Bukefalos 28 år!

Inackordering med attitydsproblem (eller något)

M

Midnattssol

Vi fick en inackordering till stallet i höstas (jag är också inackorderad), en liten D-ponny, valack, 15-16 år gammal.

Han har hela tiden varit väldigt tjurig i stallet, grimaserar åt en när man går förbi, försöker tränga sig ut när man öppnar boxdörren, springer över en när det är intag från hagen. På senaste tiden har han dessutom börjat betäcka ett av stona i hagen. Han har tydligen alltid varit såhär, men det glömde de visst bort att berätta innan de flyttade hit:grin:.

Förra veckan när jag höll på att lägga ut em-hö sprang han in framför mig, vände upp baken och slog rätt ut, rena turen att jag höll upp en välfylld höpåse framför mig som kunde ta smällen:crazy:. Idag höll han på att göra samma sak. Ja, han är helt enkelt vädigt trist att ha att göra med!

Tjejen som har honom är ganska ung, 14-15 år, men hon har haft honom i ganska många år tror jag. När vi (jag och stallägaren, som oftast är de som hanterar hästarna, tjejen är mest bara där och rider och mockar på dagtid/tidig em) påtalar för henne hur han beter sig så säger hon mest bara "Nää, usch vad dum han är!" men inget mer. Jag vet väl egentligen inte vad hon kan göra åt saken, men det känns ju som att om man har en häst som är knepig att ha att göra med så bör man väl försöka göra något åt det? Om inte annat, så kanske börja hantera honom själv. Visst, tjejen är ju som sagt ganska ung, men när vi gång på gång påtalar att han springer över oss, tränger sig, hugger och sparkas så borde hon ju fatta vinken..? Jättegullig tjej i övrigt, jag gillar henne annars, men just när det kommer till det här verkar hon inte förstå.

Jag och stallägaren försöker väl göra lite små ledarskapsövningar med hästen (typ stanna när jag stannar etc) när vi leder den mellan stallet och hagen, men vi har ju annat att göra än uppfostra andras hästar.

Ahh, jag vet egentligen inte vad jag vill med tråden, jag är bara lite less på att riskera liv och hälsa när jag hanterar andras hästar, eller för den delen bara befinner mig i hagen:mad:!
 
Sv: Inackordering med attitydsproblem (eller något)

Jag förstår att hon svarar "usch vad dum han är" för ni har ju inte gjort annat än berättat vad som har hänt och jag tror inte att hon förstår att ni syftar på att hon måste göra något åt det.

Ta istället upp problemet med henne (eller föräldrarna) och förklara att ni inte vill/kan hantera en häst som beter sig så utan att hon måste ta tag i det och lösa det.

Hur är han mot henne? Det är ju svårare att lösa (för henne alltså) om han uppför sig när hon är med.

Det viktigaste just nu är ju att ingen utsätter sig för risken att bli sparkad av honom och det är ju där ni får börja.
 
Sv: Inackordering med attitydsproblem (eller något)

Visst, tjejen är ju som sagt ganska ung, men när vi gång på gång påtalar att han springer över oss, tränger sig, hugger och sparkas så borde hon ju fatta vinken..?

Varför borde hon fatta "vinken"??? :confused:

Jag tycker det är ni som gör fel genom att inte vara raka och tydliga.
Vill ni att hon gör något åt hästen så får ni väl säga precis det: "Vi tycker din häst är för jobbig att hantera, vad tycker du vi ska göra åt det?"
 
Sv: Inackordering med attitydsproblem (eller något)

Tycker också ni ska vara tydligare och klargöra att det är ett problem. Hon kanske bara tror att ni skämtar lite, kan lätt bli så i stall när hästar dummar sig lite.. :p

Och som en annan skrev, kolla upp att han i själva verket inte är en klapphingst så att ni inte får oväntat besök..
 
Sv: Inackordering med attitydsproblem (eller något)

Oavsett om han är klapphingst eller inte så ska han skiljas från stona, det är inte ovanligt att valacker betäcker eller försöker betäcka och det kan leda till sterilitet och ruskiga livmoderinflammationer på stona, skadade ryggar och rent av avsparkade ben på honom! :eek:

Tala klarspråk med tjejen och säg som det är, att det är ett stort problem som kan leda till att de får flytta om det inte går att hantera honom säkert. :crazy:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
832
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 570
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 477
Senast: Habina
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
912
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp