Hyra stallplats innan hästen finns?

T

Tozan_81

Hej på er!

Jag är ju en "färsking" här.. Postade för ett tag sedan och frågade om tips för att börja med hästeriet igen och fick ett bra svar :)

Sedan har jag ju naturligtvis kollat runt en del på forumet och sett att många nybörjare fått tipset att till en början hyra in sig i ett stall för att kunna få hjälp och stöd kring hästägandet.

Det kanske vore en bra ide för mig :idea:

Men då funderade jag lite på hur ni som hyr ur stallplatser tänker?
Vill ni ha en "gröning" som önskar ha nytta av er erfarenhet? Eller känns det bättre om de är självgående?
Hyr ni ut stallplats utan att ha info om viken häst som kommer använda den?
Så man kan hyra en stallplats innan hästen finns så att säga?
Jag har inga hästkontakter i närheten numera..:(

Tacksam för svar //Tozan
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Jag skulle absolut inte se det som ett problem om nån som du skulle vilja hyra in sig hos mig. Det viktiga tycker jag är att man är ärlig från början, har haft en del hyresgäster som varit sååå duktiga men sen i verkligheten inte förstått det mest grundläggande i höstskötsel (som jag ser det iaf)

Sen kanske man måste dra gränsen nånstans. Som vi har nu hjälps alla åt med in-utsläpp och då ställer det ju tex till problem om man tar in någon som är så grön att denne inte klarar av/ vågar ta in-utsläpp tex.

Annars är nog alla villiga att hjälpa den som inte är så van, är ju ofta så i stallet även om alla haft häst länge att man rådfrågar varandra och bollar idéer.

Angående att du inte vet vilken häst du kommer köpa borde ju inte heller vara nåt problem, du kanske till och med kan be stallägaren följa med och kolla på hästen när du hittat nån du gillar så kan ju denne då säga ifrån om han/hon absolut inte vill ha den i stallet.
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Hej!
Nu är jag iofs inte någon stallägare utan en rookie själv...:)

Köpte för en tid sedan första egna hästen och hade mycket lite erfarenhet. När jag letade stall hade jag ingen häst men kunde ju tala om för stallägarna vad jag var ute efter, äldre läromästare...

Stallchefen och stallkompisar där jag står har varit mycket hjälpsamma, svarar alltid på alla mina mer eller mindre intelligenta frågor. :angel: :o Men... bättre att fråga en gång för mycket... hellre det än att min okunskap går ut över hästen! :)

Hyrde iaf en plats innan jag hade hittat "Mr Right" och betalade kallhyra.

Lycka till! :laugh:
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Hej Tozan.
Du gör rätt som letar stallplats först, tycker jag!
Att du är en "färsking" har nog ingen betydelse för det var ALLA en gång i tiden :)
Du får titta på olika platser och höra hur det ser ut bland hästarna/människorna, vilka typer osv. Sen kan du leta häst kring den info du har om dom olika platserna och spec. pris skillnader och hur dyr hästen som du vill ha är om det lönar sig att ställa sig dyrare osv. osv..
Jag tycker du tänker och gör rätt!
Lycka till i letandet.
//Em3li3
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Tror att alla seriösa stallägare ställer upp på "ärliga" hyresgäster och hjälper till. Så om klar gör från början att man bådan kan behöva och är villig att ta emot hjälp tror jag inte det är några problem.
Om man ska ha stallplats först eller sedan beror väldigt mycket på tillgång där man bor. På vissa ställen kan du få plats på dagen för att det finns många bra stall. På andra kan man behöva stå i kö länge för att plats på en bra snläggning.
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Hittar du en stallplats där du vill ha hästen och de går med på det kan du ju betala kallhyra tills du hittar den rätta hästen.

Å varför inte då passa på att vara lite i stallet och känna in dig i rutiner och sånt innan din egen häst kommer. Då vet ju DU hur de funkar och kan ge hästen trygghet i ditt sätt att vara när den kommer till sin nya miljö
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Jag hade boxplatsen före hästen när jag fick min första, och då var jag elva. Stallägarna förstod alltså att det handlade om en relativt orutinerad ryttare och en ponny modell mindre. Det var inga som helst problem. I och för sig kände jag dem lite sen innan, men ändå.
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Jag skulle kunna hyra ut till någon som är mindre kunnig om denna verkligen ville lära sig av mig. Tyvärr har jag varit med om flera okunniga som 'låtsas' som de inte är det och vägrat ta emot råd eller ens försöka ta till sig kunskap på annat vis (böcker, råd från veterinär etc) vilket gjort att hästen blivit helt misskött. Dessa vill jag aldrig ha i mitt stall igen :crazy:

Men någon som klarar av att leda ut och in hästar och byta täcken men som vill lära sig mer rent allmänt och tar till sig kunskap den blir erbjuden, inga bekymmer alls! Då lär jag gärna ut allt jag kan!

Bara hästen man tänkt köpa är något som kan stå i stallet och passar den oerfarne ägaren (ex inte hingst eller jättesvår häst) så gör det ingenting om den inte finns från början, bara man betalar kallhyran för boxen även om den är tom.
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Tack för era svar!

Skulle kännas mycket bra att hitta en stallplats hos någon som er :)
Jag skulle absolut aldrig påstå att jag har mer kunskap än vad jag har..:o

Det var väldigt intrressant att "höra" hur ni tänker.
¨
En unghäst eller hingst har jag verkligen inte tänkt mig:crazy:
Vad jag söker är en underbar läromästare (gärna svart valack, hehe)

Även om man kan läsa sig till mycket så skulle jag ärligt uppskatta att få hjälp av människor som har erfarenhet. Det betyder mest:)
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Man bør ha stallplats innan man skaffar sig en hæst, man måste ju veta vart man ska ha hæsten.
Låter ju lite osæriøst också om man inte vet nær sæljare frågar hur hæsten kommer att bo.
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Bra tänkt att skaffa stallsplats först,sin drömhäst kan dyka upp fortare än man anar och då är det bra att ha stallsplatsen färdig.Jag har själv mina två i annat stall fast jag har rum hemma men det är roligare att ha samman med andra och se flocken med sex hästar busa tillsammans och skulle stallsägaren få in någon nybörjare till stallet skulle jag inte tveka att hjälpa till,det skulle bara vara roligt.Nu vill jag inte påstå att jag är nån expert för jag har hållit på med hästar i sex år och före det hade jag långt upphåll med min stora passion men det mesta kan jag iallafall!!!:rofl:
 
Sv: Hyra stallplats innan hästen finns?

Håller med, det verkar mycket mer seriöst att leta stallplats innan eller samtidigt som man skaffar häst. Innan känns lite säkrare.
Blev själv utslängd ur mitt gamla stall pga ägaren köpte häst, mer eller mindre spontant, och inte hade någon stallplats.. Ger inget vidare intryck.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 766
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder hur länge ska man vänta på att en ägare hör av sig innan hästarna ska räknas som dumpade? Verkar som om jag jämt...
2
Svar
23
· Visningar
6 665
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Just nu går jag igenom den värsta gränslösa sorgen jag någonsin behövt uppleva, jag fick det där samtalet vi hästägare fasar för, min...
2
Svar
24
· Visningar
3 730
Senast: Messy
·
V
Hästmänniskan Jag vet att det finns personer här på forumet som känner både mig och de aktuella personerna i det här fallet, så därför väljer jag att...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: villvaraanonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp