Bukefalos 28 år!

Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

raggsock;10567855 Ett överskott av framförallt mj i fodret tror jag då kan leda till obalans i systemet även om hästen inte blir fet. Det var inte särskillt kraftigt hö som han fick då han blev sjuk skrev:
Jag har läst om att IR kan leda till fång. Jag kan tänka mig att det kan vara vanligare än vad man oftastt tror och har nog också förstått det som att en hästa kan vara tillfälligt IR.

Men jag är inte riktigt med på hur du tänker. Det är kanske jag som 'r lite trött.
Om en häst äter för mkt energi borde den bli tjock eller hur menar du? Det blir nog en obalans i sockermetabolismen (och som kan leda till IR ?) men var menar du annars att energin tar vägen om den är i överskott?

Sedan undrar jag om inte en infektion i sig kan leda till fång. Dvs att det kan produceras olika ämnen som triggar igång fången. Vilken typ av infektion kan göra en häst tillfälligt IR? Jag undrar mest - har egntligen inte en aning själv.

Dessutom undrar jag hur pass vanligt det är att hästar har problem med insulinresistensen. Jag kan tänka mig att min häst hade det när hon fick fång. Eller också tror jag bara det för att jag har läst en del om det.

(Ska det inte vara mindre insulinkänslig?) Hos en IR häst fungerar inte insulinet som det ska så den måste producera massor av insulin för att få in sockret i cellerna. Jag har läst en artikel om att man tror att just detta överskott av insulin i sig kan framkalla fång.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag har läst om att IR kan leda till fång. Jag kan tänka mig att det kan vara vanligare än vad man oftastt tror och har nog också förstått det som att en hästa kan vara tillfälligt IR.

Men jag är inte riktigt med på hur du tänker. Det är kanske jag som 'r lite trött.
Om en häst äter för mkt energi borde den bli tjock eller hur menar du? Det blir nog en obalans i sockermetabolismen (och som kan leda till IR ?) men var menar du annars att energin tar vägen om den är i överskott?

Sedan undrar jag om inte en infektion i sig kan leda till fång. Dvs att det kan produceras olika ämnen som triggar igång fången. Vilken typ av infektion kan göra en häst tillfälligt IR? Jag undrar mest - har egntligen inte en aning själv.

Dessutom undrar jag hur pass vanligt det är att hästar har problem med insulinresistensen. Jag kan tänka mig att min häst hade det när hon fick fång. Eller också tror jag bara det för att jag har läst en del om det.

(Ska det inte vara mindre insulinkänslig?) Hos en IR häst fungerar inte insulinet som det ska så den måste producera massor av insulin för att få in sockret i cellerna. Jag har läst en artikel om att man tror att just detta överskott av insulin i sig kan framkalla fång.


Med insulinkänslig menar jag både uppåt och neråt ;) kanske klumpigt uttryck.

Jag tror att en häst som har problem men insulinet, naturligt eller i kombination med infektion, att det kanske överproduceras insulin under en längre tid p g a för högt intag av kolhydrater, energi, . Då utlöses fång.
Hästen behöver inte bli fet för att den får ett överskott av mj, om ämnesomsättningen är störd, tror jag. Kanske klarar inte kroppen av att bryta ner det till fett heller utan du får en ämnesomsättnings-obalans i kroppen som leder till fång.

Olika diabetesformer på människan leder ju till att man inte kan ta upp näringen...vissa blir smala.....

Jag tänker i dessa banor och en del forskning tycker jag passar in med det :grin:
Man har ju påvisat att hög insulinnivå utlöser fång i senaste forskningen.
http://www.rirdc.gov.au/reports/HOR/07-158.pdf

Jag har själv märkt att om min häst ätit för mycket färskt gräs och får ökad puls och ömhet (obs ingen riktigt fånganfall) så har det hjälpt att öka motionen/ämnesomsättningen. Puls och ömhet försvinner då inom ett dygn. (kanske avvärjer man då ett anfall av fång?)

så tänker jag :)
Vad tror du själv :)

citat ur rapporten länkad ovan

Preventing laminitis
Preventive and intervention strategies for animals at risk of laminitis should focus on restoring glucose tolerance and therefore lowering baseline insulin concentrations. This is also referred to as insulin sensitivity, but the use of that term in the present context may cause some confusion, as it would seem paradoxical to sensitise an animal to a hormone, with the aim of avoiding the toxic effects of that hormone.
There has been considerable research into human Type 2 diabetes, which can inform veterinary research aimed at improving glucose tolerance in horses and ponies. Dietary modification can be recommended, with the use of feeds that have a low glycaemic index, as suggested by Johnson et al. (2004). Caloric restriction may also be appropriate in overweight horses, to achieve progressive weight loss. Physical exercise training has also been shown to help prevent insulin resistance in horses (Pratt et al. 2006) and improve glucose tolerance in ponies (Freestone et al. 1992 ). Finally, specific compounds could be used to restore insulin sensitivity, either of natural origin, or pharmaceutical agents.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Hästen behöver inte bli fet för att den får ett överskott av mj, om ämnesomsättningen är störd, tror jag. Kanske klarar inte kroppen av att bryta ner det till fett heller utan du får en ämnesomsättnings-obalans i kroppen som leder till fång.

Olika diabetesformer på människan leder ju till att man inte kan ta upp näringen...vissa blir smala.....

Jag har själv märkt att om min häst ätit för mycket färskt gräs och får ökad puls och ömhet (obs ingen riktigt fånganfall) så har det hjälpt att öka motionen/ämnesomsättningen. Puls och ömhet försvinner då inom ett dygn. (kanske avvärjer man då ett anfall av fång?)

så tänker jag :)
Vad tror du själv :)

Det är samma artikel som jag hänvisar till i tidigare inlägg. Jag läste den förnågra månader sedan, mkt intressant.
Jag har förstått det som att en häst inte kan få diabetes rom vi. Människor kan inte producera hur mkt insulin som helst det klarar inte bukspottkörteln. Därför får de för högt blodsocker. En häst kan poducera mycket mer insulin och lyckas (efter vad jag förstår) alltid hålla blodsockret nere. Det är just denna mkt höga insulinhalt som de misstänker triggar i gång fången.
Jag tror som du att det är viktigt att hålla sockret nere så att det inte bildas för mkt insulin och rider min häst nästan varje dag.

Jag är fortfarande inte riktigt med på vad du menar med det första jag citerar.En häst tar mest in energi som kolhydrater. Dessa bryter ner den ner på ett bra eller dåligt sätt till glukos eller lättflyktiga fettsyror. Sedan kan den antingenanvända denna energi eller spara den bla som fett. Den måste ta vägen någonstans. Jag undrar om den kan få ngn störning i balansen så att energin bara "försvinner". Det låter lite märkligt. Men inte vet jag.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Förr i tiden släppte man inte hästar på åkermark, utan på magra skogsbeten där först korna gått och betat av, eller på annat bete där man inte direkt kan så/plöja. Att hålla hästar på ren åkermark som man gör nu är en relativt ny förteelse.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Ja, jag har tyvärr det. Det visade sig dock inte förrens hästen var äldre. Han fungerar dock helt normalt idag=)

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Varför visade det sig inte föränn den var äldre? Det syns väl i hovarna om inte annat - eller ärjag helt fel på det?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Hade inte fölet några symptom? Hur blev det behandlad för sin fång då? Hur upptäckte man det?
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

;);)Jag har en fång ponny som vi alltid fasar lite över nu på våren när gräset börjar komma.
men för att förebygga att hästen får fång så är det viktigt (som har sagst mycket i denna tråd redan;)) med lång invänjning. Börja med att beta din häst 10 min om dagen man får klocka helt enkelt! Beta den 10 min ca en vecka. Sen kan man börja släppa dem kanske en två timmar i en hage med gräs. Efter några dagar kan dem börja gå längre kanske halva dagar i ca en vecka, sen kan man börja ha dem på dagbete. Aldså att dem får gå i en hage med mycket gräs fast bara på dagen. Så kan man ha det i en vecka ungefär. Sen kan man om hästen inte reagerat (fått puls eller andra tecken på fång) släppa den helt på bete.
Att tänka på förutom lång invänjning är att man kan ge hästen lite b vitamin samt något tarmstabiliserande. Jag använder probimin (som man kan få tag på via en veterinär) jag är jätte nöjd med probimin. men det är ganska dyrt. men det finns ju andra preparat som kan funka också, tex kraft mag o tarm som man kan ge medans man håller på att vänja hästen vid gräset. vet dock inte hur bar det är men det ska ju funka för att stabilisera mag och tarm floran. sen har ju emin kommit med ett nytt mag o tarm preparat som heter GastroCell kika in på deras hemsida eminab.se;)
sen är det viktigt att alltid känna igenom ben och hovar, känner man minsta puls så ställ hästen direkt i en bantnings hage eller i box och rådfråga veterinären.
hoppas ni fått lite tips!
Mvh emma!
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag ger vanlig bakjäst till min häst.
Men jag undrar verkligen om man måste reagera så fort man känner lite puls i kotan? Det kan jag göra ibland på min häst. Jag har försökt se ngn anledning till det men aldrig egentligen sett ngt samband med någonting möjligen efter ett snabbare ridpass. Men den försvinner alltid efter ett tag. Om det hade varit tecken på början till fång hade hon fått det för länge sedan.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Hösilage som fodermedel tror jag inte bidrar till fång. Även om gräset som plastas innehåller högre halter av t ex fruktan än det som torkas till hö så förbrukas fruktanet i och med fermentationen. I studier har man mätt koncentrationen av frukta, glukos, lättlösliga kolhydrater mm i grovtarmen hos hästar som står på hö, hösilage resp ensilagediet utan att kunna se några skillnader.

Däremot kan det finnas andra risker med fång, överutfodring som Druvan skriver (fetma är ju en känd riskfaktor) men även underutfodring med hösilage som enda grovfoder då för lite fiber också anses vara en risk.

Lagom är alltså bäst.

Insulinresistens på andra djurslag betyder att cellreceptorerna int reagerar på insulin, glukos kommer inte in i cellerna och hyperglykemi uppstår. Finns det en annan form på häst? Insulinresistens med normal blodsockervärden? Det låter helskumt. Försökte läsa artikeln som det hänvisades till, men lill-ungen ska - mot sin vilja - gå och lägga sig så här tutar det så man inte kan koncentrera sig... Förklara gärna, svenskt och kortfattat!!
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Insulinresistens på andra djurslag betyder att cellreceptorerna int reagerar på insulin, glukos kommer inte in i cellerna och hyperglykemi uppstår. Finns det en annan form på häst? Insulinresistens med normal blodsockervärden? Det låter helskumt. Försökte läsa artikeln som det hänvisades till, men lill-ungen ska - mot sin vilja - gå och lägga sig så här tutar det så man inte kan koncentrera sig... Förklara gärna, svenskt och kortfattat!!

Hjälp jag kan ha missuppfattat texten mkt möjligt!

Detta är min tolkning av artikeln och särskilt bilden på sid 28.

IR innebär att insulinet inte aktiverar lika många transportproteiner som i normalfallet. Därför produceras ännu mer insulin. När jag läser texten och ser figurerna så har jag sedan trott att de menar att detta leder till att blodsockerhalten sänks. Skillnaden mellan hästen och människan skulle då vara att vi inte kan producera så höga halter insulin.

Det var ett tag sedan jag läste den. Jag är för trött för att läsa om den igen men ska göra det i morgon.

Än en gång
Det är inte jag som är veterinär. Det stämmer säkert det du skriver. Jag har säkert missuppfattat det. Lite pinsamt om jag har påstått ngt som inte är sant. Tur att du råkade läsa det.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Jag fattar också bilden så... Men ögonen går i kors å ungen skriker! Ska se om jag orkar titta en gång till! Det är inte alls säkert att du missuppfattat, det var inte så jag menade!
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Det är lugnt. Jag dör inte av att ngn ifrågasätter mig.Tvärtom tycker jag att det är bra att veta om jag har förstått det rätt.
Ta du hand om den som skriker först. Jag har mer tålamod.
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nu har jag läst artikeln. Lite lätt översatt har jag förstått följande:

De små portarna som ska släppa in glukos i cellern öppnas av insulin. Portarna kan pga "utmattning" sluta svara på insulinet = insulinresistens. "Utmatttningen" kan bero på ständigt höga kortisolnivåer (t ex stress, Cushing) eller utfodring med för mkt näring. Vidare sägs att hoven är en glukostörstande vävnad och frågan väcks om fång skulle kunna uppstå som en direkt följd av glukosbrist i vävnaden pga insulinresistensen. Undersökningen visar dock att hovens glukosupptag inte styrs av insulin. Vidare tycker man sig se ett samband med just höga insulinnivåer (insulintoxicitet) och fång - detta bevisas i ett försök där fem stackars ponnier sprutas med insulin och utvecklar fång.
Detta skulle även förklara varför behandling med kortison och sjukdomen Cushing kan utlösa fång -> höga kortisolnivåer ger ökad koncentration av glukos i blodet -> leder till insulinresistens och förhöjda koncentrationer av insulin. Hästar med insulinresistens har ofta - till skillnad mot övriga däggdjur - normala blodsockernivåer. De kan dock inte ta omhand ett överskott av glukos.

Ett fånganfall skulle då utlösas om hästen 1. har höga insulinnivåer i blodet samt 2. har en massa glukos i blodbanorna, t ex vid överutfodring, kolhydratrikt bete mm.

Å kontentan blir; undvik fet häst, undvik kolhydratöverskott, undvik Cushing (!). Utveckla ett sätt att identifiera hästar som är i riskzonen på ett enkelt sätt.

Onekligen intressant. Säkert har jag missförstått ett eller annat, men då kan säkert nån annan här rätta mig...
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Vidare tycker man sig se ett samband med just höga insulinnivåer (insulintoxicitet) och fång - detta bevisas i ett försök där fem stackars ponnier sprutas med insulin och utvecklar fång.

Ett fånganfall skulle då utlösas om hästen 1. har höga insulinnivåer i blodet samt 2. har en massa glukos i blodbanorna, t ex vid överutfodring, kolhydratrikt bete mm.

Å kontentan blir; undvik fet häst, undvik kolhydratöverskott, undvik Cushing (!). Utveckla ett sätt att identifiera hästar som är i riskzonen på ett enkelt sätt.

Tack för svaret.
Då var jag inte helt fel på det i alla fall.
Om jag nu ska vara lite besvärlig så trodde jag att det enligt denna undersökning räckte med höga insulinhalter för att utlösa fång och att blodsockret då inte spelar ngn roll för utvecklingen av fång. Ponnyerna utvecklade fång endast av höga insulinhalter. Jag förstod det mer som att det ena leder till det andra dvs högt sockerintag medför ökad insulinhalt medför fång. Men jag kan ha missförstått det.
Det står också någonting om att insulin kan ha andra "uppgifter" än bara att reglera blodsockerhalten och att det skulle vara en bidragande orsak??
I vilket fall som helst är det en intressant artikel som kanske kan leda forskarna en bit närmare ngn form av lösning på fångproblemet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nu har ni gjort den här tråden mkt intressant- ska spara den- Tack:bow:
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Nu har ni gjort den här tråden mkt intressant- ska spara den- Tack:bow:

Kan inte annat än instämma.Det var åt det här hållet jag ville att den här tråden skulle gå.Jag skriver inte så mycket själv i den .Men jag läser allt.Har inte så mycket att komma med i kunskap om ämnet så jag låter de som har det få ordet fritt.

Mycket lärorikt :d
 
Sv: Hur skyddar man sin häst bäst? *fång*

Hade inte fölet några symptom? Hur blev det behandlad för sin fång då? Hur upptäckte man det?

Jag hade inte hästen då han var föl och fick sitt första anfall. Denna häst har haft smyg anfall, dvs inte en akut variant utan har märkt det på att han varit lite ojämn (inte direkt halt) och ovilllig. När det kollades upp visade det sig då att det var fång. Detta var när han var ca 2 år. Vet. (O.W) konstaterade då att det inte var första gågngen utan att han haft det första gången redan som föl.
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 755
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 416
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Har en 13 årig valack som har utvecklat melanom vid huvudet, dessa växer konstant och är uppkollade hos vetrinär. Pågrund av att...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp