Bukefalos 28 år!

Imporera häst från Polen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Imporera häst från Polen

kl

Jag har bara en erfarenhet av polska hästar - och det är en bra erfarenhet - en bekant skulle köpa en ponny och en stor häst till sig och sin dotter, hon köpte dem av en som regelbundet annonserar ut sina hästar på annonsforum här i Sverige, fick tag i en C-ponny som var fyra och en stor häst som var 6 och enligt utsago gick 1.20 hoppning. C-ponnyn var riden och hoppad men inte nämnvärt utbildad, detta gjorde dock ingenting för kompisen som är duktig och kan utbilda ponny. Dessa hästar köpte hon för 45.000 kronor ihop för ungefär ett år sedan, när hon fick hästarna så var de kanske lite avmagrade och hade lite långa hovar men annars var de helt ok. I ridningen var de också som de hade sagt, och hon är jättenöjd med dem på alla sätt. Idag har dottern tagit över sin ponny, tävlar en del klubb och lokalt som jag fattat det som, och min bekanta har väl mest en medryttare då hon är gravid igen

Varken jag eller ngn annan här i tråden har ifrågasatt att man kan vara mkt nöjd med sina köp, vi är tex supernöjda med vår ponny, även om hon inte var ngt prismässigt fynd. Det finns massor av folk som är mkt nöjda med sina köp, därmed inte sagt att hästarna var värda dubbelt så mkt som dom gav för dom!

Har heller aldrig sagt att det skulle vara omöjligt med en polsk fyraåring som gick LB hoppning vid leverans, men om man läser vad du skrivit ovan så blir det faktiskt lite märkligt. En fyraårig ponny som är utbildad LB hoppning är, även med svenska mått mätt, MYCKET välutbildad, när man dessutom vet hur ryttarkunskaperna och utbildningsnivån är där hästarna kommer ifrån så blir det, eeehh ovanligt.
När man sedan läser ett antal inlägg senare att storhästen tom tävlar 1,25 ja då blir det smått fantastiskt, och detta till en totalsumma på 45 000. Jag kan bara säga att din vän har gjort ett par superköp, det är ju suveränt att det faktiskt är möjligt att göra så goda affärer. Tycker det är konstigt att du kallar folk som köper häst på detta viset för korkade, när du har en bekant som gjort ett par sådana klipp?
 
Sv: Imporera häst från Polen

Tja, jag har skrivit att jag tycker man är korkad när man köper en häst från ett annat land osedd för en billig penning och sedan sitter och klagar på att hästen är så dåligt skick (själv tycker jag att man ser på de bilder som finns på saluhästarna vad de är i för skick, det borde ju i alla fall ge en liten föraning vad man i så fall får hem)... I det här fallet var inte hästarna osedda, tror till och med hon hämtade hem dem själv men det är jag inte säker på...

Jag är inte ridmänniska, för mig behöver inte en häst vara tävlad för att vara utbildad si och så högt, jag vet att ni "ridmänniskor" om man nu behöver använda sådana termer, vill att hästarna ska vara tävlade för att kunna säga, för min del räcker det jag ser av hästen. Den var definitivt inte särskilt dressyrriden, men hoppade däremot ALLT och gör så fortfarande, på den nivå som ryttaren rider... Att tävla klubbtävlingar och någon lokal handlar om att lära, är väl heller varken särskilt svåra svängar eller så, att då ha en ponny som älskar att hoppa är guld värt, tar den höjderna så är det väl huvudsaken.
Den här hoppade från början, det är absolut ingen ponny som kommer att tävla internationellt, men till den nivå som ryttaren rider på och har råd att komma till fungerar den utmärkt, och gjorde det i början också, bortsett från att den var relativt oriden i dressyren men det är ju en träningssak...

Och ja, jag får väl lov att upprepa, de ÄR nöjda, Mycket nöjda, med hästarna. Som sagt, allt är inte skit från Polen. Ska bli mycket intressant att se vad ts har att säga om sin häst, om den är så bra som det utlovats eller om den är så dålig som ni säger att "alla" är.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Och ja, jag får väl lov att upprepa, de ÄR nöjda, Mycket nöjda, med hästarna. Som sagt, allt är inte skit från Polen. Ska bli mycket intressant att se vad ts har att säga om sin häst, om den är så bra som det utlovats eller om den är så dålig som ni säger att "alla" är.

Snælla du, nu børjar jag faktsikt att bli lite irreterad. Vem i denna tråden har sagt att alla hæstar från Polen ær dåliga? Visa mig ett enda inlægg. Tværtom så sæger dom flesta att det finns många trevliga hæstar och att många ær jættenøjda.

Jaha så nu har dom hæmtat hem hæstarna sjælv också, konstigt att du inte næmner det heller længre upp i tråden med tanke på att det handlar om attt køpa osett. Det ær ju också vældigt ovanligt med tanke på att samtliga
"som regelbundet annonserar ut sina hästar på annonsforum hær i sverige"
levererar hæstarna i sverige....:angel:

Du sæger dessutom:

"när hon fick hästarna så var de kanske lite avmagrade och hade lite långa hovar men annars var de helt ok. I ridningen var de också som de hade sagt"

konstigt att du formulerar dig "nær hon FICK hæstarna" och "i ridning var de som dom sagt"

Du får ursækta mig men det hær låter vældigt mkt "råttan i pizzan"
 
Sv: Imporera häst från Polen

KL: Jag köpte polsk import via en svensk hästförmedlare som just förmedlar polska hästar. Köper in oinridna ungästar sitter in dom och säljer dom lite dyrare. Jag köpte min herre för 40000, 4år, lätt riden i alla gångarter. Supertrevlig (Förutom att han var täckesbitare utav rang, men det kan man ju inte klandra ursprunget för)och rörde sig med 3 bra gångarter. Ett svenskt halvblod i samma kaliber hade lätt kostat minst 60 tusen. Så visst var det ett kap.. Men direkt från polen osedd skulle jag aldrig våga köpa. Men har ju hört många helveteshistorier.
 
Sv: Imporera häst från Polen

*KL*

Alltså om jag får flika in, så är det ALLTID risker med att importera oavsett var ifrån hästen kommer. Frånsett de som jag kallar lokala problem såsom, långa hovar, avmagrad, alltså överhuvudtaget inte omhändertagen på det sätt vi vill se hästarna i. En avmagrad häst är kanske mager pga andra problem än bara dåligt med foder, parasiter, tänder, dålig uppfödning mm. Långa hovar kan ha följt med hästen hela livet och satt sina spår, som längre fram ger upphov till skador.

Men sen har vi själva importproblematiken som inte ska förringas, luftombyten som kan ge eller egentligen borde man skriva ofta ger luftvägsproblem i någon form. Många importer får kroniska problem med luftvägarna, acklimatiseringsproblem som ofta tar lite längre tid i anspråk än vad det skulle ha gjort om man flytta en svensk häst från ett stall till ett annat. Varför, ja bl a pga språket. Hästarna lär sig tonfallet i det inhemska språket, meden det svenska har en annan nyansering som kräver att hästen får lära sig det och den biten tar tid. Här får man räkna med att en import kan uppfattas som stressad ett bra tag, andra stänger helt enkelt av och verkar oberörda till en dag när de vakna till liv. Frågan är då hur det sker, är det på ett bra sätt så är det ju bra, tyvärr är det inte alltid så.....

Är man medveten om riskerna, är man medveten om att man kan bli rejält blåst, är man medveten om att man kan bli stående med en häst som man varken kan skicka tillbaka eller kanske kan behandla på rätt sätt eftersom papper inte finns. Så är det ju inga problem alls, bara man känner till vilka risker man utsätter sig och hästen för genom att köpa en häst osett och utan att tagit redan på mer om det tilltänkta objektet.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Håller med dig - men anser också att det i så fall inte spelar någon roll om hästen har polskt påbrå eller kommer från Irland (eller någon annanstans)...
Jag som jobbat en hel del på Irland kan ju konstatera att uppfödningen är lite si och så där också och att det finns en hel del oseriösa hästhandlare där också, som sålt hästar som fungerar helt ok. Dock betydligt dyrare, men däremot inte bättre hästar och definitivt inte bättre uppfödning.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Ingenstans har jag skrivit att de köpte hästarna osedda - man märker väl om man provrider om de är som de har sagt också eller? Blir du irriterad är det din huvudvärk, inte min, och det verkar som att du överlag är väldigt bitter att du har blivit blåst, jag förstår dig absolut eftersom senaste året har varit ett helvete med dina egna ord, men dessa är nöjda med hästarna så det finns uppenbarligen helt ok hästar om man har hjärnan med sig att hitta dem. Och nej, jag skulle fortfarande inte köpa en häst osedd från ett annat land, jag har inte råd att ta risken, men det hade tydligen du... Och det gick inte, tråkigt, verkligen.. Däremot har jag en fråga, märker man inte om en häst har ringorm? Hur mörkar man det? Den hade ju aldrig fått komma in i mitt stall...

Jag hoppas i alla fall ts får en bättre häst än du fick...
 
Sv: Imporera häst från Polen

Fast det låter mer på dig (som är uppfödare själv, har jag förstått det rätt då?) att det svider att folk kan bli nöjda med såna köp eftersom hästarna hade kostat det dubbla i Sverige, klart som fan att det svider för svenska hästuppfödare, man vill väl ha betalt för hästarna? :grin: Som sagt folk får göra hur de vill, jag skulle inte köpa en häst osedd från Polen, däremot skulle jag mycket väl kunna åka till Polen och leta upp en häst, jag vet ändå aldrig oavsett om jag köper hästen från Sverige eller Polen eller Island vad hästen varit med om innan den kom till mig...

Och enligt mina erfarenheter är en häst full med mask skadad oavsett hur hullet ser ut på den...

Jag kan trösta dig med att det svider inte ett dugg. För så många köpare jag har fått efter att de har gått på minan med billiga importer så borde jag rekommendera folk att göra det misstaget. Så tvärtom jag lider med de som råkar ut för att få en dålig import ofta köpt genom någon oseriös person. Jag lider också med alla som får högre premier på sina försäkringar för att det finns så pass många importer som inte håller för ridning och kräver mycket veterinärvård. Jag lider också med de veterinärer som måste tala om för ägarna att deras importerade häst inte kommer att hålla för ridning och bör tas bort. För att inte tala om vad lider med dessa hästar som skickas runt på det här sättet. Om de har turen att bli sålda till någon blåögd svensk och inte hamnar i en slakttransport vilket får mig att må ännu sämre.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Ingenstans har jag skrivit att de köpte hästarna osedda - man märker väl om man provrider om de är som de har sagt också eller? Blir du irriterad är det din huvudvärk, inte min, och det verkar som att du överlag är väldigt bitter att du har blivit blåst, jag förstår dig absolut eftersom senaste året har varit ett helvete med dina egna ord, men dessa är nöjda med hästarna så det finns uppenbarligen helt ok hästar om man har hjärnan med sig att hitta dem. Och nej, jag skulle fortfarande inte köpa en häst osedd från ett annat land, jag har inte råd att ta risken, men det hade tydligen du... Och det gick inte, tråkigt, verkligen.. Däremot har jag en fråga, märker man inte om en häst har ringorm? Hur mörkar man det? Den hade ju aldrig fått komma in i mitt stall...

Bitter, nej det är jag faktiskt inte, däremot oerhört barnslig, jag har en form av störning, kanske pågrund av mina brustna juridikdrömmar, som gör att när jag ser en story som inte håller, så bara måste jag ge mig på den, jag blir som en pittbull som inte kan släppa taget, sorry.

När det gäller ringorm, så kan transporten i sig utlösa ringormen, det kan tex ha transporterats smittade djur tidigare, vilket innebär att det inte bryter ut fören ett par dagar senare. Själv köpte jag en häst från Holland för några år sedan som inte själv hade ringorm och heller aldrig fick det men som bar med sig smittan och andra hästar i stallet fick det. Så det är verkligen inga problem att "mörka" det finns alltså risk för att även du trots din kunskap hade släppt in den i ditt stall....:angel:

Visst är det riktigt trist att få en häst som jag gjorde, men jag har också gjort goda köp, bifogar en bild på en polack som jag utbildat och sålt med vinst, men det var tack vare det jobb jag lagt ned, inte för att den levererades i färdigt skick. En riktigt läcker eyecatcher som alltid fick mkt positiva kommentarer på träning och tävling. Den hade säkert kostat ett par tusen till i sverige i inköp men det är "kaffepengar" i jämförelse med den stora risk man tar. Samt återigen man bör ta sig en funderare vad gäller den etiska aspekten.

Det handlar faktiskt inte om att ha hjärnan med sig eller inte, lynnesfel och smittor är ju ngt som jag tror att inte ens du hade kunnat utläsa på distans, från filmer och bilder. I mitt fall så var det dessutom så att hästen köptes med "mkt goda köpeavtal" dvs säljaren utfäste garanti om återtagande, ngt som sedan inte visade sig hålla i verkligheten.

Kan jag förhindra åtminstånde ngn för att råka ut för liknande så är jag glad.

P1040970.jpg
 
Sv: Imporera häst från Polen

Jag har själv inte köpt häst från Polen men sett otaliga hästaffärer som slutat olyckligt.

Sist var den en import från Polen som fick avlivas då den var helt ohanterbar. Köpt som ridskolenhäst - kan ALDRIG varit någon som ridit den hästen då den som sagt inte var hanterbar.

Har även på nära håll sett folk som köpt ston som visat sig vara dräktiga och allt vad det medför för folk som inte hade planer att "stå med föl".

Har faktiskt inte hört ett enda gott köp i mitt område av Polska hästar, detta kan dock bero på att man bara hör de dåliga köpen och inte de goda?

De hästar som jag hört talas om kommer alla från samma säljare i Polen, denna person sålde hästar från Sverige för ca 20 år sen och var då mycket oseriös. Jag bävar för de personer som köper hästar från Polen av denna person.

Finns säkert seriösa uppfödare i Polen men de tror jag inte säljar hästar i parti och minut på svenska annons sighter.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Fast just i den här affären slutade det ju lyckligt, det kan väl vara bra att framhäva det också? Jag ska se om jag kan få henne att skriva ett inlägg här, vet att hon bojkottar buke just för att man inte får ha sin egen åsikt:crazy:
 
Sv: Imporera häst från Polen

Har även på nära håll sett folk som köpt ston som visat sig vara dräktiga och allt vad det medför för folk som inte hade planer att "stå med föl".


Fast det är inte enbart nåt som händer med polska hästar uppenbarligen, en bekant till mig köpte ett sto från ett svenskt försäljningsstall, hon skulle använda den till hoppning, denna gick inte ner i vikt för fem öre och visade sig sedan vara dräktig. Tyvärr hade hon väl bantat stoet så hårt och tränat det undertiden att fölet var dödfött. Det har också hänt min gamla ridskola som köpte en ponny av samma vanliga SVENSKA UPPFÖDARE för några år sedan, denna ponny stod med ett föl på morgonen. Så det är kanske inte specifikt om man köper en häst från Polen? Och det är väl lika tråkigt oavsett vilken häst man köper och varifrån den kommer?

Har faktiskt inte hört ett enda gott köp i mitt område av Polska hästar, detta kan dock bero på att man bara hör de dåliga köpen och inte de goda?

Där tror jag att du har rätt, är ju bara att se på attityden här inne, man får ju tydligen inte vara nöjd med sin polska häst:crazy:

*tiotiotio*
 
Sv: Imporera häst från Polen

Tråden handlade just om "importera häst från Polen".. därav att jag skrev om just hästar från Polen.

Ja, det finns även oseriösa hästsäljare i Sverige men det var inte det tråden bör handla om.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Näe, men det är ju inget specifikt just för polska hästar att ston kommer dräktiga, eller hur? Och jag tycker inte det spelar någon roll, tycker att det är lika klantigt att köpa en tysk osedd häst som en polsk som en svensk som en... Och ÄNDÅ finns det folk som är nöjda med sina köp, oavsett var de kommer ifrån.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Och ÄNDÅ finns det folk som är nöjda med sina köp, oavsett var de kommer ifrån.

I många fall handlar det om en stor portion tur, och frågar man försäkringsbolaget så ligger bl a polska hästar i topp när det gäller att anlända med skador, skavanker eller annat. I många fall är inte hästen försäkrad, och det blir en oerhört kostsam historia för köparen.
Visst finns det nöjda köpare, men som det är nu är risken större att bli blåst än att bli nöjd och bara det tycker jag talar för att man kanske skulle låta bli att köpa hästen om man inte själv kan se och prova den först IRL.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Där tror jag att du har rätt, är ju bara att se på attityden här inne, man får ju tydligen inte vara nöjd med sin polska häst :crazy:

Men snälla människa du är ju inte sann, det är FORTFARANDE ingen som säger att man inte får vara nöjd med sin polska häst!!!!

Men när det kommer upp inlägg som har klara trovärdighetsproblem så får man räkna med mothugg. Då spelar det mindre roll om man pratar om polacker, connemaror eller smörgåstårtor! Om du läser inläggen noga så finns det flera här som berättat om att dom varit nöjda med sina köp, utan att bli emotsagda :angel:
 
Sv: Imporera häst från Polen

Och btw, jo det är faktiskt lite speciellt med just polska ston som kommer dräktiga. Visst kan man råka ut för det på andra hål (även i Sverige). Men i Polen är det inte så ovanligt att man låter blandade flockar gå tillsammans. Det är också så att man inte i samma utsträcknig som i tex sverige kastrerar sina unghingstar, då det är en stor kostnad. Det är faktiskt allmänt känt att man ska se upp med det just när det gäller polacker. Sen finns det ju dom som tycker att det bara är en bonus, 2 för 1 :grin: Det är ju heller inget problem om man håller sig till valacker (kolla bara upp när den blev skuren, då många blir det i samband med försäljning och man då kan ha en "hingst" ett tag framöver :angel:)
 
Sv: Imporera häst från Polen

I många fall är inte hästen försäkrad, och det blir en oerhört kostsam historia för köparen.

Precis, och det värsta är ju att om hästen anländer sjuk så kan man heller inte försäkra in den....vilket betyder att all e.v vetrinärvård får man hosta upp ur egen ficka. En vecka på klinik för tex luftvägsproblem svider rejält i plånboken.....
 
Sv: Imporera häst från Polen

om hästen har besiktningspapper som visar att den är frisk så brukar det gå att försäkra den innan hemresan. det gjorde jag med min ena häst som köpte från sverige till norge. faxade pappren och det var inga problem alls.

något att tänka på för alla som köper hästar, oavsett vilket land det gäller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 699
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 173
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 177
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp