Bukefalos 28 år!

Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Men som jag ser det är steget mellan att skicka en :bow: till en användare man tycker skrev nåt bra till personangrepp väääldigt långt...
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Men som jag ser det är steget mellan att skicka en :bow: till en användare man tycker skrev nåt bra till personangrepp väääldigt långt...

I somliga fall anser jag inte att det är det. Det beror helt på hur det används.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Kan du ge ett konkret exempel så kanske jag har lättare att förstå exakt vad det är du menar?
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Jag vet inte om jag vill hänga ut någon speciell tråd just nu, men du kan få ett pm när jag ramlar på fenomenet igen.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Åter - var finns dessa grupper?

Jag ser dem inte heller. Dessutom är det min uppfattning att gruppbildning är betydligt mindre frekvent på forum än i valfri miljö IRL. På forum verkar det vara lättare än IRL att vara djupt oenig i en fråga och sen störtpolare i en annan, som jag uppfattar det.

Fast jag är inte säker på att gruppbildningar nödvändigtvis är dåligt IRL heller. Människor verkar ofta vilja höra till ett socialt sammanhang, vilket jag inte ser något fel i. Gruppbildningar som är aktivt utestängande är förstås en annan sak, och bildade därför - tex om ett gäng grannar skulle gå ihop mot en viss familj - men sådant tycker inte jag att vi ser på Senior.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

*kl*
Själv känner jag nu en viss osäkerhet i hur jag skall visa min uppskattning för Kats osvikliga förmåga att dra igång roliga debatter!
En :bow: är ju utesluten (;)). En :bump: är kanske för tramsig - så det får bli en
a025.gif
.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

*kl*
Själv känner jag nu en viss osäkerhet i hur jag skall visa min uppskattning för Kats osvikliga förmåga att dra igång roliga debatter!
En :bow: är ju utesluten (;)). En :bump: är kanske för tramsig - så det får bli en
a025.gif
.

Och då kommer ju osvikligen frågan varför?
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

*kl*
Själv känner jag nu en viss osäkerhet i hur jag skall visa min uppskattning för Kats osvikliga förmåga att dra igång roliga debatter!.

Varför ska man göra livet lätt, när man kan göra det svårt? ;)
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Har jag rätt om jag tror att du bl.a. syftar på ett av mina inlägg i "Du får inte äta här, du är för fet"-tråden?

Där skrev jag i alla fall:

Jag orkar egentligen inte lägga mig i diskussionen (för jag blev så paff över att läsa vissa inlägg i den här tråden, så jag nästan storknar) men Kat m.fl: :bow::bow::bow:

Och jag kan ju säga att jag, trots att jag som sagt inte orkade ge mig in i någon längre diskussion, bara ville berömma dig m.fl. för att jag tyckte att ni kom med väldigt vettiga inlägg, och därigenom också visa var jag själv stod i diskussionen. Jag menade alltså inte på något sätt förlöjliga eller "bilda gäng" mot någon användare.

Dock kanske parantesen i mitt inlägg kan gränsa till ett personligt påhopp mot en eller flera användare, men att komma med personpåhopp är aldrig min mening. Dock blev jag som sagt riktigt paff när jag läste tråden, så kanske tänkte jag mig inte riktigt för. Det kan ibland vara lätt hänt att man skriver först - på känslor - och tänker sedan, tyvärr.


(Nu är det kanske visserligen precis sådan här användning av bow-smileyn som du vänder dig emot, men nu har jag i alla fall förklarat lite hur jag ser på saken.)
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Men som jag ser det är steget mellan att skicka en :bow: till en användare man tycker skrev nåt bra till personangrepp väääldigt långt...

Jag tror ni diskuterar olika användning av :bow:.
Jag har sett det Kat beskriver, där det tycks handla mer om att i grupp angripa en meningsmotståndare än att göra bra poänger, och bugningarna används för att visa hur fantastiskt bra någon användares billiga skamgrepp var.

Jag tror inte att det har med innegäng att göra, utan snarare att det är något som uppstår spontant i vissa trådar.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Som inläggskribent nr 71 i en fråga som är så svart/vit som denna, så finns liksom inget annat än att säga:

Jag tycker att Kats fråga uppvisar en trist inställning och brist på social kompetens, jag håller med många här som säger att :bow:-smileyn är ett sätt att tala om, 'ja, jag har läst, du har skrivit vad jag tycker och för att inte bli som dagens eko och upprepa det du säger så nickar jag med som i en positiv förstärkning'.

Och sen undrar jag...så som jag undrat i så många år - vem fan ingår i innegänget? VILKA ingår i ett 'innegäng' på buke? Jag är så sanslöst trött på det där tramset om innegäng här - jag har aldrig sett något 'innegäng', och jag tvivlar i högsta grad på dess existens annat än i vissa motsagda trådskapares/debattdeltagares värld.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Och jag kan ju säga att jag, trots att jag som sagt inte orkade ge mig in i någon längre diskussion, bara ville berömma dig m.fl. för att jag tyckte att ni kom med väldigt vettiga inlägg, och därigenom också visa var jag själv stod i diskussionen. Jag menade alltså inte på något sätt förlöjliga eller "bilda gäng" mot någon användare.

Nej, jag tror inte heller att det är särskilt mångas mening att göra det, och jag vill förtydliga att jag inte är ute efter att anklaga någon som jag startat den här tråden.

Problemet startar ju någonstans när det blir så pass många "buganvändare" att det just blir en grupp mot en person. Och det blir det ju inte blir för att en gör på ett visst sätt, utan när många följer på.




Och ja, jag är extremt skadad av gruppmentalitet sedan tidiga år, så jag överreagerar säkert.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Som inläggskribent nr 71 i en fråga som är så svart/vit som denna, så finns liksom inget annat än att säga:

Jag tycker att Kats fråga uppvisar en trist inställning och brist på social kompetens,


Apropå det här med personangrepp, alltså...
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Jag förstår vad du menar, men hela fenomenet har gått mig helt förbi.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Ibland så "hyllar" jag för att någon verkligen förtjänar det. Och ibland så orkar eller kan jag inte få fram vad jag menar på ett bra sätt och då är det kul när någon skriver precis det jag tänker. Jag tycker även det är skönt att ibland att få en :bow: av någon när man verkligen engagerar sig i en diskussion. Kul att någon håller med liksom och uppskattar det man skriver.;):D
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Deal with it, säger jag då.

Jag tycker att buke vore oerhört trist utan nyanser, utan höga berg och djupa dalar. Snällpakter, pk-maffia, innegäng, tramsare, intellektuella högtravare, troll - det är inte bara användarnas olikheter som skapar buke, det är det som förenar som trollbinder.

Ett buke utan hyllningskörer och utan kritikerkårar vore förjävla trist. Mobbar klarar vi oss utan men ser du all kritik som mobb, så har du skygglappar på, eller så är du för ansatt av det.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Kritik som yttrar sig så att flera personer i grupp går emot en persons egenskaper eller hens sätt att argumentera ÄR en mobb.

Det brukar vara precis då som nyanserna är som absolut längst bort.
 
Sv: Hyllningskörer och Kritikermobbar är tråkiga

Jag tror att du behöver ge exempel på just detta, genom att förslagsvis peka på tråd som avses.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 718
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp