Bukefalos 28 år!

Hur tanker man om dricks i Sverige?

Exakt min poäng. Hastflicka gör det inte, jag gör det, det är inte samma för alla.
Men du är trea på bollen vilket gör att du bär tillbaka debatten två steg bakåt. Hastflicka säger inte någonstans att alla behöver bärhjälp, hon svarar på mabuses påstående att folk inte har mer bagage än de kan bära själva. Läser du tråden alls?

Det innebär att det finns olika behov, det framgår nog ganska tydligt. Så vad är din poäng liksom?
 
:rofl::rofl::rofl:

Inlägg #144 är ju ganska sent i debatten (och ja, jag har läst hela tråden), men whatever :). Hastflicka uttryckte sig "man klarar sig inte" och då vill jag hävda att "man klarar sig visst". Hade hen skrivit "jag klarar mig inte" hade jag inte skrivit nåt.
 
:rofl::rofl::rofl:

Inlägg #144 är ju ganska sent i debatten (och ja, jag har läst hela tråden), men whatever :). Hastflicka uttryckte sig "man klarar sig inte" och då vill jag hävda att "man klarar sig visst". Hade hen skrivit "jag klarar mig inte" hade jag inte skrivit nåt.
Och mabuses påståenden i #132 till exempel som bland annat var Det är därför extremt få passagerare som alltid behöver hjälp av personal för att kunna förflytta sitt bagage, och följaktligen väldigt få som ser det som regel att man alltid behöver dricksa portern på flygplatser - av den enkla anledningen att väldigt få har behov av den tjänsten vågade du inte besvara för att påvisa att det inte är samma för alla?

Nivån på debatten är hisnande!
 
honung, vad är problemet? Om mitt inlägg i dina ögon var så överflödigt, varför ägna det någon energi överhuvudtaget?

"vågade inte" har inte med saken att göra, jag svarade helt enkelt inte på mabuses inlägg. Jag svarade på hastflickas. Det var det jag ville svara på. Jag citerade det inlägget jag svarade på för att göra detta tydligt.

Jag känner såhär angående att någon ids bli upprörd för att jag svarade på 1 inlägg istället för 2 inlägg:
:laugh::rofl:
 
Dessutom kan jag kan tala om att man inte klarar sig pa en resvaska klader tills shipment med transportforetag kommer. Innan det har transporterats och fortullats pa ankomstorten har det vanligtvis tagit ett par manader ... eller mer.

Jag äger inte ens mer än en resväska med kläder? Inte sambon heller... Förutsatt att vi inte ska flytta till en alpby som kräver skidställ/utrustning och samtidigt ha med oss bankettkläder så klarar vi alltså vardagsliv, träningskläder och mer formella jobbkläder med varsin resväska.
 
Good for you! som klarar att flytta utomlands med en resvaska ... da vi var i Colorado fanns det manga utlanska elever pa Universitetet. Jag motte mycket ofta och jag sag aldrig nagon som kom med bara en vaska ... kanske var det skidutrustningen som tog extra plats.:p
Sjalv hoppar jag av diskussionen om huruvida porters behovs ... och tackar min lyckliga stjarna for att de finns pa min ankommande flygplats da jag inte hade haft mojlighet att fa ut bade hundar och bagage annars. De enda bagage vagnar som rymmer hundburarna ar portervagnarna sa det hade inte gatt aven om jag inte hade nagon resvaska alls.
 
Good for you! som klarar att flytta utomlands med en resvaska ... da vi var i Colorado fanns det manga utlanska elever pa Universitetet. Jag motte mycket ofta och jag sag aldrig nagon som kom med bara en vaska ... kanske var det skidutrustningen som tog extra plats.:p
Sjalv hoppar jag av diskussionen om huruvida porters behovs ... och tackar min lyckliga stjarna for att de finns pa min ankommande flygplats da jag inte hade haft mojlighet att fa ut bade hundar och bagage annars. De enda bagage vagnar som rymmer hundburarna ar portervagnarna sa det hade inte gatt aven om jag inte hade nagon resvaska alls.
Som kan-själv-svensk, som anser att det där med att be om hjälp är nästan det värsta som finns, så tycker jag det verkar som om bagagevagnarna är undermåliga och dåligt konstruerade. Sen borde man ju kunna boka bärhjälp via sin flygbokning, man får ju nästan alltid boka om man ska ha extra bagage med sig så varför inte kunna kryssa en ruta där för betaldbärhjälp.
 
<snip>
Sen borde man ju kunna boka bärhjälp via sin flygbokning, man får ju nästan alltid boka om man ska ha extra bagage med sig så varför inte kunna kryssa en ruta där för betaldbärhjälp.

Det var den basta ideen jag hort pa mycket lange. Tank vad det skulle underlatta pa Arlanda.
 
Good for you! som klarar att flytta utomlands med en resvaska ... da vi var i Colorado fanns det manga utlanska elever pa Universitetet. Jag motte mycket ofta och jag sag aldrig nagon som kom med bara en vaska ... kanske var det skidutrustningen som tog extra plats.:p

Hade jag flyttat hade jag nog haft två väskor, eftersom det går (och jag gärna vill ha med mig mer än kläder). Det var mest en reflektion kring hur mycket bagage man behöver. Under våra familjesemestrar har mina föräldrar alltid delat på en resväska, jag och min bror på den andra. Någon gång har vi haft varsitt handbagage, men oftast har det också varit delat.

Sen är det väl förstås praktiskt om man kan boka bärhjälp om man vet att man vill ha det? Det borde vara upp till var och en att få bestämma, utan att noggrannare motivera varför man skulle behöva så mycket bagage.
 
honung, vad är problemet? Om mitt inlägg i dina ögon var så överflödigt, varför ägna det någon energi överhuvudtaget?

"vågade inte" har inte med saken att göra, jag svarade helt enkelt inte på mabuses inlägg. Jag svarade på hastflickas. Det var det jag ville svara på. Jag citerade det inlägget jag svarade på för att göra detta tydligt.

Jag känner såhär angående att någon ids bli upprörd för att jag svarade på 1 inlägg istället för 2 inlägg:
:laugh::rofl:

För att nivån blir så mycket högre om man hackar på folk ;)
 
Good for you! som klarar att flytta utomlands med en resvaska ... da vi var i Colorado fanns det manga utlanska elever pa Universitetet. Jag motte mycket ofta och jag sag aldrig nagon som kom med bara en vaska ... kanske var det skidutrustningen som tog extra plats.:p
Sjalv hoppar jag av diskussionen om huruvida porters behovs ... och tackar min lyckliga stjarna for att de finns pa min ankommande flygplats da jag inte hade haft mojlighet att fa ut bade hundar och bagage annars. De enda bagage vagnar som rymmer hundburarna ar portervagnarna sa det hade inte gatt aven om jag inte hade nagon resvaska alls.

Jag förstår inte hur behovet av hjälp med baggage måste ha med dricks att göra. Men jag har nog missat en massa inlägg. Det finns massor med bra tjänster som kan erbjudas och alla dessa kan man betala för. Enklast är att det finns en förutbestämd taxa så båda parter är överens om priset.
 
@hastflicka
Av rent intresse (har aldrig använt nån, men man vet ju inte), hur mycket ger man en porter då? Där är det ju inget pris som man plussar på en viss procent, utan där ska man bara betala... ja vad? :confused:
 
@Monstermom
Det beror var i varlden man ar ... och hur langt de far slapa ens bagage. Nar jag hugger en porter i Newark kollar jag forst att han verkligen har lust att ga hela vagen till biluthyrningen ... en promenad pa minst 15-20 minuter bara att komma dit, sedan ska ju portern ga tillbaka igen. For den promenaden raknar jag med att betala 50-80 US dollar lite beroende pa vadret. Osregnar det aker en 100-lapp fram.

Kommer biluthyrningen upp med bilen till terminalen till mig sa att portern tar mig fran bagagehamtningen, till special bagaget for att hamta hundarna och genom tullen for att ga vidare till bilen blir det $20-$40 beroende pa hur langa vantetider det blir och hur langt bort bilen star. Har man mindre bagage och det gar fort kan det nog racka med $10-$15.
 
Jag dricksar ofta. Alltid när jag reser och får hjälp med väskan till hotellrummet, alltid när jag äter på restaurang (inte Mc Donalds och dyl), lämnar alltid dricks till städaren på hotellet, rundar alltid av uppåt när jag är på krogen, alltid när jag åker taxi.

Jag tycker det hör till. Så är jag uppfostrad att göra. Som tack för besväret och för god service. Men alla gör vi olika, men vill man dricksa så är väl det trevligt för dom som får dricksen. Jag har en väninna som jobbar som bartender och hon uppskattar dricks väldigt mycket
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 025
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 811
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 059
Senast: tara
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp