eller asylpolitik.
 
@cirkus
Samhället är, har alltid varit och kommer alltid vara ojämställt. Det är något man måste acceptera vare sig man gillar det eller inte.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 051
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 517
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
548
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 442
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp