Bukefalos 28 år!

Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

I en alder av 42 år kjøpte jeg mine 2 varmblodsto. Det var tilfeldigheter som gjorde at det ble varmblods. Da jeg skulle kjøpe hestene hadde jeg noen kriterier å gå etter og det var at hestene skulle være snille i boxen, lette å sko, og greie å ri. Det var mange hester som vi besøkte i denne tiden. Har tidligere eiet to halvblodsvallaker, vært forrytter til en halvblods, og en polsk araber.
Min datter på 14 år, som er urutinert rytter, og min mann som ikke har drevet med hest tidligere måtte jeg også tenke på når vi skulle kjøpe hest. Valget var ikke vanskelig når vi besøkte de hestene vi har på stallen i dag. Her hos oss lever hestene et godt liv. Jeg er ferdig med hopp og dressur tiden og elsker å ri i skogen med mine hester. Har så smått latt meg overtale til å bedekke begge hestene nå til våren og gleder meg til å lære alt innom trav.
Men jeg blir lei meg når jeg lester alle annonsene om tidligere travere som skal selges for spottpris. Mitt hjerte er stort men om jeg kunne hadde jeg hatt flere travere på stallen for hos meg hadde dom fått et godt liv.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Det var ju detta med att anstränga sig..:crazy:

Vi har, för kunds räkning, annonserat i snart två år..Ingen vill ha en frisk märr med "skaplig" stam..nä.

Så bilen ÄR kanske på väg ändå..

AM

VAR har ni annonserat då?

Är det den jag misstänker så är det ju inga superresultat bakom eller i avkommor.

Många rider gärna trvarare i distans så ett tips kan vara att annonsera i de kretsarna.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag har ingen egen häst, och har aldrig haft en travare, däremot har jag ridit travare. "Lärde" mig faktiskt rida på varmblod. Min kusins familj hade ett jättefint varmblod, det är så länge sen nu så jag kommer inte ihåg om han gick mycket på travet, men dom körde i alla fall med honom. Men han fungerade bra som ridhäst också och tävlade i hoppning ett antal år senare.
Men jag förstår er som tvekar att sälja travare som ridhäst. Jag kan tänka mig att många som inte kan så mycket ser det som ett lätt sätt att få tag på en häst, att köpa en gammal travare. Men dom kan väl vara lite speciella. Fick rida ett varmblod som ägarna inte klarade av. Tyvärr kunde dom väl inte så mycket, i alla fall inte föräldrarna, vilket gjorde det hela värre. Men hade hästen fått lite tid på sig hade det blivit en jättefin ridhäst. Om hon varit hos rätt person. Kanske man måste anstränga sig lite mer när man säljer travare som ridhäst?
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Har nästan alltid hållit på med varmblodstravare o russ/även newforest när jag var yngre.
Jag minns nu att när jag var 14 år o har en farsa som vart travintresserad. Han tog med mig till en gubbe, som hade ett avelssto med föl vid sidan. Stoet var då 21 år gammal o fölet var nån månad gammal. Farsan hade tänkt köpa stoet o fölet till mej ( :eek: )
Och jag kallade fölet för Prinsen, för han var lite unik, som följde mej lite överallt. Stoet var väldigt stort o kraftigt. Jag var väl ganska liten, då.

Sedan hade jag tagit hand om en gammal valack, som ägs av Antiloop8 numera :D

Har nu ett travsto på 13 år gammal, och dräktig med en travhingst.
Och jag har även haft ett sto till, en gammal travare o hon gick som avelssto tidigare. Hon fick komma ut till en fodervärd, som HON tydde sej till ganska snabbt :bow:
Så då tyckte jag att hon fick vara kvar där.
Egentligen ångrade jag mej att jag inte tog tillbaka gammelmärra, men hon hade det bra ändå.
Stoet som jag har härhemma åker ingenstans. Kvittar vad som händer, hon stannar här sålänge hon lever. Hon har haft det jobbigt nog, o behöver ett lugnt o skönt liv.
Och fölet som stoet har i magen är EJ säljbart, det är endast för eget bruk. Oavsett om avkomman till stoet går dåligt eller bra på travet, det kvittar oxå. Avkomman ska jag behålla sålänge den lever, om allting går bra, vill säga.

Jag är nog för blödig o sälja mina pållar, eller så har jag väldigt svårt o lita på folk, kanske?

Pris på travare, som är helt färdiga för travet ska inte säljas för ett spottpris, heller. 10.000kr är ett bra pris, eller lite mer kanske 15.000kr.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Kl

Kan ju tillägga att Zuzzi här på Buke tillhör just dom undantagen jag nämnde tidigare..
Hon skulle få köpa allt vi hade..:D

AM

:o vad gullig du är!
Då vet jag vem vi ska höra av oss till när det kanske blir dags för en till? ;)
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

*KL*

Jag är tacksam till den uppfödaren som svarade på min annons när jag sökte häst för 5 år sedan. De föder upp travare och hade en som inte passade och som de var otroligt fästa vid men inte hade tid för. Så jag fick köpa henne för en struntsumma (mitt maxbelopp på häst vid tillfället var väldigt mycket högre). Jag förälskade mig i henne och visste hur mycket jobb det innebär med en travare och det var precis det jag ville ha efter att ha ridit mest halvblod hela mitt liv. Jag ville ha en längre utmaning och hade många år tidigare haft en travare så jag visste hur de var.

De som sålde annonserar aldrig ut sina hästar, men kan däremot svara på en annons om det känns som det kan vara rätt person. Annars har de kvar hästarna själva. Jag var där 3 gånger innan jag bestämde mig för att hon var helt rätt.

Idag är hon en underbar ridhäst och väl värd varenda krona och alla timmar man lagt ner på träning.
Jag skulle däremot inte kunna tänka mig sälja henne vidare med rädsla att hon skulle hamna i fel händer...

4435345.jpg



Men visst finns det dessvärre många billiga travare som hamnar hos unga oerfarna personer som bara vill ha en häst och sen blir det i stället många problem....så det stora ansvaret måste ligga hos den som säljer att se till att välja en lämplig person. Sen om den haft travare eller inte är inte det viktigaste, nån gång måste ju vara den första. Men däremot måste man ha förståelse och mer tålamod än vid utbilning av ex halvblod. Men alla är individer så det kan vara svårt oavsett ras.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Hej.
Blev lite nyfiken bara på hur ni travtränare/ägare ställer er till att sälja f.d travare som ridhästar?

Brukar ni göra det, och varför, eller varför inte?

Vad anser ni om prisklasserna dom ligger i som ridhästar?

Jag äger själv en f.d travare, ett kallblod vars ben inte höll för det hårda livet på banan, och han är det bästa som finns:)

Vi säljer travare som ridhästar alla våra travare är inridna, för skulle det vara så att det inte fungerar i travet så kan dom få ett bra liv som ridhäst och ett bra hem. Prisklass brukar ligga på en rimlig nivå
1 kr - 10 000:- mera tycker jag inte att man ska ta vi har till och med skänkt bort travare men då vet vi att de kommer i bra händer
du förstår nog man jag menar....
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Har också sett allt för många travare som bara får flytta runt hela tiden bara för att folk saknar kunskap :confused: Men jag har också sett en del som har lyckats riktigt bra.
En idé kanske skulle vara att sätta ut dom på annons på prov, innan man bestämmer sig för att slakta, men till ett någorlunda högre pris. Är det nån som vill betala det priset (inte bara 5000, det kan "vem som helst" betala) är det nog någon som också känner att h*n har tid och kunskap till en sådan häst :idea:
Förstår hur ni tänker, jag skulle aldrig sälja min f.d travare till vem som helst. Tycker att det är allt för många ungar som bara vill ha en häst och då är ju f.d travare "lämpliga" då dom är så billiga :cool:
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag är också lite kluven, jag försöker ha mina ute på annons först, tycker inte att det, om det är friska och trevliga hästar, alltid är det bästa att skicka dem till slakt. Däremot sätter jag ut mina till ett relativt högt pris, och oftast finns det folk som vill betala detta för dem...
Jag har haft tur, mina har hamnat hos bra folk även om de inte blivit kvar på livstid.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

jag har kvar min första egna travhäst (15år) fortfarande. han är min ögonsten, och jag kommer aldrig att klara av att sälja honom. däremot har han varit utlånad som ridhäst i 2år. nu har jag en tjej som har honom på halvfoder. funkar jätte bra. han står uppstallad där jag har mina travisar, hon har honom 4 dar/v. ser honom alltså alla dagar och kan lägga mig i allt:angel:
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

jag tycker det är tragiskt att så många fina travare slaktas då dom inte "duger" som travhäst längre.

Det finns faktiskt människor som tar sig an dom.
jag har själv haft 2 egna vbl travare. Den första fick jag som första häst, men trots detta så tog jag så bra hand om den som jag kunde. och vi tävlade också och det gick jättefint. Och min andra vbl travare jag har nu tycker jag väldigt mkt om.
Faktiskt har jag haft mkt kontakt under åren med folk med fd travare. Jag har aldrig sett att dom skulle ha skötts illa. Vissa blir kanske bara promenadhästar, men det är väl inget dåligt hem.

det är upp till travhästägarna att seriöst leta efter hem. Om inte sälja, så kan man låna ut på livstidsfoder såvida allt funkar.
Så svårt är det inte att hitta bra hem. Jag har själv stått i ett stall där en person slaktade säkert 5 hästar på raken som inte sprang tillräckligt snabbt på travet. Den ena hästen var bara 3 år. Jag tycker det är sjukt!

La in en länk om fd travare på travgnägg med mer info/bilder
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Men det är ju bara att inse att DET FINNS INTE bra hem till alla de tavhästar som inte passar på banan. Då är det ju bättre att de åker med "bilen" än att de ska bli en av alla de stackare som valsar runt mellan olika ägare eller utsätts för vanvård!
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Men de kan väl få en chans iaf, att man försöker hitta ett hem åt dem!

Till er som säger att man inte ska sälja för billigt:
Det kan ju vara så, men 5-10000 är ett ok pris tycker jag. Det behöver inte betyda att man är oseriös för att man letar efter en billig häst.
Jag har själv en travare som jag köpte för 5000. Och jag tar inte sämre hand om honom för att han var billig. Jag skulle aldrig byta ut honom mot ett halvblod eller ngt annat.
Dessutom finns det faktiskt folk som inte har råd att lägga mer än 5000 på själva köpet. Jag själv är en av dem. Men, jag har honom vet-försäkrad, och vaccinerad. Jag har råd med de löpande kostnaderna, men jag hade inte råd att köpa en dyr häst.

Jag hade som kriterier att hästen inte hade varit skadad, och så skulle den vara rel ung, och dessutom billig. (Och jag hittade en! :D )
Men jag betraktar mig själv som en seriös hästköpare.

När det gäller skador tycker jag att då är det kanske inte så klokt att sälja som "promenadhäst", för då vet man ju inte hur hästen kommer att användas. Men gäller det en frisk häst är det hemskt att slakta den, bara för att den inte håller för trav!
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Det finns ett väldigt bra skäl till att de flesta inte ger sina travare den chansen. Det kostar nämligen många tusen i månaden hatt ha dem kvar tills den seriösa köparen dyker upp. De allra flesta travhästägare har inte eget stall hemma på gården, utan äger en häst som bor hos en tränare. De har ingenstans att göra av den när den inte fungerar längre, så dyker den bra köparen inte upp direkt så kostar det mångdubbelt att ha kvar den medan man letar mot vad man får tillbaka som man säljer den.

Är det hemskt att slakta de friska kossorna och grisarna också?
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Är det hemskt att slakta de friska kossorna och grisarna också?

Ja.


Däremot är det en annan sak, för de blir ju ändå kött, men att slakta en frisk tre-åring, det är verkligen hemskt, när man vet att det finns så många som skulle vilja ha den. (Dessutom slaktas sällan kossor speciellt unga, men det är ju en annan sak..)
Det där med köttdjur är ju en ganska hemsk industri i sig, men eftersom det nu är så att vi äter kött, så får man ju acceptera att det föds upp slaktdjur. Men jo, det är hemskt!!

Ja, ok, det där med eget stall eller ej kan ju vara en orsak, men väldigt många har egna stall, och slaktar ändå.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

har man inte tid att hitta ett bra hem till sin häst så ska man ta mig tusan inte skaffa häst heller från första början. Då har man bara hästen för en sak och det är att tjäna pengar. Den som säger ngt annat ljuger.

man kan ta hem den ifrån tränaren och stalla upp den tillfälligt ngnstans också. Man måste ju inte ha egen gård. Att ha den kvar hos tränaren förstår jag är dyrt. jag har själv jobbat på travstall. Men man kan ju som sagt faktiskt flytta på den under tiden. Om man är smart så ser man till så hästen blir inriden redan under travkarriären. Så gjordes det i det stall (känd tränare) som jag va på. Dom ridtränades flera ggr/vecka. (även för det mentala för hästen)

visst ska man ta bort hästar som inte kan användas som ridhästar på ngt sätt. Tex om dom är för alldeles för svåra mentalt eller om dom har skador som kan påverka o dylikt. Det är så man får sålla bort den mängd travhästar för det är oftast sådana som vandrar. Men friska och trevliga individer kan man faktiskt placera bort.
Man måste ge den en chans...o funkar det inte så då får man ju fundera på alternativ. Tyvärr så är det många som inte ens ger chansen.

vet inte varför min tråd på travgnägg flyttades till gnägg.
den handlar ju faktiskt om travarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Men visst är det så att de som tycker det är kul att äga en travhäst som nån annan tränar varken har kunskap eller möjlighet att veta om det är något fel på kusen ellen om den "bara" inte passar för travet alternativt är "slut". Det kryllar ju av andelshästar och det är inte så att majoriteten går ihop sig direkt.

Dessa människor har ofta ingen aning om hur man tar hand om en häst men det gör inte att man kan döma ut dem som hästägare för det. De tycker det är kul att "deras" häst springer på banan och i bästa fall tjänar några kronor.

Att man sedan skulle ställa kravet på dem att de ska kunna stalla sin häst någon annanstans och dessutom sköta den själva under en tid medan det letas ny ägare tycker jag är att ställa för stora krav på dem.

Jag har inga problem med att ta bort en häst som jag inte tror har förutsättningen att fungera som ridhäst men det är inte ett första alternativ. Jag är dock mer tveksam till att sälja än att låna ut på foder och fortfarande ha kollen. Nu har jag haft mycket problem-kusar och konvalescenter men det är ju ofta så att de flesta hästarna är rätt knepiga att börja skola om när de väl är inne i travandet.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Travhästar som har blivit ridtravare hör inte hemma på den här sidan, som handlar om trav i dess tävlingsform. Det är alltså inte en rassida för den varmblodiga travhästen... ;)
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Vad är det som är så hemskt med att slakta/avliva djur :confused: Hellre det än att dom hamnar hos nån som inte kan ta hand om dem. Ganska vanligt att dom hamnar hos yngre el oerfarna hästmänniskor som ser en chans att få en billig häst bara :crazy:

Sen ger hästar oxå kött precis som kor/grisar, underbetalt men ändå... Smågrisar och ungdjur vad gäller nöt slaktas oxå så det är inte mer hemskt att en 3-åring slaktas.

Ok, skulle jag välja så skulle alla avlivas på ett finare sätt, men förstår att det i praktiken är omöjligt tyvärr...
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Nu är det så att alla f.d tavare inte passar som ridhästar (lika gärna som att en del halvblod inte heller gör det. Till exempel). Jag har tyvärr sett exempel på travare som egentligen borde ha gått till slakt som har sålts till nån okunnig för att sedan åka på nödslakt, totalt söndrstressad och illa skött när köparen upptäcker att det inte var en sån bra idé att skaffa en travare.
Det är ännu elakare mot hästen om den får komma till nån som inte tar hand om den ordentligt. Och det verkar som det är lättare hänt för just trvar eftersom dom är så pass billiga
Nej tack, ett värdigare slut förtjänar dom faktiskt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 547
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp