Bukefalos 28 år!

Hur tanker man om dricks i Sverige?

Fast varför ska jag ge dricks för att jag är tacksam för service av just Servitörer och inte av min gynekolog, bankman, hundtränare, butiksbiträde osv?

Och i vissa länder så är restauranglöner lägre just för att de får dricks, så det är visst aktuellt ur den aspekten.
Det har aldrig varit sed, etikett, kutym eller kalla det vad du vill - att ge gynekologen, bankmannen, hundtränaren, eller butiksbiträdet dricks. Varför ska det ställas mot det? Det är lite som att ifrågasätta varför det är alkoholprocent i ölen när det inte är det i mjölken.
 
Ja, det är möjligt att det är så om man alltid åker som turist, att man inte ser andra resenärer. Jag vet inte, jag har åkt av lite olika skäl, i jobbet och privat, och då tyckte jag de andra medresenärerna syntes ganska bra. De allra flesta verkade antingen åka privat (turister, eller hälsa på släkten) eller i jobbet. Kanske de som flyger i syfte att transportera större mängder bagage och djur åker andra tider eller årstider?
<snip>

Fast ... hur vet du vem som reser med extra bagage (som tva hundar tillexempel) om du inte star i inchecknings kon precis nar de ar dar och checkar in? Da incheckningen ar en ungefar tre timmar lang procedur ar det ganska troligt att du inte ser mer an ett fatal passagerare och darfor har stor chance att missa killen/tjejen som kommer med ett jattelass da han/hon varit "hemma" for att begrava sin mamma och tar med sig nagra grejor som betyder mycket for honom/henne ... eller tjejen/killen som emigrerar och darfor har extra mycket bagage ...
Det ar inte sarskilt troligt att du skulle ha sett mig pa sista flighten till Sverige ... jag var incheckad (resvaskan var borta) och de hade hamtat hundarna (pa vag att borda flighten) under den forsta halvtimman nar SAS oppnade incheckningen. Efter det sag jag ut precis som alla andra ... en person i jeans med handbagage ... That's it.
 
Tack för dagens absolut nyttigaste tråd för mig! Jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken att taxi hör till det skrå som man ger dricks. Jag åker i princip aldrig taxi. Idag hade jag dock precis bokat tre minibussar från ett taxibolag i Österrike, så till följd av den här tråden så googlade jag för att kolla om man förväntas ge drick. Och visst var det så! 10% i dricks var standard. Nu slapp jag göra bort mig och chauffören slipper gå lottlös!

För inte så länge sen var dricks till taxichaufförer en så förväntad inkomstkälla att Skatteverket la på en schablonintäkt för dricks om man körde taxi.
 
Har man alltsa tagit bort det nu?
Svar ja. Det gällde även servis på restaurang. Men, som dentaku säger så är all inkomst skattepliktig. Men man får inget schablonpålägg som man fick förr, vilket slog väldigt väldigt orättvist. (jag kunde komma he med 8-900:- en kväll i drickskassan, medans dåvarande sambon som också körde samma pass kanske hade en knapp hundring. Men vi blev båda beskattade på uppskattade belopp.)
 
Fast varför ska jag ge dricks för att jag är tacksam för service av just Servitörer och inte av min gynekolog, bankman, hundtränare, butiksbiträde osv?

För att normerna är så, vi visar uppskattning på olika sätt i olika sammanhang? Jag tycker inte det är så konstigt, hela vår sociala samvaro bygger ju på en massa normer och konventioner om hur man ska bete sig i olika sammanhang, vad som är lämpligt och icke-lämpligt beteende.

Och nu är normen att uppskattning av just servitörer visas genom dricks, i allmänhet. Om gynekologer, bankmän, hundtränare och butikssäljare jättegärna vill ha just dricks, så går det ju att byta yrke.

Väldigt många normer är ju inte i första hand otroligt rationella, utan just praktiska. De förenklar tillvaron för oss, genom att ge oss en fingervisning om hur man ska göra i olika sammanhang. Vi hälsar på bekanta genom att ta i hand, och vänner ofta med en kram - men det finns ju egentligen ingen jätteanledning varför det inte är tvärtom, det har bara blivit så av olika anledningar. Och oavsett vad normen är, så är det smidigt för alla att det finns en norm.

Om man tycker normen är fel, t ex normen att ge dricks till servitörer, så kan man ju helt enkelt börja bryta mot den. Normen finns ju bara så länge alla följer den, så ju fler som inte dricksar, ju svagare blir normen.
 
Fast ... hur vet du vem som reser med extra bagage (som tva hundar tillexempel) om du inte star i inchecknings kon precis nar de ar dar och checkar in? Da incheckningen ar en ungefar tre timmar lang procedur ar det ganska troligt att du inte ser mer an ett fatal passagerare och darfor har stor chance att missa killen/tjejen som kommer med ett jattelass da han/hon varit "hemma" for att begrava sin mamma och tar med sig nagra grejor som betyder mycket for honom/henne ... eller tjejen/killen som emigrerar och darfor har extra mycket bagage ...
Det ar inte sarskilt troligt att du skulle ha sett mig pa sista flighten till Sverige ... jag var incheckad (resvaskan var borta) och de hade hamtat hundarna (pa vag att borda flighten) under den forsta halvtimman nar SAS oppnade incheckningen. Efter det sag jag ut precis som alla andra ... en person i jeans med handbagage ... That's it.

Aha, så det finns en specialincheckning för folk med mycket bagage? Var är den nånstans? Eller menar du att de som checkar in mycket bagage checkar in före alla andra, och därför bara ses av ett fåtal?

Saken är väl att på de flesta flygplatser, så checkar man inte in flight för flight, det är alltså inte så att de öppnar en särskilt disk bara för flyget till NY, där inga andra passagerare finns. Så när man står i den där kön, så är det väldigt blandat med resenärer: de som ska med samma flyg som en själv, de med ett berg av bagage som kanske är jättetidiga till en flight om tre timmar, och de med bara handbagage som ska med ett flyg om fyrtio minuter.

Jag tror inte vad man ser och inte har att göra med i vilket syfte man reser, alltså att de som reser i jobbet skulle se annat än de som reser som turister. Vad man ser torde istället bero på vilken sorts biljett man har, om man reser i nån sorts premiumklass eller ekonomi. Står du väl i ekonomikön, så ser du alla andra som också gör det, oavsett varför de reser.

Precis som du själv är inne på, så är passagerarna som emigrerar eller begraver släktingar eller av nån annan anledning har ett berg av bagage (iofs, jag känner ingen som emigrerat och tagit hela bagaget på flyget, istället har de haft normalt med bagage på flyget, och skickat resten med transportföretag, eftersom det är dyrt och bökigt att flyga med en massa extrabagage) ovanliga. Det är därför extremt få passagerare som alltid behöver hjälp av personal för att kunna förflytta sitt bagage, och följaktligen väldigt få som ser det som regel att man alltid behöver dricksa portern på flygplatser - av den enkla anledningen att väldigt få har behov av den tjänsten. De flesta reser inte med ett berg av bagage eftersom det är dyrt och opraktiskt, och man dessutom inte ska emigrera eller liknande, utan bara resa bort en kortare tid för jobb eller semester.
 
Här i Sverige har jag aldrig lämnat dricks, ingen annan jag känner heller. Det är inte en del i svensk servicekultur, i min mening. Många yrken tjänar sämre än hotell/restaurang och dem förväntas man inte ge dricks. Det kanske fungerar annorlunda i större städer, min är ganska liten, med bara ett fåtal restauranger.
Utomlands kollar jag alltid upp hur drickskulturen ser ut och håller mig till det, oftast 10-15%.
 
Det är därför extremt få passagerare som alltid behöver hjälp av personal för att kunna förflytta sitt bagage, och följaktligen väldigt få som ser det som regel att man alltid behöver dricksa portern på flygplatser - av den enkla anledningen att väldigt få har behov av den tjänsten. De flesta reser inte med ett berg av bagage eftersom det är dyrt och opraktiskt, och man dessutom inte ska emigrera eller liknande, utan bara resa bort en kortare tid för jobb eller semester.
Jag har arbetat på flygplats och mina erfarenheter ser väldigt annorlunda ut. Det är väldigt vanligt att folk reser med enorma mängder bagage och absolut har med sig mycket mer än vad de kan rå runt själva. Både som incheckat men även som handbagage. Hos vissa flygbolag är detta särskilt vanligt, oftast till vissa destinationer. Efter att ha pratat med otaliga passagerare med mängder bagage så är min slutsats att majoriteten bor i Sverige men åker hem nån gång per år och då har med sig jättemycket grejer till släkten. När de åker hem till Sverige har de lika mycket grejer - för man lastar på det man vill ha med sig från sitt hemland.

Det räcker även att åka med Ethiopian Airlines ett par gånger för att se hur mycket de flesta tar med sig (läs: mängder).

Givetvis har inte majoriteten av alla passagerare med sig så mycket men för särskilda flighter är det absolut ett problem (och de flighterna är inte så få som man kanske kan tro).
 
Här i Sverige har jag aldrig lämnat dricks, ingen annan jag känner heller. Det är inte en del i svensk servicekultur, i min mening. Många yrken tjänar sämre än hotell/restaurang och dem förväntas man inte ge dricks. Det kanske fungerar annorlunda i större städer, min är ganska liten, med bara ett fåtal restauranger.
Utomlands kollar jag alltid upp hur drickskulturen ser ut och håller mig till det, oftast 10-15%.

Så konstigt, de flesta jag känner lämnar dricks ibland, på lite finare restauranger ( inte lunchrestauranger, hamburgare, pizza gatukök och liknade utan ställen med servering vid borden på kvällstid) och ibland i taxi. I min värld ingår det i svensk servicekultur. Nu går jag inte ut och äter så ofta men jag ser det som oartigt att inte ge en liten hacka om man är nöjd.
 
Här i Sverige har jag aldrig lämnat dricks, ingen annan jag känner heller. Det är inte en del i svensk servicekultur, i min mening.

Där tror även jag att du har fel. Visst är det drickskultur på svenska restauranger. Är ni kanske väldigt unga? Det kan ju vara annorlunda idag än det varit tidigare.
 
Där tror även jag att du har fel. Visst är det drickskultur på svenska restauranger. Är ni kanske väldigt unga? Det kan ju vara annorlunda idag än det varit tidigare.
Alltså jag är ju inte jätteung men jag skulle säga att bland mina vänner generellt så dricksas det inte alls. För mig är det långt ifrån självklart att dricksa i Sverige, för mig har det alltid varit något man gör bara om det är nåt väldigt väldigt särskilt med servicen eller maten.
 
Alltså jag är ju inte jätteung men jag skulle säga att bland mina vänner generellt så dricksas det inte alls. För mig är det långt ifrån självklart att dricksa i Sverige, för mig har det alltid varit något man gör bara om det är nåt väldigt väldigt särskilt med servicen eller maten.

Du ÄR jätteung men inte så ung som jag tänkte på i min fråga ...;)

Innan den här tråden hade jag nog aldrig stött på att man inte skulle ge dricks i Sverige.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 096
Senast: MiaMia
·
Relationer Jag använder mig av ett anonymt nick och skulle uppskatta om någon som eventuellt misstänker vem jag är håller det för sig själv. Jag...
21 22 23
Svar
450
· Visningar
33 249
Relationer Det finns nog några på det här forumet som kommer ihåg mina tidigare trådar och hela spektaklet runt dessa. Jag vill börja med att säga...
2
Svar
30
· Visningar
4 116
Senast: tara
·
Övr. Hund Miss Mandy och jag ska ga till vara vanner en liten bit bort och vi gar pa skogssidan av vagen, i graset, nastan i diket. Da jag vet att...
Svar
7
· Visningar
1 300
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp