Bukefalos 28 år!

Imporera häst från Polen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Imporera häst från Polen

Eller som jag som importerade en häst från ett "seriöst" ställe med garantier om återtagande osv. Hästen såg minst sagt superfin ut och överöstes med lovord av säljarna. Hästen levererades hem till dörren, säljeren var verkligen supertrevlig!!!! Fick direkt onda aningar när hästen kom hit, men säljaren var så trevlig och hade förklaringar till alla mina farhågor.

Precis som Boj beskriver så brakade helevetet lös bara en dag senare. Den var tokverkad och kunde nästan inte gå, hade en kraftig infektion som resulterade i en kronisk hosta som tog över ett halvår och div klinikbesök att få bukt med. Den hade ringorm som tog FYRA månader att få bukt med, med isolering utav hela stallet inställda träningar, tävlingar, svårt att få hit en hovslagare m.m.

Men värst av allt var att hästen var MYCKET agressiv och svårhanterad. Den gick bokstavligen till attack, vi fick vara tre personer för vanlig normal hantering. Det tog oss TRE månader att tex kunna lägga på ett täcke eller borsta bakdelen. På kliniken uppförde han sig så att vi rekommenderades att avliva honom.....Inte speciellt roligt, speciellt inte om man är småbarnsförälder :crazy:

Nu har vi haft honom i närmare ett år och han börjar faktiskt att bli ganska normal....fortfarande är det inte möjligt att sko honom, men vi har lyckats att "verka" honom fram utan lugnande (tvåhovslagare och jag, en höll fot, en höll häst och en klippte av tårna snabbt som blixten......
Nu har jag faktiskt efter mkt lång träning lyckats att få lyfta båda bak utan att han försöker att sparka ner mig.

Jag försökte reklamera hästen redan dagen efter att jag fått den och kontaktade advokat istort sett omgående. Det har varit en lång process och för drygt en månad sedan beslutade jag i samråd med min advokat om att lägga ned fallet då det var stor risk pga olika anledningar för att det skulle kosta mer en det smakade......

Jag kan bara säga att detta verkligen inte har blivit ngn billig häst och kapacitetsmässigt är han en normal medelbegåvning. Detta året har varit fasansfullt och jag skulle inte önska min värsta ovän ngt liknande. Säljaren som från början verkade så trevlig och seriös, bytte snabbt skepnad, jag har sparat nästan varenda konversation och det är en orgie i lögner och skitprat, ja snudd på komik :grin:
 
Sv: Imporera häst från Polen

Hej allihopa! Tack alla ni svarat mig! Jag kan berätta att jag talat med flera referenter till denna säljare både i Sverige och Ryssland. Alla är jättenöjda. Så ja, kalla mig både dum och "snål" men jag har faktiskt köpt en häst nu. Jag kommer att få den levererad till Sverige om ca 1,5 vecka. Jag lovar alla er som svarat på tråden att jag ska logga in igen och berätta hur det gick oavsett om det går bra eller inte. Som sagt, tack alla ni som engagerat sig i frågan. Återkommer!

Bara en liten parantes, tror du att säljaren lämnar ut kontaktuppgifter till dom köpare som inte varit nöjda? :angel:
 
Sv: Imporera häst från Polen

man kan ju undra hur häststackarn behandlats när den blivit så aggressiv. :crazy:

tyvärr är inte din historia unik just för polen, det gäller ju eg alla importer där man ej personligen känner säljaren eller åker och provar/inspiserar hästen själv. än värre blir det om man inte kan språket och lagerna.

jag fattar inte hur folk vågar köpa hästar osedda, även om dom har papper och besiktigas, röntgas etc så är det hur lätt som helst att förfalska ett veterinärintyg. plåtar kan man ta av en annan häst och skicka med.
eg är det ett under att det går bra för så många, men läser ju här på buke om folk som köpt hästar osedda från världens alla hörn och är nöjda med hästen. men man ska väl ha en god portion tur....
 
Sv: Imporera häst från Polen

Visst är det många som blir lurade, men jag vet inte om det är vanligare vid importer än här hemma? Själv har jag importerat ett flertal hästar, främst från Tyskland. Jag har gjort ett par mindre goda affärer, men aldrig blivit lurad tidigare. Flera gånger har jag tom fått en bättre häst en förväntat :).

Jag tror nog ändå att riskerna är ngt större när det gäller polacker, delvis pga att Polen är ett land med dålig ekonomi. Nu när man själv har råkat ut för detta så är man ju så klart mer observant på liknande historier och jag har hört fler som råkat ut för liknande. Speciellt när det gäller smittor, det verkar snarare vara en regel än ett undatag att man får en del sådant på köpet :crazy:.

En annan sak som indikerar att det kanske inte är så lätt att göra fynd i Polen är att i stort sett inga hästhandlare handlar med polacker :angel:. Handlare är intresserade av att göra pengar, hade det varit goda fynd att göra hade dom varit där. Jag frågade faktiskt en känd handlare om detta nyligen, denna sa då: "Polacker, nej fy ... alldeles för stora risker."
Tycker handlarna att det är för stora risker så måste det ju vara ännu värre som privatperson :o
 
Sv: Imporera häst från Polen

ja smittor är säkert en större risk i alla östländerna pga att dom överlag är fattiga och hästhållningen till stor del undermålig.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Följer denna tråd med spänning då jag nyss såg en annons på Blocket om hästar från Polen o vart lite nyfiken. Tyvärr var sidan som dom länkade till på polska så jag fattade nada. Hoppas allt går bra för ts.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Jag har en 5 årig valack som jag köpte osedd från Polen för ca 1 år sedan.
Såg en annons på hästnet och vart störtförälskad i honom. Fick lite filmer skickade till mig och satte över transportkostnaden och den 30/6 09 kom han med transport tillsammans med en annan häst till Trelleborg på utsatt tid. Vi betalade och fick pass och lastade hästen och så åkte vi. Väldigt snabbt, smidigt och inga som helst problem. Vi vart bjudna att åka ner och kolla om vi ville då dom har ca 100 hästar på det stället men jag var ju kär så det behövdes ju inte. Dock tog det ca 1 mån från att jag bestämde att jag skulle ha honom tills jag fick hem och troligen har han bara fått mat för att överleva för han såg nästan ut som ett staket. Men med lite mat gick han snabbt upp i hull. Han är annars frisk och kry och har inte varit några problem. Han har dock en ink på halsen som jag inte upplystes om men inget han lider av och den skall tas bort.
Han är dock tjafsig med bakbenen och slår en del men förutom det helt underbar och kanon i huvudet. Ko lugn och helt trafiksäker.

Samtidigt när han kom så kom det ett sto, dock inte till mig utan har lite kontakt med den tjejen som hämtade stoet. Hon var mindre rolig än min kille dock. Panik vid minsta trängda situation. Hade ringorm när hon kom och massa annat. Tog flera månader innan dom kunde hantera henne ordentligt och det var myrsteg i början och väldigt lugnt och försiktigt med allt.

Men jag kommer nog köpa fler hästar därifrån för är väldigt nöjd med min grabb och ångrar inte för 5 öre att jag köpte en polack. Han var lite stressad och på helspänn när han först kom men nu är han världens gulligaste och mysigaste kille och han älskar mina barn på 2 och 4 år. Litar helt på honom.
Men blir det fler därifrån så kommer jag nog åka ner och kolla för vad är det som säger att man får 2 underbara grisar i säck??

Glömde jag säga... han är en riktig gris i boxen, har väl troligen gått på typ lösdrift hela sitt liv.

Fråga mer om du vill veta. Här eller PM.
 
Sv: Imporera häst från Polen

kl

Lurad kan man nog bli oavsett vilket land man köper ifrån - jag tror också att det handlar om missuppfattningar i sig ofta och att man som köpare faktiskt ofta brister i sin undersökningsplikt. Såklart att man ska åka och titta på hästen och helst provrida - annars kan man få otäcka överraskningar - men detta gäller ju även här i Sverige, har ju läst många skräckhistorier här på buke och det är ju inte bara polska hästar. Tittar man inte på hästen innan får man nog räkna med att ta det man får.

Sedan kan jag tro ibland att man som köpare kanske inte alltid fungerar ihop med hästen, man blir då besviken och känner sig lurad (men man kan ju givetvis inte veta innan om man får med smittor vilket naturligtvis är tråkigt).

Jag har bara en erfarenhet av polska hästar - och det är en bra erfarenhet - en bekant skulle köpa en ponny och en stor häst till sig och sin dotter, hon köpte dem av en som regelbundet annonserar ut sina hästar på annonsforum här i Sverige, fick tag i en C-ponny som var fyra och en stor häst som var 6 och enligt utsago gick 1.20 hoppning. C-ponnyn var riden och hoppad men inte nämnvärt utbildad, detta gjorde dock ingenting för kompisen som är duktig och kan utbilda ponny. Dessa hästar köpte hon för 45.000 kronor ihop för ungefär ett år sedan, när hon fick hästarna så var de kanske lite avmagrade och hade lite långa hovar men annars var de helt ok. I ridningen var de också som de hade sagt, och hon är jättenöjd med dem på alla sätt. Idag har dottern tagit över sin ponny, tävlar en del klubb och lokalt som jag fattat det som, och min bekanta har väl mest en medryttare då hon är gravid igen, jag har inte jättestor kontakt med dem men vet att de är mycket nöjda och har så varit med hästarna från första början, så det behöver inte vara fel, för inte får man tag i en häst i Sverige som går 1.20 hoppning och en barnponny som kan tävlas i lätta klasser i de åldrarna till det priset?
 
Sv: Imporera häst från Polen

*KL*
Tycker att det är lustigt att man ska ha överseende med att de polska hästarna är i underhull och har dåligt skötta hovar. För om någon hade köpt en svensk häst under de förhållandena hade priset för att någon skulle anse det lönt vara lägre än på de polska. Sedan hade de flesta ändå avrått p g a risken för att hästens hållbarhet påverkas av att den är dåligt uppfödd.
Men för polska hästar är det helt OK att de inte kan lyfta bakbenen, är svåra i hanteringen, är i under hull m m. För de kan ju bli bra efter ett antal månader eller år. Man är så nöjd med sitt köp......förstår inte det faktiskt :confused:
 
Sv: Imporera häst från Polen

Men du kan ju inte veta om du köper en häst i Sverige hur den är uppfödd heller om du inte är god vän med uppfödaren, eller hur? Jag känner en uppfödare med rätt mycket häst vars hästar aldrig har fått en avmaskningspruta, krftfoder eller har fått träffa en riktig hovslagare innan de ska säljas, men folk köper hästarna ändå, för flera hundra tusen kronor, för uppfödaren har gott rykte? Personligen skulle jag hellre köpa en polsk häst liknande den som gick 1.20 för en spottstyver än en av hans hästar för ett par hundra.... (och jag har jobbat på det stället, så jag har god kännedom om hur deras hästar hanteras och skötts, det är inga problem att få hästarna sålda trots en oerhört dålig uppfödning, det folk inte vet....:grin:)

Och köper du en häst som INTE kommer från uppfödaren har du ju inte en blekaste vad den har varit med om innan, så jag köper inte riktigt det där resonemanget... Kom faktiskt på några fler erfarenheter av polska hästar - vet dock inte vem de köpte hästarna av - men ridskolan jag växte upp på hade ofta polska hästar i verksamheten, och de gick i många år så hållbarheten på de hästarna var det uppenbarligen inget fel på... Men vet inte var i polen dessa hästar kom från.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Jag ser det som ett mindre problem om hästarna inte blivit av maskade och ändå är i bra hull än om den är tunn oavsett om den är avmaskad eller inte. För men rätt djurhållning behövs inte så mycket avmaskning. Kraftfoder som inte heller behövs om hästen får ett bra grovfoder så om hästen år i bra hull vad ska den ha kraftfoder för?
Samma med riktig hovslagare, vad är det? Finns gott om erfarna personer som klarar att hålla efter sina egna hästars hovar i normalfallet. Precis som det finns folk med ingen utbildning som uppger sig vara hovslagare och åker runt till folk och tar betalt.

Här ifrån till att köpa en häst i dåligt hull som fötts upp under helt andra förhållanden är det ett väldigt långt steg. Ett steg som kan kosta köparen en hel del och som inte svensk lagstiftning kan hjälpa till med. Det kan den när det gäller den svenske uppfödaren, om det visar sig vara fel på hästen.

Man ska också vara medveten om att det hästkunnandet fanns förr i Polen är det som lever kvar i de dyra hästarna, de som ligger i samma prisklass som övriga hästar med kvalité i Europa. Från dessa uppfödare och hästhållare kommer bra hästar, mycket bra hästar. Men det är ju inte dessa som svenska köpare letar efter, det letas billiga hästar.
De billiga hästarna kommer från folk som insett att det går att tjäna pengar på hästar och föder upp dem så billigt som möjligt med minsta möjliga av allt. På rena djurfabriker och genom att köpa dessa hästar, ha överseende med dåligt hull, sjukdomar m m så stödjer man den verksamheten. Som då kommer att fortsätta så länge det lönar sig för säljaren. Jämför med de valpar som produceras på samma sätt. De är ju ofta i så dåligt skick när de kommer hit att de måste avlivas om de inte redan är döda.
Så länge folk "hellre" köper billigt från Polen så länge får också dessa djuren lida.
Ställ frågan till er själva "hur ser hästarna ut som är kvar i Polen om det behövs ett par veckor av uppfodring i Polen innan säljaren vill levera? Då är ändå hästen i dåligt hull när den kommer och ibland med diverse sjukdomar. Hur der det ut för dom som är kvar och som ska producera fler föl som kan säljas hit, hur ser deras livsvilkor ut?
 
Sv: Imporera häst från Polen

:bow:

Mkt bra tankar Masse!

Jag tror att det även finns en del missuppfattningar i tråden. Det är inte det att polacker, måste vara dåliga hästar. Snarare det att många utav dom som annonserar på nätet inte är seriösa och att man verkligen måste se upp!!!

Är man o.k med att ta risken med att få hem en häst med div problem så visst. Men tråden handlade om erfarenheter utav att importera från Polen osett. Jag har själv utöver den häst jag tidigare nämnt en del övrig erfarenhet av detta. Samtliga dessa hästar har haft sådana "defekter" som gör att dom faktiskt inte varit speciellt mkt dyrare att köpa i sverige, man lurar sig själv och tror att det är så fantstiskt biligt. Men vad tror ni själva att priset skulle bli på tex en tunn, ohanterad häst som man inte kan sko, kanske inte går att rida ordentligt? Den hade ju inte varit dyr i sverige heller.

Eller som en annan häst jag varit inblandad i, den skulle varit fyra, men visade sig vara två ( riden och hoppad :crazy:) den hade inte en kroppsdel på rätt plats och började tokväxa när den fick mat. Den såldes vidare och efter några år kom ett vykort med info om att hästen placerats i LA dressyr. Var det ett fynd? Det tog två år att få ordning på den men då blev den fin, men vad har den inte kostat på vägen och om man vill sälja innan dess vilka pengar tror ni man får då? Hållbarhet ska vi väl inte ens prata om....

Eller en annan polsk import, 4 år, grundriden, men ingen nybörjar häst, uppgavs vara 160cm, hästen ombads kontrollmätas på plats. Trots detta var hästen 155 cm, normal gång och hoppförmåga, 35 000. Vad tror ni den hästen hade kostat i Sverige? Ja kanske att du hade fått lägga på ett par tusen till men knappast mer. För dom futtiga tusenlapparna tar köparen enorma risker, är de värt det??

Vi köpte också en ponny från Polen, snäll och trevlig på alla vis, totalpris när allt var betalt runt 20 000. Värdens goaste ponny, men har ingen kapacitet öht. Skulle väl kanske få några tusen till för henne men då har vi lagt ner lite jobb på henne då hon inte kunde ngt när vi köpte henne. Är det ett fynd??
Eller som den hästen jag berättat om tidigare, skulle i stort sett inte ens gå att sälja, dvs alla pengar rätt i soptunnan.

Samtliga trådar ovan vittnar om att man fått lägga si och så lång tid på att få hästarna o.k. MEN DÅ ÄR DET VÄL INGET FYND :confused: Sådana hästar kan man köpa billigt hemma också, vaför släpa hem dom från Polen och som Masse säger stödja den verksamheten.

Vi förfasar oss över dessa hundvalpar från Polen som man med jämna mellanrum läser om i tidningarna, allt för att tjäna pengar. Många ggr är det inte så stor skillnad på när det gäller hästarna. Hur tror ni tex at flera utav dom hästarna som transporteras hit har det på vägen? Dom transporteras knappast lagenligt :angel:. Ibland kommer dom inknödda två storhästar på vanlig hängare, först direkt fån Polen på färjan och sedan på sin resa upp genom sverige. Stanna på vägen för lagenlig paus :angel::devil:
Du som fick dina hästar levererade till Norrland, så fint :grin: Att hästarna fick en djävulsresa är kanske skitsamma, det var ju billigt och smidigt!!!
 
Sv: Imporera häst från Polen

Fast det låter mer på dig (som är uppfödare själv, har jag förstått det rätt då?) att det svider att folk kan bli nöjda med såna köp eftersom hästarna hade kostat det dubbla i Sverige, klart som fan att det svider för svenska hästuppfödare, man vill väl ha betalt för hästarna? :grin: Som sagt folk får göra hur de vill, jag skulle inte köpa en häst osedd från Polen, däremot skulle jag mycket väl kunna åka till Polen och leta upp en häst, jag vet ändå aldrig oavsett om jag köper hästen från Sverige eller Polen eller Island vad hästen varit med om innan den kom till mig...

Och enligt mina erfarenheter är en häst full med mask skadad oavsett hur hullet ser ut på den...
 
Sv: Imporera häst från Polen

kl
Sedan kan jag tro ibland att man som köpare kanske inte alltid fungerar ihop med hästen, man blir då besviken och känner sig lurad (men man kan ju givetvis inte veta innan om man får med smittor vilket naturligtvis är tråkigt).

Jag har bara en erfarenhet av polska hästar - och det är en bra erfarenhet - en bekant skulle köpa en ponny och en stor häst till sig och sin dotter

Visst finns det hästar som hamnar hos fel köpare, inte så ovanligt här hemma. Men när det gäller dom polska hästarna så är det sällan det som är problemet. Det handlar om hästhållning för att tjäna pengar med mkt bristfällig vård och hantering. Gå inte på några solskenshistorier typ: "han är uppfödd av en gammal farbror som älskade honom över allt annat, hästen brukade komma och lägga huvudet i hans knä" (detta är en autentisk replik, jag har funderat mkt på hur det e.g gick till när hästen lade huvudet i gubbens knä???) :rofl:

Tror också att många tänker att, det alltid går att sälja vidare om man inte är nöjd, den är ju så billig att det inte kan vara några problem.
Tro mig, köparna står inte direkt i kö för att köpa en häst som inte ens du vill ha....varför skulle dom???

Finns ett antal större aktörer på marknaden, den ena bedriver, som Masse beskriver en hästfabrik, med hundratals hästar. Här är många hästar riktigt "billiga", tro mig det finns en anlednig, dom kan ha större eller mindre defekter, extriöra avikelser, hanteringsproblem m.m. Samma stall säljer även dyrare hästar, då är stadarden ngt bättre, dom börjar närma sig lite mer normala hästar, men då kostar dom ungefär som hemma, fast med samma risker för smitta osv. Dessa säljare är väl medvetna om vilka hästar dom kan få pengar för och inte, tro inte ngt annat :grin:

En annan aktör säljer till ngt högre priser pga en seriös image. Detta är samma sorts hästar som hos den andra aktören (denna säljare köper tom en del utav sina hästar från den andra aktören). Samma problem med dessa hästar, även om dom oftast är bättre i hull och till dubbla priset :angel:.
 
Sv: Imporera häst från Polen

Må så vara - men du skrev själv att tråden handlar om erfarenheter? Varför får då inte de som faktiskt ha positiva erfarenhet komma till tals - för de finns ju uppenbarligen? Personligen, nej, jag skulle aldrig vara så oerhört korkad att köpa en häst osedd från utlandet över huvud taget, men det är väl upp till var och en? Däremot så jo, jag skulle nog kunna åka dit, om jag nu var ute efter en ridhäst, tycker jag har tillräckligt med hästerfarenhet efter 25 år att jag skulle kunna åka och se en häst och säga någorlunda vad jag ser...

Och de exempel som du tar upp ovan, det verkar ju som att du själv har varit inblandad i en hel del köp och stöttat verksamheten? Varför dömma andra då när du själv varit med? Just de hästar som du nämner är kanske inga fynd, men ändå har ni ju köpt dem?
 
Sv: Imporera häst från Polen

Fast det låter mer på dig (som är uppfödare själv, har jag förstått det rätt då?) att det svider att folk kan bli nöjda med såna köp eftersom hästarna hade kostat det dubbla i Sverige

Fast , generellt, dom hade inte kostat det dubbla i sverige. Det är en farlig missuppfattning! Vissa individer kan, oftast efter en hel del arbete bli riktigt bra, men i det skicket dom anländer hit hade dom inte kostat det dubbla i sverige. Då skulle väl handlarna skeppa in horder av polacker om det var så lätta pengar, eller?

En outbildad 4 årig c-ponny, kostar nästan ingenting i sverige heller, inte ens om den har talang och bra stam!!. (C-ponnyer är svårsålda, är det dessutom en unghäst så är det mkt svårt). Är det då dessutom en outbildad polack, som har kapacietet för klubbnivå så pratar vi inga stora pengar (råkar det dessutom vara en konik, så är det verkligen inga pengar). Storhästen som skulle ha gått 120 cm, ska man få pengar för den så ska den ju kunna gå 120 cm direkt, som jag förstår det så har den inte bevisat det här eller? Standarden på tävlingar i Polen är ljusår från Sverige och många av dom hästar som beskrivs som fantastiska hopphästar, håller inte direkt svensk standard :grin:
 
Sv: Imporera häst från Polen

Och de exempel som du tar upp ovan, det verkar ju som att du själv har varit inblandad i en hel del köp och stöttat verksamheten? Varför dömma andra då när du själv varit med? Just de hästar som du nämner är kanske inga fynd, men ändå har ni ju köpt dem?

Om jag hade vetat då vad jag vet idag, hade jag inte heller gjort det. Jag dömer ingen, tror också att dom flesta som köper därifrån inte har ngn större insikt i detta. Om du syftar på kommentaren om norrlänningen, så kan jag ändå tycka att det är lite anmärkningsvärt när man vet hur transporten har gått till att prata om hur bra och smidigt det var att få levererat direkt hem :crazy:
 
Sv: Imporera häst från Polen

Jag skrev ju i och för sig att hästarna var som de utlovats, min bekant är oerhört duktig med hästar så så mycket lär hon väl ha vetat i alla fall, däremot har HON själv inte haft tid att vara ute och tävla med hästen. Medryttaren har väl i och för sig varit ute och tävlat 1.25 med hästen - kan ju konstatera att just den hästen av det jag har sett på träningar, ser lika bra ut som de andra hästarna - svenskuppfödda med hoppstam så jo, jag tror nog att det var ett ganska bra köp... Ponnyn rids av en tioåring som rider på ridskola en gång i veckan och den har definitivt kapacitet för mer än klubbtävlingar - men familjen har varken råd eller tid att ränna runt på en massa tävlingar och då duger den utmärkt, jag tycker nog inte det finns så många ungponnyer som kan gå LB hopp, vilket den här kunde när den kom, till salu för 10-11.000? Tycker de flesta är yngre eller betydligt äldre och ändå kostar de mer än det... Däremot var den inte utbildad i dressyren, men detta har dock mamman fixat så nu är den relativt välriden.
Likaså de stora hästarna, jag hittar inte många i billig klass som går 1.10-1.20 med sunda gångarter. Det man kan hitta är möjligen fullblod i de klasserna, halvblod hittar jag faktisk ingen just nu men jag har inte heller kollat så noga.. Eftersom hästarna inte är till salu, är det ju svårt att veta vad de skulle få för dem, men en vettig snäll barnponny som dessutom är ung, skulle kunna gå LA dressyr nu (gångarterna vet jag inget om eftersom jag inte är dressyrmänniska, men en barnponny ska ju lära barn att rida i första hand) och hoppar LB-LA höjdmässigt kan man säker få i alla fall 30 för, Den stora hästen har jag ingenaning om, men 45.000-50.000 ensam i alla fall?

Som sagt, de tycker nog att de gjort vettiga köp, de har ju definitivt inte köpt hästarna för att göra någon förtjänst på dem, utan för att ha dem som mor-dotter hästar att gå i skogen och kanske hoppa på klubbtävlingarna, detta duger de utmärkt som och jag har faktiskt svårt att se att de skulle få tag i bättre hästar billigare här i Sverige i den åldern....
 
Sv: Imporera häst från Polen

En fyraårig polsk ponny som gick LB hoppning vid leverans.....intressant!
 
Sv: Imporera häst från Polen

Ja - höjderna i alla fall. Varför skulle det vara omöjligt? Varför skulle det vara omöjligt att någon annan fått vad som utlovats och att någon annan är nöjd med sin häst för att du har blivit blåst?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 698
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 173
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 291
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 137
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp