Hur tanker man om dricks i Sverige?

Fast det där undrar jag över, om man ska dricksa alla serviceyrken, innebär det att alla amerikaner springer runt med en massa kontanter hela tiden? Helst då i lämpliga småsedlar?

Jag har nästan aldrig kontanter på mig (och hade det inte när jag var i USA heller), och det är ju en smal sak att lägga på lite dricks när man ändå betalar nånting med kort, typ i en taxi eller på en restaurang. Men på ett hotell t ex? Om man reser? Till guider etc på muséer och liknande?
 
Exceptionellt bra service är superovanligt, men det är häftigt att få uppleva, det är en konst.

Nu är jag och maken iofs av yrkesskäl riktiga servicenördar, men det är nåt vi pratar om i princip varenda gång vi har ätit ute eller varit i en butik: hur var servicen, vad gjorde de rätt, vad gjorde de fel, vad var det som gjorde att man fick den eller den känslan.
Men då undrar jag om du dricksar i butiken?
Eller den exceptionellt välhittande och trevliga busschauffören @MissFideli?
Eller bilmekanikern?
Osv osv i all oändlighet.
 
Yup, den vanliga och trevliga buss chaufforen, @MissFideli far en femma eller sa nar jag stiger av om hon gjort mer an att bara kora mellan stationer. DVS, om hon pratat och berattat om vagen, eller om hon steg upp for att hjalpa till om nagon behover en extra hand (med barnvagn, ar aldre, eller har mycket packning. Sjalvklart om det ar min packning, men jag kan sticka fram en femma om det galler nagon annan ocksa ibland).
Man ger inte dricks i affarer, men daremot ger en del dricks till sin hovslagare och jag kan tanka mig att om en bilmekaniker gor ett exceptionellt job, kanske sticker in bilen mellan andra job, eller far fram billiga delar, kan fa dricks.
 
Senast ändrad:
Förväntningarna beror ju självklart lite på ställets svansföring och prisläge, så ibland är förväntad service bra service. Men service behöver ju inte vara över förväntan för att vara bra - om jag går på en bättre restaurang, och de har bra service, så ger jag vettig dricks. Även om det var ungefär vad man kunde vänta sig.

Riktigt bra service är svårt, så om nån lyckas med det, så är det absolut värt att betala för tycker jag. Ungefär som att nån lyckas laga riktigt god mat, eller sy riktigt fina kläder.

Riktigt bra service, i mina ögon, är när man känner sig välkommen, när det känns som att de som jobbar på ett ställe tycker det är kul att det kommer kunder, inte glömmer bort en (t ex att man blir sittande med tomma tallrikar i evighet i väntan på nota eller dessertmeny), och utan att man känner sig påpassad eller övervakad. Exceptionellt bra service är superovanligt, men det är häftigt att få uppleva, det är en konst.

Nu är jag och maken iofs av yrkesskäl riktiga servicenördar, men det är nåt vi pratar om i princip varenda gång vi har ätit ute eller varit i en butik: hur var servicen, vad gjorde de rätt, vad gjorde de fel, vad var det som gjorde att man fick den eller den känslan. Det är ett svårt yrke, så det är riktigt kul med folk som är bra på sitt jobb, ungefär som att titta på när en riktigt skicklig ryttare rider, eller en riktigt duktig konditor gör bakelser.

Det du tar upp som riktigt bra service är för mig förväntad service. Dvs inget jag tycker förtjänar extra. Eftersom jag har ett serviceyrke själv, så vet jag vad jag tycker ska ingå och att göra sitt jobb är inget jag betalar extra för. Lika lite som att jag förväntar mig dricks när jag gör mitt jobb. Däremot berömmer jag gärna muntligt.
 
Men då undrar jag om du dricksar i butiken?
Eller den exceptionellt välhittande och trevliga busschauffören @MissFideli?
Eller bilmekanikern?
Osv osv i all oändlighet.

Nej, eftersom det inte finns nån sån kultur av att dricksa i butik eller i bussen. Inte konstigare än att jag som lärare inte förväntar mig dricks, även om jag skulle lyckas exceptionellt bra med en föreläsning. Det är bara i ett fåtal yrken det finns en drickskultur, gillar man att få dricks så skulle jag rekommendera att man söker sig till ett sånt yrke. I andra yrken visar man uppskattning på andra sätt - skådespelare t ex får applåder (och ett applådtack kan verkligen variera beroende på vad publiken tyckte), busschauffören får kanske ett tack, och så vidare.

Dricksar gör man ju normalt i samband med betalning, så om man inte betalar till den som ger servicen, så blir det betydligt omständligare att dricksa. Det är ju den som har gett servicen man vill dricksa, men busschauffören betalar jag aldrig, jag bara visar mitt busskort. Likadant i affären, det skulle ju i så fall vara butikssäljaren jag ville dricksa, men jag betalar ju i kassan. Samma anledning som varför man sällan dricksar på restauranger där man betalar i kassan, och inte får en nota till bordet.
 
Yup, den vanliga och trevliga buss chaufforen, @MissFideli far en femma eller sa nar jag stiger av om hon gjort mer an att bara kora mellan stationer. DVS, om hon pratat och berattat om vagen, eller om hon steg upp for att hjalpa till om nagon behover en extra hand (med barnvagn, ar aldre, eller har mycket packning. Sjalvklart om det ar min packning, men jag kan sticka fram en femma om det galler nagon annan ocksa ibland)

Oj, haha, det hade garanterat gjort mitt yrke mer poppis :love:
 
Det du tar upp som riktigt bra service är för mig förväntad service. Dvs inget jag tycker förtjänar extra. Eftersom jag har ett serviceyrke själv, så vet jag vad jag tycker ska ingå och att göra sitt jobb är inget jag betalar extra för. Lika lite som att jag förväntar mig dricks när jag gör mitt jobb. Däremot berömmer jag gärna muntligt.

Jag lovar, det är skillnad på ok service, och riktigt bra service. Du är väl busschaufför? Det är inte ett yrke där man normalt får dricks, lika lite som jag förväntar mig dricks av mina studenter. På teatern förväntar man sig applåder, det gissar jag att du sällan får? Olika yrken har olika normer för hur man som kund visar uppskattning.

Som busschaufför ger man ju sällan så mycket individuell service heller, och det är ju den jag pratar om. Om busschauffören är trevlig, kör mjukt och håller tidtabellen, så är ju det absolut bra, men precis som du beskriver så handlar ju det mycket om att vara bra på att köra buss, inte så mycket om mänsklig interaktion, vilket jag skulle säga att service handlar om.
 
Yup, den vanliga och trevliga buss chaufforen, @MissFideli far en femma eller sa nar jag stiger av om hon gjort mer an att bara kora mellan stationer. DVS, om hon pratat och berattat om vagen, eller om hon steg upp for att hjalpa till om nagon behover en extra hand (med barnvagn, ar aldre, eller har mycket packning. Sjalvklart om det ar min packning, men jag kan sticka fram en femma om det galler nagon annan ocksa ibland).
Man ger inte dricks i affarer, men daremot ger en del dricks till sin hovslagare och jag kan tanka mig att om en bilmekaniker gor ett exceptionellt job, kanske sticker in bilen mellan andra job, eller far fram billiga delar, kan fa dricks.

Oj, det låter jätteudda ur ett svenskt perspektiv. Gör du verkligen det, sticker åt folk en femma här och där? I Sverige? Jag blir nyfiken på vilka reaktioner du får, jag skulle kunna tänka mig att en del nästan skulle kunna bli lite förolämpade. Tänker på om en student skulle sticka åt mig en femma efter en lektion, eller om nån skulle sticka åt mig en femma på stan för att jag höll upp dörren eller liknande.
 
Jag lovar, det är skillnad på ok service, och riktigt bra service. Du är väl busschaufför? Det är inte ett yrke där man normalt får dricks, lika lite som jag förväntar mig dricks av mina studenter. På teatern förväntar man sig applåder, det gissar jag att du sällan får?

Som busschaufför ger man ju sällan så mycket individuell service heller, och det är ju den jag pratar om. Om busschauffören är trevlig, kör mjukt och håller tidtabellen, så är ju det absolut bra, men precis som du beskriver så handlar ju det mycket om att vara bra på att köra buss, inte så mycket om mänsklig interaktion, vilket jag skulle säga att service handlar om.

Jag har inte skrivit nått om att det bara handlar om att köra buss ;) Man kan som bussförare göra mycket mer än så. Senast idag satt jag i 4 minuter och förklarade för en resenär hur busskortet hon hade, fungerade. Informerade mina passagerare om att pendeltågstrafiken stod still, ifall nån skulle åka med sån och jag försöker att alltid vara glad och trevlig och hälsa folk med ett leende.
Jag tycker inte att restaurangpersonal är de enda som kan göra ett exceptionellt bra jobb, det kan folk i affärer, bussförare, vårdpersonal och andra med serviceyrken också göra.
 
Men då undrar jag om du dricksar i butiken?
Eller den exceptionellt välhittande och trevliga busschauffören @MissFideli?
Eller bilmekanikern?
Osv osv i all oändlighet.
En av de få gånger jag dricksat var faktiskt en bilmekaniker :) Han är seriöst världens mest hjälpsamma mekaniker. Jag hade lämnat in bilen eftersom den fått en tvåa och kunde inte hämta den samma dag. När jag hämtade den hade han till och med varit och besiktat den åt mig ;).
Och han har visat mig hur jag själv kan fixa ett visst problem om det skulle hända, så att jag slipper lämna in den.
 
F

Nu är jag och maken iofs av yrkesskäl riktiga servicenördar, men det är nåt vi pratar om i princip varenda gång vi har ätit ute eller varit i en butik: hur var servicen, vad gjorde de rätt, vad gjorde de fel, vad var det som gjorde att man fick den eller den känslan. Det är ett svårt yrke, så det är riktigt kul med folk som är bra på sitt jobb, ungefär som att titta på när en riktigt skicklig ryttare rider, eller en riktigt duktig konditor gör bakelser.

Servicenördar? Shark-tanks/analyze this-gäster kallas de! Mardrömsgäster! :arghh:
 
Jag har inte skrivit nått om att det bara handlar om att köra buss ;) Man kan som bussförare göra mycket mer än så. Senast idag satt jag i 4 minuter och förklarade för en resenär hur busskortet hon hade, fungerade. Informerade mina passagerare om att pendeltågstrafiken stod still, ifall nån skulle åka med sån och jag försöker att alltid vara glad och trevlig och hälsa folk med ett leende.
Jag tycker inte att restaurangpersonal är de enda som kan göra ett exceptionellt bra jobb, det kan folk i affärer, bussförare, vårdpersonal och andra med serviceyrken också göra.

Det är klart att man kan göra ett exceptionellt bra jobb i alla yrken, men det är inte i alla yrken som det innebär att ge bra service. God vård t ex är inte samma sak som bra service. Och det är inte i alla serviceyrken som det finns en drickskultur. Det är ju inte konstigare än att en aldrig så skicklig tandläkare aldrig får applåder efter en lyckad lagning, medan en skådespelare i regel får det efter varenda föreställning. Olika yrken, olika normer för hur man visar uppskattning som kund.

Dricks som innebär att man stoppar på den andre en liten slant kontant, utan att samtidigt betala för något annat, är åtminstone jag rätt obekväm med, så om nån ägnade fyra minuter åt att förklara hur ett busskort funkade skulle jag tacka så väldigt mycket och se glad ut, jag skulle inte räcka över en femma. Likadant skulle jag undra vad det var för fel på mina studenter om de efter en timmes obetald extrahandledning stack åt mig en tia istället för att säga tack.
 
Det är klart att man kan göra ett exceptionellt bra jobb i alla yrken, men det är inte i alla yrken som det innebär att ge bra service. God vård t ex är inte samma sak som bra service. Och det är inte i alla serviceyrken som det finns en drickskultur. Det är ju inte konstigare än att en aldrig så skicklig tandläkare aldrig får applåder efter en lyckad lagning, medan en skådespelare i regel får det efter varenda föreställning. Olika yrken, olika normer för hur man visar uppskattning som kund.

Dricks som innebär att man stoppar på den andre en liten slant kontant, utan att samtidigt betala för något annat, är åtminstone jag rätt obekväm med, så om nån ägnade fyra minuter åt att förklara hur ett busskort funkade skulle jag tacka så väldigt mycket och se glad ut, jag skulle inte räcka över en femma. Likadant skulle jag undra vad det var för fel på mina studenter om de efter en timmes obetald extrahandledning stack åt mig en tia istället för att säga tack.

Jag tycker inte att "kultur" är skäl nog. Och jag tycker inte en bra skött matbit är mer värd än ett bra skött läkarbesök. Så varför ska ja ge pengar till nån som gör sitt jobb bra, men inte till en annan som gör sitt jobb bra liksom? Nä, då väljer jag att säga vad jag tycker istället.
 
Jag tycker inte att "kultur" är skäl nog. Och jag tycker inte en bra skött matbit är mer värd än ett bra skött läkarbesök. Så varför ska ja ge pengar till nån som gör sitt jobb bra, men inte till en annan som gör sitt jobb bra liksom? Nä, då väljer jag att säga vad jag tycker istället.

Jag håller faktiskt med. Jag kan absolut dricks för riktigt bra service på restaurangen men jag vill absolut inte att dricks ska ses som en självklarhet som man ger utom då servicen varit direkt dålig. Dessutom har jag t ex dricksat hos hårfrissan också när jag tyckte att jag fått oerhört bra service och jag har försökt ge rätt bra dricks till en kranbilsförare också av samma skäl men han vägrade att ta emot den.
 
Jag ger i regel inte dricks. Vi har ju tack och lov inte ett sådant system i Sverige att t ex servitörer lever på enbart dricks. Och ngn slags serviceavgift är väl inräknad i notan redan, eller?

Undantagen är väl om jag är full och glad och extra supernöjd med service eller så (och handlar kontant). Och handlar jag kontant i kvartersbutiken så kan jag strunta i växeln men det är mest för att vi "känner" varandra och jag vet att jag får krita.
 
Jag tycker inte att "kultur" är skäl nog. Och jag tycker inte en bra skött matbit är mer värd än ett bra skött läkarbesök. Så varför ska ja ge pengar till nån som gör sitt jobb bra, men inte till en annan som gör sitt jobb bra liksom? Nä, då väljer jag att säga vad jag tycker istället.

Men man säger tack på olika sätt i olika sammanhang, det känns för mig som helt enkelt en del av vårt sociala samspel? Olika situationer har olika normer. Om du t ex efter en teaterföreställning inte applåderar, utan bara ställer dig upp, säger "Tack" och går därifrån, så skulle det bli jättemärkligt. På samma sätt skulle det bli märkligt om man applåderar taxiföraren för att han lyfter ur ens väskor. Normer är kanske ett bättre ord än kultur, det jag menar är just informella sociala regler för hur man beter sig och visar tacksamhet och uppskattning i olika sammanhang.

Att skådespelaren får applåder men inte taxiföraren beror ju inte på att jag tycker den enes jobb är mer värt än den andres, utan på att vi har olika sociala spelregler eller normer för hur man visar uppskattning efter teaterföreställningar och taxifärder. I vissa jobb är normen att man visar uppskattningen i form av dricks, i andra inte. I princip är det väl inte värre att servitörer har en del av sin lön provisionsbaserad, än att t ex säljare har det? Det passar givetvis inte alla med provisionsbaserad lön, men en del trivs med det.
 
Senast ändrad:
Men man säger tack på olika sätt i olika sammanhang, det känns för mig som helt enkelt en del av vårt sociala samspel? Olika situationer har olika normer. Om du t ex efter en teaterföreställning inte applåderar, utan bara ställer dig upp, säger "Tack" och går därifrån, så skulle det bli jättemärkligt. På samma sätt skulle det bli märkligt om man applåderar taxichauffören för att han lyfter ur ens väskor. Normer är kanske ett bättre ord än kultur, det jag menar är just informella sociala regler för hur man beter sig och visar tacksamhet och uppskattning i olika sammanhang.

Att skådespelaren får applåder men inte taxiföraren beror ju inte på att jag tycker den enes jobb är mer värt än den andres, utan på att vi har olika sociala spelregler eller normer för hur man visar uppskattning efter teaterföreställningar och taxifärder.

Fast inget av applåder eller muntligt beröm handlar ju om att ge bort pengar?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 898
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 590
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
3 996
Senast: tara
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 276
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp