Bukefalos 28 år!

Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Till er som undrar varför vi väljer "bilen"

Fölmärr innan lastning till fodervärd.
Ägaren är med då vi ska lasta..

innan.jpg


Två månader senare så ringde ägaren och bad om hjälp.
Och vi åkte direkt och hämtade fölmärren..
Nu 150 kilo smalare.minst..:mad: :mad:

juvelhemma2.jpg


Märra hade decimeter lång päls och var ett revbens-spjäll under..
Jag kan upplysa att denna var inte den första som kom i retur i bedrövligt skick

Så folk får säga vad dom vill om detta.

För mycket "fjortisar" som tjatar sig till en fd travare, som dom sedan svälter genom att ej ge havre m.m. för att dom inte är kunniga att rida dom..
Bara att knata över till Foderforumet och läsa evighetslånga trådar om magra varmblod som är "allergiska mot havre" och blir heta...

Näää..fan. Ett skott i pannan så vet man vart man har märrarna..en gång för alla.

AM
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Nafayette: :bow: Hellre "bilen" än att den farit illa pga okunskap, illaskötseln, osv.

Och till er andra som har egna åsikter om att hellre skicka travare på slakt än att sälja dem till hem,o sedan som inte sköter dem som de ska bli skötta håller jag med om.

Jag kan ju tyvärr inte ta hand om alla bara för att det är så synd om dom. Går inte. Min farsa har iaf lärt mej sedan jag var lite mer än 14 år gammal o annat travfolk oxå.
Så jag har faktiskt inget emot att travare går till slakt, det är ju "tryggare" o veta att dom slipper fara runt o inte får lugn o ro.

Skulle jag inte kunna ha kvar min travdam skulle hon åka till Trapalanda direkt. Ända sedan jag tog över märren första dan har jag lovat mej själv att ALDRIG sälja henne eller låna ut henne någonsin, hon är "lite" speciell o har haft ett ganska knepigt förflutet. Men jag hoppas att hon får leva i många år till o hon är förövrigt en glad o pigg dam i sina "bästa" år.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

kl

Jag sätter aldrig ut "ridhästar" på annons...fölston o unghästar annonserar jag, men dom som går härifrån till annat än trav så antingen svarar jag på nån annons eller så känner jag personen ifråga..Jag vill aldrig sätta mig i en situation som i Nafayettes fall, skulle aldrig förlåta mig själv för det.

Ok om man säljer en dyrare häst till rent trav, där kan man inte påverka längre, fast när jag haft en dyrare unghäst till salu och nån ´jag inte gillar vill köpa så har jag bara höjt priset :devil: till orealistiskt :D
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

min sköthäst skänktes i lördes (utan min vetskap då jag va på semester):cry: till en tjej som inte ens provred....blir ju intresant och se hur det kommer bli.....
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Hemska bilder :cry: På bara 2 månader! Förstår precis, bättre veta vart dom kommer och vad som händer istället för att hamna i fel händer. Våra hästar kommer endast till människor vi känner väl.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

sånt där händer INTE bara vbl travare.
stog ett fullblod i ett stall nyligen som man såg varje revben på.
hovarna var knappt skötta och hästen hade dessutom skador.

det där är vanvård av häst, men det är inte pga hästen ras!

allmän kommentar;
det finns fler än en själv som kan ta bra hand om hästarna.
Man ska inte tro att man ensam sköter hästen bäst.
den kan tom få det bättre i ett annat hem.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

blev dubbelt
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag tycker man NOGA ska kolla vilken man säljer sin häst till även om det inte är ett varmblod.

Men det är sant att det är fler travare som far illa just pga av det låga priset.

Jag lovar att min varmblodsskruttis behandlas som den guldklimp han är=)
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

jag behandlar iaf min vbl travare som jag köpte för 8000 tusen med ny sadel o ett träns lika bra som jag tar hand om min dyra frieser.
enda skilnaden är prislappen på inköpspriset. Men kärleken till dom är densamma :)
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

OM det fanns obegränsat att hästägare som du så vore det inget problem. Men nu är verkligheten sådan att det inte finns obegränsat med sådana hästägare... Tyvärr...
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

sånt där händer INTE bara vbl travare.
stog ett fullblod i ett stall nyligen som man såg varje revben på.
hovarna var knappt skötta och hästen hade dessutom skador.

det där är vanvård av häst, men det är inte pga hästen ras!

allmän kommentar;
det finns fler än en själv som kan ta bra hand om hästarna.
Man ska inte tro att man ensam sköter hästen bäst.
den kan tom få det bättre i ett annat hem.


Å nu kommer jag in...

Jag kan säga att jag har vart med om ett 20-30tal försäljningar av travare. Vissa får det bra men dom FLESTA blir det strul med.

Varför?

Priset, det drar till sig folk med dålig ekonomi, unga tjejer, folk som inte har råd till rätt foder/träning osv.

Självklart är det många andra hästar som oxå far illa... Men 90% är endå tyvärr travare.

Vi lämnade ut en häst på foder som kom tillbaka som ett spjälstaket, förstörd och trasig! Mannen var 45, tävlade distans på hög nivå och mailade under 1 år o sa att allt gick bra. Tills vi kom o hälsa på och tog tillbaka hästen på studs.

Nej. Helre slakt än en 14årig tjej som hoppar 1.40 bara för att visa sina kompisar och som har NOLL koll på foder och inte har råd till att ge hästen ett drägligt hem och tillvaro!
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

När jag va 14 år, tävlade jag LB dressyr och 1 m hoppning, tränade tom LA dressyr och 110 hopp med min travare. Detta var min första egna häst som inte var utbildad när jag fick den men dock riden.

Hur tror ni alla sk "fjortisar" känner sig när man trackar ner dom bara för deras ålder?

givetvis finns det omogna sådana...man är ju ung när man är 14, men långtifrån alla är oansvariga.

sen är det faktiskt upp till föräldrana att besluta vilka hästar dom skaffar till sina barn. När jag fick min travare va det inte bara för att den va billig. (10.000 utan utrustning va inte spciellt billigt för en travare på den tiden som avdankad....)
men jag vägade ta emot en tävlingsponny, jag ville promt ha ett vbl- Anledningen var för att många vbl är helt enkelt så väluppfostrade och orädda och det tyckte jag, även som sk omogen 14-is, va A och O för att känna sig trygg med sin häst.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

OM du läser med andra glasögon på dig än dina egna, dvs ur någon annas synvinkel, så ser du att det inte är fjortisarna i sig som det rackas ner på utan helt enkelt att det i de flesta fall är "fel" människor som köper travarna, pga att de är billiga. Människor - i många fall unga och i minst lika många fall även ganska okunniga - med dålig ekonomi som prompt måste ha en egen häst ändå, som inte inser att det inte är inköpet av hästen som kostar mest pengar utan att hålla dem. Människor som väljer den billiga "skopåspikaren" bara för att det kostar mindre pengar, som inte inser att man får vad man betalar för. Människor som inte har kunskap/pengar nog för att ge hästen tillräckligt med mat. Människor som inte inser när hästen inte mår bra.

Säja vad man vill om unga hästmänniskor, men man har ofta hunnit skaffa sig mer av både kunskap och pengar när man blir lite äldre. Det är därför dessa unga tjejer och killar hamnar i skottlinjen.

DITT hästval var säkert genomtänkt och du har säkert gjort det bästa av saken. Men såna som du är tyvärr UNDANTAG! Och det är därför man hellre skickar hästarna med slaktbilen. För vis av erfarenheten har man sett alltför många hästar komma tillbaka i uselt skick - då chansar man inte fler gånger.
Att låta hästen sluta sina dagar medan den fortfarande mår bra känns som ett mycket bättre alternativ än att hästen ska hinna bli vanvårdad innan livet avslutas.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

jag tycker fortfarande att det INTE är ok att tex slakta friska 3-6 åringar. Jag anser inte att dom hästarna fått ngn chans alls i livet.

jag håller dock fortfarande med om att vissa hästar bör gå till slakt.
Men jag tänker på dom stackarns hästarna som i princip bara börjat sina liv och så tas dom ifrån dom lika fort.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag förstår båda sidor. Dock har jag inget emot att sälja/ha ut på foder en "gammal" eller "misslyckad" travare. Ärligt talat så har jag mestadels otroligt positiva upplevelser av detta.
Dock är jag mycket mycketnoga med att hitta rätt hem åt hästarna, samt att jag alltid skriver avtal om förköpsrätt (giltligheten av detta är ju tyvärr ej så hög, men det brukar hjälpa) vilket har följts hittills.
Just nu har vi en 8årig valack ute på foder hos en uuuunderbar familj som gjort allt för att möta upp till våra krav, helt fantastiska är dom! Och dom älskar hästen! Han har pålagringar i ena bakknät men fungerar kanon som promenadhäst, vilket dom har honom till. Men självklart är jag medveten om att sådana hem är sällsynta.

SÅlde ett sto billigt för ett år sen och hon har också ett underbart hem, och även där har jag kontakt med ägarna.

Fler exempel finns, och jag säljer/ger bort, UTEslutande till antingen familjer ELLER vuxna. Kanske också därför som resultatet blivit bra?
Detta har också varit enormt snälla hästar som jag tyckt förtjänat leva vidare och ha det bra hos någon. Hade jag haft pengar och tid så ahde jag dock behållt dom alla!

Så med MITT facit i hand, skulle jag aldrig ringa "bilen" så fort en häst inte duger på banan, så länge det var en frisk och snäll häst. Är det en häst med problem är det givetvis annorlunda.
Det FINNS bra hem därute, och anstränger man sig så kan man hitta dom, men jag förstår ju att folk inte har tid med det och kan stå med hästarna hemma hur länge som hlst i väntan på en köpare så....
Men så gör VI iaf..... :) Med gott resultat dessutom. :)

-jag håller fullkomligt med dig!
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag var oxå 14 år när jag fick min första travare som jag klädde i rosa och tog hand om på bästa sätt :D

Men saken är den att den INTE är många såm är så dukdtiga som du(och Zuzzi)

Du skulle veta hur många ungdommar som vill ut och tävla men inte ens vet hur man svänger en häst med hjälperna.

Självklart att man gör ett test med annons, vi gjorde det med en 12åring.

Kom en tjej på 12-13 med föräldrar, vi var tveksamma men körde en test på foder. Hästen hamna på ett kanon fint ställe. Han fick rätt foder o blev krallig/musklad trots att han var smal innan och tränades regelbundet för instruktör. Det gick helt perfekt!!!

Men det är sälland det går så bra. Man måste vara medveten om det när man säljer och kolla upp säljaren och se till att man skickar i väg hästen i bra skick oxå. Gärna grund riden.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Har själv en f.d. travare som jag haft sen han var 12år (är 25 nu). Köpte honom för 3000:-(skulle gå på slakt om inte jag köpte honom). Har tävlat distans o hoppning med honom o han är en underbar häst, men allt har väl inte varit en dans på rosor. Han kommer att stanna hos mej livet ut.

Köpte även en annan f.d. travare för en struntsumma, men den historien slutade inte lika bra. Hästen var i princip bara ridbar med sällskap o kunde flippa ur totalt. Han hade även dåliga ben o rygg. Jag försökte bygga upp honom långsamt, men en del dagar fick jag honom inte ens av gården o då är d svårt att träna regelbundet. Efter köpet fick jag höra av flera att "den där hästen går ju inte att rida på, han är ju galen". Jag jobbade med honom under några år, men till slut gav jag upp. Han fick gå på bete med sina kompisar en sista sommar o han mådde verkligen bra. Tog bort honom hemma på gården lugnt o stilla.
Man önskar ju så här i efterhand att ägarna hade berättat allt som jag fick höra av andra. Tänk om det kommit en tjej/kille som skulle köpa sin första häst (han var bara ca152 hög o ljuvlig att pyssla med). Det hade ju kunnat sluta hur som helst, för han kunde verkligen bli helt tokig o okontaktbar. Jag gav ju upp innan nåt riktigt allvarligt hände (då hade jag ändå åkt i backen x antal gånger + fått hela honom över mej...).

Så...jag tycker att vissa hästar bör man nog ta bort istället, MEN många borde få en andra chans.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

*KL*

Jag har sett ungefär lika "bra" som "dåliga" resultat på travhästar som ridhästar. För nuvarande mest bra, eller i alla fall inte skadliga för hästen. Att viss sedan inte motioneras så mycket som vore önskvärt är en annan sak - de får i alla fall vård och uppmärksammhet. Men har även sett ett antal som inte verkat bry sig nämvärt om sina hästar. :devil: Har absolut inga problem att förstå varför många inte säljer sina hästar utan skickar dem direkt - även om jag tycker det här hemskt att så många unga hästar skickas. Skulle önska att de som sålde hästarna bara lät "bra" exemplar bli ridhästar, känns som om vissa säljer "vad som helst" bara för att inte slakta, medan "riktigt fina" exemplar istället aldrig kommer till försäljning...

Trots allt tycker jag det blvit bättre med åren - eller också är det för att jag har blivit äldre precis som folk i min omgivning...:angel:

..och ja, jag har min egna "fd" travhäst som är köpt från en av dess som oftast inte säljer sina hästar till ridhästar...
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Vi säljer våra travhästar som ridhästar såvida det inte är ston som kan gå till avel. Dock säljs de endast om vi hittar en lämplig ägare. Vi brukar bestämma oss för en viss tid som vi letar ägare och hittar vi inga som antingen vill ge hästen en andra chans eller köpa den som ridhäst så tar vi bort. Hittills har vi dock haft turen att hitta nya lämpliga ägare och alla våra f.d. travhästar har det fint om de inte avlivats av åldersskäl eller andra orsaker som hade inträffat oavsett ägare. :bow: :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 426
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 547
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp