Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådär ja. Hemmansägare sedan i förrgår.

Efter att ha suttit på pottkanten sedan i höstas, i hyrt men tidsbegränsat boende hos vänner, och letat annat boende paniskt under höst/vinter så löste det sig till slut.

Precis där jag vill bo - tveklöst på landet men ändå bara tio minuter från motorvägen, i gränstrakterna mellan öppet landskap och skog, nära folk jag känner, med trevliga grannar (och bara 300 m från där jag hyrt) och inte minst bara några km till det nuvarande stallet med alla fördelar det innebär. 25 min till jobbet i normaltrafik. Souterränghus i bra skick och i allt väsentligt väl underhållet, nytt tak, nytt kök, ny brunn, de flesta fönster nya, nyligen dränerat, fiberanslutet, vattenburen (ved+el) värme... på sluttningstomt med underbart helt fritt söderläge, och uppe i backen bakom huset står gott om bra hängmatteträd med utsikt över hustaket ut över nejden...

Ingen mäklare, ingen budgivning, inga andra spekulanter. Säljaren och jag, fast pris. Bra pris dessutom.

Det var kanske min tur nu. :bow:
GRATTIS!!!
 
Ska på visning på ett hus jag gärna vill bo i nästa vecka. Dock tror jag att det blir för dyrt, har fått för mig att det är populärt där i kring. Vi ska boka in möte på banken också och kolla upp om/vad vi får låna. Kan ju vara bra att veta om det bara är att lägga ner husdrömmen så länge eller så..
Känns mest rätt deppigt just nu. Vill verkligen inte bo kvar i lägenheten :/
 
Jag har börjat packa. Är inte säker på om jag någonsin kommer bli klar... Bävar för själva flyttandet!! Sen vet jag fortfarande inte riktigt vart jag flyttar, men det är ju nästan en månad kvar, så jag har ju lite tid på mig att ta reda på det ;)

Tyvärr har du anledning att bäva! Flytt kräver tålamod, envishet, en massa energi och förmåga att vara uthållig!

Jag har ännu inte hämtat mig och vi har massor av lådor kvar som inte packats upp. Det finns många orsaker till det, men ändå. Om några dagar är det precis en månad sedan vi fick nycklarna till huset.

Klokt av dig att starta packningen i tid. Det gjorde inte vi. :(
 
Tyvärr har du anledning att bäva! Flytt kräver tålamod, envishet, en massa energi och förmåga att vara uthållig!

Jag har ännu inte hämtat mig och vi har massor av lådor kvar som inte packats upp. Det finns många orsaker till det, men ändå. Om några dagar är det precis en månad sedan vi fick nycklarna till huset.

Klokt av dig att starta packningen i tid. Det gjorde inte vi. :(
Vi har ett helt rum fullt med grejer vi inte vet vart de ska, om det är någon tröst.
Jag har också tappat bort mina tre viktigaste skolböcker i flytten och det har märkts
 
Jag har ännu inte hämtat mig och vi har massor av lådor kvar som inte packats upp. Det finns många orsaker till det, men ändå. Om några dagar är det precis en månad sedan vi fick nycklarna till huset.
Lugn och fin. En månad är ingenting. Det är ingen panik.

Mina föräldrar är väldigt ordningsamma människor och har bra ordning överallt och är bra på att få saker och ting gjorda. Men de har på riktigt lådor som inte är uppackade från kanske 3-4 st flyttar sen!! Och ändå går de igenom lådorna inför varje flytt och kollar om sakerna ska sparas och det ska de ju. De är bra på att slänga också så jag vet inte vad det är som felar typ. Nu flyttade de förra januari till en annan del av landet och då tänker man att utrensningen skulle vara extra bra, men ändå har ett par tidigare ouppackade lådor ändå slunkit med i denna flytten. Möjligtvis att pappa vet vad de innehåller, sen är det nog bara gud och änglarna som har koll... *suck* Men de har flyttat vart tionde år kan man väl säga, så de är bra på att flytta, men ändå är det lådor som hanteras såhär.
 
Besiktningen klar.
Mycket lovord, besiktningsmannen hade inga större saker att anmärka på. Fönsterna behöver målas om. Fixa ett handtag till källardörren. Ta bort mossa på uthustaket - såna saker. Han hade aldrig varit med om en vind där det inte varit minsta lilla tillväxt - tills idag :) Alla ombyggnationer är gjort av fackman och enligt alla konstens regler, allt var jättebra utfört. Han sa rakt ut att vi gjort en bra affär och att det är ett jättebra hus. Säljaren har skött huset väldigt väl.

Källaren var mitt nervösa moment, jag gillar normalt sett inte källare iom riskerna. Men inga fel på den källaren inte :)
 
Tyvärr har du anledning att bäva! Flytt kräver tålamod, envishet, en massa energi och förmåga att vara uthållig!

Jag har ännu inte hämtat mig och vi har massor av lådor kvar som inte packats upp. Det finns många orsaker till det, men ändå. Om några dagar är det precis en månad sedan vi fick nycklarna till huset.

Klokt av dig att starta packningen i tid. Det gjorde inte vi. :(

En månad.... Jag flyttade in i lägenheter den 1/4 2015 och har fortfarande kartonger som bara står undangömda i förrådet. Tar upp någon lite då och då för det är några saker som saknas som tex elvispen och styrkjärnet :angel:
 
Är dönervös :nailbiting: Har suttit och googlat om folk som blivit nekade lån på tillträdesdagen (vet dock inte av vilka anledningar). Det får hemskt gärna bli den femtonde nu, så att denna pärsen är över.
 
Är dönervös :nailbiting: Har suttit och googlat om folk som blivit nekade lån på tillträdesdagen (vet dock inte av vilka anledningar). Det får hemskt gärna bli den femtonde nu, så att denna pärsen är över.

Om låneförutsättningarna ändrats den dagen kan banken göra bedömningen att de ska neka lån. Men i dagsläget ska ni ju ha dels ett lånelöfte, men också ett besked om att de kan låna ut till just den aktuella fastigheten. Min bank ville veta vilket hus jag skulle ha och till vilket pris, innan jag skrev kontrakt. Sen får man hålla tummarna att inget oförutsett händer. Där finns det ju inget skydd, så jag var också rätt nervös inför tillträdesdagen. Men nu har jag ägt mitt hus i 4 dagar :D Det känns bra.
 
Om låneförutsättningarna ändrats den dagen kan banken göra bedömningen att de ska neka lån. Men i dagsläget ska ni ju ha dels ett lånelöfte, men också ett besked om att de kan låna ut till just den aktuella fastigheten. Min bank ville veta vilket hus jag skulle ha och till vilket pris, innan jag skrev kontrakt. Sen får man hålla tummarna att inget oförutsett händer. Där finns det ju inget skydd, så jag var också rätt nervös inför tillträdesdagen. Men nu har jag ägt mitt hus i 4 dagar :D Det känns bra.
Vår bank godkände ju faktiskt inte vårt hus när vi kommit överens med säljaren om ett pris :p Så det blev att lite smått panikartat hitta en ny bank. Men det löste sig och den nya banken förstod aldrig varför den förra banken inte godkänt huset :)
 
Vår bank godkände ju faktiskt inte vårt hus när vi kommit överens med säljaren om ett pris :p Så det blev att lite smått panikartat hitta en ny bank. Men det löste sig och den nya banken förstod aldrig varför den förra banken inte godkänt huset :)

Det är inte så enkelt att förstå hur de tänker alla gånger.

I mitt fall fick jag vänta i åtskilliga timmar på besked om de godkände huset till det priset. Det var skitnervöst. I vanliga fall får man besked direkt, men här är det två fastigheter som är samtaxerade, så det krånglade till det.
 
Om låneförutsättningarna ändrats den dagen kan banken göra bedömningen att de ska neka lån. Men i dagsläget ska ni ju ha dels ett lånelöfte, men också ett besked om att de kan låna ut till just den aktuella fastigheten. Min bank ville veta vilket hus jag skulle ha och till vilket pris, innan jag skrev kontrakt. Sen får man hålla tummarna att inget oförutsett händer. Där finns det ju inget skydd, så jag var också rätt nervös inför tillträdesdagen. Men nu har jag ägt mitt hus i 4 dagar :D Det känns bra.
Ingenting har förändrats, men eftersom det var två handläggare inblandade så är jag helt nojjig över att något ska ha missats dem emellan. Någon information som förlorats :nailbiting: Ringde till utbetalningsgruppen på banken nyss och de bekräftade att allt var klart inför överföringen. Vi visste ju direkt vilket hus vi ville ha, så fick fick lånelöfte baserat på just denna fastigheten. Fick OK innan vi skrev på papperna och skuldebrev och dylikt är påskrivet och redo. Försöker intala mig själv om att de skulle hittat eventuella fel vid detta laget.

Någonting jag blev fundersam över när jag googlade :angel: var att det verkar inte som att banken kollar upp anställningarna. Har de kollat era, mer än med anställningskontrakt? Alltså ringt och kollat med arbetsgivaren?
 
Någonting jag blev fundersam över när jag googlade :angel: var att det verkar inte som att banken kollar upp anställningarna. Har de kollat era, mer än med anställningskontrakt? Alltså ringt och kollat med arbetsgivaren?

Nä, de kollade inte med arbetsgivaren. Jag kan inte heller påminna mig om att jag visat dem mitt anställningsavtal. Kanske har de möjlighet att kolla upp att det man säger stämmer, på annat sätt?
 
Nä, de kollade inte med arbetsgivaren. Jag kan inte heller påminna mig om att jag visat dem mitt anställningsavtal. Kanske har de möjlighet att kolla upp att det man säger stämmer, på annat sätt?

Får man fråga vad du har för bank? SBAB ringde inte och kollade vad jag minns, hade dem när vi köpte vår bostadsrätt. Eftersom jag vet en tjej som förfalskat sitt anställningsavtal, utan att bli påkommen, så verkar inte bankerna så benägna att ringa och kolla.
 
Får man fråga vad du har för bank? SBAB ringde inte och kollade vad jag minns, hade dem när vi köpte vår bostadsrätt. Eftersom jag vet en tjej som förfalskat sitt anställningsavtal, utan att bli påkommen, så verkar inte bankerna så benägna att ringa och kolla.

Jag har också SBAB.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 589
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 211
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 440
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 030

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp