Bukefalos 28 år!

Hur tanker man om dricks i Sverige?

Aha, så det finns en specialincheckning för folk med mycket bagage? Var är den nånstans? Eller menar du att de som checkar in mycket bagage checkar in före alla andra, och därför bara ses av ett fåtal?

Saken är väl att på de flesta flygplatser, så checkar man inte in flight för flight, det är alltså inte så att de öppnar en särskilt disk bara för flyget till NY, där inga andra passagerare finns. Så när man står i den där kön, så är det väldigt blandat med resenärer: de som ska med samma flyg som en själv, de med ett berg av bagage som kanske är jättetidiga till en flight om tre timmar, och de med bara handbagage som ska med ett flyg om fyrtio minuter.

Jag tror inte vad man ser och inte har att göra med i vilket syfte man reser, alltså att de som reser i jobbet skulle se annat än de som reser som turister. Vad man ser torde istället bero på vilken sorts biljett man har, om man reser i nån sorts premiumklass eller ekonomi. Står du väl i ekonomikön, så ser du alla andra som också gör det, oavsett varför de reser.

Precis som du själv är inne på, så är passagerarna som emigrerar eller begraver släktingar eller av nån annan anledning har ett berg av bagage (iofs, jag känner ingen som emigrerat och tagit hela bagaget på flyget, istället har de haft normalt med bagage på flyget, och skickat resten med transportföretag, eftersom det är dyrt och bökigt att flyga med en massa extrabagage) ovanliga. Det är därför extremt få passagerare som alltid behöver hjälp av personal för att kunna förflytta sitt bagage, och följaktligen väldigt få som ser det som regel att man alltid behöver dricksa portern på flygplatser - av den enkla anledningen att väldigt få har behov av den tjänsten. De flesta reser inte med ett berg av bagage eftersom det är dyrt och opraktiskt, och man dessutom inte ska emigrera eller liknande, utan bara resa bort en kortare tid för jobb eller semester.

Dels har manga flygplatser special incheckning for storre saker, pa Arlanda checkas tillexempel hundar, golfbaggar och annat in nagon annastans an vid den 'vanliga' incheckningen, och dels beror det helt pa vilket bolag man flyger och var i varlden man ar om man utmarker sig med mycket bagage, precis som niphredil sager. (Kolla vilket flyg som helst in eller ut ur Afrika eller Indien)

Det racker foresten med en familj med 3 minderariga barn som ska tillbringa sommaren nagon annan stans an bostadsorten for att det ska vara ett berg av bagage, tank 5 resvaskor, 5 handbagage, 1 barnvagn, minst tva barn som maste hallas reda pa och tva vuxna ... da ar en porter guld vard! Dessutom kan jag kan tala om att man inte klarar sig pa en resvaska klader tills shipment med transportforetag kommer. Innan det har transporterats och fortullats pa ankomstorten har det vanligtvis tagit ett par manader ... eller mer. Forsta gangen vantade vi over ett halvar innan det kom, och en gang for nagra ar sedan tog det nastan lika lange igen.
Det existerar formodligen inte den ungdom som aker for att studera utomlands som klarar sig pa en resvaska ... eller som har tillrackligt han/hon maste ha for att ordna ett shipment. En eller tva extra vaskor brukar fixa det, da det ju inte ar sa dyrt langre att ha en extra vaska.

Reser man i forsta klass over atlanten tillater de flesta bolag i dag 3 resvaskor, 2 i business klass och en i ekonomi klass. Att man star i business och forstaklass kon betyder inte nodvandigtvis att man flyger i de klasserna, da de flesta bolag numera ger fordelen att checka in i de koerna till de som har tillrackligt manga mil pa sina "frequent flyer" kort.

Jag antar att du flog SAS fran Newark? Lade du da marke till att SAS hade sin egen check-in, langst ut pa kanten (nara dorren till hund grasmattan:p) med andra utlanska bolag i terminalen narmare ingangen till gaterna? Jag var klar och mitt bagage incheckat tva timmar innan incheckningen stangde och de flesta passagerare hade inte ens kommit annu.
 
Jag har inget att tillföra diskussionen men jag har både fått dricks på 7-11 och i bussen. Och inte på något otrevligt vis :D
 
Dricksar alltid om servicen varit bra!
Jobbade själv bartender/servitris i 4 år tidigare och jag vet hur extremt ansträngande det kan vara med ett stressigt jobb där man gör sitt yttersta för att gästerna ska ha det bra, och ofta bara får sura miner tillbaks. Blev alltid jätteglad när någon dricksade.
 
Brukar inte dricksa, men gjort det två gånger faktiskt för inte så länge sen, betalade med kort och "rundade" upp. Några enstaka kr bara, men ändå. Typ betalar 130 istället för 126. Gjorde det enbart för att jag blev framlagd "dosan" och fick själv knappa in beloppet.
 
Jag ger nästan aldrig dricks. De personer som verkligen skulle "förtjänat" (dåligt ordval) dricks har varit sådana man inte dricksar: lärare, människor inom sjukvården etc.

Varför jag skulle ge en servitör eller taxichaufför dricks för att hen gör sitt jobb begriper jag inte. Har aldrig stött på någon sådan som gjort mer än vad som ingår i jobbet sas.
 
Det existerar formodligen inte den ungdom som aker for att studera utomlands som klarar sig pa en resvaska ... eller som har tillrackligt han/hon maste ha for att ordna ett shipment. En eller tva extra vaskor brukar fixa det, da det ju inte ar sa dyrt langre att ha en extra vaska.
.

Det är klart man gör. Jag har åkt utomlands för att studera/jobba upp till ett år fem gånger i mitt liv, och har aldrig haft mer bagage än att jag kunde transportera det själv, alltså max två väskor plus handbagage.

Jag vet att det finns de som reser med mängder av bagage, men 1) sådana resenärer hör till ovanligheterna. De flesta svenskar går genom ett helt liv, till och med som tämligen frekventa resenärer, utan att någonsin bli resenären med bagageberget. 2) Även de resenärer som har berg av bagage klarar sig i regel själva, eftersom alla flygplatser har bagagevagnar.

Följaktligen: Mycket få svenskar anlitar någonsin bagagehjälp på en flygplats, och situationen "Jag behöver dricksa portern" är således en situation som de flesta svenskar aldrig hamnar i. För de flesta svenskar är det alltså inte en vanlig situation.

En brasklapp för att det kanske är annorlunda i USA. Jag har noterat att amerikaner av någon anledning alltid tycks resa med ett berg av bagage, eller åtminstone enorma väskor, när de reser till Europa. I genomsnitt betydligt större än sina europeiska medresenärer. Så det är mycket möjligt att behovet av bagagehjälp är större för någon med amerikanska bagagevanor, vilket ju också skulle förklara varför Newark har den servicen, men inte Arlanda (förutom då att Newark givetvis har mycket fler internationella resenärer).
 
Dels har manga flygplatser special incheckning for storre saker, pa Arlanda checkas tillexempel hundar, golfbaggar och annat in nagon annastans an vid den 'vanliga' incheckningen, och dels beror det helt pa vilket bolag man flyger och var i varlden man ar om man utmarker sig med mycket bagage, precis som niphredil sager. (Kolla vilket flyg som helst in eller ut ur Afrika eller Indien)

Det racker foresten med en familj med 3 minderariga barn som ska tillbringa sommaren nagon annan stans an bostadsorten for att det ska vara ett berg av bagage, tank 5 resvaskor, 5 handbagage, 1 barnvagn, minst tva barn som maste hallas reda pa och tva vuxna ... da ar en porter guld vard! Dessutom kan jag kan tala om att man inte klarar sig pa en resvaska klader tills shipment med transportforetag kommer. Innan det har transporterats och fortullats pa ankomstorten har det vanligtvis tagit ett par manader ... eller mer. Forsta gangen vantade vi over ett halvar innan det kom, och en gang for nagra ar sedan tog det nastan lika lange igen.
Det existerar formodligen inte den ungdom som aker for att studera utomlands som klarar sig pa en resvaska ... eller som har tillrackligt han/hon maste ha for att ordna ett shipment. En eller tva extra vaskor brukar fixa det, da det ju inte ar sa dyrt langre att ha en extra vaska.

Reser man i forsta klass over atlanten tillater de flesta bolag i dag 3 resvaskor, 2 i business klass och en i ekonomi klass. Att man star i business och forstaklass kon betyder inte nodvandigtvis att man flyger i de klasserna, da de flesta bolag numera ger fordelen att checka in i de koerna till de som har tillrackligt manga mil pa sina "frequent flyer" kort.

Jag antar att du flog SAS fran Newark? Lade du da marke till att SAS hade sin egen check-in, langst ut pa kanten (nara dorren till hund grasmattan:p) med andra utlanska bolag i terminalen narmare ingangen till gaterna? Jag var klar och mitt bagage incheckat tva timmar innan incheckningen stangde och de flesta passagerare hade inte ens kommit annu.

Jag flyttade utomlands i några svängar i grundskoleåldern med min familj. Varför skulle vi ha en porter? En bagagevagn räckte utmärkt. Och 1 resväska/person räckte mer än väl tills flyttlasset anlände.

Numera reser jag med max 10kg i ryggsäck (dvs handbagage) även på långresor.

Appropå dricks så tror jag det dör ut i samband med att kontanterna gör det.
 
Jag har tydligen en annorlunda syn pa vem man ger dricks och hur mycket man ger. Jag hamnade i en diskussion med en kompis ... Nu undrar jag hur det egentligen ar.
Var ar en bra riktlinje av hur mycket man ger? Och vad tjanar servitriser/servitorer? Vem ger man dricks till? Servitriser/servitorer, harfrisor/harfrisorska, taxichaufforer ... vem mer?

(Jag postade pa fel forum forst ... men nu hoppas jag att det blir ratt:p)

I ärlighetens namn - jag ger aldrig dricks, inte hemma i Sverige i alla fall.
Utomlands kan jag dock göra det, beror på vart.

Jag förväntar mig att de får lön precis som alla andra och har den minimumlön minst de ska ha och jag bidrar redan till deras lön som kund när jag köper tjänst eller vara.
Jag får ju liksom inget extra betalt på mitt jobb av kunder utan det är fr min arbetsgivare/företaget om jag gör nåt extra bra.

Kanske är snål, men jag har aldrig förstått grejen med dricks.
Som kund förväntar jag mig redan bra service iom att jag köper..är det inte nog får de väl se till att höja priset, att dricksa känns för mig lite tiggeriaktigt även
 
Senast ändrad:
Dels har manga flygplatser special incheckning for storre saker, pa Arlanda checkas tillexempel hundar, golfbaggar och annat in nagon annastans an vid den 'vanliga' incheckningen, och dels beror det helt pa vilket bolag man flyger och var i varlden man ar om man utmarker sig med mycket bagage, precis som niphredil sager. (Kolla vilket flyg som helst in eller ut ur Afrika eller Indien)

.

Eller Kina. Herregud, Kina. Senast jag flög dit så stod jag länge i kö bakom ett gäng i Sverige turistande damer som skulle återvända hem med sitt bagageberg. När det äntligen var min tur krängde jag av mig min lilla ryggsäck och sa glatt; Jag har bara den här; och han som jobbade i incheckningen darrade på underläppen och utbrast lättat; nu börjar jag gråta....
 
Manga av de som forvantar sig dricks utomlands har ingen, eller mycket lag, inkomst forutom dricksen. Porters, tillexempel, har pa de flesta flygplatser ingen "lon" alls utan lever pa dricksen de far fran passagerare som vill ha deras hjalp. (Som mig nar jag snart kommer till Newark. Tack och lov att de finns!) I asien ar det ofta lika dant med serverings personal, de lever pa dricksen de far. Sjalv dricksar jag, men inte alls lika mycket, har i Sverige som jag gor i USA eller i Asien.
Hur dricksar man i Europa numera? Det ar ca 10 ar sedan vi sist reste runt i Europa och da dricksade vi som vi ar vana.:p
 
Det är klart man gör. Jag har åkt utomlands för att studera/jobba upp till ett år fem gånger i mitt liv, och har aldrig haft mer bagage än att jag kunde transportera det själv, alltså max två väskor plus handbagage.

Jag vet att det finns de som reser med mängder av bagage, men 1) sådana resenärer hör till ovanligheterna. De flesta svenskar går genom ett helt liv, till och med som tämligen frekventa resenärer, utan att någonsin bli resenären med bagageberget. 2) Även de resenärer som har berg av bagage klarar sig i regel själva, eftersom alla flygplatser har bagagevagnar.

Följaktligen: Mycket få svenskar anlitar någonsin bagagehjälp på en flygplats, och situationen "Jag behöver dricksa portern" är således en situation som de flesta svenskar aldrig hamnar i. För de flesta svenskar är det alltså inte en vanlig situation.

En brasklapp för att det kanske är annorlunda i USA. Jag har noterat att amerikaner av någon anledning alltid tycks resa med ett berg av bagage, eller åtminstone enorma väskor, när de reser till Europa. I genomsnitt betydligt större än sina europeiska medresenärer. Så det är mycket möjligt att behovet av bagagehjälp är större för någon med amerikanska bagagevanor, vilket ju också skulle förklara varför Newark har den servicen, men inte Arlanda (förutom då att Newark givetvis har mycket fler internationella resenärer).

Jag tror problemet kan uppsta om man aker sjalv med t.ex. incheckad barnvagn samt minst tva vaskor bagage. Det ar ju ratt svart att knuffa bagagevagnen och barnvagnen samtidigt. Iaf upplevde jag det sa nar jag akte till Stockholm sjalv nar barnen var sma, trots att jag "bara" hade tvillingvagn och begransat mig till en (stor och tung) resvaska samt handbagage (ocksa stort, pga nyss namnda barn!). Da hade det varit skont med lite hjalp. Men som tur ar sa ar ju Arlanda en liten flygplats sa det ar ju inte sa langt att ga fran bagaget till taxin. Pa Heathrow finns inte problemet eftersom man alltid far hjalp :-)
 
För att det känns otrevligt att ge pengar utan att det är en ömsesidig överenskommelse. Det skapar en ojämlik maktrelation, som att jag själv bestämmer att jag köper något av personen utan att fråga denne.

Ja det riktigt otrevliga med ett system där dricks är en stor del av lönen är att jag som kund bestämmer någon annans lön. Det blir inga vettiga löneförhandlingar med chefen och vad blir då avtalsenlig lön?
 
Jag flyttade utomlands i några svängar i grundskoleåldern med min familj. Varför skulle vi ha en porter? En bagagevagn räckte utmärkt. Och 1 resväska/person räckte mer än väl tills flyttlasset anlände.
Som sagt; det spelar ingen jätteroll om du själv inte haft mycket väskor, alla människor reser inte på samma sätt eller med samma förutsättningar. Var en dag på Arlanda och kika på hur mycket saker folk har med sig, det är helt extrema mängder. Jag har sett folk ta med sig så mycket saker bara i både incheckat SAMT handbagage att de inte kan få med sig sakerna själva genom säkerhetskontrollerna (microvågsugnar mm mm) och det räcker att du har mer än ett barn för att det ska bli hur mycket som helst (och många familjer har många barn).

Det känns som att du tror att det bara är medelklassvenskar som reser. Det ser liksom inte riktigt ut så.
 
Senast ändrad av en moderator:
Det känns som att du tror att det bara är medelklassvenskar som reser. Det ser liksom inte riktigt ut så.

Haha wut?

Jag menade mitt inlägg som kontrast till hastflickas, som får det att låta som att alla som flyttar utomlands har med sig bagageberg som kräver 3 porters för att släpa runt på. Jag skrev mitt inlägg för att belysa att alla som flyttar utomlands med hjälp av flyg inte är likadana.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 044
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
32 828
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 068
Senast: tara
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp