Bukefalos 28 år!

Hur tänkte du där?

Herregud! :eek: :banghead: Jag klarade inte av att titta till slutet. Stackars stackars valpar säger jag bara och vad tusan är det för uppfödare? Säljer de till vem som helst? En fin lektion i hur man absolut inte ska göra :(
Jag klarade heller inte att se klart... Usch! Som att se en tågkrasch i slowmotion:eek:
Jaktblandis ( var det weimaraner/viszla?)till 10 årig kille för att han ska få en kompis? Kul att ha valp med heltäckningsmatta också:angel:
 
Ledsamt att se hur ogenomtänkta hundköp folk gör, men jag tyckte ändå att det var en rätt bra programide. Hundägarnas misstag togs upp, vanliga problem bemöttes och det allmänna budskapet kändes ändå som "tänk er för innan ni köper hund och räkna med att den tar tid".
 
Sist jag tänkte sådär "hur tänkte du där" om en annan hundägare var i höstas.

Hade varit ute med hunden på promenad och skulle springa in och köpa tidningen när jag ändå gick förbi lokala videoteket som är rätt nära där jag bor. Knöt fast hunden som jag gjort massor med gånger och gick in och när jag pysslade med det så såg jag en tant med stor hund komma gående på väg förbi.

Hade tagit min tidning och skulle betala när nämnda tant hojtade in i butiken "du med hunden, din hund kan nå ut i gatan" svarade att jag är ute om en halv minut och funderade på vad hunden pysslade med för har jag sagt stanna så sitter/ligger hon där jag lämnat henne ju och ut i gatan tillät inte koppellängden.

Betalade och gick ut och beskådade min stackars hund som var trängd av tant med stor hund och stod så långt bort ifrån dem mot gatan till som kopplet tillät.. De gick alltså inte förbi utan stannade vid min hund och stod stilla där :meh:

SER man inte som hundmänniska när en annan hund så klart och tydligt demonstrerar att den inte alls vill ha en själv och ens hund så nära liksom :confused: Gissa om vovven var glad att se matte och slippa undan de där påträngande typerna :D
 
Fattar man inte som hundägare att bland det dummaste man kan göra är att binda sin hund på stan och gå ifrån den?
Beror väl på stad, hund och område? Samt på hur långt bort från hunden man är?

Att binda hunden mitt i en större stad på en välbesökt plats är inte vettigt nej. Men en lågtrafikerad gata, hunden i stort sett under uppsikt och en snabbis in för att köpa en tidning - det hade nog jag också gjort. :o
 
Beror väl på stad, hund och område? Samt på hur långt bort från hunden man är?

Att binda hunden mitt i en större stad på en välbesökt plats är inte vettigt nej. Men en lågtrafikerad gata, hunden i stort sett under uppsikt och en snabbis in för att köpa en tidning - det hade nog jag också gjort. :o

Med tanke på hur många idioter det finns även i glesbygd, och hur många skräckhistorier om misshandlade eller stulna hundar som lämnats utanför lanthandeln så NEJ. Det är verkligen aldrig okej. Snacka om att utsätta sin hund för hög risk pga lathet!
 
Åh, det ante mig! Kan tänka mig att det dyker upp på Youtube.


Det gjorde det! ;)
Kunde inte se klippet mer än halvvägs.

Ändå programidén är jättebra, det borde visas fler sådana program i rent avskräckande syfte till att köpa hund.
Då skulle man få bort den romantiserade sockersöta bilden en del människor har av att få hem en valp.

Det är helt underbart att ha en liten valp...
Om man är medveten om jobbet det medför.
 
Min sambo va och hälsade på sin familj häromdagen (föräldrarna och en ganska vuxen lillasyster som bor hemma pga studier). Systern fyller år snart och när sambon kom hem, utbrast han glatt "Vet du vad X (systern) har önskat sig i födelsedagspresent? En hund!"
Det kom som en positiv överraskning och jag va såklart tvungen att fråga vilken ras hon har tänkt sig.
- En Pomsky svarar han!
- What?! :confused:
- Jaa en sån där liten fluffig en.
- Du menar inte Pomerian möjligtvis?
- Nä Pomsky eller nåt sånt.

En snabbgoogling senare visade det sig att en Pomsky är en blandras Pomerian/Siberian Husky :eek::banghead::wtf:
Tror bestämt att jag behöver ge systern lite vägledning i valet av ras...
 
Egentligen borde jag väl inte bjuda dem på mer tittarsiffror (höjs tittarsiffrorna via internettjänster?), men när jag ser det här undrar jag verkligen.... hur tänkte de där?
http://www.bbc.co.uk/iplayer/episode/b04xngtm/six-puppies-and-us-episode-1

Jag hoppas att det är okej att länka. Det rör sig om BBCserien "Six puppies and us"
Åh herregud, jag kom fram till BC och tänkte "åh nu får vi se lite vettigt, pappan har ju koll" men :banghead::banghead: varför har ungen inte fått lära sig hur han ska träna valpen?
 
Beror väl på stad, hund och område? Samt på hur långt bort från hunden man är?

Att binda hunden mitt i en större stad på en välbesökt plats är inte vettigt nej. Men en lågtrafikerad gata, hunden i stort sett under uppsikt och en snabbis in för att köpa en tidning - det hade nog jag också gjort. :o

Tyvärr finns det gott om "ska bara klappa/låta hundarna hälsa", "barnen måste få leka med hunden", "skitkul att kasta sten/peta med pinnar för att se hur hunden blir vansinnig/skräckslagen :rofl::rofl::rofl:"-folk precis överallt. Och diverse andra varianter. Det är lätt att tänka "det har alltid gått bra förr" eller "här där jag bor finns bara vettigt folk", men det är fort gjort att det blir katastrof och en gång är för mycket...

Man kan inte undvika alla risker, men att inte överge hunden bunden bland okända är en risk som för det mesta är enkel att skippa.
 
När jag bodde i Märsta/Vallsta i en hörnlägenhet med uteplats så blev jag o jyxxen bekanta med många av grannskapets ungar. Fähunden fick alla klappa om de frågade o jag hade tid. Från början var det bara Fähunden, sen flyttade Lillvispan in. Lillvispan var rädd för allt o alla, inklusive sin egen skugga.

Det tog sin tid men så småningom blev hon trygg med alla ungarna i kvarteret.
 
Ledsamt att se hur ogenomtänkta hundköp folk gör, men jag tyckte ändå att det var en rätt bra programide. Hundägarnas misstag togs upp, vanliga problem bemöttes och det allmänna budskapet kändes ändå som "tänk er för innan ni köper hund och räkna med att den tar tid".

Nu har jag sett del två, och jag gillar faktiskt programmet. Det är uppenbart riktat till folk som inte är hundvana, och att då ta med familjer som verkligen gör alla misstag ökar igenkänningsfaktorn. Det gör att de är mer benägna att ta till sig av lärdomarna.

Sen håller jag verkligen inte med om hur de startar vallhunden på får, stackars djur... Men det är fortfarande miltals bättre än "hundcoachen", Barbro B och Mr Millan.
 
Såg detta på fb:
"AKUT!
Detta är Undris Imma som är lite över tre månader. Hon har varit lite busig och svalt en tråd som olyckligt snott sig runt i tarmarna och en häftklammer

Hon behöver akut opereras och Immas mamma behöver hjälp med självrisken som kommer gå på cirka 6-7 000 kronor. Vi hoppas att vi ska kunna hjälpa denna lilla tjej att överleva men behöver er hjälp."

Det är alltså en insamling för att matten inte har råd med självrisken.....:banghead:

Jag hamnade mitt i diskussionen där. Insamlingen sköttes av en nystartad "ideell organisation". De hade inte organisationsnummer att hänvisa till.
Den sökande var en kompis till den som sköter organisationen och ägaren till hunden är också uppfödare till hunden, som nyligen sålt valpar till det blygsamma priset av 13000/styck. De är renrasiga. Men man kan kanske tro att lite pengar borde finnas kvar när de nyligen sålts?

Hursomhelst. Folk i just den tråden ville se kvitto från veterinär eller något slags intyg på att kostnaden faktiskt finns. Personen som sköter gruppen blev förbannad och kände sig påhoppad. Sen slängde personen upp ett kvitto i gruppen... från en operation på sin egen hund i somras. Ett annat papper visade upp som gällde medadministratörens hund också i somras. Folk fattade inte vad de papprena hade med saken att göra, de ville ju se vart pengarna gick till. Ansvarig för den ideella gruppen blev förbannad och tog bort inlägget och gick ur den här gruppen. Sorgligt nog finns mer blåögda människor och kollar man "föreningens" sida så har folk skänkt pengar och folk har gått med i gruppen. De har tänkt agera som så att när någon ansöker så startar dom någon slags insamling.
Sanning eller bara tiggeri? Vem vet. Seriöst var det ju då inte.
 
puke.gif


Påminner mig lite om den lille PKn Albin, orkar inte läsa om tråden för att kolla om jag tagit upp exemplet tidigare.
Hur som helst så ville ägaren & Co samla in drygt 37 000 kronor som behövdes för att få ut kadavret samt journaler. Den tjeckiska importen var så full av giardia att de mer eller mindre kravlade ut ur öronen på den (stark överdrift naturligtvis), men död var den till följd av parasiterna o att den inte fått vård i tid.
 
Nu har jag sett del två, och jag gillar faktiskt programmet. Det är uppenbart riktat till folk som inte är hundvana, och att då ta med familjer som verkligen gör alla misstag ökar igenkänningsfaktorn. Det gör att de är mer benägna att ta till sig av lärdomarna.

Sen håller jag verkligen inte med om hur de startar vallhunden på får, stackars djur... Men det är fortfarande miltals bättre än "hundcoachen", Barbro B och Mr Millan.

Jag såg också del två sent igår och det känns bättre.
I första programmet var det framför allt familjen med den stackars beaglekorsningen (kvinnan är ju fortfarande Fruktansvärt osympatisk O_o ) och weimaranern som fick en att må rätt illa. BC'n och den tilltänkta servicehunden kunde väl ha fått en hel del mer vägledning kan man tycka.
Det är otroligt många familjer i det här landet som skaffar hund på det viset - långt fler än i Sverige - och det anses fullständigt normalt att hålla alla varianter av jakt/släd/bruks/vallhundar som sällskapsdjur. Jag vet inte hur många i den kategorin som faktiskt skulle ta lärdom av programmet.
Men man kan hoppas!
 
Fattar man inte som hundägare att bland det dummaste man kan göra är att binda sin hund på stan och gå ifrån den?

Men gå och dra nått gammalt över dig.
Det är inte ett dugg dumt i den här pyttestaden att lämna hunden ensam i 1 minut utomhus. Det är inte direkt en världsmetropol vi snackar om och risken att något ska hända på den korta stunden är minimal på gränsen till obefintlig.
 
Men gå och dra nått gammalt över dig.
Det är inte ett dugg dumt i den här pyttestaden att lämna hunden ensam i 1 minut utomhus. Det är inte direkt en världsmetropol vi snackar om och risken att något ska hända på den korta stunden är minimal på gränsen till obefintlig.

Fast det hela handlade ju om att det hade hänt nått dumt.
 
Men gå och dra nått gammalt över dig.
Det är inte ett dugg dumt i den här pyttestaden att lämna hunden ensam i 1 minut utomhus. Det är inte direkt en världsmetropol vi snackar om och risken att något ska hända på den korta stunden är minimal på gränsen till obefintlig.
Frågan är om du gör samma sak en gång till och binder hunden utanför?
Allt kan ju hända även i en liten stad.
Din hund är ditt ansvar om du lämnar den oövervakad så kan du inte klandra " alla andra idioter" för hur dombeter sig

Sorry jag köper inte ditt resonemang heller
 
För att byta samtalsämne ;)

En bekant hade en hund som inte mådde bra (ej smittsamt) var groggy och vinglig, trillade ihop ibland. När hon piggnat till lite mest vinglig och groggy så tyckte bekantingen att vi skulle släppa ihop våra hundar så de fick busa. Min Buster en överglad jobbig tonåring typ som är väldigt på... Nej jag hämtade inte min hund...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 389
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 662
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 146
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 935
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hur får jag loss den??
  • SD:s trollfabrik
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter med olika foderbehov
  • Avliva aggressiv hund
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp