Bukefalos 28 år!

Importera häst från Turkiet?

De har inte papperna hos sig men de finns på nätet på turkisk galopp. Måste man ha papperna i handen?
 
Det beror på avelsföreningen. Jag har inte läst allt så jag vet inte vilken ras hästen är men fullbloden har stängda stamböcker. man måste kunna bevisa att hästen är densamma som den man hittat på nätet. Har den chip eller annan märkning går det ju lätt, annars kan det vara svårt beroende på avelsföreningens bestämmelser.
 
Behöver han verkligen registreras i Sverige? Han ska ju inte gå unghästchampionat, eller hur? Eller hade du tänkt att avla på honom?
Annars torde det räcka med den turkiska registreringen om du får med pass på honom. Vilket han borde behöva för att kunna passera gränserna.
 
Han
Har han full stam med ordentliga papper så kontaktar du rasföreningen i Sverige. Har han inte det får du registrera honom i Svenska hästavelsförbundet med okänd stam.

Hab har full stam och har pratar med rasföreningen de ska gå att regga. Dyrt dock nästan 2500 kr..
 
Han har tydligen bra galopp stam. Så kanske blir det lite avel därav jag vill regga honom. Då de i Turkiet ska skicka in papperna till den svenska rasklubben så måste jag fixa allt när jag är där.
 
Behöver han verkligen registreras i Sverige? Han ska ju inte gå unghästchampionat, eller hur? Eller hade du tänkt att avla på honom?
Annars torde det räcka med den turkiska registreringen om du får med pass på honom. Vilket han borde behöva för att kunna passera gränserna.
Det är inte säkert att det finns några hästpass i Turkiet, som är giltiga på det sätt som de ska vara i EU. De pass vi har idag är EUs påhitt.
Så, har han inget godkänt sådant EU-pass, så har man inget val. Han måste ha pass i Sverige. Och dessutom har jag bestämt för mig att det i och med den nya passförordning som är på gång kommer bli hårdare krav på att redovisa vilka hästar man har och var de finns, så att fuska med passet kan bli väldigt kostsamt...
 
Han har turkiskt pass men måste göra ett svenskt när han kommer hit. Tänkte det är lika bra att regga han i arab för han är ju renrasig. Tror inte jag kommer avla på honom. Isåfall för eget bruk i framtiden.
 
Han har turkiskt pass men måste göra ett svenskt när han kommer hit. Tänkte det är lika bra att regga han i arab för han är ju renrasig. Tror inte jag kommer avla på honom. Isåfall för eget bruk i framtiden.
Om han har turkiskt EU-pass behöver du ju inte göra ett svenskt. Fast du har nog bättre koll än jag hehe. :idea: Är Turkiet med i EU numera :confused:
 
Lite ändrade planer. Blivit mycket utgifter så kommer inte fått ihop pengarna till september. Tänkte åka ner och köpa honom då och få papper på att han är min. Sen tar jag hem honom i slutet av feb/början av mars nästa år. Vintern är endå lugnt för hästarna då har de vila från turisterna och äter upp sig. Känns taskigt att ta hem honom mitt i vintern här blir för stor chock.
 
Lite ändrade planer. Blivit mycket utgifter så kommer inte fått ihop pengarna till september. Tänkte åka ner och köpa honom då och få papper på att han är min. Sen tar jag hem honom i slutet av feb/början av mars nästa år. Vintern är endå lugnt för hästarna då har de vila från turisterna och äter upp sig. Känns taskigt att ta hem honom mitt i vintern här blir för stor chock.
Låter som en bra ide
 
Nu är redan till Turkiet bokad 30 aug till 10 september! Ska mysa med min häst och rida han varje dag :) har min kompis med mig som är väldigt kunnig och hon ska noga kolla igenom hans kropp, ben rygg osv. 1,5 år sen vi såga sist undrar om han kommer känna igen mig ? :)
 
Själva hästen är billig, får han för 6-7000. Transporten som kostar 3000 euro. Han är en väl fungerande turhäst idag. De vill eg inte ens göra sig av med honom men de vet jag vill ha honom då jag kännt hästen i 5 år. Han har aldrig varit halt så länge jag har varit där och det är många år nu.
 
Aha såg du svarat på ett gammalt inlägg. De ger mig honom till ett skampris just för jag känner ägaren:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 040
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 809
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 855
Senast: Sel
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 399

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Högtalare
  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp