Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Sedan är det för övrigt en fördel för populationen travhästar i stort att använda en hingst som inte har 150 avkommor år efter år. Inaveln blir bara större. En normal travhäst består i dagens läge av samma hingstar i massor med olika linjer och detta är givetvis inte bra. Så långt det går är det bra om inavelskoefficenten hålls nere, men som det ser ut nu är det svårt och framför allt såsom aveln bedrivs i dag.

Hingstar är svindyra och det är bättre att betala och få en beprövad hingst, som fått avkommor med stora inkomster, än att satsa på en icke beprövad hingst. Den kanske inte slår väl ut då hingsten kanske själv var bra på travbanan, men inte är bra i aveln. Men inte ens den bästa hingst kan leverera hundra procent segerrika avkommor. Och mycket hänger också på stoet. Men det är avelsmarknaden i dag...
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Nä, alltså, jag fattar inte trögt... men dina inlägg känns repriserande. Det är ju inte så att du debatterar med någon som har sagt att de tycker att dessa Italienresor är bra för hästen.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

jag har aldirg sagt jag tycker italeinresor är ok.

jag har sagt jag tycker slakt är fel lösning på problemet.

Men återigen, är det okej här på buke att man ljuger och hittar på vad andra skriver i syfte att svartmåla dem?

Vem ljuger?

Så du skickar alltså hellre hästen till slakt i Sverige för att du är rädd för att någon köper den och slaktar den i Italien?

Detta är ju komedi i de högre klasserna

Du verkar ju inte tycka att det spelar nån roll utan bara är komiskt
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

19 är plural det är helt korrekt men inte ett större antal i dessa sammanhang. En hingst som under 7 år fått fram 19 avkommor totalt är oavsett insprungna pengar eller liknande uppenbarligen inte någon poppishingst vilket kan bero på tre orsaker.

Antingen anses den
A inte ha tillföra något i aveln,
B den har låg fertilitet,
C utsatt för obefintlig dålig marknadsföring

Alternativ C är minst troligt då en seriös hingstägare med en bra häst ser till att marknadsföra den. Kvar blir då alternativ A & B vilka inte är något att avla på.

Nej, alternativ C är nog mest trolig i detta fall. Dessutom har hästen varit i Tyskland under ett antal år och om du vill veta hur han avelsmässigt betett sig där, så får du söka i deras register.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Men visst kan man bli blåst. Men det är givetvis en risk man alltid tar, eller att den perfekta köparen ett halvår seanre måste sälja hästen vidare och i sin tur blir blåst. Det är inte skäl nog att skicka hästen till slakt enligt mig.

Det som framförallt gjort mig uppörd är de angrepp om vad jag påstås tycka. Det är alltås ok debattteknik här att tillskriva en perosn åsikter den inte har, sedan angripa peroensen för detta. Att behandla mig som jag vore mindre värd? Ska jag behöva ta sådan behanding?

:confused: :confused:

Jag har tolkat två rader i olika inlägg och undrar hur du ska ha det? Jag debatterar inte på internet-forum. Diskuterar däremot.

Jag avlivar lätt knepiga hästar i stället för att riskera att de far illa. För ärligt, hur många travhästar kan slaktas i Sverige om man nu ska dölja reglerna? En av mina och den är inte året än så det ändrar sig nog framöver... Han man sövt hästen så är det ju "kört".
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

19 är plural det är helt korrekt men inte ett större antal i dessa sammanhang. En hingst som under 7 år fått fram 19 avkommor totalt är oavsett insprungna pengar eller liknande uppenbarligen inte någon poppishingst vilket kan bero på tre orsaker.

Vilket ord skulle jag bytt ut "flera" mot i mitt inlägg?
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Jag har en avkomma med 1,8 i inavelskoefficenten, hemmabygge från min egen gård....fader 13,2 och modern lämnat en som gått 12,4 o 13.9 AM

Man behöver väl inte vara oseriös som betäcker med "sämre" hingstar, det är väl inte det tråden handlar om.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

:confused: :confused:

Jag har tolkat två rader i olika inlägg och undrar hur du ska ha det? Jag debatterar inte på internet-forum. Diskuterar däremot.

Jag avlivar lätt knepiga hästar i stället för att riskera att de far illa. För ärligt, hur många travhästar kan slaktas i Sverige om man nu ska dölja reglerna? En av mina och den är inte året än så det ändrar sig nog framöver... Han man sövt hästen så är det ju "kört".

Första sycket: okej, kanske skulle använt disskusion i stället för debatt, men det är hårklyverier.

Och är en häst knepig kan det mycket väl vara skäl för att ta livet av den. har inte sagt något annat. men den ska då avlivas för att folk inte ska komma till skada.

Resten av ditt inlägg ber jag dig omformulera då jag inte kan få fram vad du vil ha sagt.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Många hästar passar dessutom inte till ridning , då travaren avlas på långa ryggar och då klarar dom inte att bära sig för mer än skogsmullehästar
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

att tillskriva någon åsikter man inte har är väl att ljuga?

komdein i att slakta hästen för att den annars kanske slaktas i italien är väl jämställt med att kasta ut bebisen med badvattnet.

Notera, jag anser inte det är komiskt med slakt på något sätt. inte heller anser jag det vara något positivt eller bra för hästen. Det är en sista utväg om man måste göra det.

tillägg: okej, vad jag förstått har en travares fysiska rasegenskaper inte vart ett problem utan det kan vara psyket på den som är det. Har inte tidigare hört att travhästar inte är lämpliga som ridhästar, och inte heller har jag märkt av några problem med dem.

Har du någon länk som mer utförligt förklarar din tes?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Man behöver väl inte vara oseriös som betäcker med "sämre" hingstar, det är väl inte det tråden handlar om.

Nä, och vad är det jag och Gorm har fått kritik för då? Att vi bara betäckte med första bästa hingst...
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

tillägg: okej, vad jag förstått har en travares fysiska rasegenskaper inte vart ett problem utan det kan vara psyket på den som är det. Har inte tidigare hört att travhästar inte är lämpliga som ridhästar, och inte heller har jag märkt av några problem med dem.

Har du någon länk som mer utförligt förklarar din tes?
:crazy: :crazy: :crazy: Hästar är generellt sett inte byggda för att ha en ryttare på ryggen, svårare än så är det inte.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Nä, och vad är det jag och Gorm har fått kritik för då? Att vi bara betäckte med första bästa hingst...
Det är skillnad på begreppet "första bästa" och begreppet "sämre" hingst. Det folk överlag reagerat på är att ni har gått till första bästa. Dvs grannens billiga hingst helt utan urskiljning enligt den ena parten av er och med stor tankeverksamhet enligt den andre.

Första bästa behöver inte vara sämre likaväl som världens bästa travare inte behöver nedärva sig väl till sina avkommor.

Jag belös att han kanske inte är världens bästa avelshingst av olika orsaker såsom ett väldigt lågt antal avkommor.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

:crazy: :crazy: :crazy: Hästar är generellt sett inte byggda för att ha en ryttare på ryggen, svårare än så är det inte.

Nä, men det gäller ju alla hästar, inte travhästar bara.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Det är skillnad på begreppet "första bästa" och begreppet "sämre" hingst. Det folk överlag reagerat på är att ni har gått till första bästa. Dvs grannens billiga hingst helt utan urskiljning enligt den ena parten av er och med stor tankeverksamhet enligt den andre.

Nä, så är det inte. Det var inte urskiljningslöst ur någons vinkel, men det tolkades kanske så här. Dessutom fanns det flera andra hingstar med i tanken innan den här dök upp.

Första bästa behöver inte vara sämre likaväl som världens bästa travare inte behöver nedärva sig väl till sina avkommor.

Precis

Jag belös att han kanske inte är världens bästa avelshingst av olika orsaker såsom ett väldigt lågt antal avkommor.

Precis och jag svarade att dels har hästen varit i Tyskland ett antal år och därför inte betäckt några svenska ston, dels har ägaren mest honom till sina egna ston och intresserar sig inte för att marknadsföra såsom de stora stuterierna. Dessutom har jag aldrig påstått att han skulle vara VÄRLDENS BÄSTA AVELSHINGST.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

länk ?? Det är ju bara att du tittar på exteriörbeskrivning på hingstarna, ju längre rygg ju bättre..ur en travares perspektiv och inte ur en ridhäst...jag skrev att de flesta passar som mullehästar då de flesta har längre ryggar....dock inte den jag sålde, han har kort rygg och skulle aldrig blivit såld som ridhäst om så inte var fallet.

förresten så har jag en annan länk :angel: men den tror jag inte du vill se....
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

Så här skriver du nu.

Nä, så är det inte. Det var inte urskiljningslöst ur någons vinkel, men det tolkades kanske så här. Dessutom fanns det flera andra hingstar med i tanken innan den här dök upp.

och så här skrev Gorm från början om samma tillverkning av häst

Vi pratade med bonden där vi har hästen uppstallad om det hela. Han kände en som hade en hingst och vi behövde bara betala 2 500 för fribetäckning,så hon skickades iväg dit. Vi var inte nitresserad eller på något sätt kunniga i stam, avel eller något, var bara att vi tyckte et vore vettigt med ett föl och det var ett bra pris.
Hur ska normala läskunniga tolka det på annat sätt än att det var en riktig bush-betäckning med första bäst hingst?

Hingsten åkte till Tyskland 2002 och var uppenbarligen tillbaka i Sverige 2005.
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

jag har aldirg sagt jag tycker italeinresor är ok.

jag har sagt jag tycker slakt är fel lösning på problemet.

Tror inte vi kan göra så mycket åt slaktpriset i Sverige utan bara vara sådana djurvänner att vi låter dom avlivas på ett snyggt, plågfritt sätt :smirk:
 
Sv: Hur ställer ni er till att sälja travhästar som ridhästar?

men vad för skilland gör det för hästen om den slaktas i sverige eller italien? Så okej, man får uppenbarligen mer pengar för den där, men jag tror nog inte hästen känner sig sämre för det, när den slaktas.

Det är en jäkla skillnad på hantering.

Övriga bukefalister får nu ursäkta mig men jag har hämtat bilderna från en italiensk organisation som gör allt för att få stopp på eländet..

Och till er som anser att jag "slaktar kors och tvärs" utan att ge hästen en "möjlighet" som vandringspokal.
Bilderna här nedan kan jag se "med gott samvete" för det är i alla fall inte "mina" hästar som ligger där.
Och det är jag fan i mig hundra procent säker på...:smirk:

trasporto3.jpg


Så länge det finns pengar i hanteringen så styrs slakterierna av maffian och korrumperade politiker som blundar för allt.

Så ta och hoppa ur det rosa molnet och se hur det är i verkligheten.

AM
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 168
Senast: tuaphua
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 315
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 657
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 413
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp