Hur vet man om någon är "scam"?

Min väninna är över öronen förälskad i en man, som jag tror är scam. Han ska bo i Sverige men vara amerikan, han finns dock inte på Ratist. Har testat bildgoogla hans profilbilder från Fejjan och Insta, men utan resultat. Vad mer kan jag göra??

Har han öppen Facebook/Instagram eller kan du se dem via din väninna? Lite vanligt nyfiket detektivarbete där kan ge en hel del. Hur länge har profilen varit aktiv, har han några vänner från Sverige (rimligt om han bor här). Är det i så fall logiska kopplingar eller verkar de vara helt random tillagda? Gör han några inlägg och vem/vilka kommenterar dem? Har han lagt ut foton från sitt boende i Sverige? Om inte, från var?

Annars, kontrollfrågor i konversationerna. Går att få in utan att det blir ett "förhör" som kanske din väninna inte är så pigg på.

Om de har skickat e-post, kolla headern efter ip-adress. Den kanske varken går till Sverige eller USA. https://www.lifewire.com/how-to-find-email-server-ip-address-818402
 
Senast ändrad:
Om det finns kännedom om telefon nummer så kan det ge en bra ledtråd.
Alt om han kan skicka bild som är personlig och tagen i nuet.
Om han sagt vart han jobbar borde det gå att kolla upp etc.
 
Min vän träffade ett riktigt avskum via Internet. Vännen tog kontakt med avskummet. De bodde 30 mil isär. Avskummet hade "skyddad identitet" osv. Bad aldrig om pengar men de kunde bestämma träff, vännen satte sig i bilen och körde till avskummets stad, sitta på bestämd adress (oftast hotell), men plötsligt gick avskummet inte att nå alls. Efter ca 4-7 dagar hörde avskummet av sig och sen var karusellen igång igen. Nästa gång skulle avskummet komma hem till vännen. Vännen väntade och väntade, men samma visa igen.

Såhär höll det på I TRE ÅR! (Helt jävla otroligt. Mu har vännen fått hjälp av psykolog för att komma över skiten).

Så mitt tips: han lär inte stanna i USA i all evighet. Någon gång kommer han ju hem, och då borde de rimligen ses, särskilt med tanke på att de bor på samma ort. Dyker han inte upp utan kommer med konstiga ursäkter är han bluff.

Dessutom, om de bor på samma ort borde detvara hyfsat lätt att ställa små diskreta frågor om närområdet som nån skrev. Typ "har du varit på den krogen" eller "på den butiken är det så himla bra".
 
Min vän träffade ett riktigt avskum via Internet. Vännen tog kontakt med avskummet. De bodde 30 mil isär. Avskummet hade "skyddad identitet" osv. Bad aldrig om pengar men de kunde bestämma träff, vännen satte sig i bilen och körde till avskummets stad, sitta på bestämd adress (oftast hotell), men plötsligt gick avskummet inte att nå alls. Efter ca 4-7 dagar hörde avskummet av sig och sen var karusellen igång igen. Nästa gång skulle avskummet komma hem till vännen. Vännen väntade och väntade, men samma visa igen.

Såhär höll det på I TRE ÅR! (Helt jävla otroligt. Mu har vännen fått hjälp av psykolog för att komma över skiten).

Så mitt tips: han lär inte stanna i USA i all evighet. Någon gång kommer han ju hem, och då borde de rimligen ses, särskilt med tanke på att de bor på samma ort. Dyker han inte upp utan kommer med konstiga ursäkter är han bluff.

Dessutom, om de bor på samma ort borde detvara hyfsat lätt att ställa små diskreta frågor om närområdet som nån skrev. Typ "har du varit på den krogen" eller "på den butiken är det så himla bra".
Oj! Men vad ville avskummet din kompis?
 
@prallan
Alltså jag kanske är jättenaiv men jag fattar inte riktigt scam-vibbarna?
De matchade på tinder, din vän initierade kontakten och han har inte bett om pengar eller dylikt?
Hans bilder är helt opersonliga, ser ut som reklambilder. Han har inte velats se för han har fel på hörseln, ska opereras nu i USA. Har bildgooglat och det jag får fram är att alla bilder är från Italien,.
 
För övrigt - all cred till dig @prallan som ifrågasätter och är vaksam! Det är så vanligt med känslokalla bedragare på det här området, och det är många gånger målsägande som framstår som normalt fungerande i övrigt som blir toksvindlade. För att vara ekonomisk brottslighet är det riktigt grymma brott, där jag verkligen känner med den som fått ett helt luftslott av känslor raserat och blivit pank ovanpå det.

Med facit i hand är det så lätt att säga "men hur kunde du gå på den niten" och "hur kunde det gå så långt" eller "det borde du väl ha fattat att du inte skulle skicka pengar till någon du aldrig träffat".

Men med respekt för förälskelsens påverkan, så slås jag ofta mest över det sorgliga i att det inte funnits någon bland släkt eller vänner som kunnat se nyktert på saken och som kunde ha slagit larm mycket tidigare.
 
Det verkar som ett lite osäkert sätt - om det skulle vara ett ex eller någon som vill lura just den här kvinnan - att lägga upp en Tinderprofil helt ut i det blå och vänta in att just hon ska nappa och börja ta kontakt.
 
Oj! Men vad ville avskummet din kompis?
Ja du.. Om vi hade fått reda på det hade det nog varit lättare för min vän att liksom få avslut. Jag personligen tror att det var någon sorts sjukt maktspel från en riktigt störd människa.
Vi vet än idag, flera år senare, inte avskummets verkliga identitet - bara att den som användes i kontakten med min vän var falsk.

Så... det finns VERKLIGEN sjuka människor här i världen. Och det är nog bra att vara lite (eller mycket) misstänksam om det verkar som något inte stämmer.
 

Liknande trådar

Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 300
Senast: Lickety
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 142
Senast: Whoever
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 944
Senast: kolblakkur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp