Bukefalos 28 år!

Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Man får tycka hur man vill men vissa saker är kalla fakta som inte går att förneka.
Även om du och Gorm envist lever kvar i er egen fantasi om att allt är perfekt i hästvärlden och att alla hästar som säljs får ett underbart och perfekt litet "my little pony" liv hos kärleksfulla människor. Människor som dessutom kan och gör allting rätt och att detta på så sätt garanterar att inget ont kan hända de hästar som befinner sig lägst ner på prisskalan.

Nej, jag har aldrig sagt att saker inte kan hända för visst kan det göra det, men jag har sagt att man får vara uppmärksam och dessutom intresserad av hästens fortsatta väl och ve. Jag har heller aldrig sagt att folk som köper häst kan och vet allt; tvärtom har jag sagt att om jag skulle sälja någon av mina hästar vill jag säkerställa att person i fråga är intresserad av att täppa till sina kunskapshål.

Snälla, läs vad jag faktiskt skriver och försök inte tolka in sådant som du tror jag menar.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jo, jag tål kritik. Men det är inte jag som slänger personangrepp omkring mig.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Det är inte fråga om att tycka likadant, utan att vara verklighetsförankrad om att alla travare faktiskt inte får det bra utan en del av dom kan åka på en helvetesresa om man inte ser upp...dessa bedragarna kan verka hur seriösa somhelst...

här är min sista häst som jag sålde som ridhäst ( till en som jag känner) han har det bra och det förutsatte jag också....alla hästar får det inte bra.

8828269.jpg
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Nej, jag har aldrig sagt att saker inte kan hända för visst kan det göra det, men jag har sagt att man får vara uppmärksam och dessutom intresserad av hästens fortsatta väl och ve. Jag har heller aldrig sagt att folk som köper häst kan och vet allt; tvärtom har jag sagt att om jag skulle sälja någon av mina hästar vill jag säkerställa att person i fråga är intresserad av att täppa till sina kunskapshål.

Snälla, läs vad jag faktiskt skriver och försök inte tolka in sådant som du tror jag menar.

Å ändå började hela ert familjära deltagande i denna debatt med att gorm poängterade sin brist på kunskap vad gäller häst, att du inte hållt på med häst på 12 års tid (ringrostig) sedan följde kommentarer som fribetäckning hos första bästa billiga hingst hos grannen:crazy: Känns inte helt genomtänkt även om det i slutändan kanske blivit bra.
Jo, jag tål kritik. Men det är inte jag som slänger personangrepp omkring mig.
:rofl:
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Det är inte fråga om att tycka likadant, utan att vara verklighetsförankrad om att alla travare faktiskt inte får det bra utan en del av dom kan åka på en helvetesresa om man inte ser upp...dessa bedragarna kan verka hur seriösa somhelst...

Om man inte ser upp... är det inte exakt detta jag försöker påtala? Ta reda på information och försök att minimera så mycket eventuella problem som det bara går.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Men det är väl själklart att en del hästar råkar illa ut. men att slakta dem för att de kanske råkar ut för det är inte något jag tycker är bra.

för övrigt skulle jag nog gissa att ur hästens perspektiv är slakt rätt mycket " att råka illa ut"
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Å ändå började hela ert familjära deltagande i denna debatt med att gorm poängterade sin brist på kunskap vad gäller häst, att du inte hållt på med häst på 12 års tid (ringrostig) sedan följde kommentarer som fribetäckning hos första bästa billiga hingst hos grannen:crazy: Känns inte helt genomtänkt även om det i slutändan kanske blivit bra.
:rofl:


Nu ska vi se... kan jag få bli bedömd för det som jag skriver och inte för vad andra skriver... Tack!

Det är inte ovanligt att man håller på med hästar som ung, men sedan inte har den möjligheten under en viss tid i livet. Intresset finns kvar, men man har kanske inte haft en häst i sn vård just då. Jag är vetgirig och försöker ta reda på allt jag kommer på att jag behöver veta (jag experimenterar inte utan att jag har på fötterna).

Vi betäckte med en hingst som visserligen bodde ganska nära vårt stall, men efter att kollat upp på både Blodbanken och STC om den var passande (ja, vårt beslut att betäcka med denna häst var genomtänkt och vi ansåg att stoet och hingsten kompletterade varandra).

Hingsten hade betäckningstillstånd och vårt föl var bara en av flera avkommor från honom det året. Vi tog inte bara första, bästa hingst, som du har tolkat det som. Att hästen inte kostade massor är väl bara en bonus. Varför betala mer än man behöver? Hingsten har för övrigt dragit in 3,3 miljoner kronor.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

och han skulle då i stället ha slaktat hästen själv? Eller vad var din poäng?

Min poäng är att det fel att slakta en häst för att det finns en risk att den köps och körs till Italien för slakt där.

Att det finns ligor som tjänar pengar på att köpa och sälja hästarna till italien för slakt tyder för mig på att slaktpriserna är för låga i sverige. Varför betalar italienska slakterier mer för köttet?

Så länge det finns pengar att tjäna kommer det finnas folk som sysslar med det. Det intressanta är at få ett stopp på verksamheten inte att slakta hästarna i förebyggande syfte.

Min poäng är att dessa människor trodde att de sålde till en seriös person men blev totalt blåsta. De försöker alltid placera om/sälja och blir drabbade av sånt här. De har slaktat en häst under de år jag känt dem och det var en åring som bröt benet

Man kan aldrig veta...

Jag har själv sålt en travare som ridhäst och där gick det bra men min starthäst skulle jag aldrig sälja på grund av flera anledningar. En av dem är faktiskt risken att någon skulle vilja lägga föl på henne.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Man mår inte dåligt av att slaktas, det finns miljoner värre saker att råka ut för än att dö....t ex en italientrp där så många hästar som möjligt knökas ihop på en läng resa INNAN döden frälser dom....Jag förstår inte varför du blundar för alla hästar som far illa...Jag har som sagt aldrig sålt en häst som fått må piss och jag är jävligt noga med vart dom hamnar, men om jag skulle behöva så slaktar jag hellre än att inte vara helt övertygad om att hästen får det bra...
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Man mår inte dåligt av att slaktas, det finns miljoner värre saker att råka ut för än att dö....t ex en italientrp där så många hästar som möjligt knökas ihop på en läng resa INNAN döden frälser dom....Jag förstår inte varför du blundar för alla hästar som far illa...Jag har som sagt aldrig sålt en häst som fått må piss och jag är jävligt noga med vart dom hamnar, men om jag skulle behöva så slaktar jag hellre än att inte vara helt övertygad om att hästen får det bra...

Jag skulle heller aldrig sälja en häst om jag inte var övertygad om att den skulle få det bra. I så fall hade jag hellre behållit den tills jag hittat rätt köpare, men inte slakt om hästen är frisk.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Men visst kan man bli blåst. Men det är givetvis en risk man alltid tar, eller att den perfekta köparen ett halvår seanre måste sälja hästen vidare och i sin tur blir blåst. Det är inte skäl nog att skicka hästen till slakt enligt mig.

Det som framförallt gjort mig uppörd är de angrepp om vad jag påstås tycka. Det är alltås ok debattteknik här att tillskriva en perosn åsikter den inte har, sedan angripa peroensen för detta. Att behandla mig som jag vore mindre värd? Ska jag behöva ta sådan behanding?
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Hingsten hade betäckningstillstånd och vårt föl var bara en av flera avkommor från honom det året.
Helt off topic men på travsport.se har denna hingsten elva avkommor födda 2006..... 19avkommor totalt. Så flera avkommor skulle jag faktiskt vilja påstå är en rejäl överdrift!
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Skulle nån av er kunna leva med att er häst fick sluta som på bilderna här?

Detta är på RIKTIGT

http://images.google.se/imgres?imgu...um=1&hl=sv&rls=GFRC,GFRC:2006-51,GFRC:sv&sa=N

Som jag sagt... jag skulle inte sälja någon av mina hästar utan engagemang och så långt det går minimera att sådant här händer... Det är ingen här, såvitt jag förstått, som tycker detta är okej, så vad är syftet med ditt inlägg?
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Helt off topic men på travsport.se har denna hingsten elva avkommor födda 2006..... 19avkommor totalt. Så flera avkommor skulle jag faktiskt vilja påstå är en rejäl överdrift!

Okej, nu ska vi EN häst, FLERA hästar. Är 11 avkommor samma sak som 1?
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Du anser ju uppenbarligen att alla åsikter som avviker från dina egna är felaktiga och att du blir orättvist behandlad oavsett vilket:crazy:
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

syftet är att man vet aldrig vad som händer med hästen när man "sålt" den..varför tror du att det är så många hästar som far illa både i stallar och på italienresor...tror du verkligen att det är det som säljaren vill sin häst?

Därav anledningen att ett flertal hellre ser till att ästen slaktas än att den hamnar på såna resor...sen är det många som inte ens har hästerfarenhet, folk som är naiva och har dom i proffsträning och ingen möjlighet har att ta hem dom...tror du dom har koll på vem som köper hästen?
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

19 är plural det är helt korrekt men inte ett större antal i dessa sammanhang. En hingst som under 7 år fått fram 19 avkommor totalt är oavsett insprungna pengar eller liknande uppenbarligen inte någon poppishingst vilket kan bero på tre orsaker.

Antingen anses den
A inte ha tillföra något i aveln,
B den har låg fertilitet,
C utsatt för obefintlig dålig marknadsföring

Alternativ C är minst troligt då en seriös hingstägare med en bra häst ser till att marknadsföra den. Kvar blir då alternativ A & B vilka inte är något att avla på.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

jag har aldirg sagt jag tycker italeinresor är ok.

jag har sagt jag tycker slakt är fel lösning på problemet.

Men återigen, är det okej här på buke att man ljuger och hittar på vad andra skriver i syfte att svartmåla dem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 169
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 315
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 662
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst med eksem
  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp