Bukefalos 28 år!

Hur?! ,Trickträning

M

Murat

Tittat och frågat i de andra trådarna hur man GÖR när man lär in trick! ingen som svarar frågat även på andra sidor men där svarade de inte heller man kan ju börja undra om folk skiter i att svara för de itne vill att nån ska bli bättre än dem?

det var itne det jag skulle fråga om..
utan kan nån snäll själ härinne berätta för mig hur man gör för att lära in de olika tricken?
de jag helst skulle vilja veta är
buga
stegra
ligga

sen är det ju om ni har några jättecoola tricks x')

/tack
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Syftet för mig med trickträning är att ha roligt emd hästen samt lära mig kommunisera henne. Jag tog inte hjälp av någon just därför att jag ville hitta "hennes" knappar.
Syftet är ju att du ska hitta ett sätt som du förstår din häst på och tvärtom. Det är iaf anledningen till att jag inte vill ge exakta 2svar". Och även om jag säger precis hur jag gjorde med min häst så är det inte alls säkert att det funkar med din.
För det tredje vill man inte lära ut stegring till folk man inte känner. Det är dominanshandling som inte vem som helst ska göra, och särksilt om man inte vet vad kommandona betyder..

Har ignenting med att "rädd för att ngåon ska bli bättre".
Jag blir så glad varje gång jag får videos och bilder skickade till mig där människor och hästar verkligen kommuniserar, inget jag är i närheten av att känna avund över!!
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Syftet för mig med trickträning är att ha roligt emd hästen samt lära mig kommunisera henne. Jag tog inte hjälp av någon just därför att jag ville hitta "hennes" knappar.
Syftet är ju att du ska hitta ett sätt som du förstår din häst på och tvärtom. Det är iaf anledningen till att jag inte vill ge exakta 2svar". Och även om jag säger precis hur jag gjorde med min häst så är det inte alls säkert att det funkar med din.
För det tredje vill man inte lära ut stegring till folk man inte känner. Det är dominanshandling som inte vem som helst ska göra, och särksilt om man inte vet vad kommandona betyder..

Har ignenting med att "rädd för att ngåon ska bli bättre".
Jag blir så glad varje gång jag får videos och bilder skickade till mig där människor och hästar verkligen kommuniserar, inget jag är i närheten av att känna avund över!!

jaha samma svar överallt "tänker inte säga hur man gör för du är för dålig" så alla andra som tänker på att skriva så behöver ju inte göra det efetrsom det itne var de svaret jag var ute efter!
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Nej, jag menar absolut inte att du är för dålig. Försöker bara berätta vad jag tycker själva syftet med grejjen är, att lära sig kommunisera med sin häst. Det finns liksom ingen "uppgjord mall" att följa, man måste lära sig se till sin häst och förstå den. Ger du det tid är jag övertygad om att du kan lära din häst massor.
Sen visst, sen finns det ju tips en annan kan ge på vägen.. Som att det är viktigt att"tänka som hästen tänker".. Ska du lära hästen ligga ner bör du ju inte göra det mitt ute i skogen t.ex., uppfattar ju hsäten som otryggt och chanserna att lyckas är minimala. Då får man börja på ställen där det är inbjudande att lägga sig ner.. I manege eller ridbana eller liknande. Gärna när hsäten är svettig, då är det ju underbart att lägga sig ner.. Förstår du?
Man kan liksom inte säga säg "ligg", för det funkar givetvis inte. Gäller altid att trigga sin häst till att göra den grejjen man lär in. Hur man triggar? Ja, det beror ju på hästen i just den tidpunkten man vill börja.
Som sagt, jag gick inte efter några "mallar" och det var inget jag eftersökte att göra heller..
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Tror inte att det är så att ingen vill svara, det är bara väldigt svårt på ett forum.
Alla hästar har olika personligheter och fungerar därför på olika sätt, så det som funkar på en häst behöver inte funka på en annan.

Lägger in några länkar som kan vara intresanta att läsa.

http://www.trick-training.nu/om_ntt.htm

http://web.telia.com/~u51019385/nicki_traininghantering_frihet.htm

http://www.ryttarna.se/viewArticle.asp?ID=228

Det första tricket jag lärde min häst var början till Spansk skritt (vacker hov). Detta skulle jag aldrig har lärt in som första trick idag, då jag vet mycket mer.
Då detta är en dominant rörelse och mitt ledarskap inte var befäst på den tiden, resulterade detta i att dessa framben kom flygande lite då och då. Inte roligt om man stod framför :o

Idag är det inget problem längre då jag laggt ned mycket tid på hantering och att befästa min position.

Ett trick som jag tyckte var roligt att lära min häst var att le (flema). Då han gärna gör det då man killar på nosen så var det ganska lätt att lära in. Klia på nosen och så fort han flemade berömde jag och gav godis (matmotiverad). När han fattat började jag lägga till ett kommando och på en dag kunde han detta.

Men detta funkade på min häst. Har lovat min kompis att lära hennes häst också och där funkar inte denna metod. Han reagerar inte alls på samma sätt när man stimulerar nosen. Då får man instället låta han lukta på något som luktar "konstigt" för hästar och framkalla flemandet på det sättet.

Så du kanske förstår att det är svårt att förklara hur man gör, för det är inte lika för alla hästar.
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Att alla hästar är olika kan jag hålla med om men man skulle ändå vilja få lite tips om hur man ska tänka , sen får man ju modifiera det så att det passar respektive häst.. Man vill stimuleras till att hitta knapparna..:)
Tack för länkarna!
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Lugn, vännen, lugn. Det är inte det att du blir ignorerad eller att någon tycker du är dålig, eller inte vill att du ska bli bättre.
Det KAN bero på att det finns tiotals trådar om samma sak.
Det KAN bero på att man faktiskt inte vet hur man lärde hästen det den kan, eftersom det inte handlar om ett regelrätt kommando utan mer om kommunikation.
Det KAN bero på att man är värdelös på att förklara, och att även om man får till en halvvettig förklaring så funkar ändå ine alla metoder på alla hästar.


Man får också se lite till vad tråden handlar om, är det tex en bildtråd vill folk i första hand slänga upp bilder, inget annat.


Kan avslutningsvis ge min lilla berättelse om hur Figge lärde sig buga på kommando.
Jag knackade med handen på hans knä, samtidigt som jag lyfte frambenet. Lyckades på något sätt hålla och knacka med samma hand, och med en godis i den andra fick jag honom att ta huvudet mellan frambenen längre och längre ner. Till slut var han på ett knä, en kort sekund.
Med tiden slutade jag hålla frambenet med handen, utan använde foten istället, och knackade med ett spö eller pinne.
Nu, nästan två år senare gör han någorlunda egna bugningar,
Jag har visserligen itne tränat så intensivt, och han är inte värdens mest lättlärda..

Vårt nya projekt är ligg, men det står still.. Metoden jag använder där är att böja halsen åt ena hållet, lyfta frambenet på motsatt sida. Och där är det visst meningen att hästen ska "tappa balansen" och lägga sig ner. Inte Figge, han gör istället en mycket bredbent bugning.. Men det kommer, det kommer.

Han är som sagt svårlärd, och ger fulla fan i om man knackar på hans ben för att flytta dem i tex bergsgeten eller för en spanska skritt. Jag måste komma på andra sätt, och det är väl egentligen det bästa tips som kan ges: Lär känna hästen, vad som motiverar den och testa dig fram.
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Kan isf passa på att slänga in mina frågor även här och se om man får ngt svar :angel:



Jag har förskt lära min islandshäst spansk skritt, tyvärr förstår han inte alls och bryr sig inte att jag petar/knackar på benet med pisken, om han skall lyfta benet öht så måste jag putta på honom så att han halft flyttar på sig...
Jag tror att bara han förstår vad jag vill så kommer det gå som en dans.

Hur skall jag göra för att han skall förstå?
Är det bra att lära vacker hov först och isf hur lär man honom det?

Tacksam för svar då spansk skritt är dunder att träna då han blir mjukare i bogen = kan kanske ev i mina fantasier iaf få högre/flottare lyft i tölten
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

det kan kanske ajg svara på åt dig x'D funkade jallfall på min häst peta på hästens knä med ett spö bara småpet om inget händer p åen stund petar du hårdare tills hästen blir ltie irriterad på petandet och lyfter då ger du berömm funkade för migjallfall även om jag inte fattar hur man lär ut spansk skrtt sen eftersom ingen har lust att berätta
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Det känns lite som om du redan från början bestämt dig för att ingen vill hjälpa dig, så är det inte utan försök att ha en trevligare inställning:) det kommer man långt med:) Vill inte va otrevlig mot dig på nåt sätt utan bara säga...

Jag kan tänka mig att för att komma vidare med den spanska skritten så kanske du ska försöka att få fram ett 'framåttänk' hos din häst, svårt att förklara... samtidigt som benet är i luften ber du hästen att gå framåt... har själv inte lärt in spanska skritten men skulle gissa att det är ungefär så man går till väga...

Men som andra svarat innan så är det olika på olika hästar... det gäller att hitta knapparna som funkar på just din häst.

Lycka till!:banana:
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Jag försöker med metoden att peta på hästens ben tills den lyfter.
Hittills inget resultat what so ever. Han tar vanliga steg framåt, inget lyft alls att tala om.
Så jag får ta den långa vägen, gå från vacker tass till spansk skritt.
Är inställd på att det kommer ta en mindre evighet, han rör sig inte gärna av sig själv :p

Ett tips man ofta får, men är dålig på att följa; Kontakta en tränare.
Har själv inte gjort det, men så fort jag hittar en i närheten som är beredd att offra en helg på mig så kommer jag göra det.
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Grejjen är ju den att han helt enkelt accpterar att jag petar på hans ben, även om jag gör det lite hårdare, måste tillslut luta på honom för att han öht skall reagera men då blir det ju lite fel...

Hur lär man vacker tass?
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Hehe, det där känner jag igen. Så gör min med. Jag vet faktiskt inte hur man ska göra när de är såna, det är mycket enklare med en häst som reagerar lite :angel:

Jag tänkte lära min vacker tass genom att knacka å benet, lyfta det åt honom och berömma. Det tar väldigt lång tid, men nu har han börjat böja knät själv när jag knackar (fast han lyfter inte benet :p)
 
Sv: Hur?! ,Trickträning

Jag har lärt min häst att lägga sig ner genom att peta på hans framknä med handtaget på ett spö. De först gångerna berömde jag när han började trampa. Efter ett par gånger gick han ner på knä och jag berömde honom massor och slutade. Gången därpå gick han ner på knä och sedan råkade han lägga sig ner utan att jag gjorde något mer, då beömde jag honom massor, han reste sig ganska snabbt men jag forttsatte att berömma honom och lät honom sen vara ifred. Nu lägger han sig så fort jag säger ligg och petar på vänster framknä. Viktigt att tänka på är att hästen ska vara i en miljö där den vågar lägga sig, t.ex hästens box.
Med hjälp av morötter är det lätt att få hästen att stretcha stora delar av kroppen. Ta en morot mellan hästens bakben så kommer hästen nästan att vika sig dubbel. Genom att ta upp ena frambenet samtidigt som man ger en morot mellan frambenen kommer hästen att buga sig.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 876
Senast: co-SMAD4
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 181
Senast: LiviaFilippa
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 288
Senast: gulakatten
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp