Bukefalos 28 år!

Hur tänkte du där?

Har stött på ett intressant exemplar, eller vad man nu ska kalla det. Personen har en bc-korsning (tik) som passats av hens sambo under en tid. Personen får tillbaka tiken lite lagom rundnätt, sätter hunden på svältkost (inget foderbyte, bara väldigt lite torrfoder) och pratar om att avliva för hen orkar inte med en så fet hund. Så en kväll föder tiken sju välskapta valpar (inte fet, med andra ord). När jag kommer dit på morgonen har sambon på personens order slagit ihjäl alla valparna, utom en tikvalp som skulle sparas för att inte tiken skulle få mjölkstockning. En vecka senare visar det sig att "tik"-valpen är en hane, och personens första kommentar är att den ska slås ihjäl så fort som möjligt så hen slipper se den. På frågan om det inte vore enklare att sterilisera tiken (det är inte första gången detta händer hos denna individ) är svaret att det kostar för mycket, och dessutom är ju tiken så van vid det nu så det gör inget :banghead:

En del människor ska inte ha hund!!! :rage: :arghh:
 
Har stött på ett intressant exemplar, eller vad man nu ska kalla det. Personen har en bc-korsning (tik) som passats av hens sambo under en tid. Personen får tillbaka tiken lite lagom rundnätt, sätter hunden på svältkost (inget foderbyte, bara väldigt lite torrfoder) och pratar om att avliva för hen orkar inte med en så fet hund. Så en kväll föder tiken sju välskapta valpar (inte fet, med andra ord). När jag kommer dit på morgonen har sambon på personens order slagit ihjäl alla valparna, utom en tikvalp som skulle sparas för att inte tiken skulle få mjölkstockning. En vecka senare visar det sig att "tik"-valpen är en hane, och personens första kommentar är att den ska slås ihjäl så fort som möjligt så hen slipper se den. På frågan om det inte vore enklare att sterilisera tiken (det är inte första gången detta händer hos denna individ) är svaret att det kostar för mycket, och dessutom är ju tiken så van vid det nu så det gör inget :banghead:

En del människor ska inte ha hund!!! :rage: :arghh:

Ämen vafan! Varför har de ens hund!? De verkar ju inte ha några som helst känslor för henne!

Usch, fy och skam. :arghh:
 
Har stött på ett intressant exemplar, eller vad man nu ska kalla det. Personen har en bc-korsning (tik) som passats av hens sambo under en tid. Personen får tillbaka tiken lite lagom rundnätt, sätter hunden på svältkost (inget foderbyte, bara väldigt lite torrfoder) och pratar om att avliva för hen orkar inte med en så fet hund. Så en kväll föder tiken sju välskapta valpar (inte fet, med andra ord). När jag kommer dit på morgonen har sambon på personens order slagit ihjäl alla valparna, utom en tikvalp som skulle sparas för att inte tiken skulle få mjölkstockning. En vecka senare visar det sig att "tik"-valpen är en hane, och personens första kommentar är att den ska slås ihjäl så fort som möjligt så hen slipper se den. På frågan om det inte vore enklare att sterilisera tiken (det är inte första gången detta händer hos denna individ) är svaret att det kostar för mycket, och dessutom är ju tiken så van vid det nu så det gör inget :banghead:

En del människor ska inte ha hund!!! :rage: :arghh:
Jag hoppas att du anmält denna person till lst, det är visserligen inte olagligt att döda valpar, under förutsättning att man vet vad man gör o avlivar dem på ett lagligt sätt. Att ha satt i system att avliva valpar istället för att kastrera tiken lär klassas som vanvård.
 
Har stött på ett intressant exemplar, eller vad man nu ska kalla det. Personen har en bc-korsning (tik) som passats av hens sambo under en tid. Personen får tillbaka tiken lite lagom rundnätt, sätter hunden på svältkost (inget foderbyte, bara väldigt lite torrfoder) och pratar om att avliva för hen orkar inte med en så fet hund. Så en kväll föder tiken sju välskapta valpar (inte fet, med andra ord). När jag kommer dit på morgonen har sambon på personens order slagit ihjäl alla valparna, utom en tikvalp som skulle sparas för att inte tiken skulle få mjölkstockning. En vecka senare visar det sig att "tik"-valpen är en hane, och personens första kommentar är att den ska slås ihjäl så fort som möjligt så hen slipper se den. På frågan om det inte vore enklare att sterilisera tiken (det är inte första gången detta händer hos denna individ) är svaret att det kostar för mycket, och dessutom är ju tiken så van vid det nu så det gör inget :banghead:

En del människor ska inte ha hund!!! :rage: :arghh:
:rage: :arghh: Men Fy så hemskt! Stackars
hund(ar)
 
Självklart, anmälan är gjord men jag är tveksam till om det kommer hända något. Det är som sagt inte första gången det händer och inte första anmälan heller, men än får de fortsätta :(

Det är verkligen fel (eller rätt, beroende på hur man ser det) ställe att bosätta sig på som djurvän, förra året var det en tik hos en annan familj som fick valpar under ett uthus mitt i smällkalla vintern. Ägarna, också det ett äldre par, orkade inte gräva fram valparna så de tog in tiken över natten och lät valparna frysa ihjäl :rage: Eller mannen som har flera jämthundar i varsin hundgård där de stått i flera månader utan att få komma ut en enda gång och matar dem med foder anpassat för slädhundar i tävlingsform, samtidigt som han svär över att hundarna för ett sånt liv. Hundarna verkar ses som arbetsredskap som bara ska funka utan uppfostran eller skötsel och behandlas därefter - ett trasigt redskap slänger man och köper nytt.
 
Inte något som egenligen har med hundhantering att göra, men något humoristiskt iaf.

Under nyårsmiddagen igår kläckte en person ur sig följande teori när min 7-månaders hund envisades med att ha sitt huvud i hennes knä och ville bli kliad.

"Han känner nog på lukten att jag är vegetarian, det är därför hundar gillar mig så mycket, för dem vet att jag inte är ett hot."

:rofl: :rofl:
 
Inte något som egenligen har med hundhantering att göra, men något humoristiskt iaf.

Under nyårsmiddagen igår kläckte en person ur sig följande teori när min 7-månaders hund envisades med att ha sitt huvud i hennes knä och ville bli kliad.

"Han känner nog på lukten att jag är vegetarian, det är därför hundar gillar mig så mycket, för dem vet att jag inte är ett hot."

:rofl: :rofl:

Hahaha för hundar är ju annars en Svensk findelikatess på nyårsmiddan :angel:
 
Inte något som egenligen har med hundhantering att göra, men något humoristiskt iaf.

Under nyårsmiddagen igår kläckte en person ur sig följande teori när min 7-månaders hund envisades med att ha sitt huvud i hennes knä och ville bli kliad.

"Han känner nog på lukten att jag är vegetarian, det är därför hundar gillar mig så mycket, för dem vet att jag inte är ett hot."

:rofl: :rofl:
Aha, det är däääärför hundar brukar gilla mig. Och katter med. De måste känna av att jag inte tänker äta upp dem, att jag inte tänkt på det innan :rofl: :D
 
Såg detta på fb:
"AKUT!
Detta är Undris Imma som är lite över tre månader. Hon har varit lite busig och svalt en tråd som olyckligt snott sig runt i tarmarna och en häftklammer

Hon behöver akut opereras och Immas mamma behöver hjälp med självrisken som kommer gå på cirka 6-7 000 kronor. Vi hoppas att vi ska kunna hjälpa denna lilla tjej att överleva men behöver er hjälp."

Det är alltså en insamling för att matten inte har råd med självrisken.....:banghead:
 
Såg detta på fb:
"AKUT!
Detta är Undris Imma som är lite över tre månader. Hon har varit lite busig och svalt en tråd som olyckligt snott sig runt i tarmarna och en häftklammer

Hon behöver akut opereras och Immas mamma behöver hjälp med självrisken som kommer gå på cirka 6-7 000 kronor. Vi hoppas att vi ska kunna hjälpa denna lilla tjej att överleva men behöver er hjälp."

Det är alltså en insamling för att matten inte har råd med självrisken.....:banghead:

Men det är ju en superakut operation?! Hur kan de hoppas skramla till självrisk i tid!? Är det nåt slags scam? :crazy:

Men det är klart, folk är ju som de är... :(
 
Men det är ju en superakut operation?! Hur kan de hoppas skramla till självrisk i tid!? Är det nåt slags scam? :crazy:

Men det är klart, folk är ju som de är... :(

Ja jag vet inte vad jag ska tro. Läst igenom alla kommentarer, men förstår inte. Det låter väl inte vettigt att en veterinär väntar med op för att få veta om de får ihop pengar när det är akut?
 
Ja det är flera som skrivit det i kommentarerna, och att man får väl för tusan ta ett smslån eller avbetalning eller vad tusan som helst, man kan ju inte vänta på en insamling.

Man brukar ju betala efteråt så de har säkert redan godkänt OP/skrivit på och hoppas få in pengarna.
Tarm man mycket riktigt gå i nekros (dö) om det går för lång tid.
Veterinären tänker på djurets bästa så de väntar ju inte för länge med åtgärd.

Men vilket sätt att sätta ut en annons sådär...
 
Man brukar ju betala efteråt så de har säkert redan godkänt OP/skrivit på och hoppas få in pengarna.
Tarm man mycket riktigt gå i nekros (dö) om det går för lång tid.
Veterinären tänker på djurets bästa så de väntar ju inte för länge med åtgärd.

Men vilket sätt att sätta ut en annons sådär...

Det står ju dock i texten att de måste ha pengarna för att kunna hjälpa hunden ("Vi hoppas att vi ska kunna hjälpa denna lilla tjej att överleva men behöver er hjälp."), så de får det i alla fall att låta som att de väntar på pengar...

Men inte får man väl ens ta hem en hund utan åtgärd som det hänt något sådant med? Det måste väl vara ett läge där veterinär får ingripa?
 
Lyckades hitta ett praktexemplar till hundägare igår på Instagram!
Tjejen hade tagit med sig sin Amstaff lös på ridturen och en av dom andra stallhundarna hade följt efter dom. Amstaffen var tydligen inte superförtjust i andra hundar och gick till attack mot den andra hunden. Tjejen sitter kvar på hästen och gapar på hunden för full hals men gör i övrigt inget åt det och BERÖMMER hunden efteråt för att den va sååå duktig för att den inte bet sig fast i den andra hunden som den tydligen hade gjort mot andra hundar tidigare. Detta var tydligen ett så enormt framsteg att Amstaffen belönades med, jag citerar, "en FET jävla kyckling"

Jag känner bara, varför i helvete envisas man med att ha hunden lös om man så uppenbart är medveten om att den attackerar andra hundar!? Och dessutom under såna okontrollerade situationer som att man sitter på en häst! :banghead: :rage:
 
Det står ju dock i texten att de måste ha pengarna för att kunna hjälpa hunden ("Vi hoppas att vi ska kunna hjälpa denna lilla tjej att överleva men behöver er hjälp."), så de får det i alla fall att låta som att de väntar på pengar...

Men inte får man väl ens ta hem en hund utan åtgärd som det hänt något sådant med? Det måste väl vara ett läge där veterinär får ingripa?
Har svårt att tänka mig en veterinär som släpper iväg en sån hund. Det skulle iof vara om hunden är inlagd under uppsikt i väntan på beslut från ägaren, men samtidigt har jag svårt att tro att försäkringsbolaget är villiga att täcka kostnaderna för en utdragen behandling som beror på att ägaren segat med beslut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 468
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 816
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 328
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp