Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en drömgård! Men jag har bara bott på nuvarande gård i 2 år, kan man flytta så snabbt? ;)

Jag har inte tittat på de andra gården så det kaaaan ju vara ett råttebo men jag har tvingat med sambon att åka och titta iaf. :)


Alltså regelbunden flytt är ju ett ypperligt sätt att rensa garderober etc ;)
Och att kika närmare på ett hus som kan vara drömhuset skulle inte jag låta passera bara sådär
 
Kul tråd!
Vi har precis köpt oss ett litet hus som vi håller på att fixa till. Tyvärr har det bott rökare i huset så allt måste spärrmålas så det blir lite mer pyssel.
Huset är väl egentligen inte vårt drömhus men läget är bra och det kommer bli bra när vi fått målat och tapetserat klart:) Det stora plusset är att det ligger en km från stallet där jag har mina hästar och ena sommarhagen ligger precis nedanför huset:D
Jag tror vi kommer att trivas bra speciellt efter att vi fått måla om huset utvändigt. I dagsläget är det rosa :angel::banghead: Hur tänkte dom där!?
 
Vi har skrivt kontrakt och ska flytta in/ta över 28 aug. Igår fick vi äntligen papprena från banken (över lånet) efter oväntat mycket krångel :p Så nu börjar det brinna i knutarna att börja packa. Jag och pojkvännen har väl letat gård aktivt i ca 1år, lite mer passivt i ca 2år. Så det har gått ganska snabbt - vi har varit ihop i år.

Men att det gick så snabbt beror nog mycket på att vi kompromissade på slutet och det visade sig även på vägen att våra ursprungliga kriterier förändrades och nya saker las till på kravlistan. bla hittade vi en jättefin gård som jag bara älskade huset, men vägen - hua den var backig och jag insåg ganska snart att jag skulle hata att köra med transport upp dit, och pojkvännen insåg att han väldigt gärna ville ha synliga grannar, något han inte tänkt på innan.

Nu blev det en mycket mindre och modernare gård än vad vi drömt om från början men vi blev mer praktiska och realistiska och insåg att detta är ett bra ställe att starta på, så får vi se var vi är om 10 år om vi orkar och har lust ;) jag har följt http://www.svt.se/husdrommar/ och sen har man även många i bekantskapskretsen som har gjort samma misstag, underskattat kostnad och hur mycket tid och energi det tar att ha renoveringsobjekt.

Denna gård är helt lagom i storlek - till mina två hästar och vår "blivande familj". Jag håller på att planera och fundera hur man ska lösa att få till det med en ev lösdrift i det lilla stallet - 4 boxar och en lite större utebox ca 5,5*3m. hm.
 
Kul tråd!
Vi har precis köpt oss ett litet hus som vi håller på att fixa till. Tyvärr har det bott rökare i huset så allt måste spärrmålas så det blir lite mer pyssel.
Huset är väl egentligen inte vårt drömhus men läget är bra och det kommer bli bra när vi fått målat och tapetserat klart:) Det stora plusset är att det ligger en km från stallet där jag har mina hästar och ena sommarhagen ligger precis nedanför huset:D
Jag tror vi kommer att trivas bra speciellt efter att vi fått måla om huset utvändigt. I dagsläget är det rosa :angel::banghead: Hur tänkte dom där!?

Att rosa är fint?? :confused: Är det fint på ett tex en tröja så måste det ju fungera även på en husfasad:idea:

:p
 
Att rosa är fint?? :confused: Är det fint på ett tex en tröja så måste det ju fungera även på en husfasad:idea:

:p
Haha precis:D

Nu börjar det hända saker i huset. Idag medans jag har varit på gekås så har dom hunnit tapetsera sovrummet och börjat med sonens rum. Riktigt spännande att se hur vårt nya hem växer fram:)
 
I mitt nua hus händer oxå saker,idag har dödsbo sakerna flyttat ut till en traktorkärra för vidare transport till tippen. Så nu kan vi börja städa bort skit o spindelväv från 1947....hahahah!
 
Vi köpte nytt hus i November 2013 (eller var det December) i vilket fall så flyttade vi in förra veckan(eller de som inte var och fölvakade i Skåne ordnade med flytt).

Det viktigaste var läget LÄGET det enda man inte kan ändra på. Vi ville ha sjöutsikt och söderläge och det har detta huset. Jag vill inte ha en massa trädgård, det går nog att få denna att växa igen (också). Helst inga grannar nära, vi har grannar åt två håll men det känns inte tätt.

Det behövs rätt mycket ytrenovering i form av målning och tapetsering. Vi har låtit slipa alla golv utom i hallen där vi ändå ska bygga om. Iom golvslipning var vi tvugna att operera bort en köksö så nu har vi ingen spis och behöver på något vis fixa det .... dvs bygga om hela köket
 
Idag har vi faktist "skambudat" på ett hus. ;) Har legat ute i ca ett år för runt 900.000:-,sänktes i dagarna till runt 700.000:-,och vi gick på visning i förrgår,trodde det skulle krylla av folk när dom sänkt det så mycket,men var bara vi och ett par till,som det dessutom visade sig att det igentligen inte alls var aktuellt i dagsläget för dom,så än så länge är det bara vi som ens kollat seriöst... Mycket att fundera på då det inte ens uppfyller hälften av våran "vill ha"-lista (men kan såklart fixas dit med lite renoveringar och annat fix) men också några saker på "bara att drömma om"-listan! :love:

Efter massa velande så bestämde vi oss att gå på en visning till i går (bara vi som var där då),och i dag la vi ett fast bud på 600.000:-. Jag är inte alls säker på att dom kommer acceptera det,tvärt om,men mäklaren har iaf framfört det utan att hört av sig igen och sagt att dom avvisat budet,så kommer vara några nervösa dagar nu. :nailbiting:

Detta var en ren chansning,och som sagt så är det mycket som vi ville ha som inte finns där,så så sätt så "kvittar" det om dom går med på det eller inte,men får vi det för 600 så känner vi oss iaf nöjda,och kan lägga resten på att renovera det som vi vill ha det. Jag ser en himla massa potential där,men samtidigt en himla massa jobb,så är lite skräckblandad förstjusning vi väntar på svar!

Läget är inte alls det vi velat ha (den största faktorn att vi tvekat),men när man väl var där så kändes gården faktist riktigt trevlig,även fast det är ganska centralt (vi ville igentligen mer ut på landet och ha utsikt över skog och ängar) och fast man har grannar på tre sidor av huset så är hela tomten väldigt insynsskyddad,och känns otroligt mysig. Självklart så ser vi även massa positiva saker med att det ligger så pass centralt,har gångavstånd till både jobben,dagis/skola och affären. Vi får se vad som händer nu som sagt,för vi är då fast beslutna att inte gå en krona högre.
 
@Fibusen Åh vad spännande! Förstår att ni är lite nervösa nu. I vilket område söker ni hus? Jag känner att jag bor på fel plats i landet vad det gäller huspriser och då bor vi ändå inte i Stockholmsområdet för där är det ju rena rånet att köpa hus verkar det som.
Jag håller tummarna för er!
 
Vilken rolig tråd! Saknar dock lite bilder härinne ;)

Jag och sambon kommer börja leta aktivt efter hus till senhösten, just nu knarkar vi mest bara hemnet :p
 
Haha, man ska akta sig för vad man frågar efter:

10437016_10201107829536787_8584837307612472752_n.jpg


Det här köpte vi. Flyttar in om exakt två månader och ska piffa till det ordentligt. Trädgården kommer att vara helt oigenkännlig om ett år, det lovar jag.
 
Längs kanten på verandan där det stupar lite blir det en stenmur, i ett eller två steg. Stuket på den ska påminna om lillhusets grund. I den planteras blommor och mindre träd så att den 100 kvm stora altanen får lite skugga. Nere till vänster i bild mot häcken blir det fler träd, äpple, körsbär, gingko, havtorn. Häcken tas ned mot vänster till en mer normal höjd, så att man kan lägga armen över den. Den får behålla lite höjd åt höger mot vägen. Parkeringsytan kortas av, staket och grind vid den. Planteringar längs staketet, stenlagd uppfart. Ovanför parkeringen, stenlagt i stil med gammal skånegård kombinerad med ett litet dammprojekt, gräs, träd och buskar.
Bakom huset, en gång kantad av hosta, ormbunke, jätterams, rhododendron mm. Till vänster mellan husen, en köksträdgård!
 
Åh, underbart! Jag blir själv helt frustrerad när någon har en stor gräsyta där de bara klipper gräset. Fler borde tänka som du!
 
Vi har tackat nej till de två husen vi tittade på tidigare. För mycket jobb med renoveringsobjektet och för mycket "fel" på det andra.
I tisdags var vi och tittade på en annan mindre gård, och jag är KÄR:love::love: Heeelt underbart läge och sååå välskött utvändigt! Men och det är ett ganska stort men, i förhållande till priset är det väldigt lite mark till, vilket blir ett stort problem. Så nu håller jag tummarna för att ingen annan vill ha det så att vi kan lägga ett lågt bud på det om ett tag:angel:
 
Fick mejl från mäklaren i dag att säljarna kan tänka sig 650.000:-,vi tackade nej till det och sa att vi kan tänka oss 620.000:-,men att det då var vårat absoluta sista bud (Fast vi inte skulle lägga en krona mer än 600... :o) Men vi känner att vi la faktist ett skambud,så 20.000:- kan vi väll pynta in så dom känner att vi faktist "offrat" oss lite vi också,dom har endå fått sänka det nått så enormt endå. Men nu går vi inge högre,650 kommer vi absolut inte betala.,så då får dom behålla det eller leta annan köpare. Vi tycker fortfarande som sagt att det är max 600 det är värt,men 20.000:- känns som om det är sån liten summa så det kvittar,utan det la vi bara för som sagt att få dom att känna att vi iaf är lite tillmötesgående. Så nu får vi se då. ;) Säger dom nej till detta så tackar vi nej till att lägga fler bud iaf.
 
Sambon och jag ska eventuellt köpa huset vi hyr inom ett par år. Han jobbar heltid, jag är student. Tror ni att det finns chans för oss att få lån? Jag har en del pengar sparade (sparkonto, fonder och aktier), kan det hjälpa? :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 591
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 228
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 451
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp