Bukefalos 28 år!

Inackordering som vägrar byta hage.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det är ju mina gamla blötängar.
De behöver få vara ifred och torka upp för att det skall kunna växa bete där.
Nu så blir det så slitet och söndertrampat att det blir öken när det torkar.

Jag har erbjudit jättebra bete som vilade och slogs av förra året.
Men för att använda det så måste de göra träckprov och promenera en bit till hagarna.
Vilket de tvärvägrar.
Båda delarna då.

Men om de vägrar promenera faller ju bort om du tar marken ur bruk - då måste de promenera. Den mark du beskriver är ju inte okej för hästar heller så du har ju fullt stöd där att ta marken ur "drift".

Skit i träckprovet - jag förstår varför du vill ha det men släpp det och få loss hagen. De kommer garanterat vägra det om det inte står i avtalet och du har svårt att kräva det.
 
Hur länge ska det gå förrän man ockuperat sig till besittningsrätt? Lät du dem hållas länge?
9 månader.
Jag upptäckte det inte i tid.
Jag bor 17 mil därifrån och åker inte dit så ofta.
De fick ju ställa in hästarna i stallet i samband med ridning och så.
Efter ett tag så märkte jag att hästarna alltid stod inne när jag var där och sedan så kom det upp namnskyltar på boxarna.
Men då så var det redan för sent.
De visste nog exakt vad de gjorde där.
 
Skit i träckprovet - jag förstår varför du vill ha det men släpp det och få loss hagen.
Jag funderar på att låta hagen bli helt förstörd och ta dit mina egna hästar till de fina hagarna.
Därför så väntar jag litet med det.
De fina hagarna går dessutom att slå av gräset i så att det inte växer igen.
Om de förstör hagarna som de använder så har de inget bete till sina hästar och måste dessutom ersätta mig om jag får problem med EU-bidragen.
I det läget så kan ett träckprov nog ses som ett bra alternativ för hästägaren.
Det kan vara den bästa vägen ut ur detta.
 
Alltså nu så spelar det inte så stor roll längre.
Innan nästa sommar så är stallet stängt för hästhållning och sedan så kan jag reda upp röran med hagarna i lugn och ro.
De blöta återhämtar sig om de får vara ifred sommaren 2016.
 
Mja vad skulle du grunda ersättning för EU-bidragen på för grund? Du är ju skyldig enligt avtalet tillhandahålla bete. Så risken är ett ord mot ord där att du inte erbjudit annat. Så se till att få på papper att du anvisat annat bete pga att marken är för blöt och för hårt belastad samt riskerar att förstöras om hästarna ska gå kvar om du ska köra den linjen.

Annars heter det att de inte fick ha hästarna i de andra hagarna (vilket är delvis sant) utan var utlämnande till den hagen du anvisat trots att den var så blöt. Troligen heter det även att de bett om annat bete men du sagt nej med. Och att du ska tillhandahålla bete enligt avtalet men inte gjort det bär det tagit slut. Etc.
 
Så se till att få på papper att du anvisat annat bete pga att marken är för blöt och för hårt belastad samt riskerar att förstöras om hästarna ska gå kvar om du ska köra den linjen.
Jag har allt på e-Mail.
Det har fungerat förut som bevis i Hyresnämnden.
Där så beskriver jag att de blir ersättningsskyldiga också.
De svarar bara att jag inte alls behöver oroa mig för att hagen skall bli söndertrampad och lovar mig att den kommer at återhämta sig fint.
Så vi får ju se hur det går.
Kanske återhämtar den sig tillräckligt?
Och då så är där ju inget problem.
Det är bara 2 hästar på över 3 ha vallbete och 2 ha skogsbete så belastningen är ju inte så stor.
 
Skit i träckprovet - jag förstår varför du vill ha det men släpp det och få loss hagen. De kommer garanterat vägra det om det inte står i avtalet och du har svårt att kräva det.
Jag har en klausul i kontraktet att de skall följa mina regler och anvisningar.
Samt att de skall följa lagar, regler och praxis gällande hyresområdet.
Jag borde kunna hävda att det är praxis inom inackordering av hästar att resultat av träckprov krävs innan hästarna får tillträde till beteshagar (och andra hagar).
 
Jag har en klausul i kontraktet att de skall följa mina regler och anvisningar.
Samt att de skall följa lagar, regler och praxis gällande hyresområdet.
Jag borde kunna hävda att det är praxis inom inackordering av hästar att resultat av träckprov krävs innan hästarna får tillträde till beteshagar (och andra hagar).

Perfekt. Men hur länge har hästarna gått i hagen? Praxis är ju att rotera hagarna.
 
Men hur länge har hästarna gått i hagen?
Flera år.
Praxis är ju att rotera hagarna.
Ja det är verkligen dags för det.
Och det är ju vad jag försöker att få dem att göra.
Men de vägrar att flytta sina hästar ur hagen till de hagar som jag anvisar.

De andra hagarna växer igen medan de hagar som de använder går sönder totalt.
Dessutom så är staketen ganska så dåliga runt hagarna som de använder, de är betydligt bättre i hagarna som jag vill att de flyttar hästarna till.
 
Undrar om jag inte kort meddelat "blöthagarna börjar rivas nästa vecka, hänvisar till hagarna på promenadvägs avstånd. Till dess släpps hästar på blötmarken på egen risk".

Vad det är för risk behöver du ju inte nämna.
 
Vad det är för risk behöver du ju inte nämna.
Det finns ju många risker med det.
Jag skulle inte släppa mina hästar där om jag säger så.
Hovarna skulle ta alldeles för mycket skada av vätan.
Och halkrisken är alldeles för stor.
Det är vattensjukt, mjukt, blött och kladdigt.
Där bör det inte gå några hästar - alls.
Inte förrän vattnet har runnit undan och det har torkat upp litet.
 
Det finns ju många risker med det.
Jag skulle inte släppa mina hästar där om jag säger så.
Hovarna skulle ta alldeles för mycket skada av vätan.
Och halkrisken är alldeles för stor.
Det är vattensjukt, mjukt, blött och kladdigt.
Där bör det inte gå några hästar - alls.
Inte förrän vattnet har runnit undan och det har torkat upp litet.

Är hagen så blöt är den ju direkt olämplig att ha djur i - nåt du skulle kunna ta med länsstyrelsen.
Kanske de kommer ut och kan fastställa det även och ett sådant beslut bör ju vara rätt svårt att komma runt.

Jag hade lätt kunnat dra det kortet, att nämna att jag tänker kontakta länsstyrelse
 
Senast ändrad:
Är det en privat bostad som hyrs ut, eller går det via näringsverksamhet?

Blir så förvirrad när jag läser runt, men här står det iaf att man INTE får besittningsskydd om man hyr ut privat/icke som näringsverksamhet

http://www.hyresnamnden.se/Besittningsskydd/Besittningsskydd---Bostad/

http://www.hyresnamnden.se/Amnesomr...hyrning-av-egen-bostad-privatuthyrningslagen/

Om det går som näringsverksamhet, kan man då ändra om till privat uthyrning kanske (kanske bara så tillfälligt t o m tills dess att de går att bli av med dem) ?
 
Är förresten hyresnämndens beslut eller annat överklagat vid något tillfälle?


Det hade jag nog också starkt funderat på faktiskt, för en besittningsrätt kan omöjligt gälla för alltid den heller.
 
Är förresten hyresnämndens beslut eller annat överklagat vid något tillfälle?
Nej det är inte överklagat.
Jag har inte för avsikt att sluta hyra ut så det är inte riktigt intressant.
Det som är intressant är att få det att fungera även för mig och min övriga verksamhet.
Vilket det inte gör nu.

Om de hade skött sig så hade jag ju inte tyckt att där funnits några problem.
Det är inte så mycket som jag begär för att det skall fungera för mig med men det verkar helt omöjligt att sköta den detaljen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 486
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 397
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 834
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp