Inför Bruksprov 2018

Idag börjar det, någon som är på plats idag? Jag åker inte ned förrän på torsdag i år... Får roa mig i dessa två dagar med att grotta i alla dressyrhingstarnas mödernen.
 
Jag ska försöka åka förbi när jag hinner mellan skola, jobb och hästar. ☺️

Om någon är där får de gärna filma lite.
Jag har tänkt hålla extra utkik på följande:
Fatinjo dessa mec
crown z
Edgar d'app des foret
C-future
Silvermines cruising
Viking hästak
 
Jag ska försöka åka förbi när jag hinner mellan skola, jobb och hästar. ☺️

Om någon är där får de gärna filma lite.
Jag har tänkt hålla extra utkik på följande:
Fatinjo dessa mec
crown z
Edgar d'app des foret
C-future
Silvermines cruising
Viking hästak

Ligger liten filmklipp på Edgar på min instagram, borde komma fram om man söker på #bruksprovet2018 .
 
Jag var sugen på att se King Olymbrio eftersom jag gillar hans halvbror så synd att den är struken. Annars är det ett par som ser intressanta ut men generellt inget jättespännande år. Ska bli intressant att se Sigismund hoppa. Nog för att jag brukar tycka att hopphingstarna ofta inte är speciellt vackra men den var ju nåt extra och det måste ju finnas en anledning till att den visas.
 
Jag var sugen på att se King Olymbrio eftersom jag gillar hans halvbror så synd att den är struken. Annars är det ett par som ser intressanta ut men generellt inget jättespännande år. Ska bli intressant att se Sigismund hoppa. Nog för att jag brukar tycka att hopphingstarna ofta inte är speciellt vackra men den var ju nåt extra och det måste ju finnas en anledning till att den visas.
Tänkte samma om Sigismund. Jag hoppas han hoppar som en gud, för han var inte den vackraste.
 
Har bara sett från Ridsports rapportering, men rent generellt tycker jag att många av hopphingstarna verkar ha väldigt "knepig" exteriör, som t.ex. byggda i väldig framvikt.
 
Har bara sett från Ridsports rapportering, men rent generellt tycker jag att många av hopphingstarna verkar ha väldigt "knepig" exteriör, som t.ex. byggda i väldig framvikt.

Visst är det vanligt att hopphingstarna är mer i framvikt än dressyrhingstarna (och till viss del är det även önskvärt) men man måste också tänka på att det är unga hingstar som i många fall är långt ifrån färdigväxta och ofta kommer de både upp i fram en del och blir betydligt grövre när de är äldre.
 
Vad tycker ni hittills om hingstarna? De jag är intresserad av att se mer av är Donato, Don Deesel, och Dortheasmindes Rockey.

Jag såg från efter lunch till två av 5-åringarna igår.

Edgar d'App des Foret ganska snygg och korrekt exteriör men åt det tyngre hållet trots ganska högt fullblodsinslag, ganska rörlig för att vara hopphingst men saknade lite mer tryck bakifrån. Viking Hästak väldigt trevlig modell även om det inte var så mycket "hingst" över honom, men väldigt kort trav. Point Break också ganska fin men kort i traven. Silberman ok modell, lite grov hals, ville inte riktigt trava rakt fram.

Faithful Boy ädel, snygg front, kort i ryggen, ganska lik Fairway i modell och rörelser. Naturlig uppförsbacke och framåtgripande trav men kom inte riktigt över ryggen. Kort skritt. Jardeaux lite av en besvikelse, låg i ryggen bakom manken och såg ut att vara lite i två delar i kroppen och det kom igenom i traven, fick inte riktigt in bakbenen under sig. Kanske växtfas. Don Deesel ganska snygg, genuina gångarter men inte så spektakulär. Demand snygg, trevlig trav även om han inte visades i "full ökning", men bakbenen på plats under kroppen och ganska bogfri. D. Rockey också snygg modell, skrittade trevlig emellanåt men hade väldigt svårt att visa trav, hoppade antingen omkring eller sprang och drog upp huvudet mot bettet. Kunde sträcka ut frambenen men fick liksom aldrig något flyt.

Americano GJ stor men ganska snygg modell, bra rörlighet och elasticitet genom kroppen även om bakbenen kunde varit lite mer under kroppen. Tissot TP ganska snygg men lite mer lågställd modell, väldigt fina bakben i traven.
 
Tänkte samma om Sigismund. Jag hoppas han hoppar som en gud, för han var inte den vackraste.

Finns film på Österlunds instagram när han löshoppas, jag är ingen expert men jag tycker han hoppar bra. Sedan kanske jag är lite partisk också eftersom jag känner och nyligen köpt ett föl av uppfödaren :D Men jag tycker det vore så roligt om hon kunde få en av sina första uppfödningar godkänd. Österlund borde ju tycka att det finns något hingstmaterial i honom för att få han som godkänd hingst verkar va varit målet hela tiden sedan han var föl
 

Liknande trådar

Avel Ridsport har nyligen publicerat detta: Resultat från årets rådgivande bedömningar Lövsta har köpt in Racoon (Hero - De Niro), en...
17 18 19
Svar
365
· Visningar
45 984
Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
19 500
Senast: Cambrie
·
Kultur Jag läste mycket poesi när jag var yngre då jag också själv var aktiv med skönlitterärt skrivande. Sen har jag tappat bort det men nu...
Svar
0
· Visningar
117
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp