Bukefalos 28 år!

Hur varvar man en lasagne?

Morran

Trådstartare
Jag tror jag gör olika varje gång, med varierande resultat. Jag vill veta hur man "ska" göra, traditionellt italienskt liksom? Så, hur gör man?:cautious:
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Ostsås.... plattorköttfärssåsplattorköttfärssåsplattor.... ostsås....ost.... Klart!
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Så inte köttfärsåsplattorköttfärsåsostsåsplattorostsåsost? :o
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Det går säkert bra det också men då kanske man ska kalla det pastagratäng :D
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Men, blir det inte torrt om man bara kör plattor och köttfärssås i flera varv?
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Inte när jag gör det. Ostsåsen i botten ångar nog uppåt dessutom är inte köttsåsen i sig så torr. Jag tycker också att den blir bättre om man prioriterar att göra på höjden istället för att göra den "stor", om du förstår hur jag menar.
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Ostsås i botten, lasagneplattor, ostsås, köttfärssås, lasagneplattor osv tills formen är så full som man vill ha den. Då får man en krämig och smakrik lasagne och köttfärssåsen ska alltså inte vara allt för blöt och vattnig..
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Så gär jag också och det blir ändå lite väl torrt när man sedan värmer resterna. Om man inte har ostsås mellan varje lager känns det som det borde bli väldigt torrt men det beror säkert på hur man gör köttfärssåsen. Köttfärssås kan ju göras på nästan hur många olika sätt som helst.
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Ostsås.... plattorköttfärssåsplattorköttfärssåsplattor.... ostsås....ost.... Klart!

Ostsås? Jag har funderat på det efter att ha diskuterat med en annan (svensk) vän. Man kan säkert ha ostsås i lasagne, men jag har inte stött på det i Italien. Där tycks man vanligen använda Béchamelsås (finns säkert olika) och det gör jag också.

Ska man tro att Barillas paket ger en "strikt italiensk" variant så är ordningen béchamelsås - köttfärssås - lasagneplattor. Egentligen tror jag inte att det spelar så stor roll. Det viktigaste är att bechamelsåsen kommer i kontakt med lasagneplattorna eftersom såsen skall bidra till att göra dessa saftigare.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Béchamel är en av grundsåserna och det vanligaste när man gör lasagne är att man har ner mer eller mindre ost i den för smak och konsistens, vilket då kallas ostsås.
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

<snip>
Man kan säkert ha ostsås i lasagne, men jag har inte stött på det i Italien. Där tycks man vanligen använda Béchamelsås (finns säkert olika) och det gör jag också.

<snip>

Precis. Jag har fatt lara mig att lagga bechamelsas pa lasagneplattorna i varvningen.

Béchamel är en av grundsåserna och det vanligaste när man gör lasagne är att man har ner mer eller mindre ost i den för smak och konsistens, vilket då kallas ostsås.

Fast jag undrar om inte osten i bechamel sasen ar ett Svenskt pafund? I Italien brukar man val ha osten som ett separat lager ovanpa 'bechamelen'?
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Jag fick av en kock en gång lära mig att lägga plattor längst ner som ett golv. Sen köttfärs och ovanpå köttfärsen lägger jag ostsåsen. Sen plattor-körrfärsen-ostsåsen. På toppen är det plattor och riven ost. Finns det kvar ostsås så lägger jag plattor, ostsås och riven ost.

Sen gör jag inte bara köttfärs, utan jag har som en köttfärssås med krossade tomater och sånt i.
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Fast jag undrar om inte osten i bechamel sasen ar ett Svenskt pafund? I Italien brukar man val ha osten som ett separat lager ovanpa 'bechamelen'?
Jag tror det också. Det är förmodligen mozzarella eller parmesan som ett separat lager i italienska versioner.
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Ska man tro att Barillas paket ger en "strikt italiensk" variant så är ordningen béchamelsås - köttfärssås - lasagneplattor.

Om det finns en "klassisk" eller "korrekt" italiensk variant, så skulle jag också säga att det är som du skriver. Med bechamelsås, inte ostsås. Ostsås känns för övrigt rätt fett i sammanhanget (och dyrt, om vi tänker att det är en rätt vardaglig italiensk rätt vi pratar om).

Sen tycker jag för all del att det är lite intressant att man så ofta föreställer sig att det finns ett korrekt eller traditionellt sätt att laga just utländska rätter på. För egen del tänker jag att hade lagat mat utifrån mina infall i stunden, även om jag hade varit italienare.
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Ja om man åker till Italien så kan man nog få väldigt många olika varianter!

När jag gör lasagne så börjar jag med lite köttfärssås i botten, plattor, köttfärssås, bechamelsås och om jag lyxar till det, mozzarella, och så platta igen och bygger uppåt beroende på hur hög form jag har. På toppen har jag mozzarella och någon mer riven ost och helst lite parmesan också. Men mycket av smaken sitter ju även i själva köttfärssåsen, och den kan ju variera rätt kraftigt från gång till gång beroende på vad jag är sugen på för dagen och vad som finns hemma.
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Precis så, jag gissar att varenda hus har sitt eget originalrecept... :) De innehåller ibland ricotta/äggblandning som ett fjärde lager, ibland ett extra lager av skivad mozzarella, kanske därav ostsåsen? Mycket tomater i köttfärssåsen, gröna kryddor som basilika och oregano, rött vin. Och avslutning med bechamel + parmesan.

Det vi kallar Lasagne heter i Italien "Lasagne alla Bolognese" eftersom de kan tänka sig stoppa en massa annat i lasagnen, förutom köttfärs. Olika grönsaker, ex spenat eller pumpa, men även fisk och kyckling. Mmm, nu blev jag ju hungrig!! :d:d
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Yep ... det ar den lasagnen jag minns fran Italien.:) Oftast med ricotta eller mozzarella ... och, som sagt, massor av tomater.:d
 
Sv: Hur varvar man en lasagne?

Vi gjorde lasagne senast i helgen. Enligt paketet plattorna låg i ska man börja med bechamel sen plattor samt avsluta med plattor, sås och sist ost. Hur man gör däremellan verkar vara rätt hugget som stucket.
 

Liknande trådar

Mat Det verkar som att det blir middag hemma hos oss på julafton och jag är inte så speciellt förtjust i traditionellt julbord. Det är gott...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 694
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
6 455
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har en konstaterad hemorrojd och har fått stolpiller mot det. Inget farligt har hittats i tarmen och hemorrojden har blivit mindre...
Svar
11
· Visningar
967
Senast: hundtant
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
14 644
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp