Bukefalos 28 år!

Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

walkyria

Hej.
Blev lite nyfiken bara på hur ni travtränare/ägare ställer er till att sälja f.d travare som ridhästar?

Brukar ni göra det, och varför, eller varför inte?

Vad anser ni om prisklasserna dom ligger i som ridhästar?

Jag äger själv en f.d travare, ett kallblod vars ben inte höll för det hårda livet på banan, och han är det bästa som finns:)
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag tycker inte det är nått fel att sälja en travare som ridhäst....det är väll bättre att dom kommer till nytta hos någon som kan få glädje av dom än att man kanske måste skicka dom till himmlen om dom inte klarar av träningen som travhäst men fungerar att rida på.

DÅLIGT
*Priserna tycker jag e för låga (kan ju hamna på en slaktbil om man inte e försiktig)Men om det är till en kunnig å bra person som man kollat upp så kan jag sälja för en billig penning då jag vet att hästen får det bra och får stanna där så länge den lever.
*Mycke okunnigt/ungt folk som köper dom
*Kan bli vandrings pokaler

BRA
*Slipper ta bort dom
*Kommer dom till rätt person så kan dom bli bra å fina ridhästar
*Långt å lyckligt liv

Har en själv som vi ska sälja som ridhäst då han inte klarar av träningen.....Men att rida på duger han alldeles utmärkt till ......Han Går i stadig fin form
Kan öppnor och slutor
Skänkelvikningar
Ryggning
Galoppfattningar
mm
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Kan svara för mig själv, och jag kommer aldrig sälja någon av mina hästar som ridhästar såvida de inte redan är välridna och utbildade (som i mr Stevens exempel). Tycker det finns alldeles för många oönskade ridtravare redan. Tar jag bort vet jag i alla fall att de aldrig kommer hamna som felridna slit och släng-hästar någonstans, det känns alldeles för osäkert att sälja en obildad travare som ridhäst i min mening.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Kan svara för mig själv, och jag kommer aldrig sälja någon av mina hästar som ridhästar såvida de inte redan är välridna och utbildade (som i mr Stevens exempel). Tycker det finns alldeles för många oönskade ridtravare redan. Tar jag bort vet jag i alla fall att de aldrig kommer hamna som felridna slit och släng-hästar någonstans, det känns alldeles för osäkert att sälja en obildad travare som ridhäst i min mening.

Det är just det man är rädd för att dom ska bli slit och släng hästar ....:crazy: Har hänt att vi sålt till nån vi känner eller gammal elev annars annars får dom springa till häst himmlen och få lugn och ro
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Säljer ALDRIG som ridhäst och kommer inte att göra det heller om det inte är till nån jag känner extremt väl.
Kolla bara på travannonssidorn ahär på Annonsdirekt så får man se hur mång atravare som säljs bara för att ryttaren inet har tid till dem. det är vanligaste säljorsaken.....
Och jag förstår dem. Travare är knepiga, svåra att utbilda så det händer liksom inet så mkt så man tröttnar helt enkelt.

Jag tycker att alla proffstränare borde ta ett större ansvar och råda ägaren att slakta när de inte kan trava längre.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Håller med alla, ffa Djurjouren. Jag tycker att det är helt ok att sälja en häst, som är lämplig som rid- eller sällskapshäst, till t ex skötaren, men att bara sätta ut en annons och sälja den till första bästa fjortis som vill "rädda en stackars travhäst" är ju ett riktigt dåligt alternativ. Hellre slakt.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag är mycket kluven i denna fråga.
OM man bara visste att de fick det bra skulle jag inte ha något emot att sälja som ridhäst. Att bli ridhäst för travaren behöver ju inte innebära ett sämre liv än vad den skulle fått som fortsatt aktiv travare. Hos rätt människor kan de få ett underbart liv.
Men, då man tyvärr alltför många gånger sett okunniga och oseriösa människor (oftast unga tjejer utan större erfarenhet eller ambitioner) köpa travare som de inte klarat av eller snart ledsnat på känns det ju inte speciellt bra att sälja.

Hästar som jag ansett inte vara lämpliga (pga skada eller temperament) som ridhästar har jag hellre valt att ta bort om de inte haft något avelsvärde.
Jag har sålt/skänkt/lämnat ut på livstidsfoder ett flertal snälla och friska hästar som inte skulle tävla mer till vad jag trott varit bra människor som vet hur man tar hand om en häst. Flera av dessa hästar har varit mycket ridna och grundutbildade till LB-nivå.
Detta med mer eller mindre bra resultat. En del av dem har fått underbara ägare. En del inte.
Det som varit tråkigt är när någon häst blivit halt 2-3 år efteråt så har köparen beskyllt travet för att hästen blivit halt. Inga tankar har funnits på att den egna ridningen, utrustningen eller omvårdnaden kan ha påverkat.
Har skänkt bort ett par hästar mot att de inte får säljas vidare utan då har jag istället erbjudit mig att ta tillbaka dem. Båda dessa har jag fått se ute på annons utan att ägarna ens har kontaktat mig (trots kontrakt).

Så, jag vet inte... en smäll klarar man säkert men när man upprepat får se hur det kan gå till. Ja, då kanske hästhimlen är bättre ändå.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag är mycket kluven i denna fråga.
En del av dem har fått underbara ägare. En del inte.
Det som varit tråkigt är när någon häst blivit halt 2-3 år efteråt så har köparen beskyllt travet för att hästen blivit halt. Inga tankar har funnits på att den egna ridningen, utrustningen eller omvårdnaden kan ha påverkat.

Så, jag vet inte... en smäll klarar man säkert men när man upprepat får se hur det kan gå till. Ja, då kanske hästhimlen är bättre ändå.

Dina ord kunde lika gärna varit mina....jag är mycket kluven till att lämna ut mina hästar som ridhästar. Livstidsfoder till någon jag känner mycket väl är det som gäller. Annars får de åka till himlen.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag säljer heller aldrig. HAr en som ridhäst nu eg avlessto men har ej råd att betäcka i år. Men av alla jag har haft och det är en del så är det bara en jag kunde tänkt mig sälja som ridhäst med bra lynne hoppade bra och oerhört bra att rida. däremot talade storleken emot honom. Knappt 150 hög. han dog dock på banan med brustet blodkärl innan det var aktuellt,.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Tack för att ni delade med er av era tankar :smirk:

Jag förstår att ni är kluvna.
Sista åren har marknaden exploderat av vbl och kbl, f.d travare som säljes, skänkes osv som ridhästar....

Min kompis köpte som 14åring(!) ett vbl med gaffelbandsskada för 2000:- (utan föräldrarnas vetskap).
Hon ville ju bara ha en häst....

Behöver jag påpeka att det inte gick så bra?

När hennes föräldrar ville återlämna hästen ( så ville f.d ägaren inte ha tillbaka den) och då hade ju flickan ändå köpt hästen utan föräldrarnas vetskap.....

Det slutade dock lyckligt med att hästen åkte tillbaka och att föräldrar köpte en islandshäst åt henne istället, MED deras vetskap.

Dom som ägde min pålle brukade inte sälja sina hästar, utan låta dem vandra vidare istället eftersom man aldrig vet hur det går.
Däremot så hade dom haft min pålle som konvalecent i 2 år, för att dom var så himla fäst vid honom. Men när han blev frisk (håller dock inte trav) så insåg dom att han ville ju jobba.....så dom bestämde sig för att sälja IFALL dom hittade ett bra hem.
Och eftersom dom sålde honom till mig så antar jag att var var ett bra hem :)

Vi har iallafall kontrakt på att om han någon gång ska säljas så ska förra ägaren ha förköpsrätt...
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Vi säljer aldrig som ridhästar..

Vi har haft ägare som försökt sig på detta (diverse fodervärdar) och vi får i stort sett alltid tillbaka dom i gräsligt skick.

Här hemma är nu dom flesta överens om slakt..
Räcker med att läsa annonserna på Blocket m.m. för att ringa "bilen"
Då vet man var man har dom, en gång för alla.

Sedan ser man här på Buke, vissa duktiga tjejer som verkligen tar hand om travaren som ridhäst.
Tyvärr så är dom alltför få, och chansen att just vi ska få tag på dessa seriösa tjejer är i stort sett lika med noll.

I övrigt är det bara att gå in på alla dessa trådar på hantering..het häst, foder/mager häst, ridning/stel häst, vård/halt häst (vill inte ringa vet)
Vidare avel..korsning med prickigt ger häftig unge..
AM
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Har själv två f.d. travare som ridhästar, men jag skulle aldrig sälja mina starthästar som ridhästar. Låna ut dom till nån duktig ryttare jag känner väl skulle kännas ok, men inte annars.. kan jag inte ha kvar dem nån gång i framtiden får de åka till hästhimlen, utav samma anledningar som de andra redan nämnt. Det är större risk att dom hamnar hos nån okunnig människa än att dom blir riktigt bra ridhästar. Och skogsmullar finns det redan tillräckligt av.

Sen har jag märkt att det ofta blir så mycket fördomar om travet... okunniga ryttare köper travare pch skriker att dom är stressade och blivit slagna, för att de inte velat stå still när de ska sitta upp, eller fått överskottsenergi och blivit odrägliga. Att det kan ha nåt att göra med att de tar en häst i full tävlingskondition direkt från travbanan och sen bara är ute och travar saaakta lite i skogen varannan dag, det finns det ingen tanke på :cool:
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag har en fd travare som är 15 som jag fick av uppfödaren när hästen var 10. Då hade jag varit hos dom några somrar och ridit på deras travare så vi kände varandra. Jag fattar inte tränare som sätter ut hästarna på annons för 5000:- och liknande. :crazy: Det kan bli så fel, och det händer tyvärr alltför ofta.

Skulle aldrig sälja min travare som ridhäst. Han är mkt riden och lite utbildad men som dom flesta travare lite knepig, funkar han inte på travet behåller jag honom livet ut eller lånar ev ut honom till en tjej som brukar rida honom ibland och som tycker jättemkt om hästen. Om jag inte skulle kunna lösa det på annat sätt än att sälja åker han till himlen.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag förstår båda sidor. Dock har jag inget emot att sälja/ha ut på foder en "gammal" eller "misslyckad" travare. Ärligt talat så har jag mestadels otroligt positiva upplevelser av detta.
Dock är jag mycket mycketnoga med att hitta rätt hem åt hästarna, samt att jag alltid skriver avtal om förköpsrätt (giltligheten av detta är ju tyvärr ej så hög, men det brukar hjälpa) vilket har följts hittills.
Just nu har vi en 8årig valack ute på foder hos en uuuunderbar familj som gjort allt för att möta upp till våra krav, helt fantastiska är dom! Och dom älskar hästen! Han har pålagringar i ena bakknät men fungerar kanon som promenadhäst, vilket dom har honom till. Men självklart är jag medveten om att sådana hem är sällsynta.

SÅlde ett sto billigt för ett år sen och hon har också ett underbart hem, och även där har jag kontakt med ägarna.

Fler exempel finns, och jag säljer/ger bort, UTEslutande till antingen familjer ELLER vuxna. Kanske också därför som resultatet blivit bra?
Detta har också varit enormt snälla hästar som jag tyckt förtjänat leva vidare och ha det bra hos någon. Hade jag haft pengar och tid så ahde jag dock behållt dom alla!

Så med MITT facit i hand, skulle jag aldrig ringa "bilen" så fort en häst inte duger på banan, så länge det var en frisk och snäll häst. Är det en häst med problem är det givetvis annorlunda.
Det FINNS bra hem därute, och anstränger man sig så kan man hitta dom, men jag förstår ju att folk inte har tid med det och kan stå med hästarna hemma hur länge som hlst i väntan på en köpare så....
Men så gör VI iaf..... :) Med gott resultat dessutom. :)
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Det var ju detta med att anstränga sig..:crazy:

Vi har, för kunds räkning, annonserat i snart två år..Ingen vill ha en frisk märr med "skaplig" stam..nä.

Så bilen ÄR kanske på väg ändå..

AM
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

*kl*

Jag HAR sålt på annons på nätet för en spottstyver och daktiskt fick jag tag i suveräna köpare, men det visste jag så klart inte då utan fick reda på ett par år senare när de ringde och kollade om jag hade lust att skriva på när de "återupplivade" honom.

Men det var en frisk och okomplicerad häst som jag visste skulle fungera som ridhäst. Jag hade inte haft honom så länge heller.

Men jag är medveten om vilken chansning det är, i framtiden kommer jag att försöka mig på att låna ut dem på foder i stället så att jag kan hålla koll OM det är hästar jag tror kan fungera som ridhästar.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Kanske kan vara intressant att få åsikter från andra sidan också. Dvs från en som köpt just två travhästar som ridhästar... Jag har köpt travare just för att jag tycker om dom som hästar och kan vara väl lämpade för det jag håller på med, distansridning. De har en lagom storlek, fint temperament och är nästan alltid fantastisk väluppfostrade.Självklart kan fd travare få ett kanonliv även efter banan. Allt är väl inte en drömtillvaro i varje travstall heller, eller? Det handlar om att välja rätt köpare och vara mkt nogrann i sitt val. Och det tar längre tid och är jobbigt och det är kanske där skon klämmer? I och med att priset är lågt dyker naturligtvis många okunniga, allt för unga ryttare upp. För travaren är ju en tävlingshäst och är egentligen helt olämplig som "förstahäst".

Kan väl tillägga att jag delvis är lite partisk för travare då jag har tagit b-licens för trav och är väldigt intresserad även av den biten. I framtiden hoppas jag givetvis även kunna träna fram en travhäst för banan. Men nu är det distansridning som gäller:-) Och jag älskar mina två primadonnor!
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Kl

Kan ju tillägga att Zuzzi här på Buke tillhör just dom undantagen jag nämnde tidigare..
Hon skulle få köpa allt vi hade..:D

AM
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Vi äger tsex stycken, dom är egen uppfödda.
Om jag någongång skulle få för mig att sälja dom, skulle jag inte ha något emot att sälja dom som Ridhästar till rätt person.
Dom är hela bunten väldigt bra taravare och fantastiska ridhästar.
Dom har gjort (och gör) väldigt bra ifrån sig på banan, och är endå toppen som ridhästar. Så till rätt köpare skulle jag inte alls ha någonting emot att sälja dom som ridhästar till rätt person.
Självklart skulle jag först leta efter ett travintresserat hem.
Det är mitt tycke i det hela :)
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag har aldrig sett min på min travare som en "f.d travare"......

Jag ser honom som min HÄST, och han är likvärdig med vilket halvblod som helst :)

Och jag tvivlar INTE på hans kapacitet överhuvudtaget....endast fantasin sätter gränser....

Jag står uppstallad i ett privatstall med blandad kompott av hästar...vi har hbl(välstammade), kallblod, unghästar, russ osv.
Och jag har faktiskt aldrig hört ett enda negativt ord från någon om travhästar, varse sig min, eller ett vblsto vi har i stallet eller någon annan travhäst ute i världen.....
Och det GLÄDJE mig :bump:

Jag tycker INTE det är fel att sälja f.d travare som ridhästar, däremot till VUXNA personer med hästvana.
DOCK finns det vissa individer som inte lämpar sig av olika orsaker och då tycker jag det är bättre att låta dem vandra vidare...

Tilläggas bör att jag skriver en blogg på nätet om hästen och träning av honom osv som min hästs gamla ägare läser varje dag. Och vi mailar ungefär 1gång/månader till varandra.....

Jo just ja , det skulle jag också säga, jag har betalat över 15000:-+(utan utrustning) för min häst (han är just inriden och inte utbildad ett smack), och det var aldrig någon tvekan från min sida om att priset skulle vara för högt för " en f.d travare"...
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 172
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 317
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 662
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp