Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten uppdatering från min sida. Vi åkte och tittade på det vita huset med vaskmaskinen på tomten. Det var en bra känsla i huset, förutom i badrummet, där var det istället mögel. Mycket skulle behöva göras om som man kunde ana på bilderna. Öppna upp mellan kök och vardagsrum, nytt kök, helt nytt och större vardagsrum, nytt tak mm. Ägaren lyckades också tima det så att han dök upp medan han var kvar och stod och pratade om allt han hade "fixat" medan vi snarast tänkte på allt han inte hade fixat men ändå verkade vilja ha betalt för. Mäklaren försökte förklara priset genom att peka på ett hus i ett annat kvarter och säga att det gått för ett liknande pris, så jag och sambon gick dit och iakttog noga det helt nyrenoverade, fräscha, dubbelt så stora huset, utan att bli särskilt mycket klokare.

Har huset potential och ni är intresserade så kan du ju lägga ett bud på vad du tycker det är värt. Omfattande renoveringsbehov och betydligt färre kvadratmeter än ett annat hus i området motiverar ju en rätt rejäl prissänkning.
 
Jo, givetvis kan jag göra det. Samma helg som vi var där uppdagades det att min sambos föräldrar avser att flytta ifrån orten, och baserat på det så blev vi också lite tveksamma till att ta oss an ett renoveringsobjekt där.
 
Jo, givetvis kan jag göra det. Samma helg som vi var där uppdagades det att min sambos föräldrar avser att flytta ifrån orten, och baserat på det så blev vi också lite tveksamma till att ta oss an ett renoveringsobjekt där.

Klart ni ska ha ett hus i Grästorp säger han i grannkommunen ;):D
 
Klart ni ska ha ett hus i Grästorp säger han i grannkommunen ;):D

Jo jag vet, men om sambons päron är på väg att flytta till Lidköping kan vi lika gärna titta lite närmare ditåt. Då bor mamma, pappa, pappas nya fru, syster, svåger, systerson, mormor, farmor och farfar i Lidköping. Och ingen i Grästorp.
 
Jo jag vet, men om sambons päron är på väg att flytta till Lidköping kan vi lika gärna titta lite närmare ditåt. Då bor mamma, pappa, pappas nya fru, syster, svåger, systerson, mormor, farmor och farfar i Lidköping. Och ingen i Grästorp.

Styrs inte kosan längre än till Lidköping så kan jag godkänna detta. Det är ju också en grannkommun :D
Dock med klart högre huspriser :(
 
Jo jag vet, men om sambons päron är på väg att flytta till Lidköping kan vi lika gärna titta lite närmare ditåt. Då bor mamma, pappa, pappas nya fru, syster, svåger, systerson, mormor, farmor och farfar i Lidköping. Och ingen i Grästorp.
Lidköping är ju en betydligt bättre investering än Grästorp. Grästorp är ju döende och grått. Lidköping är välmående och växer på bra. Dock är det bostadsbrist i Lidköping så priserna är en del dyrare, men det kommer inte bli svårt att hyra ut någonting där. Dessutom är det en annan typ av hyresgäst i Lidköping än i Grästorp, om man ska tänka så.
 
Imorgon får vi besked angående vårt lånelöfte (min man är terminsanställd, det är det som ställer till det lite). Vi har pratat med två olika på banken, och båda säger att allt ser bra ut och att det inte bör vara några hinder för att bevilja ett lånelöfte. Men ändå måste vi vänta ända tills imorgon för det slutgiltiga beskedet :nailbiting: Skiter knäck...
 
Imorgon får vi besked angående vårt lånelöfte (min man är terminsanställd, det är det som ställer till det lite). Vi har pratat med två olika på banken, och båda säger att allt ser bra ut och att det inte bör vara några hinder för att bevilja ett lånelöfte. Men ändå måste vi vänta ända tills imorgon för det slutgiltiga beskedet :nailbiting: Skiter knäck...
Håller tummarna
 
Lidköping är ju en betydligt bättre investering än Grästorp. Grästorp är ju döende och grått. Lidköping är välmående och växer på bra. Dock är det bostadsbrist i Lidköping så priserna är en del dyrare, men det kommer inte bli svårt att hyra ut någonting där. Dessutom är det en annan typ av hyresgäst i Lidköping än i Grästorp, om man ska tänka så.

Jag gillar Grästorp. :-) Skarpt faktiskt, så döende och grått hade jag aldrig velat kalla det, + att det finns bussar, tåg, flertalet mataffärer, vårdcentral, skolor, fotbollsplan, system mm, allt som folk behöver för att bo. jag ska nog banne mig köpa ett litet sommarhus i Grästorp. :-)
 
Hoppar in i tråden! Vi har länge letat hus eller tomt. Varit med i några budgivningar på hus som skjutit galet i höjden och ska man bygga nytt inom en mils radie av stan är alla tomter som är något att ha husbundna.. Husföretagen verkligen dammsuger marknaden. MEN... vi var och tittade på ett nyproducerat hus för någon månad sen och såg då tomter till salu (husbundna såklart). Efter lite efterforskningar så fick vi reda på att själva husföretaget inte står som ägare, utan de säljer åt fastighetsägaren. Efter mycket om och men verkar det som att ägaren kommer sälja till oss direkt!!! Möte för kontraktskrivning på banken nästa vecka!!! Det kommer spara oss 3-400 000 kr att köpa obundet. Håll tummarna nu bukefolket!
 
http://www.lansfast.se/hitta/villa/...rp/grastorp/tengenevagen-22/4gb2ivch4gbe447t/

Titta på tomtbilderna så syns det klara bevis på att det måste finnas någon slags guldfyndighet i dammen. De har tillochmed byggt en vaskmaskin.

Trädgårdens invånare är för mig ett tydligt tecken på guldfyndigheter:
ekNtdBU.jpg


Gällande husets kvadratmeterpris så kan det, i min mening, absolut försvaras med all den pedagogiska information du får från tidigare ägare (kräv eventuellt märkning av kyl och frys också, när du förhandlar):

LK4yeLY.jpg
 
Sådär ja. Hemmansägare sedan i förrgår.

Efter att ha suttit på pottkanten sedan i höstas, i hyrt men tidsbegränsat boende hos vänner, och letat annat boende paniskt under höst/vinter så löste det sig till slut.

Precis där jag vill bo - tveklöst på landet men ändå bara tio minuter från motorvägen, i gränstrakterna mellan öppet landskap och skog, nära folk jag känner, med trevliga grannar (och bara 300 m från där jag hyrt) och inte minst bara några km till det nuvarande stallet med alla fördelar det innebär. 25 min till jobbet i normaltrafik. Souterränghus i bra skick och i allt väsentligt väl underhållet, nytt tak, nytt kök, ny brunn, de flesta fönster nya, nyligen dränerat, fiberanslutet, vattenburen (ved+el) värme... på sluttningstomt med underbart helt fritt söderläge, och uppe i backen bakom huset står gott om bra hängmatteträd med utsikt över hustaket ut över nejden...

Ingen mäklare, ingen budgivning, inga andra spekulanter. Säljaren och jag, fast pris. Bra pris dessutom.

Det var kanske min tur nu. :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 589
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 211
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 440
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp