Bukefalos 28 år!

Husköps-tråden! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sambon och jag ska eventuellt köpa huset vi hyr inom ett par år. Han jobbar heltid, jag är student. Tror ni att det finns chans för oss att få lån? Jag har en del pengar sparade (sparkonto, fonder och aktier), kan det hjälpa? :)
Hur det ser ut för er om ett par år går ju inte att svara på nu ...
 
Sambon och jag ska eventuellt köpa huset vi hyr inom ett par år. Han jobbar heltid, jag är student. Tror ni att det finns chans för oss att få lån? Jag har en del pengar sparade (sparkonto, fonder och aktier), kan det hjälpa? :)
När jag som ensam låntagare letade hus var det avgörande hur mycket lön jag hade kvar efter att fasta kostnader var dragna.

Nu lånade jag bara 400' eftersom jag köpte ett rätt billigt hus men jag hade då vääääldigt låg inkomst. Det var inga bekymmer hos länsförsäkringar bank trots mina 14' i månaden i bruttolön.
Frågan är vad er månadskostnad blir när ni köpt? Ligger den under nuvarande hyra (troligaste scenariot?) så borde väl det vara till er fördel.
 
Jag (och sambon) inväntar svar på Tomten med stort T.
Stor villatomt med trolig möjlighet att arrendera hagar för att
ha mina två hästar hemma.

Tomten ligger utanför detaljplanerat område och i vattenskyddsområde så det kräver lite dispens och krångel.

jag vill flytta nu!!!!!!!!!!
 
Sambon och jag ska eventuellt köpa huset vi hyr inom ett par år. Han jobbar heltid, jag är student. Tror ni att det finns chans för oss att få lån? Jag har en del pengar sparade (sparkonto, fonder och aktier), kan det hjälpa? :)

Jag var/är student/föräldraledig när vi först köpte ena huset och även när vi sålde samma hus för att köpa det vi bor i idag, sambon jobbar heltid.
Det var inga problem med lån, men det är ju inga miljonhus vi köpt heller :) .
Banken kollar hur den totala ekonomin ser ut och om det helt enkelt är rimligt för hushållet att klara av alla utgifter huset medför.
 
Hur det ser ut för er om ett par år går ju inte att svara på nu ...

Jag utgår naturligtvis ifrån att situationen är densamma som i dagsläget, annars hade jag inte skrivit så som jag gjorde. Eftersom jag har 3 år kvar på min utbildning och vi lär behöva bestämma oss om köp innan jag är klar så räknar jag med att vi inte kommer ha två heltidslöner till förfogande.

När jag som ensam låntagare letade hus var det avgörande hur mycket lön jag hade kvar efter att fasta kostnader var dragna.

Nu lånade jag bara 400' eftersom jag köpte ett rätt billigt hus men jag hade då vääääldigt låg inkomst. Det var inga bekymmer hos länsförsäkringar bank trots mina 14' i månaden i bruttolön.
Frågan är vad er månadskostnad blir när ni köpt? Ligger den under nuvarande hyra (troligaste scenariot?) så borde väl det vara till er fördel.

Det kan mycket väl vara så att månadskostnaden blir högre än nu, det är väl problemet. Vi har en väldigt fördelaktig hyra då husägaren (nära släkting) knappt har något lån kvar på huset och inte vill ha så mycket extra utöver det.

Jag var/är student/föräldraledig när vi först köpte ena huset och även när vi sålde samma hus för att köpa det vi bor i idag, sambon jobbar heltid.
Det var inga problem med lån, men det är ju inga miljonhus vi köpt heller :) .
Banken kollar hur den totala ekonomin ser ut och om det helt enkelt är rimligt för hushållet att klara av alla utgifter huset medför.

Låter lovande ändå :) Planen är att värdera huset först så vi vet vilka summor det handlar om, vi vet vad det kostade när det såldes förra gången men det var nästan 20 år sedan ;)
 
Låter lovande ändå :) Planen är att värdera huset först så vi vet vilka summor det handlar om, vi vet vad det kostade när det såldes förra gången men det var nästan 20 år sedan ;)

Ni gör rätt som tänkt värdera, tror banken vill ha en värdering på huset för att kunna låna ut.
Syster köpte nyss hus direkt via säljaren (alltså utan mäklare) och där var banken stenhård på att de skulle ha färsk värdering av godkänd värderare innan de fick OK att låna :)
 
Sådär då! Dom gick med på vårat bud! :D På Tisdag ska vi skriva kontrakt,sen är det bara att börja planera flytt och kommande renoveringar! :banana:

Måste visa en detalj som vi hade på våran "bara att drömma om"-lista! Lööööööve kakelugnen! :love: Helt godkänd att elda i också! :bump::banana:

9266644.jpg
 
Sådär då! Dom gick med på vårat bud! :D På Tisdag ska vi skriva kontrakt,sen är det bara att börja planera flytt och kommande renoveringar! :banana:

Måste visa en detalj som vi hade på våran "bara att drömma om"-lista! Lööööööve kakelugnen! :love: Helt godkänd att elda i också! :bump::banana:

9266644.jpg
Woho! Mer bilder!!
 
Woho! Mer bilder!!

Det ser verkligen inte kul ut,så vet inte om jag vill lägga ut så mkt bilder... :o:p Är som sagt ganska mycket att göra på det.

Men kök:

9266647.jpg


Ett sovrum:
9266645.jpg


Ett till sovrum:
9266648.jpg


Den extremt fula utsidan/gården,här har vi mycket jobb framför oss....:
9266643.jpg


Först ska huset målas om,farstun byggas ut lite så vi får en större hall och kan sätta in pardörrar,altanen ska byggas ut lite så den blir lite lite bredare,och bort med taket ovanför den så det kommer in ljus i köket. Uthuset vet jag inte om dom går att rädda,det får besiktningsmannen avgöra. Så antingen rivs dom,eller så renoverar vi utridan på dom till att börja med också. Bastu påbörjad där inne.
 
Senast ändrad:
Grattis!!! Vad kul! Kakelugnen är fantastisk och huset har potential.


@zassoo Jag är studerande/föräldraledig och för oss var det inga problem. Men det är nog lättare om man har till kontantinsatsen.
 
Det ser verkligen inte kul ut,så vet inte om jag vill lägga ut så mkt bilder... :o:p Är som sagt ganska mycket att göra på det.

Men kök:

9266647.jpg


Ett sovrum:
9266645.jpg


Ett till sovrum:
9266648.jpg


Den extremt fula utsidan/gården,här har vi mycket jobb framför oss....:
9266643.jpg


Först ska huset målas om,farstun byggas ut lite så vi får en större hall och kan sätta in pardörrar,altanen ska byggas ut lite så den blir lite lite bredare,och bort med taket ovanför den så det kommer in ljus i köket. Uthuset vet jag inte om dom går att rädda,det får besiktningsmannen avgöra. Så antingen rivs dom,eller så renoverar vi utridan på dom till att börja med också. Bastu påbörjad där inne.

Vårt hus har också en massa piff framför sig när vi får tillträde i oktober, inklusive ommålning (det är fräscht men fel färg) och utbyggd entré med pardörrar. ;-)
 
Vårt hus har också en massa piff framför sig när vi får tillträde i oktober, inklusive ommålning (det är fräscht men fel färg) och utbyggd entré med pardörrar. ;-)
Åh, pardörrar. Det är så fint
Mitt hus hade höga pardörrar förr och de står kvar uppe på skullen i uthuset.

Skulle jag ha pengar över som jag inte visste hur jag skulle spendera skulle jag renovera dem och sätta dit dem igen.
 
Åh, underbart! Jag blir själv helt frustrerad när någon har en stor gräsyta där de bara klipper gräset. Fler borde tänka som du!

Varför då? Jag tycker det är bättre att anpassa trädgården till den lust och orken man har till trädgård.

@Fibusen som Stockholmare blir man nästan gråtfärdig (av avund) över att det går att köpa ett hus för 600 tusen.
Jag undrar lite vad gör folk av med sina pengar på när boendekostnaderna är så minimala?
 
Fast vi kanske ligger mycket lägre i löner? Jag och maken jobbar heltid,och har runt 36.000:- efter skatt tillsammans,vilket är ungefär vad folk får ut häromkring om man jobbar på vanliga "svenssonjobb" (jag som personlig assistent,och han jobbar på fönsterfabrik). Vi brukar ha utgifter på 20-22.000:-,då är det hyra,bensin,dagisavgift,mat,lån,tele,internet, alla dessa försäkringar,hundar,häst,lite nöjen och annat man måste ha för att leva.

Pengarna går då åt endå,konstigt nog,nu har vi en hyra på ca 8.000.-(!!!!!!!!!!!) så jag hoppas vi hamnar lite under det såklart,dock kommer vi försöka amortera en himla massa nu i början för att bli av med topplånet och sen har vi ett billån också som jag också hoppas vi blir av med snabbt nu när vi förhoppningsvis får billigare boende
 
Varför då? Jag tycker det är bättre att anpassa trädgården till den lust och orken man har till trädgård.
Dels tänker jag rent egoistiskt att det går att göra så mycket med en sån yta, lite bärbuskar eller fruktträd kräver typ noll skötsel men bidrar till att man får äta egenodlat. Sen tänker jag på alla vilda pollinatörer och insekter som håller på att försvinna pga det inte finns tillräckligt med blommor/ställen de kan bo på.
 
Varför då? Jag tycker det är bättre att anpassa trädgården till den lust och orken man har till trädgård.

@Fibusen som Stockholmare blir man nästan gråtfärdig (av avund) över att det går att köpa ett hus för 600 tusen.
Jag undrar lite vad gör folk av med sina pengar på när boendekostnaderna är så minimala?

Ja det undrar jag faktiskt också. Efter att man har köpt sitt hus kontant typ, då måste man ju leva superduperbilligt. Ibland på lyxfällan och liknande ser man ju dock folk som köpt ett hus för 600.000 och lyckas ha boendekostnader på 12.000. ??? undrar jag?
 
Fast vi kanske ligger mycket lägre i löner? Jag och maken jobbar heltid,och har runt 36.000:- efter skatt tillsammans,vilket är ungefär vad folk får ut häromkring om man jobbar på vanliga "svenssonjobb" (jag som personlig assistent,och han jobbar på fönsterfabrik). Vi brukar ha utgifter på 20-22.000:-,då är det hyra,bensin,dagisavgift,mat,lån,tele,internet, alla dessa försäkringar,hundar,häst,lite nöjen och annat man måste ha för att leva.

Pengarna går då åt endå,konstigt nog,nu har vi en hyra på ca 8.000.-(!!!!!!!!!!!) så jag hoppas vi hamnar lite under det såklart,dock kommer vi försöka amortera en himla massa nu i början för att bli av med topplånet och sen har vi ett billån också som jag också hoppas vi blir av med snabbt nu när vi förhoppningsvis får billigare boende

Pengar har ju verkligen en tendens att gå åt oavsett ;)

Tänker lite på min dotter som köpte en lägenhet i en närförort till Stockholm för 1.25 mille för 5 år sen hon har bott i den sedan dess, hon har lånat upp rubbet och har en boendekostnad på ungeför 6 tusen i månaden lite drygt (lån+avgift) och sen så tillkommer ju lite smålkrafs som el/försäkringar osv. Men hon har klarat det utan problem även när hon pluggade och hade studieln plus helgjobb.

Ni borde hamna långt under 8000 i månaden, räntan är ju hur låg som helst, vi fick 2.69 på vårt överbryggninslån och har nog runt 2 på de vanliga huslånen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: kma
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 379
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 521
Senast: Kilauea
·
Hemmet Det här en är lååååång historia och man kan nog inte ha så mycket mer otur än vad vi har haft. Jag och sambon började kika runt på hus...
51 52 53
Svar
1 055
· Visningar
173 460

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp