Hur ska vi praktiskt få till ett jämställt samhälle

Du får gärna backa upp det du tidigare sagt i tråden med källor. Än så länge lyser dessa med sin frånvaro.
Börja med att ange egen källa för ditt påstående. :idea:
Ja, där pekar du på den enda egentligen genomförbara vägen till jämställdhet. Att slå rig in på mansdominerade utbildningar och yrken. Då kommer det på sikt att ändras. Men ett faktum kvarstår, för att verkligen göra karriär så måste man avstå (med vissa kända undantag) familj o barn, om man inte lyckas ordna marktjänsten på ngt sätt.
Man skaffar familj med en jämställd man som tar halva ansvaret om man vill ha barn.
 
Så gulligt, du lyckades alltså inte med googlingen?

Beskriver en något som "ett naturligt tillstånd" utgår jag ifrån att det har beskrivits antropologiskt eller samhällsvetenskapligt. Dvs det ska gå att få fram en studie.

Så gulligt att du inte klarar en saklig diskussion. För mycket begärt av mig uppenbarligen.

Om jag diskuterar med någon som kräver källor för det mest grundläggande då nonchalerar man personens önskemål då man inser att det i bästa fall är trolleri, i värsta fall ren dumhet från personen i fråga.
 
Så gulligt att du inte klarar en saklig diskussion. För mycket begärt av mig uppenbarligen.

Om jag diskuterar med någon som kräver källor för det mest grundläggande då nonchalerar man personens önskemål då man inser att det i bästa fall är trolleri, i värsta fall ren dumhet från personen i fråga.
Om du vill ha en saklig diskussion kan du ju börja med att vara saklig och hålla dig till fakta istället för fiktion.
 
Om du vill ha en saklig diskussion kan du ju börja med att vara saklig och hålla dig till fakta istället för fiktion.

Om man ifrågasätter att män är fysiskt starkare än kvinnor då är man inne på fiktion. Så lämna den och börja diskutera utifrån fakta som mig istället.
 
Bra inställning, det visar hur jordnära du är. Hur ska du veta, 3, 4 år innan hur en människa ska agera i en given situation?
Tro på hans ord? ;)
Det vet man självklart inte, men man kan ändå välja att leva jämlikt innan ev ungar och prata igenom det ordentligt, alla vill inte ens ha ungar så då är det heller inget problem.
 
Fast nu var det ju ingen som ifrågasatte det. Det folk vill ha en källa på är ditt påstående om att jämlikhet är onaturligt.
Jämställdhet är egentligen lika naturligt som det motsatta. Onaturligt är väl om en människa lyfter armarna och lyfter för att flyga iväg. Jämställdhet är ngt att eftersträva samtidigt som man nog måste inse att män och kvinnor inte är biologiskt lika (som tur är ;) )
 
Det vet man självklart inte, men man kan ändå välja att leva jämlikt innan ev ungar och prata igenom det ordentligt, alla vill inte ens ha ungar så då är det heller inget problem.
De flesta är väl jämställda i början av förhållandena. Men sedan brukar vardagen komma ikapp.
 
Återigen, visa mig var jag har påstått det? Dina undergrävda försök till saklig diskussion faller platt, fast du vill kanske inte ha någon diskussion öht utan bara få framföra dina åsikter oemotsagd?

Ok, så du håller med om att män är fysiskt starkare än kvinnor.

Kan du då även se att det är en källa till ojämställdhet?
 
Apropå fysisk styrka, jag såg en gång ett gäng skinnskallar iklädda nazi attribut o tatueringar skråla på en järnvägsstation i Centraleuropa. En äldre dam ( det här var för ca 30 år sedan ) kom gående på perrongen. När hon passerade gänget började de gapa och göra Heil-hälsningar. Jag stod på den andra perrongen och svor över att jag inte hade en filmkamera med. För damen hade skinn på näsan, snodde runt, fräste åt dem att de var en skamfläck för mänskligheten, att de inte ens kunde stå i givakt eller hälsa reglementsenligt och de med all sannolikhet hade hamnat i ett koncentrationsläger när det begav sig som "Degenererade individer" Hon hade minsann lärt sig att hantera dylika skitstövlar...sedan gick hon lugnt och satte sig för att vänta på sitt tåg. Vi andra började skratta mens gruppen slokörade lommade iväg.
Där kunde man snacka om pondus! ;)
 

Liknande trådar

Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: Mineur
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 629
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Jag har ett vanligt banklån och en nära nog fullt utnytttjad kontokredit på banken, där båda har rätt pissig ränta, för att tala...
Svar
3
· Visningar
557
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 536
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp