Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Uppenbarligen har du inte en aning om vad jämställdhet innebär.
Jämställdhet i all ära. Men hur löser du problemet med karriär och olika löner i olika arbeten.
Så länge en minoritet av dem som väljer karriär före familj är kvinnor, så länge kommer inkomstskillnaderna att finnas kvar. Och ekonomisk makt är nu en gång nyckeln till annan makt också.
Det ger kontroll över fysiska tillgångar så som kontroll över företag, boende och trygghet.
Den som inte har ekonomisk trygghet blir per automatik utlämnad åt andras godtycke och beslut, om det sedan är banker, sociala myndigheter eller andra instanser/personer man blir beroende av.
 
Så länge en minoritet av dem som väljer karriär före familj är kvinnor, så länge kommer inkomstskillnaderna att finnas kvar. Och ekonomisk makt är nu en gång nyckeln till annan makt också.
Det ger kontroll över fysiska tillgångar så som kontroll över företag, boende och trygghet.
Den som inte har ekonomisk trygghet blir per automatik utlämnad åt andras godtycke och beslut, om det sedan är banker, sociala myndigheter eller andra instanser/personer man blir beroende av.

Återigen: vill man få kvinnor att välja karriär före familj är det männen som behöver ta ett större ansvar för familjen. Vilket kan ske genom individuell föräldraförsäkring.
 
Återigen: vill man få kvinnor att välja karriär före familj är det männen som behöver ta ett större ansvar för familjen. Vilket kan ske genom individuell föräldraförsäkring.

Det är det som är dilemmat med det jämställda samhälle du och vissa andra vill skapa. Eftersom det naturliga tillståndet är ojämställdhet måste man på område efter område ta bort friheten för människor eftersom de annars väljer ojämställt.
 
Det är det som är dilemmat med det jämställda samhälle du och vissa andra vill skapa. Eftersom det naturliga tillståndet är ojämställdhet måste man på område efter område ta bort friheten för människor eftersom de annars väljer ojämställt.
Så om man är för jämställdhet så skulle män bli fysiskt svagare? Hur ska vi mäta, om jag tar 150 kg i ryck och du 120 så är du underställd mig?
 
Återigen: vill man få kvinnor att välja karriär före familj är det männen som behöver ta ett större ansvar för familjen. Vilket kan ske genom individuell föräldraförsäkring.
Karriärval och utbildningsval sker nog före familjebildande....och därmed föräldraförsäkring.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Dina påståenden i inlägget ovan. Du kanske tycker att det är så men det är lite svårt att bemöta ett tyckande utan att det finns fakta bakom.

En hint: Är det skrivet av någon som gått i Livets Hårda Skola är det inte en vederhäftig källa.

Jag förstår fortfarande inte vad du vill ha källa på. Det jag skrev ovan var självklarheter. Så citera det du ifrågasätter
 
Karriärval och utbildningsval sker nog före familjebildande....och därmed föräldraförsäkring.
Visst är det så, så om man får fler kvinnor att välja bl a teknik istället för omvårdnad så kommer de ingenjörerna att få mindre fysiskt påfrestande jobb efter skolan än inom vården och högre löner. Det hjälper inte krisen inom vården och det innebär inte heller att deras ingångslöner ändå ligger några tusen lägre än deras manliga studiekamrater. Deras arbeten kommer heller inte att ses som lika viktiga när det blir snack om vem som ska stanna hemma med barnen.
Jag förstår fortfarande inte vad du vill ha källa på. Det jag skrev ovan var självklarheter. Så citera det du ifrågasätter
Är du öht medveten om att vi är flera kvinnor här med mansdominerade yrken? Vi har själva valt våra jobb och utbildningar, till min stora glädje är det allt mer kvinnor inom teknikyrken på arbetsplatserna. Däremot finns det all anledning att fundera varför det är så många killar som väljer att inte utbilda sig alls?
 
Det är det som är dilemmat med det jämställda samhälle du och vissa andra vill skapa. Eftersom det naturliga tillståndet är ojämställdhet måste man på område efter område ta bort friheten för människor eftersom de annars väljer ojämställt.

Om du skriver vad du ifrågasätter och varför så kan vi fortsätta diskussionen.

Jag trodde du läst dina egna inlägg men se fetningen ovan. Om det påståendet är sant borde det vara tämligen enkelt att backa upp det med en studie.
 
Visst är det så, så om man får fler kvinnor att välja bl a teknik istället för omvårdnad så kommer de ingenjörerna att få mindre fysiskt påfrestande jobb efter skolan än inom vården och högre löner. Det hjälper inte krisen inom vården och det innebär inte heller att deras ingångslöner ändå ligger några tusen lägre än deras manliga studiekamrater. Deras arbeten kommer heller inte att ses som lika viktiga när det blir snack om vem som ska stanna hemma med barnen.

Ja, där pekar du på den enda egentligen genomförbara vägen till jämställdhet. Att slå rig in på mansdominerade utbildningar och yrken. Då kommer det på sikt att ändras. Men ett faktum kvarstår, för att verkligen göra karriär så måste man avstå (med vissa kända undantag) familj o barn, om man inte lyckas ordna marktjänsten på ngt sätt.
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 541
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp