Bukefalos 28 år!

Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Kan du inte göra så att du leder ut dem med ett grimmskaft runt halsen bara så de lär sig att de fortfarande blir ledda men ändå har lite frihet :)

Mina kan jag göra hur som med, de ser och känns väldigt nöjda när de får gå in och ut själva, som om de gillar att bli litade på. Men de kan busa till det, vi leder nästan alltid dem ändå.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag tycker olycksrisken ökar när hästar springer in genom trånga dörrar, eller runt skarpa svängar som det varit i de stall jag har stått. De kanske inte springer varje gång men kan bli skrämda av något (ex snö som faller från taket eller vad som helst).

Men det är ju just det man måste lära dem att inte göra utan se till att de går. Sen om de är många kan det ju vara olämpligt.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Fast lära dem går inte i de lägen du fick kommentar om ?
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Ser inte den kommentaren. Men kan inte föreställa mig att det inte skulle gå.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Hur menar du ??? De är flykt djur hur kan de tränas i alla lägen att inte få panik bli rädda eller skada sig om det finns stora risker i fråga om trånga gångar/öppningar/ hal stallgång osv ?
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Ja fast de måste ju inte springa i stallet, det kan ju också funka lika bra att släppa in hästarna en och en i stallet. Halka på gången kan ju ske även när de leds in, så i det fallet kvittar det ju. Men som sagt, för att slippa att en häst går in i t ex fel box så bör man nog vaka själva ingången sas.

Men har man möjlighet att låta hästen gå själv från hagen, ser jag inget problem med det.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Hur menar du ??? De är flykt djur hur kan de tränas i alla lägen att inte få panik bli rädda eller skada sig om det finns stora risker i fråga om trånga gångar/öppningar/ hal stallgång osv ?

Jag förstår inte problemet. Rädda och panikslagna kan de alltid bli. Men i de flesta fall kan man absolut lära dem att trängsel och spring är absolut förbjudet. Sen om de är typ 17 stycken så är det självfallet olämpligt att släppa in alla samtidigt.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

I de flesta stall jag stått på har det varit lösa in- och utsläpp. Det brukar aldrig vara några problem, om det är lite fler hästar (har bara två hemma nu) väntar jag till den som är högst i rang står vid grinden. När jag då öppnar sköter den hästen ordningen och tempot.
Jag släpper mina två varje dag. Den stora kan trava genom lösdriften men stannar alltid för att lugnt och stilla gå in i stallet. Kommer de med lite långt mellanrum brukar den "första" stanna för att vänta in den andra hästen. Det systemet är helt deras eget då jag går för att släcka och stänga medan hästarna går in i boxarna för att äta sin kvällsmat. Mycket smidigt tycker jag att det är! Väldigt få hästar har såpass lite intelligens att de inte hittar till sin egen box, visa dem ett par dagar så hittar de själva sen.
När jag har hästarna i hagarna på andra sidan vägen släpper jag fortfarande ut dem lösa i förhagen. Då slipper jag trängas i mitt lilla stall och de går ut lugnt och stilla. Båda är vana vid att få en morot när jag kommer ut, så de står vända mot mig och väntar (alltid utanför stallet, när häst har gått ut går häst inte in igen ;) ). Sätter då på grimmor och går över till utvald hage.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag har fyra hästar som alltid går lösa både till och från hagen. De får däremot inte springa in i stallet utan jag har en bom i stalldörren eller stalldörren stängd. Det är cirka 30 meter till grinden och stallplanen är inhägnad. Så jag låter hästarna springa upp på stallplan och ja det blir lite busrus ibland och visst det har hänt att snö rasat från taket eller något annat skrämt dom men det kan lika gärna hända när man står mellan fyra stycken innanför grinden och försöker få på dom grimman vilket jag ser som en större olycksrisk. Jag är själv hemma ibland och har då ingen som kan hjälpa mig.

Stallet är ganska litet, fyra boxar och jag tar emot dom i stalldörren som är en dubbeldörr där jag har ena halvan stängd för att de inte ska gå in två åt gången och smita in i varandras boxar för det är lite spännande och där kanske det finns något gott :). Dörren blir lite trång men inte trängre än en hästtransport och en häst kan ju även bli skrämd vid lastning så olycksrisken finns alltid där. Dock så är stallet deras hem och trygghet då vi nu bott här i flera år och här är minimalt med trafik, typ en bil i veckan förutom hemma bilarna. Största skrämselfaktorn är stallkatten som ibland ska vara med och dyker upp från de mest oväntade håll och den kan man jaga lite ;)

Om de någon gång stimmar upp sig alldeles ja då får man vänta lite och sedan ta ett grimskaft om halsen på ledaren så följer hon snällt med och då lugnar sig de andra också.

De går nästan alltid in i samma ordning, gamlingen väntar alltid till sist, hon vill se att alla "barnen" tryggt är i sina boxar innan hon går in, alltså brukar jag ha hennes boxdörr stängd då hon snällt väntar.

Vid utsläpp så går gamlingen alltid först, hon kan bli lite stressad om hon tror att hon ska bli lämnad kvar inne. Ledaren går sist då hon är "coolast" och sällan bryr sig om att de andra gått sin väg. Då stallet är litet så finns det ju ingen lång stallgång att sätta fart i och halka utanför stalldörren kan de göra även om man leder dom så där får man se till att det är halkfritt helt enkelt.

När jag tidigare var inackorderad hade jag två hästar som efter ett tag mycket väl gick att leda samtidigt av en person om man tog dom i rätt ordning. Stoet skulle alltid gå först och så hade man valacken på släp, var aldrig några problem om man inte försökte vända på steken, då blev det kaos. Det fick jag skriva i stallet för en del som hade helgjour försökte göra tvärtom och det gick inte så bra alls.

Däremot så har jag sett på två ridskolor hur de släppte upp hästarna, 10-12 stycken lösa på stallplanen och sedan släppte in dom i stallet ett par åt gången och det tycker jag nog är lite vanskligt, speciellt när helgjouren skulle göra det, helgjouren som inte riktigt kände till hästarna och som heller inte alltid hade så stor hästvana. Inga grimmor på hästarna heller
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

I stallet där jag och mina två hästar står så släpps stallägarens tre hästarna lösa in och ut från stallet varje dag. Det är ca 2-3m från stalldörren och hagen, och det är slussar så dom kommer ändå inte långt ifall dom skulle smita :p

Mina hästar går ut senare på morgonen och kommer in tidigare än dom andra hästarna.

Min ena är skadad och står i en sjukhage lite längre bort från stallet så henne är det en ren självklarhet att hon leds ut och in. Men hon blev släppt till och från hagen innan jag köpte henne för ett par år sedan.

Min andra är tre år och jag vill att han också ska se det som en självklarhet att man inte är lös i stallet.

Jag tycker det är helt ok om man har ett stall där det funkar att släpppa hästarna och dom lär sig ju fort vilka som går först och sist. oftast vill dom ju inget annat än att komma in och äta mat :)
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

KL:
Tänk vad olika vi är ang. hästhållning, jag har alltid haft stalldörren öppen och boxdörrarna likaså så att hästarna fritt kunnat komma och gå precis som dom vill på dagarna och aldrig en enda skada på 30 år. Stallet är ju hästarnas hem så det har varit en självklarhet att dom haft tillgång till det helt enkelt enligt mig. Aldrig något liv eller kiv, inget spring och mockat med dom runt benen har jag alltid gjort och dom har uppskattat sällskapet. Jag har aldrig lagt ut hö eller haft vatten i hagen, dom har ju haft det i stallet och dom har gladeligen delat på högarna i boxarna sida vid sida, även sovit middag i samma box med varann som huvudkudde.

Man behöver inte göra det mer komplicerat än nödvändigt är min filosofi.
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Har ögnat igenom tråden, och tycker mackan har flera poänger.

TS - jag släpper inte ut hästar att själva springa ut eller in. Även om stalldörren var bredare så blir det lätt skador helt i onödan när hästarna blir lite upphetsade och vill skynda sig.

Möjligen då som någon skrev, att man släpper dem en och en.

Det är väl inte så jobbigt att promenera med dem. Du har kontroll på tempot, och de lär sig att gå civiliserat i snöre den lilla biten som krävs. Grimskaft om halsen är ju isf en beväm "mellannivå".



tillägg
Står iofs på lösdrift och har inte haft utsläpp/insläpp på ett par år nu... Så jag går bara till grinden och visslar oavsett tid på dygnet. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Vi har 4 hästar och precis flyttat till eget stall.
Efter ett par dagar så hittade vi en rutin som fungerar perfekt för oss.

Bakdörren i stallet går direkt ut i en hagsluss med vidare öppning till den hage som för tillfället används.

Jag släpper ut den häst som är ranglägst (tro't eller ej) först. Detta för att han alltid knatar iväg till silagebalen och aldrig vänder och går in i stallet igen.

Släpper sedan ut sto't som annars blir orolig om den ranghögsta vallacken går ut innan henne. Nu inväntar hon honom utanför i stallet i stället.

Alltså släpper jag ut den ranghögsta efter henne och till sist den vallack som egentligen befinner sig direkt under den ranghögsta men som 'hänger' med den ranglägsta i hagen. (om ni hängde med där :)

Jag öppnar alltså bara bakdörren, öppnar boxdörren, sätter på grimman och låter hästarna gå ut själv en och en.
Det har aldrig varit spring eller hets för att komma ut och det trots att de inte får sin frukost inomhus. (Har fri tillgång ute)

När vi släpper in dom så kommer de i princip ALLTID i samma ordning. 9 av 10 gånger kommer de gående i lugn takt. Har aldrig hänt att de har rusat.
Först kommer sto't tätt följt av den ranghöga. Sen kommer den ranglägsta och till slut vallacken som går ut sist på morgonen.
Har aldrig haft något gnabb eller spring när det är dags för insläpp heller.
Alla hästarna stannar till direkt utanför stalldörren och inväntar ett 'ok' att få komma in
Dock har de inte (förutom den ranglägsta) lärt sig vilken box som är deras än. De hamnar ofta i första bästa box innanför stalldörren. :grin
..börjar tappa lite tron på att de någonsin kommer lära sig. Vi har bott här i 2 månader nu.

Våra hästar är mycket väluppfostrade. De används till körning och möjligen fungerar detta såpass okomplicerat eftersom körhästar är vana att invänta små kommandon även från marken och deras tålamod tränas dagligen.
Hade förmodligen aldrig använt denna metod med in- utsläpp om hästarna inte hade haft lugnet.

Stallgången och porten som går rakt ut i hagen:

inflytthastar.jpg
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag har två hästar just nu, har en dörr direkt ut till vinterhagen, så de får gå ut och in själva. Öppnar åt den som står längst ifrån dörren först, när de ska ut. In får de gå själva, de vet vart de ska. I början får man vara med och passa så att de lär sig vart de ska. de får alltid en näve pellets när de går in, så det vet de. Har haft tre hästar och gjort likadant. Jag har aldrig haft några problem med att hästarna springer och halkar osv. De kan komma springande fram till stallet, men saktar ned och går alltid lugnt och fint in i sina boxar. Jag har haft det såhär i 17 år och med 7-8 olika hästar och har inte haft några problem. Visst då och då innan de vant sig har man fått mota lite här och där, men man lär sig även själv vilka som är mer äventyrslystna än andra... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

KL
När jag köpte min sista unghäst för en hel del år sedan, var jag imponerad över att uppfödaren tog sig tiden att själv leda in alla fölston med föl samt unghästar.

Han menade att det var ovärderlig hantering samt att han var veterinär o visste hur illa det kan gå... om man har otur.

Han var rädd om dem.:bow:
 
Sv: Hur tar ni hästarna från stallet in i hagen?

Jag har haft 4hästar enligt systemet att man sätter tråd till hagen och låter dem gå ut själv . Hästar är rutindjur och lär sig fort vad de ska och visst var det lite bråttom ut på morgonen. Men när man öppna boxdörren på em eller kvällen var det ingen som försökte rusa ut på något sätt: eftersom det ingick inte i rutinerna att bli utsläppt på kvällen. Kunde ha boxdörren vid öppen till min häst kvällstid och hon gick aldrig ut :) men på morgonen var det lite bråttom (vi la för övrigt ut hö också i hagen innan de gick ut, så maten låg ju och väntade också!)
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 538
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 476
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp