Bukefalos 28 år!

Hur vet man om någon är "scam"?

Snacket om att han inte "fått" sina fyra sista är också bullshit. Det är rent pappersarbete och går fort. Givet då man har uppehållstillstånd ;)
Är du säker? Nyligen på jobb så var det en som skulle behöva vänta några veckor. Ämnet var att kunna få tillgång till material i jobbet som krävde svenskt personnummer så knappast något scam.
 
Är du säker? Nyligen på jobb så var det en som skulle behöva vänta några veckor. Ämnet var att kunna få tillgång till material i jobbet som krävde svenskt personnummer så knappast något scam.

Det tog åtskilliga månader att få personnummer i Norge också.
 
Låter som scam, jag vet inte hur många sånna jag stött på som låtsas vara i Sverige. Oftast går det ganska snabbt att avslöja dem om man är lite misstänksam, jag brukar dock inte låta dem få veta vad som avslöjar dem eftersom de kan slipa på tekniken till nästa offer. :down:
 
Är det bara jag som tycker att det är lite creepy att du sitter och söker runt på nätet efter den här människan, postar detta på ett forum som i en engagerande vädjan att avslöja denna det du tror är ett bedrägeri/scam - vad har din väninna liksom för roll här? Är hon i ditt tycke fullständigt förblindad av denna person och hon litar inte på/lyssnar inte på dina tvivel, eller har hon uttryckt önskan till dig att avslöja detta med fakta som hon själv inte hittar och du på något sätt känner ditt ansvar för att spräcka detta förmodade bedrägeriet?

För mig låter det hela skumt också, men jag tycker det känns ännu mer skumt att du inte helt enkelt talar om för din väninna att du tycker detta låter icke trovärdigt på en enda fläck? Jag menar, om han nu säger sig bo i samma stad som din väninna, borde det inte vara så svårt för henne att avslöja om det han säger inte är sant? De har chattat i 10 veckor, och bor i samma stad men inte träffats? Inte ens skypat och sett varandras ansikten? Har han bett henne om pengar? Eller är det vad du tror kommer att hända? Jag vill gärna förstå.
 
Är det bara jag som tycker att det är lite creepy att du sitter och söker runt på nätet efter den här människan, postar detta på ett forum som i en engagerande vädjan att avslöja denna det du tror är ett bedrägeri/scam - vad har din väninna liksom för roll här? Är hon i ditt tycke fullständigt förblindad av denna person och hon litar inte på/lyssnar inte på dina tvivel, eller har hon uttryckt önskan till dig att avslöja detta med fakta som hon själv inte hittar och du på något sätt känner ditt ansvar för att spräcka detta förmodade bedrägeriet?

För mig låter det hela skumt också, men jag tycker det känns ännu mer skumt att du inte helt enkelt talar om för din väninna att du tycker detta låter icke trovärdigt på en enda fläck? Jag menar, om han nu säger sig bo i samma stad som din väninna, borde det inte vara så svårt för henne att avslöja om det han säger inte är sant? De har chattat i 10 veckor, och bor i samma stad men inte träffats? Inte ens skypat och sett varandras ansikten? Har han bett henne om pengar? Eller är det vad du tror kommer att hända? Jag vill gärna förstå.

Fetmarkerade stämmer bra! :)
Allt är skumt och invecklat. Han säger sig vara hemma i USA för en invecklad operation, som vi misstänker att han kommer be om pengar för. Alla hans bilder är väldigt opersonliga och alla är från en och samma stad i Italien, som han påstår är tagna i USA.
 
Att söka på nätet om något känns fel är väl inte ett dugg creepy, det kan poppa upp massor med info och kan finnas nån som har tillgång till info som inte kommer från öppna källor där det visar sig att personen gjort en massa skumma saker, är bedragare eller ännu värre samt vilka denne umgås med. Man kan aldrig vara för säker på att den man kontaktar verkligen är verklig IRL, det kan bli ett öde värre än döden så för försiktig kan man aldrig vara.
 
Är det bara jag som tycker att det är lite creepy att du sitter och söker runt på nätet efter den här människan, postar detta på ett forum som i en engagerande vädjan att avslöja denna det du tror är ett bedrägeri/scam - vad har din väninna liksom för roll här? Är hon i ditt tycke fullständigt förblindad av denna person och hon litar inte på/lyssnar inte på dina tvivel, eller har hon uttryckt önskan till dig att avslöja detta med fakta som hon själv inte hittar och du på något sätt känner ditt ansvar för att spräcka detta förmodade bedrägeriet?

För mig låter det hela skumt också, men jag tycker det känns ännu mer skumt att du inte helt enkelt talar om för din väninna att du tycker detta låter icke trovärdigt på en enda fläck? Jag menar, om han nu säger sig bo i samma stad som din väninna, borde det inte vara så svårt för henne att avslöja om det han säger inte är sant? De har chattat i 10 veckor, och bor i samma stad men inte träffats? Inte ens skypat och sett varandras ansikten? Har han bett henne om pengar? Eller är det vad du tror kommer att hända? Jag vill gärna förstå.
Jag tycker precis tvärtom! Att det är väldigt fint gjort av @prallan att ta reda på fakta och försöka se till så att sin vän (som verkar snarast förblindad av kärlek (?)) inte ska behöva gå in så långt i en relation som är bluff från början. Är han scam (vilket det pekar mot) är det bara en tidsfråga innan pengar involveras.
 
Jag tycker precis tvärtom! Att det är väldigt fint gjort av @prallan att ta reda på fakta och försöka se till så att sin vän (som verkar snarast förblindad av kärlek (?)) inte ska behöva gå in så långt i en relation som är bluff från början. Är han scam (vilket det pekar mot) är det bara en tidsfråga innan pengar involveras.
Det är okej att tycka olika. Och jag tycker att väninnan verkar definitivt behöva grundläggande vuxenstöd, och att prallans sätt att lägga ut detta på ett forum är obehagligt. Någon behöver sluta läsa kärleksromaner och någon behöver sluta leka miss marple online.
 

Liknande trådar

Samhälle Hur vet man vart man ska bo? Jag är så förvirrad och önskar så att jag hittar hem. Var? Vet inte... Måste det vara Sverige? Nä? Men jag...
2
Svar
32
· Visningar
2 373
Senast: Lickety
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 679
Senast: Whoever
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 215
Senast: kolblakkur
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 625
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp