Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pengarna ska inte gå åt, det är där bufferten kommer in i bilden. En budget som går +/- 0 är riskabel både för banken och för den vars ekonomi det gäller.

Det låter som en väldigt stor buffert ändå. På ett år är man ju gott och väl uppe i över 100 papp. Ett par-tre tusen extra i månaden borde väl räcka, tycker jag.
 
Ja vad behöver man som husägare om man blir sjuk, inte kan jobba, hamnar mellan stolarna hos försäkringskassa mm? Hur trygg vill man vara, vill man kunna betala räkningarna även efter några månader? Jag måste säga att jag står lite oförstående till att du av alla inte har insett betydelsen av en bra buffert.
 
Ja vad behöver man som husägare om man blir sjuk, inte kan jobba, hamnar mellan stolarna hos försäkringskassa mm? Hur trygg vill man vara, vill man kunna betala räkningarna även efter några månader? Jag måste säga att jag står lite oförstående till att du av alla inte har insett betydelsen av en bra buffert.

Jo, jag inser betydelsen av en buffert. Däremot har jag ingen känsla för vad andra anser är normalt. Hur mycket behöver man?

Jag är van vid att ha små omkostnader och jag kommer knappt upp i 9000 kr för fasta och rörliga utgifter på en månad om jag inte köper extra grejer (som alltså inte är nödvändiga utan lätt går att dra in).

Ska man spara lika mycket som man förbrukar på en månad eller var ska man lägga sig?
 
Jag skrev lite mer utförligt i den andra tråden vad jag tyckte, men exakt hur mycket man ska spara beror på hur man lever och vad man har för kostnader och vilka eventuella kostnader man kan råka ut för. Vilket skyddsnät man har runt sig spelar också roll, finns där föräldrar och vänner som kan tänkas hjälpa om något extremt händer eller är man helt ensam? Lever man i par tycker jag att den med lägst inkomst ska klara av att dra runt skeppet på egen hand om något skulle hända. Då får man per automatik en bra sparmarginal varje månad, förutsatt att man inte festar upp inkomst nummer två.

Jag personligen förbrukar inte 9000 kr i månaden i fasta och rörliga nödvändiga utgifter, möjligen om jag räknar in roliga utlandsresor, men dessa kan man ju som sagt dra in på vid behov. Jag vill ha en buffert stor nog att skydda mig mot arbetslöshet (frivillig eller ofrivillig) i iallafall två år. Jag vill kunna betala veterinärräkningen för hunden om något händer, och detta samma månad som bilen brakar och min sambo blir arbetslös, OM det händer.
Har man ingen sambo, eller ingen bil behöver man ju inte räkna med just detta. Jag tror inte det går att säga exakt hur mycket pengar man behöver, men jag tror att folk generellt har alldeles för små buffertar, eller kallar det buffert när man sparat ihop 20.000 fast man vet att de alldeles strax går till en Thailandsresa. Då är det ju ingen buffert, den försvinner ju i samband med resan.
 
Tillägg: Och måste man spara lika mycket varje månad när man har kommit upp en viss summa?

Visst vore det väl idealiskt om man kunde ha så mycket på kontot att man klarar sig resten av livet om något skiter sig men någonstans får man väl dra en gräns?
 
Nej, har man bestämt sig för att summan x räcker för mina behov, för att jag ska klara mig, familjen, djuren mm i så många månader som jag tror är rimligt, då behöver man ju inte samla pengar i madrassen för nöjes skull när man kommit upp i den. Däremot om man ska spara ca tvåtusen i månaden så dröjer det hyfsat många år innan man kommit upp i en summa som stämmer mot ovan tror jag. Bättre att snabbt spara ihop det OM man har möjlighet och sedan njuta av att man har lite extra pengar att leva för. Sedan förespråkar jag ju pengar som arbetar, dvs jag tycker att dina pengar ska arbeta åt dig och tjäna mer pengar medan du sover, men det är en annan historia.
 
Nej, har man bestämt sig för att summan x räcker för mina behov, för att jag ska klara mig, familjen, djuren mm i så många månader som jag tror är rimligt, då behöver man ju inte samla pengar i madrassen för nöjes skull när man kommit upp i den. Däremot om man ska spara ca tvåtusen i månaden så dröjer det hyfsat många år innan man kommit upp i en summa som stämmer mot ovan tror jag. Bättre att snabbt spara ihop det OM man har möjlighet och sedan njuta av att man har lite extra pengar att leva för. Sedan förespråkar jag ju pengar som arbetar, dvs jag tycker att dina pengar ska arbeta åt dig och tjäna mer pengar medan du sover, men det är en annan historia.

Jag har ju sparat betydligt mer än 2-3 tusen i månaden nu när jag kunnat men det lät lite konstigt att banken krävde att man skulle fortsätta spara stora summor, eller i alla fall ha det över när man betalat allt. Och trots att jag har en hyfsad lön och låga omkostnader så är det rätt saftigt för mig att klara av att lägga undan 9 papp i månaden. Det klarar jag faktiskt inte. Eller kanske om jag lever riktigt spartanskt, men är det meningen?

Den dagen jag köper hus kommer det dock inte bli möjligt då jag tänker amortera ordentligt. Jag vill inte sitta med stora skulder när jag blir pensionär.
 
Men 9000 var väl vad banken i det fallet ville att man skulle ha över efter att hyra, el och sådana kostnader var betalda? De sa inte att man måste spara allt, men du undrade vad man skulle handla för 9000 kr och då svarade jag att man ju nödvändigtvis inte behöver handla upp alla, utan att glappet mellan vad man tjänar och vad man handlar upp blir en bra buffert.
Utöver att spara till buffert kanske man också vill spara till en resa, eller en häst, eller en karboncykelram, köpa lite kläder, unna sig ett biobesök eller restaurangbesök mm.
 
Vi letar hus, har letat i ett par år nu men hittar inget som vi vill ha. Alla hus har ju en massa grannar, totalt värdelöst!

Angående budget så tänker vi ungefär som du @Gabbi : Vi vill kunna rodda runt huset på en lön om någon av oss skulle bli arbetslös. Jag skulle inte köpa ett hus om jag bara fick nån tusenlapp över varje månad. Jag gillar trygghet:D
 
Vilken trevlig tråd.

Här är en till som är stammis mäklarnas olika hemsidor. Men såhär i semestertider är de hus som dyker upp lätträknade.
Sökt en längre tid, varit på några visningar men inget har känts rätt. (bud har lagts vid något tillfälle, men då ett fast och budgivning har inte känts aktuellt)
Önskar finna ett litet hus, där man på minst en sida inte har grannar direkt inpå knuten. Behöver inte vara särskilt modernt men i rätt gott skick. Ska gå att bo i under ev renovering. Gärna nära till där hästarna bor. Och såklart till ett rimligt pris.
Håller tummarna att hösten bjuder på detta.
 
För nån dag sen kom det ut ett hus där jag vill bo som dessutom var fint och känns som det skulle passa oss bra. Suck vad drygt när man inte kan köpa.
Spelar ju ingen roll att vi kan lägga en ganska stor kontantinsats när vi inte får låna pga ena studerar och den andre är arb.lös :(

I den situationen skulle jag inte köpa hus. Då sitter ni ju där om erbjudandet om drömjobbet kommer.
 
Jag har hittat en drömgård! Men jag har bara bott på nuvarande gård i 2 år, kan man flytta så snabbt? ;)

Jag har inte tittat på de andra gården så det kaaaan ju vara ett råttebo men jag har tvingat med sambon att åka och titta iaf. :)
 
@Narcissa Klart man kan;) Är det drömgården så är det!

Vi har tittat på hus/gård nr två idag, och det gjorde inte saken lättare direkt! Första stället är ett renoveringsobjekt men med ganska mycket (åker)mark till. Kan bli riktigt fint, men kräver en hel del i renovering och uppfräschning.
Ställe två är i fint skick, en del fix där med, men inget akut för att kunna bo där. Lite mindre mark och bara beten.
Nu har vi mycket att tänka och räkna på. Sitter och gör lite research tills sambon kommer hem igen så vi kan prata igenom och räkna ordentligt!
 
Jag och sambon letade i 1,5 år. Vi kollade på alla möjligheter, nybygge, köpta tomt och bygga själv, köpa gammal och renovera mm. Men bara i norra Stockholm pga jobb. För oss är det värt mycket med kort restid till jobb. Vi hittade det i slutet av maj, nycklarna får vi 1 september!!! Själva huset är inte ett sådant hus vi gillar. Men det har bra potential, men vi köpte pga läget. Det ligger på landet, men ändå ganska nära stan. Ska bli himla kul att fixa till det såsom vi vill ha det, det får ta lite tid, men vi har hela livet på oss :)

image


image
 
Och pool! Grattis :D!

Det här med husletande handlar verkligen om kompromisser....


Japp!! Vi ville ha så mycket när vi började leta, men under tiden man letar så väljer man bort mer och mer.. Det är klart, har man massor med pengar så går det ju alltid, men hur många har det? Men vi är ändå sjukt nöjda!
 
Jag letade också länge, så länge att det slutade vara kul. Många hus hade stora fel, mäklarna hetsade, helst skulle man bjuda vad de begärde, direkt utan hänsyn till pågående vattenskador och enorma radonmängder. Jag insåg att min budget inte skulle ge mig mitt absoluta drömhus i sthlmsområdet, men att vi kunde hitta ett okej. Jag ville ha under en halvtimme till jobbet och jag ville ha två hus på tomten, och gärna till ett bra, nedprutat pris, och det fick jag.:-)
 
Vi har nu varit och tittat på "det fina" huset två ggr, ett i grunden jättefint hus från sekelskiftet med "matchande" ladugård/stallbyggnad. Tyvärr har där bott många hemmafixare de senaste åren och huset är tyvärr lite väl mycket av ett pussel nu... Blir lite ledsen när man ser hur de har "renoverat" och ändrat om. :(
Utöver att huset behöver mycket kärlek för att återfå sin charm, så behöver avlopp göras om, tak och fönster behöver bytas, ny dränering, stall byggas, varmvattenberedare och pelletsbrännaren de satt in är begagnade, alla rör ligger utanpå väggarna... Suck! Listan kan göras lång.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 220
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 449
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp