Bukefalos 28 år!

Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Den "invänjningen" som jag såg som ung var
* handbetas i några dar
* släpps 2 h ett par dar o sen ut.

Och ändå är det väldigt mkt mer invänjning än vad mga orkar med idag :rofl:

De flesta på min anläggning släpper bara rätt ut.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Om ensilaget är en bidragande faktor är vad jag har förstååt ganska osäkert.
Däremot så tror jag mer på allt annat vi ger hästarna och att de många gånger helt enkelt får för mkt mat eller kanske snarare för mkt kraftfoder och för lite eller för dåligt grovfoder.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jo osäkert är det, det är ju inte fastslaget. Men jag känner mig inte speciellt tveksam. Men håller med om övrigt också.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

När det gäller ensilage tror jag att det oftast beror på att ensilaget antingen är dåligt från början eller också hanteras fel.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Möjligt. Men jag tror även för att det är blötare. Ger ju ofta diarré på känsliga hästar. Ger ostabil mage tillsammans med att det blir byten vid varje ny bal.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Har tänkt på en sak.
Förr så släppte man hästarna tidigast i början av juni o de var knappt invanda alls o ändå gick det bra.

Kanske är det inte lika "starkt" för magen- även om kvantiteten är enorm. - En tanke bara:angel:

Nu har vi ju gödslade beten på ett helt annat sätt än vad som gjordes förr i tiden (föreställer jag mig). Jag tror helt enkelt att det gödslade gräset blir för "starkt" för många hästmagar.
Det är positivt att gräset hunnit komma upp bra innan betet men å andra sidan så får hästen i sig mycket mer gräs på samma tid när det är uppväxt så det är sannerligen inte lätt att veta hur man ska göra.....
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nu har vi ju gödslade beten på ett helt annat sätt än vad som gjordes förr i tiden (föreställer jag mig). Jag tror helt enkelt att det gödslade gräset blir för "starkt" för många hästmagar.
Det är positivt att gräset hunnit komma upp bra innan betet men å andra sidan så får hästen i sig mycket mer gräs på samma tid när det är uppväxt så det är sannerligen inte lätt att veta hur man ska göra.....

Jag vet inte hur vanligt det var att man släppte hästar på odlade vallar förr. Det var kanske mkt mer vanligt med naturbeteshagar. De hästbeten jag minns från när jag var ung var inte odlade vallar.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag tror att det var högst ovanligt och man hade säkert tagit en förstaskörd före släpp vilket jag tror är att föredra.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag tror att det var högst ovanligt och man hade säkert tagit en förstaskörd före släpp vilket jag tror är att föredra.

Det är nog inte hur bra som helst att släppa dem på en nyhuggen vall heller. Då börjar ju gräset om att växa igen. Fast det är ju senare på sommaren så det är kanske mindre farligt än att släppa dem på den tidigt på våren. Ingen aning, jag har bara för mig att jag har läst att man ska vara försiktig med nyhuggna vallar just pga gräset är inne i en ny växtfas igen (eller vad det heter).

Sedan har jag undrat över om det är så att en del hästar inte kommer ut på bete varje sommar. För mig är det självklart att en häst bör gå och äta gräs en stor del av sommaren. Då får den i sig mkt som den behöver som den kanske inte alltid får annars. Det har jag på ngt sätt lärt mig när jag var yngre. Om man tror att risken för att en häst ska få fång på ngt sätt byggs upp i kroppen på den under en längre tid så skulle det kanske medföra att den lättare får fång senare i livet om den ej gått på bete varje sommar. Men det är bara ngt jag kommit att tänka på när jag kör omkring hemma där jag bor och ser alla dessa hästar som står i sina små jordiga hagar även mitt i sommaren. Det kan klart vara fånghästar allihop, i så fall finns det massor av fånghästar i skåne.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

väldigt intressant tråd :bow:

vi är noga med att vänja in hästarna på betet, och att de inte får beta för länge på det nu uppvuxna gröna gräset. (ett visst antal timmar per dag). viktigt är det ju även med motionen så hästarna inte är överviktiga m.m.
ena hästen fick fång förra sommaren så henne har vi extra koll på.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

En frisk häst som inte är känslig eller har lätt att få fång, behöver man bara låta gå i gräshage från precis innan gräset börjar komma så vänjer sig kroppen av sig själv.

Har man fånghäst skulle jag ställa den på ett magrare bete såhär på vårkanten när det är som värst. Vi har en häst som reagerar på gräset redan nu trots att han gått i denna hagen från i vintras. Så han kommer troligen få stå i en skogshage med mycket berg och skugga, så att han inte får i sig för mycket av det starka ängsgräset som kommer upp i beteshagarna nu.

Vissa måste ta det lite lugnare. Så gör vi.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Möjligt. Men jag tror även för att det är blötare. Ger ju ofta diarré på känsliga hästar. Ger ostabil mage tillsammans med att det blir byten vid varje ny bal.

Vi har haft många fall av fång här i krokarna på senare tid. Jag misstänker också att det beror på att man fodrar med hösilage eftersom hästarna blivit sjuka mitt i vintern! Men jag vet inte om det är hösilaget i sig, tror snarare det beror på att man oftast ger fri tillgång när man fodrar med hösilage. Det är billigt och enkelt att lyfta in en boll i hagen, man pendlar till jobbet och har svårt att fodra o.s.v, och hästarna blir feta! När jag bodde inne i stan fodrade vi också med hösilage, fast i portioner. Det var ALDRIG någon häst som hade fång. Detta var stall med 20, 15 och 60 hästar.

Även en av våra hästar har haft fång i vinter. Efter fri tillgång på hösilage *suckar*.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag tror delvis som du.
Vad jag håller med om är att fri tillgång inte alltid är så bra.
Det är inte bra till alla hästar, kanske till väldigt få hästar.
Min fick fång av fri tillgång på torr-hö.

Har sedan tålt både hö och hösilage bra i uträknad mängd.

Överutfodring är inte bra, även när det gäller grovfoder.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

En frisk häst som inte är känslig eller har lätt att få fång, behöver man bara låta gå i gräshage från precis innan gräset börjar komma så vänjer sig kroppen av sig själv.
.

*men ändå KL*

En islandshäst på vår anläggning hade fått fång idag. Har gått i samma hage på lösdrift i flera år, är inte tjock och äter inte hösilage. Äter heller inte en massa olika kraftfodersorter eller annat som kan öka risken för obalans i magen. Och ändå....
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

En av riskerna med att fodra med ensilage från bal ute i hagen är nog att hästarna drar ner det i leran och så blir det dåligt.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

En frisk häst som inte är känslig eller har lätt att få fång, behöver man bara låta gå i gräshage från precis innan gräset börjar komma så vänjer sig kroppen av sig själv.

Jag håller med dig i och för sig. Problemet tycks vara att man aldrig riktigt vet om en häst är känslig eller inte. Min häst hade aldrig reagerat på foder eller bete tidigare. Hon hade gått i samma hagar i flera år. Men hon fick fång ändå. Nu tror jag att det berodde på gräset på hösten i kombination med att hon var en del överviktig (men inte jättefet).
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nej inte överviktig.
Dock så är det en härdig ras, islandshäst, som i sig då är lite insulinresistent ej konstaterat men troligt.
Ett överskott av framförallt mj i fodret tror jag då kan leda till obalans i systemet även om hästen inte blir fet.

I portionerat analyserat hö så vet jag att han inte får i sig mer mj än vad han förbrukar. Där är skillnaden mot fri tillgång när de kan sätta i sig ett par kg till, och då få ett överskott som kroppen kanske inte kan hantera. obs, min teori.

Det var inte särskillt kraftigt hö som han fick då han blev sjuk, men även en infektion kan göra en häst tillfälligt mer insulinkänslig än annars.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 410
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 101
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp