Bukefalos 28 år!

Hur tänkte du där?

Jag är så förbannad efter gårdagens släktträff att jag knappt vet vart jag ska ta vägen... :'(

En familj på min mans sida ska köpa hund. Redan där börjar jag skruva på mig då mamman och pappan är rätt speciella. Det finns tre barn, den äldsta sex och den yngsta bebis. Dessa barn i princip bor (läs dumpas) hos urgammal släkting då föräldrarna är mycket upptagna alt har ingen lust att umgås med ungarna. Fler djur finns, samtliga i princip helt nonchalerade och ofta omhändertagna av samma gamla släkting. De hade en hund av sällskapsras innan barnen kom som togs bort pga lynnesfel. Tror aldrig jag såg dem göra nåt annat än skrika på denna hund.

Nu hämtar de en valp i jul. Mamman säger sig tydligen givit efter för sexåringens tjat (tror dock inte denna faktiskt underbara unge tjatat om hund, har aldrig hört det). Så vad gör de?

Köper en BC från valllinjer. De bor ju landet. Hunden blir sexåringens ansvar. Troligen hens fel när de får skjuta den också.

Jag blir bara så ledsen. Helt oemottagliga för all logik.
 
Jag är så förbannad efter gårdagens släktträff att jag knappt vet vart jag ska ta vägen... :'(

En familj på min mans sida ska köpa hund. Redan där börjar jag skruva på mig då mamman och pappan är rätt speciella. Det finns tre barn, den äldsta sex och den yngsta bebis. Dessa barn i princip bor (läs dumpas) hos urgammal släkting då föräldrarna är mycket upptagna alt har ingen lust att umgås med ungarna. Fler djur finns, samtliga i princip helt nonchalerade och ofta omhändertagna av samma gamla släkting. De hade en hund av sällskapsras innan barnen kom som togs bort pga lynnesfel. Tror aldrig jag såg dem göra nåt annat än skrika på denna hund.

Nu hämtar de en valp i jul. Mamman säger sig tydligen givit efter för sexåringens tjat (tror dock inte denna faktiskt underbara unge tjatat om hund, har aldrig hört det). Så vad gör de?

Köper en BC från valllinjer. De bor ju landet. Hunden blir sexåringens ansvar. Troligen hens fel när de får skjuta den också.

Jag blir bara så ledsen. Helt oemottagliga för all logik.

Men fy så tragiskt :(
 
Jag är så förbannad efter gårdagens släktträff att jag knappt vet vart jag ska ta vägen... :'(

En familj på min mans sida ska köpa hund. Redan där börjar jag skruva på mig då mamman och pappan är rätt speciella. Det finns tre barn, den äldsta sex och den yngsta bebis. Dessa barn i princip bor (läs dumpas) hos urgammal släkting då föräldrarna är mycket upptagna alt har ingen lust att umgås med ungarna. Fler djur finns, samtliga i princip helt nonchalerade och ofta omhändertagna av samma gamla släkting. De hade en hund av sällskapsras innan barnen kom som togs bort pga lynnesfel. Tror aldrig jag såg dem göra nåt annat än skrika på denna hund.

Nu hämtar de en valp i jul. Mamman säger sig tydligen givit efter för sexåringens tjat (tror dock inte denna faktiskt underbara unge tjatat om hund, har aldrig hört det). Så vad gör de?

Köper en BC från valllinjer. De bor ju landet. Hunden blir sexåringens ansvar. Troligen hens fel när de får skjuta den också.

Jag blir bara så ledsen. Helt oemottagliga för all logik.

Åh... Det är tamefan hjärtskärande, rakt av hjärtskärande! På så många olika nivåer. :(

Vad är det för stolpskott som säljer en bc på det viset dessutom!? :rage:
 
Är detta i Sverige? Trodde jag hade koll på kullarna nu, kan inte tänka mig att nån säljer en hund avlad för arbete till ett sånt hem.
Har de ljugit för säljaren eller ljuger de om hundens bakgrund?

Ja, jag finns i Sverige. Troligen har familjen ljugit antingen för oss eller för uppfödaren, misstänker den senare. Kan höra konversationen: hur de bor på bondgård, är vana hundägare, jobbar med vallande BC, har massa tid... Familjen talar inte om för släkten vad uppfödaren heter, de är väl rädda nån ska ringa hen. En släkting försökte avråda men skulle "ge fan i att försöka bestämma över deras liv"...

Jag var inte personligen på plats när de släppte bomben, fick höra i efterhand. Tur det, jag hade väl startat en släktfejd. Mest synd tycker jag nog nästan om deras unge, fatta det ansvaret (misslyckandet)...
 
Åh, folk!

Mörk, stor parkering i stadsmiljö där det vid den här tiden på året ofta skjuts fyrverkerier.
Mörk hund, troligen BC-korsning.
Hunden är LÖS.
Inga som helst reflexer, lampor eller annat som underlättar att se hunden.
Hunden går nära(!) bilar, så nära min backande bil att det kändes som om jag var nära att köra på den.

Jag kan slå vad om att ägaren kommer prata om att hon hade såååå mycket otur om hundskrället någon gång blir påkörd eller så skrämd av en smällare/fyrverkeripjäs att den springer iväg. Visst, ägaren kanske har jättebra koll på sin hund, men inte sjutton har man den lös, utan reflexer eller något, på en stor parkering vid den här tiden på året och inte när det är helt kolsvart ute.

:banghead: :banghead: :banghead:
 
Suck :( Misstänker att det är som att prata med en vägg om någon försöker förklara för hundägaren hur krävande en brukshund är också?
Eller när man själv går ut med en rar och (numera) snäll, gammal schäfer och försöker förklara att om jag har något vett ska MIN nästa hund i alla fall vara av rasgrupp nio. Och det beror på att jag älskar min pälsbomb.

Att försöka förklara att hon har det hyfsat, men inte så bra som hon borde ha det, att hon är lite resignerad och har anpassat sig till oss slöhögar... Att jag känner sorg när jag ser min hund, eftersom jag vet hur hon är när lampan är tänd och alla är hemma (och då skulle du inte vilja ha henne som sällskap till barn. Underbart kvick i både tanke och handling. Och skarp). OK vi tänder lampan ibland, men inte alls så ofta som vi borde. Lilla pälsklingen! Det är bättre ju mindre både hund och människa måste anpassa sig.

PS plus att jag hoppas att jag har moral nog att inte vilja göra affärer med den som är villig att sälja en ny sådan hund till mig. (jag har inte köpt min nuvarande hund)
 
Men åh vad tråkigt. :(

*kl*
Jag känner mig lite mindre som en dålig hundägare när jag läser den här tråden. Har ju fått hem en sån där liten 'golvmoppsras' för ca 1.5 månader sen. Hon är 7 år och hon skäller på stora hundar. Jag skäms livet ur mig och vi jobbar verkligen på att få bort problemet, men efter 7 år när det varit tillåtet så är det inte helt lätt. Det är inte alla stora hundar heller utan bara vissa så man vet aldrig när hon blir triggad.
Hon är självklart alltid kopplad och jag säger till direkt (vilket ju inte hindrar att hon skäller och hoppar) och ber mötande hundägare om ursäkt alternativt går en omväg så att vi inte stör mer än nödvändigt. Men jag skäms jättemycket och känner mig som världens sämsta hundägare. Hon har ju aldrig skällt på vår stora hund men hon är väl 'familj'.

Har många skräckhistorier om hur folk beter sig eftersom vår stora gamla snälla golden är så snäll att hon är dum och av någon anledning så har tydligen alla ouppfostrade människor och ungar rätt att bete sig precis hur som helst mot såna snälla hundar *suck*
Men nu är jag lite på andra sidan också, har ni några bra tips på hur jag får henne att sluta tas de tacksamt emot.
Du vet att din lilla hund agerar och jobbar på frågan och gör ditt för att undvika konfrontationer - i min värld har du inget att skämmas över. Ta det lugnt var inte för elak mot dig själv.
 
Genom åren har jag gått ett antal kurser. Och på varenda en har det varit minst en annan kursdeltagare som stirrat vantroget på mig när jag sagt att jag tränat en stund varje dag mellan kurstillfällena. Då menar jag inte timmavis, utan en kvart här och en där, och lite mer ibland.

HUR kan jag hinna/orka med det? De har knappt tid att rasta sina hundar...och så förstår de inte varför deras hundar inte lärt sig något på kursen.:(
 
Genom åren har jag gått ett antal kurser. Och på varenda en har det varit minst en annan kursdeltagare som stirrat vantroget på mig när jag sagt att jag tränat en stund varje dag mellan kurstillfällena. Då menar jag inte timmavis, utan en kvart här och en där, och lite mer ibland.

HUR kan jag hinna/orka med det? De har knappt tid att rasta sina hundar...och så förstår de inte varför deras hundar inte lärt sig något på kursen.:(
Suck! För mig är ju kurstillfället bara för att få verktyg att kunna träna på egen hand, det är ju inte där och då hunden egentligen lär sig...
 
Som ägarna till bichonen j ag passar ibland. Visst de valde en ras med låg energinivå " som trivs bara den får vara med" Men var betyder det NOLL motion? De slösar bort en jättelättlärd hund som vare sig får längre motion än 15 min i taget eller ens träna ngt mer än sitt! Jag orkar ju inte göra mer än basic när han är här men inser att hunden fortfarande vid 2 ½ års ålder älskar höra sin röst, har svårt för ON/OFF lekar och aldrig lägger sig på LIGG om man inte visar med handen. Visst ska inte skryta min pudelmix tog LÅÅÅÅÅNG tid på sig att mogna och var själv inte så bra på "off" i den åldern men den här hunden hade kunnat vara det med ett uns träning. På det är han överviktig med lindrig patella. Bra...
 
Igår mötte jag en som var ute med sin lilla valp, typ tremånaders yorkshire. Gångväg som går precis jämsides en av de största bilvägarna i staden och valpen är lös. :nailbiting: (Dessutom är det koppeltvång året runt i den delen av staden.)
 
Igår mötte jag en som var ute med sin lilla valp, typ tremånaders yorkshire. Gångväg som går precis jämsides en av de största bilvägarna i staden och valpen är lös. :nailbiting: (Dessutom är det koppeltvång året runt i den delen av staden.)
"Men den tror ju att jag är dess mamma och skulle aaaaaldrig springa iväg från mig..."
 
Eller, så här års, tills något geni bränner av trettio raketer precis bredvid. :meh:
Ja jag tänkte senast idag på att jag verkligen, verkligen, måste vara noga med att föräldradjuren har gjort mh och är skottfasta när jag skaffar valp (händer inte nu tyvärr). Folk är helt galna här och har smällt varje dag sedan veckan innan jul.
 
Mötte ryttare med häst och lös hund idag. Hunden kom travande mot oss och lyssnade givetvis inte alls när ryttaren försökte kalla in den. Det hela slutade med att ryttaren fick mota iväg hunden med hjälp av hästen. Anledningen till varför hunden inte lyssnade? Jo, den brukar inte lyssna när det finns löptikar... Känns lämpligt att rida med lös hund på ett otroligt populärt område för hundägare då. Speciellt eftersom att det ligger nära och bra till en vältrafikerad väg och det rör sig mycket andra motionärer där också.
Ibland undrar jag om människor inte är rädda om sina djur alls.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 237
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 411
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 359
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 886
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp