Imporera häst från Polen

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

gondi

Hej. jag har hittat en häst i polen och jag och säljaren är överens om pris. Någon som har importerat från Polen som kan berätta hur det går till? Hon verkar seriös. Vi har kommit överens om att hon kör hästen till Ystad. Hon vill dock att jag betalar in hela summan för hästen innan hon reser, man är ju liksom lite rädd att bli blåst på alla pengar.... Någon som kan berätta om sina erfarenheter och hur det gått till?
 
Sv: Imporera häst från Polen

Först köp aldrig en häst från Polen utan att ha varit på plats och sett både hästen och hur hästhållningen är. Det är vissa ställen där som aldrig skulle passera djurskyddet här med de bieffekter det har på en hästs hälsa och hållbarhet.

Nästa bit som alltid är viktig när man köper häst från ett annat land. Är ett skriftligt köpeavtal som förutom köpet även klart talar om enligt vilket lands köplagstiftning som affären körs. När gör ett sådant avtal så kan man välja vilket land som helst men bägge parter ska vara överens om det. Om man inte gör det och det visar sig att det är något fel på hästen som kommer väldigt mycket tid och pengar att gå åt för att reda ut vilka regler som gäller. Innan man på något sätt kan åtgärda felet.
Vill inte säljaren skriva ett sådant avtal så köp inte heller hästen.

Nästa bit är att man måste kolla upp så att pass och andra handlingar på hästen är äkta. Finns en hel del personer i Polen som livnär sig på att gör oäkta intyg m m. Har man otur så kan man bli stående här med en helt oregistrerad häst utan giltigt pass med alla de kostnader som det kommer att medföra.

Till sist som om hästen du tänker köpa är ett sto gör en dräktighetsundersökning. Finns en hel del som köpt ett trevligt sto från Polen för ridning som plötsligt upptäckt att hon är dräktig och blivit stående på ett fölsto något år istället. Det innebär ju också ökade kostnader efter som det plötsligt ställer andra krav på stallplats och så småning om även på två boxar (en till fölet). Plus alla kostnader för att registrera och skaffa pass till en fölunge med okänd pappa. De mer kostnaderna är svåra att få tillbaka för fölet går ofta inte att sälja för vad det kostat.
 
Sv: Imporera häst från Polen

tack för ditt svar Masse! Det är en val jag ska köpa. Det hela verkar väldigt seriöst. Det här stallet säljer hästar runt om i hela världen, USA ryssland mm. Hästen ser väldigt fin ut och har röntgenplåtar samt vetintyg. Det blir för dyrt för mig att åka ner då jag bor i norra Sverige...
Det här köpeavtalet du nämner, vart kan man hitta ett sådant?

tack ännu en gång för ditt svar :)
 
Sv: Imporera häst från Polen

Man hittar inga sådana utan kan maninte själv så är det bäst att få ett gjort med hjälp av någon som är kunnig i avtalsrätt.
Jag blir faktiskt väldigt tveksam till den här affären när du skriver att det blir dyrt för dig att åka ner och titta på hästen. För det är nog den lilla kostnaden när det gäller att köpa hästen och de rikser du tar genom att inte göra det. Har du själv inte varit med vid röntgen och besiktning så har du inga garantier för att det stämmer med plåtar och intyg. Det inte ens många som hade rekommenderat någon att köpa på häst på det sättet inom Sveriges gränser just för riskerna att bli stående med en häst som inte håller måttet när den äntligen kommer fram.
Jag har haft så mycket med polacker att göra att jag inte skulle lita på någon som jag inte känner sedan innan eller har träffat personligen Varken när det gäller vilka länder som vederbörande sålt till eller något annat som gäller hästen. Det finns väldigt många duktiga och seriösa människor i Polen men de som man hittar t ex på Hästnet hör inte dit. En väl uppfödd bra polsk häst kostar en hel del och ju billigare häst man köper ju större är risken att man blir lurad på affären. Det finns rena hästfabriker där nere där det enda syftet är att tjäna pengar och man skyr inga medel för att göra det. Precis som det finns "valpfabriker" för de valpar som sedan smugglas hit och säljs för med våra mått kanske låga priser men med polska mått god förtjänst. Många av dessa valparna överlever inte även om de nya svenska ägarna är beredda att kosta på dem veterinärvård.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Har ett par bekanta som köpte häst från Polen.

I det fallet kom säljaren upp med hästen som betalades på plats. Den var lika snäll och rar som utlovats. Kändes ju lite säkrare att se varan innan man betalar.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Tack ännu en gång för ditt svar Masse! Jag ska kolla med henne om vi kan komma överens om betalning på något annat sätt. Det rör sig dessutom om en ganska "dyr" häst, inte som de som annonseras ut billigt på hästnet. Förhoppningsvis är det en indikator på att det är en bättre häst med seriösare säljare. Jag ska försöka att få fram ett avtal på något sätt, det måste ju finnas att få tag på ett färdigt någonstans.
Tack ännu en gång för ditt svar....
 
Sv: Imporera häst från Polen

Betala inte hela summan utan se till att ni kommer överens om att du betalar handpenning på hästen.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Vill bara å det allra starkaste avråda från att köpa häst osett från Polen, det kan bli värre än den värsta mardröm du kan tänka dig. Jag har direkt importerat hästar från flera ställen utan problem, men komer aldrig att köpa från Polen igen!!!! Man kan göra mkt bra köp, men du kan också bli toklurad, som jag blev på en häst. Du kan hamna i en situation som är omöjlig att komma ur. Det är inte lätt att gå vidare med en sådan affär oavsett om du har kontrakt eller inte. Säljaren kan verka MYCKET seriös och övertygande, det hjälper inte, den/dom kan lura skiten ur dig utan att blinka. Hästen som verkade vara ett fynd kan i slutändan bli en mkt dyrköpt historia, jag talar av egen erfarenhet och jag är varken blåögd eller okunning.

Dessutom, många av dom hästarna som ser så tokbilliga ut skulle man troligvis kunna köpa för nästan samma pengar i Sverige, då dom många ggr har små (eller stora) skavanker som hade dragit ner på priset även i Sverige. Det är inte värt at spara några futtiga tusenlappar för dom enorma risker man tar. Vill du absolut ha en polack så köp en som redan finns i Sverige som du har möjlighet att besikta, provrida m.m. Dom polacker som redan finns i Sverige brukar vara mkt prisvärda och då låter du ngn annan ta risken...:angel:
 
Sv: Imporera häst från Polen

Det rör sig dessutom om en ganska "dyr" häst, inte som de som annonseras ut billigt på hästnet. Förhoppningsvis är det en indikator på att det är en bättre häst med seriösare säljare. Jag ska försöka att få fram ett avtal på något sätt, det måste ju finnas att få tag på ett färdigt någonstans.
Tack ännu en gång för ditt svar....

Jag gick också på den..:crazy: Trodde precis som du att om jag undvek dom allra billigaste och valde en försäljare som har en mkt seriös image så skulle det vara o.k. Den enda skillnaden är att man betalar lite mer för exakt samma hästar (många av dom här säljarna får dessutom hästar från samma ställen). Man är dessutom troligen lite mer oförsiktig om säljaren verkar vara seriös och pålitlig...:(
 
Sv: Imporera häst från Polen

Har ett par bekanta som köpte häst från Polen.

I det fallet kom säljaren upp med hästen som betalades på plats. Den var lika snäll och rar som utlovats. Kändes ju lite säkrare att se varan innan man betalar.

Fast man ska ha klart för sig att en häst som har gjort en lång resa från Polen till Sverige (många ggr i helt vanliga släp) är oerhört medtagen efter resan och det kan ta några dager innan dom "riktiga" sidorna visas...Dessutom kan den ha fel/sjukdomar som man inte heller ser vid första anblick.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Har inte orkat läsa igenom tråden, så ber om ursäkt om jag säger något som upprepats, men.
Det är ju inte särskilt dyrt att åka till Polen, åker du med budgetflyg som typ RyanAir kan du dra till Krakow för 300 kronor...
& till Sthlm (såg att du bor i Norra Sv) är det ju inte heller dyrt att åka.
Kanske dra med sig en hästkunnig vän också? Då blir det ju lite roligt också.
Ifall du verkligen, verkligen vill ha hästen.

Skulle aldrig, aldrig köpa häst utan att ha tittat & provridit, oavsett om den är i Sverige eller i Polen & jag tycker inte du ska göra det. I slutändan är det ju bara du som kan bestämma det, men ja, jag avråder dig iaf... Som Masse säger, om du nu prompt ska ha hästen så kolla så allt är _äkta_.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Hon vill dock att jag betalar in hela summan för hästen innan hon reser, man är ju liksom lite rädd att bli blåst på alla pengar....

Du är vad jag kallar "dumsnål". Har du inte råd att åka ner och titta på hästen så köp inte den. Det finns för fasiken bra hästar i Sverige som du kan få ordentliga och korrekta uppgifter om och inte behöva hoppas att köpet går bra. Har du inte råd och åka dit så har du nog inte råd och äga häst.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Jo, naturligtvis kan de vara matta i pälsen men just den här hästen blev de väldigt nöjda med.

Känner som flera här att snälla, snälla var försiktig. Man betalar ju aldrig en häst i förskott i andra fall, varför skulle du göra det med just denna hästen?

Får man fråga vad det är för häst och prislapp? Nyfiken i en strut :o
 
Sv: Imporera häst från Polen

En vän till mig har importerat två hästar från Polen. Såg video och bilder på hästarna innan de bestämde sig för köp. Betalade allt (hästar, vet.bes, import, leverans) i förskott. Försäljaren körde själv upp hästarna med lastbil från Polen till deras gårdsplan (norra Sverige), oerhört schysst och trevlig. Jag var där när de kom och hästarna var slitna efter resan givetvis men inte i dåligt skick.

Hästarna såldes vidare efter två resp. fyra år och detta med vinst. Så min vän gjorde en bra affär och denna säljare är seriös. Skicka ett PM om du vill se om det är samma.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Vinst efter två och fyra år.....ja då vågar jag inte ens tänka på vilken summa denna säljare fick ut :angel:
 
Sv: Imporera häst från Polen

Som jag sa man kan göra bra köp! Men det är oftast inte förren det visar sig vara problem som man får veta om säljaren är så seriös och trevlig som man kan tro......:cool:

Själv köpte jag en häst för några år sedan utav en av bukes mest omtalade "hästskojare". Den affären var en dom bästa jag gjort, smidig, seriös och en fantastiskt fin häst. Det betyder inte att jag inte är medveten om att denna person är allt annat en seriös och jag skulle aldrig rekommendera denna försäljare till ngn annan även om jag hade tur.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Hur gick det köpet av den polska hästen?

/Gg
 
Sv: Imporera häst från Polen

Hej allihopa! Tack alla ni svarat mig! Jag kan berätta att jag talat med flera referenter till denna säljare både i Sverige och Ryssland. Alla är jättenöjda. Så ja, kalla mig både dum och "snål" men jag har faktiskt köpt en häst nu. Jag kommer att få den levererad till Sverige om ca 1,5 vecka. Jag lovar alla er som svarat på tråden att jag ska logga in igen och berätta hur det gick oavsett om det går bra eller inte. Som sagt, tack alla ni som engagerat sig i frågan. Återkommer!
 
Sv: Imporera häst från Polen

Ja eller som ett par bekanta till mig, importerade 2 hästar från Polen från en mycket "seriöst" försäljningstall men "referenser" världen över.

Nåväl, hästarna dök upp i stallet eftersom denna "seriösa" säljare själv transporterade hästarna till köparna. Märkligt egentligen vilket stort intresse det finns från olika säljare att själva köra hästarna till köparna.:confused:

De såg jättefina ut....., i två dagar och sen brakade helvetet loss. Bägge hästarna visade sig ha kroniska bakterier av kvarka i bihålorna, men det tog hela 6 månader men konstant smitta i stallet innan detta upptäcktes. Det kom sig av att man tog in hästarna på sjukhuset för en mycket noggrann genomgång, och varför hästarna hade verkat till synes friska vid ankomsten berodde på att de antagligen fått antibiotika innan transporten till Sverige.:crazy:
 
Sv: Imporera häst från Polen

Lycka till, spännande :)

O du, glöm inte att rapportera!

Kanske får du hjälpa oss andra att importera polenpållar ;)

/Gg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 510
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 127
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Hästvård Hej! Jag håller just nu på att kika efter en häst att köpa. Har hittat en jättetrevlig men enligt säljare vart hästen halt några dagar...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: KLilja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp